Visa fullständig version : Jag går inte ner längre!
Aaaahhh, jag blir så frustrerad! *gah!*
Lite bakgrund: jag är tjej, 28 år, 167 cm, 65 kg. Bioimpedansmätning visar 26% kroppsfett (vilket säger lite och inget, men men). Jag har varit överviktig men lyckats gå ner, har vägt allt mellan 54 och 85 kg i vuxen ålder.
Gick ner först när jag var 19-20, 85 till 65 kg. Blev gravid. Gick ner till 56 kg. Blev gravid. Gick ner till 54 kg. Skilde mig, träffade min man. Sambokilona smög sig på, vägde som mest 69 kg. Har i 3,5 år kämpat för att komma ner till i alla fall 59 kg, men det går inte! Jag som tyckt att viktnedgång var det lättaste i världen förut...
Lyckades för ett halvår sen gå ner till 59,3 kg med extremt lite mat (<1000 kcal/dag i flera månader) och LCHF. Mycket var nog vatten för efter en vecka utomlands var jag uppe på 64,5 kg igen och gick inte ner mer.
Jag har varit på VC och kollat upp mig då jag frusit så mycket men min ämnesomsättning funkar bra. Jag har rätt mycket inre stress (tänker kortisolpåslag) men jag märker ingen skillnad på vikten trots jag fått detta någotsånär under kontroll (fryser inte så mycket längre).
Kan berätta om de senaste 4 veckorna:
- Har ätit 1300-1500 kcal per dag (väger och räknar), utom två dagar då jag åt 2000 kcal och en dag då jag åt 1300 kcal + ej räknat antal kcal alkohol.
- Har inte ätit ens en bit godis/chips eller liknande.
- Har ätit mycket protein, en del fett och inte så mycket kolhydrater.
- Har pendlat mellan 66,5 och 65,5 kg under alla fyra veckorna. Ingenting händer!! *gah!*
En träningsvecka ser ut ungefär så här:
Måndag: instruerar vattengympa, 55 min
Tisdag: axlar/triceps/bröst (ca 60 min)
Onsdag: ben/vader/mage (ca 60 min)
Torsdag: vila eller 60 min konditionspass (gruppass)
Fredag: biceps/rygg
Lördag: instruerar indoor walking, 55 min
Söndag: vila eller 10 km promenad
Promenerar dessutom 5 km/dag minst 5 dagar i veckan.
Vad kan jag göra??? Jag blir så frustrerad när inget händer. Jag räknar ju kcal, varje dag! Går jag ännu lägre kommer jag ju inte orka träna...
Hur mycket påverkar stress en viktnedgång? Och inte kan väl det faktum att jag är 4 år äldre spela så stor roll i metabolismen? Det gick ju så bra förut... Jag är student så rör mig inte så mycket utöver träningen (går eller cyklar ibland som transport dock), men minst 2000 kcal borde väl mitt behov ligga på (multiplicerar jag mitt basala behov med aktivitetsfaktor på 1,4 blir det ca 2000 kcal, och det borde jag väl kunna göra med min träning?)?
Funderar på att köra nåt så extremt som jordnötssmörs-/proteinpulversdieten eller nåt...
HJÄLP!
Det var lättast i världen förut säger du. Kan väl göra på samma sätt idag igen? :)
Sent from my Desire HD using Tapatalk
Jag minns ju inte exakt hur jag gjorde för 4,5 år sedan. Jag har dock faktiskt de här senaste veckorna försökt kopiera så gott jag minns, vilket jag inte gjort resten av tiden jag försökt, men det ger ju inget resultat. Då åt jag 1500 kcal/dag och gick ner ca 1 kilo i veckan.
Kan tillägga att jag sover bra och mycket, så där finns inga problem.
Funderar på att köra nåt så extremt som jordnötssmörs-/proteinpulversdieten eller nåt...
HJÄLP!
Ja den följer inte naturlagarna utan fungerar genom magi.
On a more serious note, om du ens överväger något så dumt så undrar jag om du verkligen räknar och har koll, har man det så vet man att sky sådana pseudo-"dieter".
Ja den följer inte naturlagarna utan fungerar genom magi.
On a more serious note, om du ens överväger något så dumt så undrar jag om du verkligen räknar och har koll, har man det så vet man att sky sådana pseudo-"dieter".
Varför skulle inte den kunna funka? Nåt fel gör jag ju och äter jag samma sak varje dag kan jag ju inte misslyckas med att räkna i alla fall. Jag skulle ju kunna äta vad som helst annat bara jag äter samma sak varje dag också, det är väl sak samma. Jordnötssmör är i alla fall gott.
Och jag kan säga att jag är expert på att räkna och ha koll. Äter aldrig nåt utan att kolla på innehållsförteckningen, lagar all mat själv så jag vet vad den innehåller, äter inte ute, är expert på räkna näringsvärden i olika program, väger allt jag äter och har gjort detta nästan maniskt i 8 års tid. Det är snarare ett sjukligt beteende...
Fishtank
2011-09-08, 20:03
Då är din våg trasig
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Då är din våg trasig
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Ja, om det ändå vore så enkelt...
Varför skulle inte den kunna funka? Nåt fel gör jag ju och äter jag samma sak varje dag kan jag ju inte misslyckas med att räkna i alla fall. Jag skulle ju kunna äta vad som helst annat bara jag äter samma sak varje dag också, det är väl sak samma. Jordnötssmör är i alla fall gott.
Och jag kan säga att jag är expert på att räkna och ha koll. Äter aldrig nåt utan att kolla på innehållsförteckningen, lagar all mat själv så jag vet vad den innehåller, äter inte ute, är expert på räkna näringsvärden i olika program, väger allt jag äter och har gjort detta nästan maniskt i 8 års tid. Det är snarare ett sjukligt beteende...
Ptja, för att jordnötssmör är ganska kasst som enskilt livsmedel?
Komplettera med proteinpulver, vitaminer och omega 3? Vilket skämt.
Eller skippa jordnötssmör och ät något vettigt? Man kommer inte från att det i grund och botten är kalorierna man måste minska. Vad du gör för fel, ingen aning men någonstans brister det.
zeusden1
2011-09-08, 20:11
Denna eminenta deff-guide (http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881) skriven av en hedersmedlem på forum kanske du har läst? Den förklarar allt du behöver veta + lite till.
Kcal in - kcal ut.
Ptja, för att jordnötssmör är ganska kasst som enskilt livsmedel?
Komplettera med proteinpulver, vitaminer och omega 3? Vilket skämt.
Eller skippa jordnötssmör och ät något vettigt? Man kommer inte från att det i grund och botten är kalorierna man måste minska. Vad du gör för fel, ingen aning men någonstans brister det.
Jag får väl helt enkelt göra ett matschema på 1000 kcal/dag, kanske två olika dagar så jag får lite variation, och utvärdera det i fyra veckor (med vettig mat, ja). Börjar på måndag! Funkar inte det går jag till läkaren!
Tack för att du gav mig den slap in the face jag behövde för att vakna till. Ska förbereda mig mentalt att vara sjukt hungrig i fyra veckor. :(
(Inser att jag låter ironisk, men det är jag inte. 1000 kcal/dag i fyra veckor it is!)
StarkaUlf
2011-09-08, 20:14
Kolla i spegeln och mät med måttband.
Vågen kan ofta spela dig ett spratt. Finns ju stor chans att du har lagt på dig lite muskler osv.
Annars är det med största sannolikhet för mycket kcal in.
Du kan ju även pröva att köra 2 vilodagar per vecka.
Denna eminenta deff-guide (http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881) skriven av en hedersmedlem på forum kanske du har läst? Den förklarar allt du behöver veta + lite till.
Kcal in - kcal ut.
Jag ka allt som står i deffguiden, har läst den och allt jag kunnat här på kolo i flera år. Har läst många högskolepoäng i ämnet. Inga problem på den fronten.
Kolla i spegeln och mät med måttband.
Vågen kan ofta spela dig ett spratt. Finns ju stor chans att du har lagt på dig lite muskler osv.
Man kan ju hoppas. Men på fyra veckor? Har i alla fall ökat 2,5 cm över överarmen på ett halvår, vilket känns bra! *flex* Börjar på måndag, 1000 kcal, mäter mig och väger mig. Nu SKA jag ha resultat!
StarkaUlf
2011-09-08, 20:20
Man kan ju hoppas. Men på fyra veckor? Har i alla fall ökat 2,5 cm över överarmen på ett halvår, vilket känns bra! *flex* Börjar på måndag, 1000 kcal, mäter mig och väger mig. Nu SKA jag ha resultat!
Inte illa =)
Hoppas det ger resultat, lycka till! :thumbup:
Du kan väl skriva ner allt du äter här så kan vi räkna lite :)
Om du kan så mycket som du säger, om jag var du, skulle jag börja med att kolla med en läkare innan jag går ner på väldigt låga intag.
Du kan väl skriva ner allt du äter här så kan vi räkna lite :)
Om du kan så mycket som du säger, om jag var du, skulle jag börja med att kolla med en läkare innan jag går ner på väldigt låga intag.
Ska jag skriva ner vad jag ätit hittills eller vad jag äter från och med måndag?
Jag har ju kollat med läkare. Berättade allt. Han tog blodprovet, hb och ämnesomsättningen var okej. Försöker få koll på min stress själv. Vet inte om man kan mäta kortisolnivåer i blodet, typ långtidskortisol. Skulle kanske iofs hjälpa. Jag har ju som sagt lyckats förut, räknat kalorier och gått ner. Fattar inte vad skillnaden är nu.
Hm. svårt läge har du hamnat i. Med 1300-1500 intag av kcal och träningsmängden, så borde du gått ner något i alla under en period på 4 veckor. Tror inte du kan eller orkar skära ner mer på kalorierna. Men du är säker på att du räknat rätt? Bästa kanske bara är att äta som vanligt en vecka och göra uppehåll denna vecka från träning och promenader, för att sedan göra en "nystart" med underskott och träning. Din kropp kanske behöver det. Du kanske har stressat så mycket över din vikt så kroppen har blockerats på något sätt. Men man ska inte stirra sig blind på vikten alltid. Du kanske på något sett ökat dina muskler och det är det som gör att vikten står still.
Ligger själv i deff just nu. I början gick vikten ner fort, nu går det sakta trots mycket underskott. Tror min ämnesomsättning har ändrats lite till följd av att viktraset för mig. Under en period på 2 veckor under deffen hände knappt någonting med min vikt. Då drog jag ned mitt intag med 200 kcal per dag och vips började vikten gå ner. Vet inte om du kan dra ner så mycket per på kcalen, men för mig gick det bra att göra det. Nu har jag ökat 200 kcal igen och fortsätter ändå gå ner i vikt sakta med säkert. Tålamod..
Vägde 90 när jag började nu ligger jag på 78,3 kg. Hoppas det löser sig för dig i alla fall. Lycka till
Jag börjar på måndag. För den som vill följa mig finns jag här:
http://jenniesdeff.wordpress.com
zeusden1
2011-09-09, 12:33
Jag ka allt som står i deffguiden, har läst den och allt jag kunnat här på kolo i flera år. Har läst många högskolepoäng i ämnet. Inga problem på den fronten.
Inte för att verka okänslig eller arrogant, men vad är då problemet? Gör av med mer energi än du får i dig.
Svårt? För vissa.
Inte för att verka okänslig eller arrogant, men vad är då problemet? Gör av med mer energi än du får i dig.
Svårt? För vissa.
Jag vet inte vad problemet är. Det är det som är problemet. :confused:
Jag äter 1300-1500 kcal per dag, borde rimligtvis göra av med mer och går inte ner. Det logiska är ju att dra ner ännu mer på intaget, men man ska ju orka stå upp också.
Har tidigare varit frustrerad över att jag varit så orkeslös. Har ätit en del utan att gå ner, men ändå känt det som att jag svultit och inte fick nån energi. Har börjat med magnesiumtillskott, vilket verkar ha varit problemet då jag har mycket mer ork nu.
Ska därför försöka med ett mindre intag, för nu har jag ändå normalt med ork.
Återkommer med resultat eftersom!
Möjligen så har du nått kaloribalans med din nuvarande vikt och aktivitetsnivå.
liquid diamonds
2011-09-09, 13:21
Jag ligger på ungefär samma längd och vikt som dig och efter lite experiment under sommaren tycks 900kcal (vilodag) vara min gräns för att det ska hända grejer. Jag är dock otränad och har ingen större muskelmassa, har precis börjat med tre styrkepass i veckan samt någon promenad. Känns otroligt drygt att veta att man måste hålla ett så pass lågt intag över en längre tid, men det är bara att bita ihop.
Tycker att det låter dumt att äta mindre, så håller med om att du absolut inte ska göra det. Kanske din kropp behöver en slags paus?
Möjligen så har du nått kaloribalans med din nuvarande vikt och aktivitetsnivå.
Ja, så är det såklart om man inte går ner på ett givet intag. Det verkar dock ologiskt att min kaloribalans är 1500 kcal per dag när en kvinna med min ålder, vikt och längd har ett BMR på 1455 kcal/dag och jag är ändå rätt aktiv. Känns som att något inte står rätt till då.
Jag ligger på ungefär samma längd och vikt som dig och efter lite experiment under sommaren tycks 900kcal (vilodag) vara min gräns för att det ska hända grejer. Jag är dock otränad och har ingen större muskelmassa, har precis börjat med tre styrkepass i veckan samt någon promenad. Känns otroligt drygt att veta att man måste hålla ett så pass lågt intag över en längre tid, men det är bara att bita ihop.
Ja, då kanske 1000 kcal/dag är ett bra intag för mig ändå.
Tycker att det låter dumt att äta mindre, så håller med om att du absolut inte ska göra det. Kanske din kropp behöver en slags paus?
Så att jag äter mer skulle få mig att gå ner? Vad tänkte du att pausen skulle ge mer konkret, vad behöver vila och hur skulle en vila hjälpa?
Jag tror att en paus skulle få din kropp att känna sig säker, att det är OK att släppa ifrån sig fett. Jag är ingen expert och jag vet att det låter flummigt men jag tror att när man bantar så vänjer sig kroppen efter ett tag vid det lägre kaloriintaget och den behöver då vänja sig vid ett högre intag under några veckor eller så för att sedan släppa ifrån sig fett när man sänker kalorierna igen.
Jag tror att det är ett vanligt problem vid så kallade viktplatåer, just att kroppen har vänjt sig.
Vet flera personer som när de började banta gick ner till 1500, sedan när viktnedgången gick långsamt gick de ned till 1000-1200 och sedan ner till 800 och så ända ner till 500-600. Jag tror att det är fel strategi att äta mindre varje gång man når en viktplatå.
Pretorian
2011-09-09, 14:38
Denna artikel kanske inte riktigt svarar på din fråga men den är läsvärd ändå tror jag:
http://traningslara.se/svaltlage-lag-amnesomsattning-del-1-sanning-eller-myt/
Utdrag från den:
De lovar och svär att de har stenkoll på sitt energiintag och att de rör på sig precis lika mycket som innan och trots detta så har deras viktnedgång planat ut eller så har de inte ens gått ner något överhuvudtaget.
Jokester
2011-09-09, 14:49
Du räknar fel. Ät mindre eller rör på dig mer. Punkt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.