Logga in

Visa fullständig version : Projektarbete : träning / hälsa / viktminskning! BEHÖVER HJÄLP!

jgabrielsson
2011-09-08, 12:34
Hejsan alla!
jag är en kille som går 2 året på omvårdnadsprogrammet och ska nu börja mitt projektarbete.
iden är att jag ska träna (mestadels på gym) för att visa folk hur träning kan påvärka hälsa och kropp.
jag hade tänk ta kort på min överkropp var 5e träningspass och göra det till en liten film http://www.youtube.com/watch?v=Jal4OkZtz8g kanske något i den stilen.
jag ska även göra en blogg där jag skriver hur jag mår av träningen och försöka uppdatera så ofta som möjligt

lite om mig. jag är 17 år och går omvårdnadsprogrammet, min nuvarande vikt är ca 95 kg och är ca 178 cm jag älskar allt som har med vintern att göra (skoter skidor osv...) jag har alltid varit lite smått överviktig men nu på senare har det börjat gå upp betydligt mer.

men det jag vill ha hjälp av er med är att ge mig tips på allt innom hälsa och hur jag ska bära mig åt för att inte faila med allt *flex* jag har tillgång till ett av stadens finaste gym så det är inget problem. ni kan även skriva hur jag ska göra projekt arbetet så roligt som möjligt för er och mig :)

kommentera nu!!!!!!

Zorban
2011-09-08, 12:42
Läs deff-guiden: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881
Där står allt du behöver för viktminskning. Dvs stoppa i dig färre kalorier än du förbränner, styrketräna för att behålla muskelmassa (och tillochmed få lite extra), och se till att hålla proteinintaget högt.

Hur lång tid ska du hålla på? Tänk på att kvalitativa resultat tar tid!

jgabrielsson
2011-09-08, 12:48
Läs deff-guiden: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881
Där står allt du behöver för viktminskning. Dvs stoppa i dig färre kalorier än du förbränner, styrketräna för att behålla muskelmassa (och tillochmed få lite extra), och se till att hålla proteinintaget högt.

Hur lång tid ska du hålla på? Tänk på att kvalitativa resultat tar tid!

tjena tack för snabbt svar:) jag har ca 1,5 år på mig så tid har jag:)
jag har även börjat småträna lite grann senaste 2 veckorna med lite springning:)

Reaper123
2011-09-08, 13:16
Om du nu har så pass lång tid på dig är det ju ingen jätte brådska med resultatet. Vore kanske rent av kul om du han med en bulk+deff sista året! :)

Det som kommer ge mest resultat är förstås en viktnedgång, vilket du får genom att lära dig kcal in vs ut. Så frågan är vad du vill med din kropp?

- Bara stor
- Stor och stark
- Fighterclubkropp
- Slank och uthållig
osv

Zorban
2011-09-08, 13:50
Det blir intressantare för andra människor om du planerar det relativt exakt, och sedan ser hur väl din vikt osv följer beräkningarna. Då får du ganska klara mål också. Dvs inte bara försöka käka lite nyttigare och springa ibland, å bli överraskad av vad vågen visar.

bustz0rz
2011-09-08, 14:09
Låter som ett roligt projekt. Önskar dig all lycka till!

Se till att föra statistik över alla intressanta mått och vikter. Det blir nog roligt att titta tillbaka på och se hur det har gått. Men tänk även på att inte göra det till en allt för stor grej, då tappar man nog lätt motivationen till att fortsätta.

jgabrielsson
2011-09-08, 14:23
Om du nu har så pass lång tid på dig är det ju ingen jätte brådska med resultatet. Vore kanske rent av kul om du han med en bulk+deff sista året! :)

Det som kommer ge mest resultat är förstås en viktnedgång, vilket du får genom att lära dig kcal in vs ut. Så frågan är vad du vill med din kropp?

- Bara stor
- Stor och stark
- Fighterclubkropp
- Slank och uthållig
osv

tjena, jag skulle hälst vilja ha " fighterclubkropp":)

Zorban
2011-09-08, 14:28
Går du ner tillräckligt i vikt, och styrketränar undertiden, så får du nog till slut fightclub-kropp. Behövs inte särskilt mycket muskelmassa för det.

Reaper123
2011-09-08, 14:33
tjena, jag skulle hälst vilja ha " fighterclubkropp":)

Här har du lösningen:
http://www.styrketranad.se/brad-pitt-fight-club-traening-321/

Hehe, kanske inte så enkelt som att läsa en artikel och tro man blir lika "snygg" som Brad Pitt!

Utan detta kommer kräva en uppoffring utöver det vanliga. Dock lite osäker på om du skulle köra deff -> bulk -> deff eller nöjja dig med att köra en långsam deff (troligen bästa alternativet) och hoppas på att du har lite muskler att visa upp. Extremt svårt att gissa utan bild och även med bild så är det mest spekulationer!

En sak är säker, högt proteinintag och tung styrketräning kommer ta dig en bra bit på vägen! Konditionsträning är väl okej, men försök lägga den på dagar du inte träna styrka då den motverkar "muskelbyggandet"!

jgabrielsson
2011-09-08, 15:24
http://jgabrielssonkropp.blogg.se/ för all som är intresserade av min träning.
inget speciellt nu men då jag kommer igång med träningen så kan det vara intressant läsning:)

jgabrielsson
2011-09-09, 22:54
ytterligare en fråga... idag körde jag en timmas crosstrainer då var jag väldigt trött men ska jag äta efter det som då man tränar med vikter osv... isf vad är bra "eftertränings mat "?

Fru_Flisa
2011-09-10, 16:07
ytterligare en fråga... idag körde jag en timmas crosstrainer då var jag väldigt trött men ska jag äta efter det som då man tränar med vikter osv... isf vad är bra "eftertränings mat "?

Bra efterträningsmat är inte nödvändigtvis den bästa maten för att hjälpa dig nå till mål med viktnedgång och allt i övrigt beror på hur du lägger upp träningen, när du ska träna, vad du gillar för mat, din individuella kostrespons osv, osv, osv. Du kan ju som nämnts läsa deffguiden och kanske med fördel äta ditt största mål mat efter träning.