handdator

Visa fullständig version : Marklyft högrep, åsikter?

KalleTeodor
2011-09-07, 19:39
Jag vet inte men jag klarar inte av lågrep på marklyft, känns inte bra så därför kör jag lite lägre vikter, 80-90kg men 8-10 reps.

Det känns som att det flesta som kör marklyft kör 4-6 reps och mer vikt istället för fler reps 8-10 och lägre vikt. Eftersom jag tror (!?) att det inte är så vanligt med högrep på just marklyft så undrar jag om det finns en anledning till det? Är lågrep att föredra i en övning som marklyft?

McLR
2011-09-07, 19:42
Svårare att hålla formen bra under högreps?

KalleTeodor
2011-09-07, 19:45
Svårare att hålla formen bra under högreps?

tycker tvärtom eftersom jag hanterar mindre vikt.

Pipharen
2011-09-07, 19:51
Jag har inget problem med högreps i marklyft, man får hålla koll på ryggen lite extra dock.

Patrik Sundvall
2011-09-07, 20:00
Marklyft är en explosiv övning som kräver mycket av hela kroppen. Att köra högreps ökar risken för skador. Även om man kör med lätta vikter så bör ändå utförandet vara explosivt.

Men det är bara min åsikt. Världen är inte svart och vit. Känns det bra så kör på :)

Landström
2011-09-07, 20:04
Jag rekommenderar högreps emellanåt eftersom det ger en större möjlighet att verkligen nöta in teknik och rörelsebana.

Tränar man på vikter där man ska klara 8-10 reps så gör det inte så mycket om man kommer lite fel på de första repsen men efter några reps får man in rätt lyftbana.

Crocker
2011-09-07, 20:08
Ser inte varför man inte kan köra lätta lågreppare? Klart bättre än lätta högreppare.

kettlebellGuden
2011-09-07, 20:11
Med tanke på hur fina resultat en del starka marklyftare har fått av att högreppa dem (20or å så där) så verkar det ju helt kalasbra.

Landström
2011-09-07, 20:11
Ser inte varför man inte kan köra lätta lågreppare? Klart bättre än lätta högreppare.

Klart du kan det om du föredrar det. Jag tycker dock personligen om högreppare av ovan nämnda anledning.

the_matsson
2011-09-07, 20:13
Jag tycker ju att det ska kräva en jädra massa tekniknötande för att kunna hålla formen på högre reps...

Landström
2011-09-07, 20:34
Jag tycker ju att det ska kräva en jädra massa tekniknötande för att kunna hålla formen på högre reps...

Varför ska man tappa formen för att man kör många reps? För mig är det tvärtom att jag får bättre lyft efter flera reps. Jag effektiviserar lyftvägen.

Tappar man formen så kör man för tungt, oavsett vikt eller antalet reps.

Vid nån enstaka maxning kan man dock tillåta sig en viss "teknikstörning". Oavsett om det gäller singelmax eller typ sista två repsen på 10RM.

AndreasBastard
2011-09-07, 20:53
Jag brukar köra lätt 8r 4s för att få in tekniken ordentligt. Tycker inte det är några problem att hålla formen jämfört med tungt och få rep. Det är ju inte värre än att man slutar om man känner att man börjar tappa formen. Även om jag ska lägga på lite mer så kör jag helst ett par pass med 8-10r till att börja med för att påminna kroppen om hur rörelsen ska va.

Fartman
2011-09-07, 21:46
Det är så äckligt jobbigt med högreppare när vikterna börjar bli lite högre typ. Körde själv ibland nån 10a på typ 150-160kg senaste perioden när jag körde mycket mark och det var helt enkelt så sjukt jobbigt så man var inte så sugen efter ett tag. Men jag tror definitivt det är bra för tillväxt/styrka sålänge man inte slarvar på tekniken (vilket alltid gäller i marklyft). Sen känns det spontant som att det kräver en hel del återhämtning.

powderdog
2011-09-07, 21:55
Körde nyss en stegrande serie med kort setvila och lite högre rep, 6-8-10-12 reps på 160kg. Och förstår helt klart varför jag hållt mig ifrån högreppare, var både jobbigt andfådd och svimfärdig efter sista setet. Annars håller jag med Herr Landström, efter några repetitioner så effektiviseras lyftvägen.

Förövrigt trodde jag att man körde lågreps i marklyft för att den typ av muskelfibrer som används i bla trapzen stimuleras bättre av tunga lyft och få rep. Men jag kanske har fel.

Den största anledning att köra lågrep i marklyft är dock för att det är förbannat kul att lyfta tungt:D

anton2000
2011-09-07, 22:09
Det är så äckligt jobbigt med högreppare när vikterna börjar bli lite högre typ. Körde själv ibland nån 10a på typ 150-160kg senaste perioden när jag körde mycket mark och det var helt enkelt så sjukt jobbigt så man var inte så sugen efter ett tag. Men jag tror definitivt det är bra för tillväxt/styrka sålänge man inte slarvar på tekniken (vilket alltid gäller i marklyft). Sen känns det spontant som att det kräver en hel del återhämtning.

This. När jag körde 531 och skulle reppa loss på 130-150 kg så var man inte särskilt kaxig efter det setet. Skön känsla att högreppa dock och tror också att det ger bra resultat. Var noga med tekniken bara!

Svag
2011-09-07, 22:17
Högreps, om nu 10 reps är högreps, har ökat mitt 1rm mycket mer än när jag bara körde 1or.

the_matsson
2011-09-07, 22:47
Varför ska man tappa formen för att man kör många reps? För mig är det tvärtom att jag får bättre lyft efter flera reps. Jag effektiviserar lyftvägen.

Tappar man formen så kör man för tungt, oavsett vikt eller antalet reps.

Vid nån enstaka maxning kan man dock tillåta sig en viss "teknikstörning". Oavsett om det gäller singelmax eller typ sista två repsen på 10RM.

Det kan iofs vara jag som är lite dum, och jämför äpplen med päron.

När jag kör mina vanliga markpass med 2 reppare, så är det med ca 5 RM vikt.

De gånger jag kört 10 reppare har det varit med 10 RM.

Landström
2011-09-07, 23:04
Det kan iofs vara jag som är lite dum, och jämför äpplen med päron.

När jag kör mina vanliga markpass med 2 reppare, så är det med ca 5 RM vikt.

De gånger jag kört 10 reppare har det varit med 10 RM.

Ja, då jämför du som sagt äpplen med päron. :)

8:or är vanligt att jag kör men skulle jag kriga till sista repset hade jag nog gjort 10-15 reps. Förutom enstaka gånger då jag verkligen vill repsa "all in". Då kan sista repset/repsen bli lite fulare men det beror inte på antalet reps. Samma "fulhet" hade uppstått om jag hade maxat t ex en 1:a eller en 3:a. Fast på tyngre vikt förstås.

the_matsson
2011-09-08, 08:49
Ja, då jämför du som sagt äpplen med päron. :)

8:or är vanligt att jag kör men skulle jag kriga till sista repset hade jag nog gjort 10-15 reps. Förutom enstaka gånger då jag verkligen vill repsa "all in". Då kan sista repset/repsen bli lite fulare men det beror inte på antalet reps. Samma "fulhet" hade uppstått om jag hade maxat t ex en 1:a eller en 3:a. Fast på tyngre vikt förstås.

Då har jag fått ordning i mitt huvud!

Hm, om man skulle börja högreppa marklyft kanske...

robbob
2011-09-08, 09:06
Om man kör 20 reps marklyft så borde ju det fungera lika bra som 20 reps breathing squats. Kanske är det slitigare att återhämta sig. Läser man om 20 reps knäböj så verkar ju det vara muskel och styrkebyggaren framför andra. Enligt vad som skrivs så ska det gå att fläska på sig ett antal kilo på väldigt kort tid.
Men vad vet jag, jag har inte testat att köra så.

kettlebellGuden
2011-09-08, 09:12
Eller så kör man 20 rep mark på 50% 1RM eller så där.