Visa fullständig version : Motiverad till att gå ned i vikt! Bra/Dålig träningskombination?
Deanmartin
2011-09-06, 18:42
Hej alla gymentusiaster!
Jag är en 188cm lång kille på hela 98kg och tro mig, det är inte muskler!
Jag tog för två månader tag i saken och ändrade min kost samtidigt som jag tog mig tid att ta längre promenader 4-5ggr i veckan. Jag vägde då 107.5kg. Har alltså gått ner ganska precis 10kg på två månader.
Detta är inte fy skam, men jag tycker inte det är nog. Jag har nu skaffat ett gymkort och känner att jag verkligen vill optimera fettförbränningen så mycket jag kan, samtidigt som jag vill försöka bygga muskler.
Observera att jag först och främst vill bli smal! Detta är det viktigaste i mitt liv just nu, kombinerat med studierna. Inget annat spelar någon roll. Jag är alltså extremt taggad och motiverad till en förändring.
Jag hade tänkt mig att gymma 4-5ggr per vecka och varje pass involverar ungefär 20-30minlöpning/joggning och 1h styrketräning samtidigt som jag håller en OK kost. För övrigt, vart kan man hitta färdiga kostscheman att följa?
För mig är det viktigt att veta att jag via löpning och så vidare bränner kalorier. Att enbart köra styrka och hålla på kosten är väldigt jobbigt mentalt och jag tvivlar på att man blir smal snabbare?
Som sagt, mitt mål är att bli smal så fort som möjligt. Mitt mål är att gå ner till ca 84kg innan December. Det känns realistiskt.
Min stora fråga är alltså om den här kombinationen med löpning och styrketräning är bra för att snabbt bli smal utan att tappa de få muskler man har kvar? Samt, finns det färdiga kostscheman någonstans? Jag behöver något att följa för att få struktur på allt.
Tack på förhand! (Ja, jag har läst "en deffguide" som finns på forumet!)
Deanmartin
2011-09-07, 11:55
Men bump!
vicarious
2011-09-07, 12:02
Kombinationen du föreslår är dålig. Vill du träna konditionsträning så försök göra det de dagar du inte styrketränar.
Kalorier in vs kalorier ut är det som gäller.
Reaper123
2011-09-07, 12:06
Eftersom du läst deffguiden förstår jag inte riktigt anledningen till denna tråd, eftersom den är "komplett"!
Det som gör att du går ner i vikt är kcal in vs ut, om du känner behovet av att springa/cykla gör det. Men om du är rädd om dina muskler är det två saker som är viktiga: mycket protein i kosten och tung styrketräning!
Är en fördelaktligt att kombinera styrketräning och kondtion på samma dag om man vill tappa fett men bibehålla musklerna, så detta är avvägning du får göra. Bästa är att köra aktiviterna på helt skilda dagar!
Nu kör jag själv ibland kondition och styrka samma dag, men jag försöker inte vara opti heller för den delen!
Edit: då vart man visst pucktvåa
Deanmartin
2011-09-07, 12:22
Kombinationen du föreslår är dålig. Vill du träna konditionsträning så försök göra det de dagar du inte styrketränar.
Kalorier in vs kalorier ut är det som gäller.
Men varför är det en dålig kombination? Jag vet att det är intag vs uttag, så då borde väl ändå ett underskott i form av kost och löpning + styrketräning vara optimalt?!
Eftersom du läst deffguiden förstår jag inte riktigt anledningen till denna tråd, eftersom den är "komplett"!
Det som gör att du går ner i vikt är kcal in vs ut, om du känner behovet av att springa/cykla gör det. Men om du är rädd om dina muskler är det två saker som är viktiga: mycket protein i kosten och tung styrketräning!
Är en fördelaktligt att kombinera styrketräning och kondtion på samma dag om man vill tappa fett men bibehålla musklerna, så detta är avvägning du får göra. Bästa är att köra aktiviterna på helt skilda dagar!
Nu kör jag själv ibland kondition och styrka samma dag, men jag försöker inte vara opti heller för den delen!
Deffguiden skriver ju inte mycket om det jag frågar... Varför är det inte fördelaktigt att kombinera styrka och kondition? Att springa = kcal förbränning. Att köra styrka = ökad fett- och basalförbränning, no?
Galningen
2011-09-07, 12:23
Löpnin= sämre förusättningar för att bygga muskler = riktigt dåligt under deff.
Deanmartin
2011-09-07, 12:26
Löpnin= sämre förusättningar för att bygga muskler = riktigt dåligt under deff.
Jaha, även om man gör det på morgonen och styrketränar på kvällen? Att ta promenader på morgonen i ungefär en timme för att sedan köra styrka på kvällen borde väl dock vara det som är mest optimalt då antar jag?
Det är som sagt en viktnedgång jag vill åt...
Jaha, även om man gör det på morgonen och styrketränar på kvällen? Att ta promenader på morgonen i ungefär en timme för att sedan köra styrka på kvällen borde väl dock vara det som är mest optimalt då antar jag?
Det är som sagt en viktnedgång jag vill åt...
Ja, och en viktnedgång åstadkommer du genom att äta mindre samt röra på dig.
Jag skulle inte råda dig att köra konditionsträning samma dag som styrketräning, det är ännu sämre.
Galningen
2011-09-07, 12:31
Ska du gå ner i vikt så får du äta mindre. Sen har troligtvis promenader inte någon större inverkan, bara du håller dig från mer intensiv konditionsträning så är det lugnt.
vicarious
2011-09-07, 12:39
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=82537
Visst kan du springa före eller efter varje pass om du känner för det, men förutsättningarna för att bygga/behålla muskler blir sämre då.
Deanmartin
2011-09-07, 12:41
Ja, och en viktnedgång åstadkommer du genom att äta mindre samt röra på dig.
Jag skulle inte råda dig att köra konditionsträning samma dag som styrketräning, det är ännu sämre.
Ja okej.
Ska du gå ner i vikt så får du äta mindre. Sen har troligtvis promenader inte någon större inverkan, bara du håller dig från mer intensiv konditionsträning så är det lugnt.
Hur låter det om jag sköter kosten och joggar i ungefär 10km/h i en ca 30 minuter 5-6ggr/v? Samtidigt som jag försöker röra på mig, t.ex. ta diverse promenader när jag har tid.
Galningen
2011-09-07, 12:46
Personligen skulle jag skippa joggingen och reglera energiintaget istället. Känner du däremot att du vill genomföra viktnedgången så fort som möjligt funkar löpning bara fint men då får du räkna med att du tappar mer muskler/bygger mindre och kanske inte ser lika bra ut i slutändan som om du låtit bli.
Enkel summering, prioriterar du att ta dig ned i vikt snabbt så löp på, vill du få en vackrare fysik reglerar du viktnedgången genom kosten.
Deanmartin
2011-09-07, 12:49
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=82537
Visst kan du springa före eller efter varje pass om du känner för det, men förutsättningarna för att bygga/behålla muskler blir sämre då.
Tack det var intressant. Men det verkar snarare ha med att man inte kan "uppnå bästa resultat av styrketräningen vad gäller styrke- och muskeltillväxt". Vilket inte är något jag är särskilt intresserad utav, utan jag vill snarare gå ned i vikt genom att jogga och äta rätt samtidigt som jag vill försöka bibehålla de få muskler jag har kvar.
Deanmartin
2011-09-07, 12:54
Personligen skulle jag skippa joggingen och reglera energiintaget istället. Känner du däremot att du vill genomföra viktnedgången så fort som möjligt funkar löpning bara fint men då får du räkna med att du tappar mer muskler/bygger mindre och kanske inte ser lika bra ut i slutändan som om du låtit bli.
Enkel summering, prioriterar du att ta dig ned i vikt snabbt så löp på, vill du få en vackrare fysik reglerar du viktnedgången genom kosten.
Hur definierar du "ser lika bra ut i slutändan"? Att kroppen kommer bli ful eftersom jag inte har några muskler? Min prioritet nr1 just nu är bara att bli smal. Jag behöver mitt självförtroende tillbaka, med kläder på... Min prioritet nr2 är att bygga muskler och se hyfsat bra/stark ut utan tröja :|
Men tack, då förstod jag precis.
vicarious
2011-09-07, 12:55
Tack det var intressant. Men det verkar snarare ha med att man inte kan "uppnå bästa resultat av styrketräningen vad gäller styrke- och muskeltillväxt". Vilket inte är något jag är särskilt intresserad utav, utan jag vill snarare gå ned i vikt genom att jogga och äta rätt samtidigt som jag vill försöka bibehålla de få muskler jag har kvar.
Det är just det sistnämnda som drabbas negativt av konditionsträningen. Kör efter det upplägget som du tycker passar bäst. So what om du tappar lite muskler, det är väl inte hela världen. Kan vara värt att ha i åtanke bara :)
Det är just det sistnämnda som drabbas negativt av konditionsträningen. Kör efter det upplägget som du tycker passar bäst. So what om du tappar lite muskler, det är väl inte hela världen. Kan vara värt att ha i åtanke bara :)
+1
Gör det som passar din målsättning, att inte optimera muskeluppbyggnaden genom att också konditionsträna är inte hela världen, du kommer få resultat vilket fall som och ditt fokus är ju som sagt att gå ner.
Sen kan man ju med kundskapen i hand undvika att konditionsträna direkt innan eller efter styrkepasset eftersom du förmodligen får lite bättre resultat överlag som du kommer känna dig mer nöjd med i slutändan.
Reaper123
2011-09-07, 13:27
Det är som sagt en viktnedgång jag vill åt...Då kanske det är banta du är ute efter?
Du verkar ha bråttom med resultat på vågen och risken är att du blir smalfet eftersom du riskera att tappa en del muskelmassa om du inte sköter kosten, vila, sömn m.m. exemplariskt!
Tro mig, jag vet... har tappat 50kg och hade mer än gärna gjort detta helt annorlunda med tanke på den kunskap jag har idag!
Jag har en bekant som gör det du gör. Jag rekommenderade henne att göra så som Du (Dean) skriver att du gör. Då höjs röster angående minskad muskeltillväxt, dock anser jag att det primära helt legitimt kan vara viktnedgång, men timmarna på gymmet ska ändå finnas där, just för att minska denna mindre bra muskeltillväxt (kan man skriva så? =P ) Genom att styrketräna under dina månaders viktnedgång så vänjer du enligt mig inte bara senor o ligament att träna med vikter, du vänjer framförallt dig själv med att gå på gym, ty det är där du ska börja hänga på riktigt när du nåt din målvikt.
Imo är det alltså bra att vänja sig att gå på gym! Antar att du liksom min vän inte varit där så ofta innan? :P Kör hårt! Jag tror på dig!
Vet inte om jag tillför något av större vikt här men jag tycker du absolut kan köra kondition i samband med styrketräning för att uppnå de resultat du vill ha.
Jag har på 6 månader gått ner 25 kg just genom att köra det här upplägget. För jag, precis som du, stirrar mig blind på kaloriförbrukningen. Om du inte har en pulsklocka så rekommenderar jag starkt att du skaffar en. Man blir så otroligt peppad under träningspassen plus att du kan logga dina framsteg.
Under det här halvåret som gått har mina pass nästan sett identiska ut - cardio 60 min + 30-40 min styrka halvkropp 6-7 dagar i veckan. Körde även massa spinning, bodystep, bodypump, core, powerwalks i skogen, milen runt byn där jag bor etc. Tror variation är lite nyckeln till framgång. Främst för att det håller motivationen uppe. Har du några delmål på vägen till ditt slutmål? Hur har du tänkt belöna dig själv när du uppnår dina mål?
Nu är jag tjej, 25 år gammal och vägde in på nästan 86 pannor 1 februari i år. Men om det hjälper något så har jag legat på 500 i kaloriunderskott nu (typ 1250 kcal/dag). Då har jag helt uteslutit bröd i alla form, tagit bort det mesta av kolhydrater överlag, inget godis eller någon läsk. Plus att jag ätit otroligt mycket protein (130/150 g dagligen) för att musklerna inte ska förtvina. Satsa på mycket fisk, skaldjur och vitt kött med massa grönsaker och lite god sås, soppor är perfekt på kvällen, som mellis käkar jag ofta lite frukt eller grönsaker, frukost blir gärna ägg i mängder typ omelett.
Jag tror du kan fixa det här på relativt kort tid bara du satsar helhjärtad (vilket du verkar göra)! Håller tummar och tår för att du når din målvikt till jul - glöm inte bort att belöna dig själv (inte med mat/godis dock)!
Lycka till!!!!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.