Visa fullständig version : Antal sömntimmar, viktökning och övervikt
King Grub
2011-09-06, 09:04
OBJECTIVE:
Previous research suggests that sleep duration is associated with obesity and weight gain. However, the majority of these studies are of cross-sectional design, with only a few cohort studies. In order to validate previous findings in a more real-world context, we evaluated the association between sleep duration, obesity, and weight gain in a large, 3-year cohort study.
METHODS:
A retrospective cohort study was conducted involving 21,469 apparently healthy individuals aged 20 years or older who underwent annual health check-ups at the Center for Preventive Medicine, St. Luke's International Hospital, between 2005 and 2008. The participants were divided into four groups according to their self-reported average nightly sleep duration (≤5, 6, 7, and ≥8 h). We identified individuals with obesity (body mass index ≥25 kg/m(2)) and weight gain. Multivariate linear regression analysis and logistic regression analysis were used to explore the association between these variables and sleep duration, adjusting for age, gender, alcohol consumption, current smoking, past medical history, and level of physical activity.
RESULTS:
Compared with those who slept 7 h, the individuals who slept ≤5 h night were more likely to experience weight gain (β coefficient = 0.03; 95% CI = 0.03-1.1) and to become obese (OR = 1.5; 95% CI = 1.1-2.0). No significant difference was seen between subjects who slept more than 8 h and those sleeping 7 h (OR = 1.3; 95% CI = 0.9-1.8).
CONCLUSION:
Short sleep (≤5 h) is significantly associated with weight gain and obesity in both male and female adults.
Sleep Breath. 2011 Sep 3. Association between weight gain, obesity, and sleep duration: a large-scale 3-year cohort study.
Slartibartfast
2011-09-06, 09:19
Märkligt. Min aptit försvinner helt under perioder när jag sover dåligt. Jag får tvinga i mig mat för att hålla vikten.
Tycker en sådan studie känns ganska svag. Det går inte att uttala sig om ett orsak-verkansamband när man inte kan kontrollera för kohorternas livssituation i övrigt. Det är ju minst lika troligt att de som sover mindre har en mer stressig livsstil och kanske kompromissar mer med matlagning, snabbmat och träning och att de därför i genomsnitt går upp mer i vikt, än att de går upp i vikt för att de sover sämre. De kanske rentav sover sämre för att de går upp i vikt.
Personligen tror jag en cross-sectional studie kan säga mer om samband mellan sömn och övervikt i så fall, eftersom att livsfaktorer kanske, om man har tur, kan jämna ut sig lite i ett större stickprov. Nu var det förvisso ett väldigt stort antal deltagande, men problemet med orsak-verkan kvarstår ändå.
Det kan ju vara rent psykiskt också, altså om man sover dåligt så mår man ofta dåligt då kanske man kompenserar med saker som får en att må bra, som att äta något gott t.ex. området kan ju spekuleras mycket i. :)
Eddie Vedder
2011-09-06, 14:33
Personligen tror jag en cross-sectional studie kan säga mer om samband mellan sömn och övervikt i så fall, eftersom att livsfaktorer kanske, om man har tur, kan jämna ut sig lite i ett större stickprov. Nu var det förvisso ett väldigt stort antal deltagande, men problemet med orsak-verkan kvarstår ändå.
Nej tvärsnittsstudier är ännu sämre. Där har man ju inte det temporala sambandet klart för sig. Prospektiva kohortstudier är minst dåligt att påvisa kausala samband bland observationsstudier. Och deltagarantalet brukar också vara större i kohortstudier. Om man nu inte gör en tvärsnittsstudie baserat på en redan insamlad kohort naturligtvis. :)
I en tvärsnittsstudie vet man ju inte om de blivit feta långt före de fick vanorna som undersöks.
Jag utgick ifrån att en tvärsnittsstudie utgår ifrån redan insamlad data, men jag kan egentlien inget om medicinsk forskning (men vet hur det brukar gå till i ekonomin). Det var i alla fall inte min poäng.
Huruvida det ena är ännu sämre än det andra kan jag inte uttala mig om, men klart står att det inte går att få klart det temporala sambandet ens i en sådan här studie. Även i en tvärsnittsstudie kan man ju inkludera kontroller för om man är tjock långt före undersökningen, det är ju bara en fråga om dataunderlaget.
Jag kan säkert inte all statistik bakom det här, men jag har svårt att tro slutsatsen statistiskt blir så mycket bättre bara för att man har 3 tidsserieobservationer på varje tvärsnitt (årlig hälsnokontroll över 3 år var det ju frågan om).
Är inte ute efter att provocera eller säga att studien inte är hållbar, men jag tycker det är viktigt att tänka på att man kan "bevisa" vilka långsökta samband som helst med regressionsanalys om man inte har klart för sig vad som är orsak och vad som är verkan, och om man glömmer bort viktiga kontrollvariabler som påverkar den beroende variabeln. I det här fallet tror jag till exempel att stressig livsstil och/eller dåliga matvanor kan påverkar hur tjock man är, och inte bara: "age, gender, alcohol consumption, current smoking, past medical history, and level of physical activity".
Eddie Vedder
2011-09-06, 15:18
Jag utgick ifrån att en tvärsnittsstudie utgår ifrån redan insamlad data, men jag kan egentlien inget om medicinsk forskning (men vet hur det brukar gå till i ekonomin). Det var i alla fall inte min poäng.
Huruvida det ena är ännu sämre än det andra kan jag inte uttala mig om, men klart står att det inte går att få klart det temporala sambandet ens i en sådan här studie. Även i en tvärsnittsstudie kan man ju inkludera kontroller för om man är tjock långt före undersökningen, det är ju bara en fråga om dataunderlaget.
Jag kan säkert inte all statistik bakom det här, men jag har svårt att tro slutsatsen statistiskt blir så mycket bättre bara för att man har 3 tidsserieobservationer på varje tvärsnitt (årlig hälsnokontroll över 3 år var det ju frågan om).
Är inte ute efter att provocera eller säga att studien inte är hållbar, men jag tycker det är viktigt att tänka på att man kan "bevisa" vilka långsökta samband som helst med regressionsanalys om man inte har klart för sig vad som är orsak och vad som är verkan, och om man glömmer bort viktiga kontrollvariabler som påverkar den beroende variabeln. I det här fallet tror jag till exempel att stressig livsstil och/eller dåliga matvanor kan påverkar hur tjock man är, och inte bara: "age, gender, alcohol consumption, current smoking, past medical history, and level of physical activity".
Jag håller med dig om allt du skriver. Men det är som sagt högre evidensgrad på prospektiva kohortstudier. Och om man i tvärsnittsstudien har dataunderlag från långt tidigare så är ju det antagligen tack vare att kohorten redan är insamlad. Går man på självrapportering "Vad vägde du för 30 år sedan?" så är det inte alls lika pålitligt.
I en tvärsnittsstudie kan det ju till och med vara så att de har en sjukdom som gör att de sover länge, eller de kanske lider av sömnapné utan att ens veta om det än? Det är de där sakerna man inte har koll på. Och jag kan tänka mig att man inom ekonomin lättare kan kolla upp tidigare fakta, lättare att räkna pengar än att få ut information om alla människor skavanker och levnadsvanor. :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.