handdator

Visa fullständig version : Nybörjarhjälp

Adisito
2011-09-03, 20:48
Tjena!

Är en kille på 15 år som har bestämt mig för att ta träningen på allvar och inte slarva runt. Jag har tränat hemma sisådär sammanlagt 2-3 månader men med 2-3 veckors mellanrum efter någon vecka av träning. Har tränat med hantlar.
Jag vill verkligen börja ta träningen på allvar. Jag har tänkt mig att kunna träna runt 4-5 dagar i veckan kanske till och med 6 dagar, men det är viktigt med vila.
Skulle vilja se med er om vad ni tycker om det, och om ni skulle kunna ge mig tips :).
Med träningen skulle jag vilja gå mer upp i vikt och med det bygga upp muskler. Jag vet att man inte kan få det efter första dagen eller första månaden, men jag är tålmodig och kan vänta på resultat.
Jag skulle vilja veta mer om vad för mat och hur mycket jag ska äta om dagen.
Proteiner? Hört att det är mer viktigt med nyttig mat!
Hur ofta jag ska träna och vilka vikter, när jag ska öka med vikter?
Ungefär hur lång tid det tar för att se något resultat.
Ska jag lägga upp ett schema med olika övningar för varje dag och isåfall vad för övningar?

Tror det räcker än så länge, MvH :)

Zorban
2011-09-03, 20:52
Kolla stickyn om StrongLift 5x5, ett mkt bra nybörjarprogram. Det är nog tänkt att köras 3 gånger i veckan, vilket är fullt tillräckligt för en nybörjare. Det behövs inte så mycket i början.

Skulle säga att protein är viktigare än hur "nyttig" maten är, vad det nu betyder.

Adisito
2011-09-03, 20:56
Tack så mycket!
Det jag menade var att de säger här på forumet att nyttig mat är mycket viktigare än protein pulver.

pwte
2011-09-03, 21:09
Är också ganska ny med allt detta också. Men jag antar att dem menar något i stil med att du inte ska äta bara sallad till mat och sen trycka i dig allt protein mha pulver. Utan att du ska äta normal mat, bra fetter, bra kolhydrater och protein från kött osv. Sen använda protein pulver som supplement om du inte når det protein intaget du behöver.

Rätta mig om jag har fel.

King Grub
2011-09-03, 21:14
Att hålla en vettig kost är mycket viktigare än att använda pulver och piller. Det är inte viktigt alls. Det går utmärkt att få det man behöver, inklusive protein, från kosten, och resultaten blir lika bra om man gör så. Proteinpulver är bara för att det är ett smidigt sätt att få i sig protein.

Träningen är mycket viktigare än kosten. Helt normal mat i tillräckliga mängder är allt som behövs för att du skall tillgodogöra dig din träning.

Adisito
2011-09-03, 21:34
Skrev fel innan.
Det jag menar är att de säger på forumet att det är bättre att äta mycket och nyttig/protein rik mat än att använda proteiner. Men jag vet inte, därför frågar jag dig vad ni anser är bäst? Om jag ska använda proteiner eller inte? Eller kombinera de med den mat jag använder nu? Och i så fall vilka?

King Grub
2011-09-03, 21:37
Helt upp till dig. Proteinet i proteinpulver är helt vanligt mjölkprotein, inga konstigheter. Är du 15 år, bor hemma, och får maten betald, finns det ingen anledning att du skall behöva lägga egna pengar på proteinpulver. Men du kan om du vill.

Om du äter 150 gram protein totalt per dag, blir det ingen skillnad på dina träningsresulat om du äter 150 gram protein från mat, eller om du äter x gram protein från mat + x gram från pulver för totalt 150 gram.

Adisito
2011-09-03, 22:03
Jo det är faktiskt sant. Men var kan jag hitta de 150 gram protein, i vad för slags mat? Vad använder du själv?

pwte
2011-09-03, 22:11
Du hittar protein i det mesta. Kyckling brukar vara populärt för att få i sig protein. Tonfisk, kvarg, keso, allt kött, m.m är också populära för att få i sig protein.

Du kollar på innehålls förteckningen för en produkt. Den kanske säger att den innehåller 10g protein per 100g. Äter du då 200g av den produkten har du fått i dig 20g protein. Så det är bara att räkna.

Adisito
2011-09-03, 22:35
Tackar!