Visa fullständig version : Kreatin, håravfall och perioder?
dondimpen
2011-09-03, 16:57
Körde kreatin en lång period tills jag märkte att jag började tappa hår ) : vad jag inte är het säker på är om jag tog de uppehåll i kuren som rekomederas. Då jag vill trycka kreatin men inte tappa hår undrar jag om man kan slippa tappa hår om man doserar enligt instruktionen eller om det inte spelar någon roll och att jag helt enkelt får glömma kreatinet?
Tacksam för svar!
SiSenior
2011-09-03, 17:31
Nu bara gissar jag men över en längre period tror jag inte det har någon betydelse. Desto mer kreatin du intar (sett till antal dagar), desto mer hår tappar du.
Finns det ett konstaterat samband mellan kreatinintag och håravfall?
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=136275
DHT nivåerna påverkas av kreatin.
En hel tråd om kreatin men ingen återkoppling av vad som ger effekt på DHT ?
Grabbarna i Sydafrika fick en ordinär dos krestin. Men det finns ingen koppling till hur de presterade. Vad säger att det inte är den intensivare träningen som påverkar hormonerna istället ?
Anders The Peak
2011-09-04, 09:29
Studien som påpekar riskerna med kreatin kom fram till det här:
DHT: The levels of DHT increased by 56% after 7 days of creatine loading and remained 40% above baseline after 14 days maintenance (significant)
Ratio of DHT to T: The ratio of DHT:T also increased by 36% after 7 days creatine supplementation and remained elevated by 22% after the maintenance dose.
The ratio tells us that the increased DHT levels are not because of a higher testosterone levels but a greater conversion of T to DHT.
Anders The Peak
2011-09-04, 09:38
DHT (dihydrotestosterone) is male hormone formed in the hair follicles, testes, prostate and adrenal glands
dondimpen
2011-09-05, 21:05
DHT (dihydrotestosterone) is male hormone formed in the hair follicles, testes, prostate and adrenal glands
Intressant..
Men hur översätter man det här till svaret på min fråga? att rimlig periodisering av kreatin-intaget gör att man tapper mer eller mindre hår? Inget ont menat, peace
Om du nojar så mycket över håravfall tycker jag du ska skita i att ta kreatin.
dondimpen
2011-09-06, 21:40
Om du nojar så mycket över håravfall tycker jag du ska skita i att ta kreatin.
Fan nu säger du precis vad jag inte vill höra ) :tycker ämmnet är intressant då kreatin verkar vara ett väldigt populärt tillskott trots de negativa bieffekter som har dykt upp, förövrigt älskar jag kreatin men hatar håravfall får jag då tips på hur man kan trycka kreatin utan att tappa hår anser jag att "winning"
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.