handdator

Visa fullständig version : Inte dela med sig av recept

Lellan
2011-09-02, 21:08
En sak som förvånar mig, är när folk inte vill dela med sig av matrecept. Känns lite som "haha, jag har hittat botemedlet mot cancer men jag behåller det själv - moahahaaaa!" :devil:

Jag fattar inte. Det brukar knappast vara så att folk har planer på patent på rätten el liknande. De är bara snåla. Eller? Vad har jag missat, varför ger man inte ut receptet om ngn frågar? :confused:

(ska man tolka det som att det är knark/bajs/burkchampinjoner som ingrediens..? *jorgen*)

Har DU något recept du håller hemligt? (kan jag få det? :D)

Eddie Vedder
2011-09-02, 21:10

Kalorifri banana split. Och nej den håller jag hemlig.

Mer seriöst. Jag har faktiskt aldrig stött på det. Däremot är det ju inte alltid det finns ett specifikt recept, jag själv använder aldrig recept utan slänger i lite på måfå. Då berättar jag ju vad som ingår men kan inte ge exakta detaljer.

IronBug
2011-09-02, 21:10
Minns när Fever höll fluffet hemligt för ett par år sen. Men ut kom det på något sätt.

whalle
2011-09-02, 21:15
Om man planerar att ge ut en kokbok kan jag ju förstå om man inte vill ge ut sina recept men annars vet jag inte.

Lellan
2011-09-02, 21:17
Kalorifri banana split. Och nej den håller jag hemlig.

Mer seriöst. Jag har faktiskt aldrig stött på det. Däremot är det ju inte alltid det finns ett specifikt recept, jag själv använder aldrig recept utan slänger i lite på måfå. Då berättar jag ju vad som ingår men kan inte ge exakta detaljer.

Plus i kanten på dig, gillar inte heller recept! Men ingredienser då, att man inte vill tala om vad som är i. Man kan ju hävda "men jag kanske är superduperallergisk och dööör annars?" :devil: (kom just på, will try).

Har bara stött på det hos några få, men ändå förvånande. Två tjejer, två killar, två gubbar, en tant. Det är lite som sex, man glömmer inte när man inte fått komma till, direkt. "The one´s that slipped away..." :cryout:

Minns när Fever höll fluffet hemligt för ett par år sen. Men ut kom det på något sätt.

VAh`? Äresant?! :banned

Nu när du säger det låter det som en tyyypisk deffgrej.. :D Andra ska inte få bli lika deffade som jag, lika gott.. :D

filmjölk
2011-09-02, 21:22
Tänk dig att du är en riktigt jäkla jobbig och tråkig människa, som ingen egentligen vill umgås med. Men du har några klockrena recept på goda kakor och mat...du får gäster, besök och sällskap enbart för det. Delar du med dig av detta blir du ensam.

Eller, tänk dig att du inte skulle se bra ut, och alla andra ogifta damer i byn är mer fysiskt attraktiva än du. Delar du med dig av det enda du kan konkurrera om pojkarna med kommer du inte kunna konkurrera alls.

Eller att du alltid får beröm för dina goda maträtter, du mår bra av positiv feedback, men kan alla andra också laga dom uteblir berömmet.

Kwon
2011-09-02, 21:28
You dont give out your secrets if you want to stay competitive.

olle lindblad
2011-09-02, 21:36
Däremot är det ju inte alltid det finns ett specifikt recept, jag själv använder aldrig recept utan slänger i lite på måfå. Då berättar jag ju vad som ingår men kan inte ge exakta detaljer.

I de flesta fall fungerar det så för mig med. Jag utgår från det jag vet om råvarorna, improviserar efter vilka smaker jag vill ha och smakar mig fram. Att då ange proportionerna går helt enkelt inte alltid.

wo0ord
2011-09-02, 21:38
Låter som du har skumma vänner.

Pansartax
2011-09-02, 21:41
Vadå, frågar du och de bara säger rakt ut "Nej" eller vadå? Prova fråga "Varför inte?" och gör en stor grej av det, då kanske de inser att det är larvigt och släpper det eller också får du ringa rättspsyk för den människan har rymt från nått ställe.

häftig
2011-09-02, 21:47
Eller att du alltid får beröm för dina goda maträtter, du mår bra av positiv feedback, men kan alla andra också laga dom uteblir berömmet.

I den sitsen man ger ut fel recept istället. Kakao mot kanel, salt mot socker och vise versa

Lellan
2011-09-02, 21:49
Låter som du har skumma vänner.

Ibland tar vänskap slut.... just saying.. ;)

Nejdå, frekvent förekommande är det ju inte, men ni måste väl medge att det hänt? Eller så är jag bara drygt nyfiken och inte låter maten tysta munnen, vi ska kanske inte gå för långt i att döma ut andra som lagar den goda maten. De kanske inte vill att jag ska bli tjockare el nåt? :D

shape
2011-09-02, 22:53
Det är naturligtvis en hemlig spion du har att göra med.

Herr Oberst
2011-09-02, 23:43
John Pemberton ångrade nog att han gav ifrån sig (sålde) sitt recept så billigt som han gjorde

Grotesk
2011-09-02, 23:47
John Pemberton ångrade nog att han gav ifrån sig (sålde) sitt recept så billigt som han gjorde

Ja han hade ju varit sjukt rik idag!

Herr Oberst
2011-09-02, 23:52
Och sjukt död. Såg nu att han dog året efter han sålde. Fast hans barn, barnbarn och barnbarns barn och barnbarns barnbarn hade nog kunnat vara rätt rika

Grotesk
2011-09-02, 23:57
Och sjukt död. Såg nu att han dog året efter han sålde. Fast hans barn, barnbarn och barnbarns barn och barnbarns barnbarn hade nog kunnat vara rätt rika

Precis min tanke. :D

Cilia
2011-09-03, 12:02
Har bara hänt ett fåtal gånger och då kan det gälla ett familjerecept som gått i generationer och alltid varit hemligt. Det rör sig då om senap eller liknande.

Men jag funderar liksom någon annan på vilka vänner som Lellan har. Min erfarenhet är annars att de flesta är oerhört generösa.

Eddie Vedder
2011-09-03, 15:24
Om jag dessutom lyckas göra något som blev riktigt riktigt gott tack vare något infall där jag hällt i en gnutta whatever så blir jag ju stolt över min egen kreativitet och fingertoppskänsla att jag blir ännu mer mån om att få berätta (läs skryta:D) om vad jag hade i.

Att låta folk gissa kan dock vara kul också, "Jag hade i en lite udda ingrediens idag som ändrade smaken lite, känner du vad det kan vara?" och sedan avslöjar man. :)

Machop
2011-09-03, 15:35
TOP SECRET

Hemmagjorda proteinbars - jävligt goda och ganska nyttiga.

~100g proteinpulver (helst choklad)
~100g havregryn
~lagom mycket jordnötssmör
~lagom mycket sirap eller honung
~lagom mycket kakao
~lagom mycket mjölk

Daska ihop skiten till en slaskig deg, typ så hård som negerbollar, sen gör "bars" och doppa dom i havregryn, kokos eller något sånt så dom inte kladdar ihop.

Gör ca 7 st och in med dom i kylskåp.

Prova dig fram, jag gjorde lite på måfå men det blev jävligt bra och ett enkelt mellanmål.

Jockefoten
2011-09-03, 15:47

Han dog ju året efter.

Annat är det med Roberts AB som vägrar ge upp sitt julmustrecept. :D

MangeByggarn
2011-09-03, 16:08
Women

mangemani
2011-09-03, 17:16
det kanske är så som vissa resonerar då folk frågar ang deras träning och hur de har fått så bra resultat ?
det finns ju de som tänker "varför ska jag lägga fram det som har tagit mig själv flera år att komma fram till, allt ska inte serveras på silverfat, kom fram till det själva".
bara en tanke.

ceejay
2011-09-03, 17:25
precis, varför ska jag hjälpa människor gratis då jag lagt ned otroligt mycket tid på att bli bra själv.

Osten80
2011-09-03, 17:55
Jag tycker inte att det är så märkligt.
För någon som inte bryr sig ett dugg om något så halvbögigt som ett matrecept, låter ett sådant beteende förmodligen ganska töntigt och obegripligt. Sätt det i ett annat sammanhang, förslagsvis träning eftersom vi ändå är på kolo, så blir det kanske enklare att förstå.
Jag tror att ganska många här skulle dra sig för att dela med sig av en egenkomponerad snilleblixt som dubblar böjvikten, lägger tio extra centimeter på biccen eller skalar av extremt mycket fett, oavsett om man tävlar i styrkelyft, BB, eller inte.
Tävlingsinstinkten hos människor är både naturlig och medfödd, och är förmodligen en stor del del av det driv som för oss framåt. Utan den hade förmodligen inte en bråkdel av historiens uppfinningar, upptäckter och erövringar blivit gjorda.
Det är liksom inget magiskt som händer med folk bara för att vi helt plötsligt verkligen gör en officiell tävling av något och kallar det för världsmästerskap i fotboll, matlagning, dans, ja i princip vad som helst som går att tävla i. Det är väl kanske bara så att de människorna som tävlar officiellt är än mer tävlingsinriktade än resten, men tävling pågår ständigt i nästan varenda människas liv, i alla fall på något plan. Det som ges bort gratis får gärna vara bra, men inte för bra och ge andra för många fördelar.

Xtronal
2011-09-03, 18:51
En sak som förvånar mig, är när folk inte vill dela med sig av matrecept. Känns lite som "haha, jag har hittat botemedlet mot cancer men jag behåller det själv - moahahaaaa!" :devil:

Jag fattar inte. Det brukar knappast vara så att folk har planer på patent på rätten el liknande. De är bara snåla. Eller? Vad har jag missat, varför ger man inte ut receptet om ngn frågar? :confused:

(ska man tolka det som att det är knark/bajs/burkchampinjoner som ingrediens..? *jorgen*)

http://i128.photobucket.com/albums/p176/ranger2339/warfgif.gif