Visa fullständig version : Hålla formen - olika svårt beroende på fettprocent?
Springer
2011-09-02, 10:02
Är det svårare att hålla kvar vikt och fettprocent (dvs fettfri massa resp fettmassa) om m n ligger på 6% fett än säg 15% fett? Och med svårare menar jag mer träning och mer specifik kost.
Alltså, har man väl kommit ner till 6% och håller sig på kaloribalans, så stannar man där lika lätt/svårt som om man ligger på 15% och käkar samma mat?
Betoning på att "hålla kvar", inte på att öka i fettfri massa.
Langster
2011-09-02, 10:26
Eftersom kroppen strävar efter en viss set-point så blir det svårare ju längre under den man kommer. Man kommer att vara hungrig och det är problemet, det är inte svårare att hålla formen egentligen, men det krävs mer disciplin.
Min set-point verkar ligga någonstans över 15% och när jag ligger där är jag sällan hungrig eller sugen på godis, ligger jag under 10% så börjar jag tänka på mat mycket mer.
Formen påverkas snabbare visuellt ju lägre ner i fettprocent man kommer, så fort man lägger på sig lite vätska eller fett så blir det en stor skillnad från dag till dag. Har man 15-20% bf så syns inte ett extra kilo fett alls.
Springer
2011-09-02, 11:40
Men set-pointen ändras väl med tiden?
Langster
2011-09-02, 12:47
Men set-pointen ändras väl med tiden?
Antagligen. Min har iaf gått från runt 10% i tonåren till över 15% i 20-30 års åldern. Det är nog lättare att ändra den uppåt än nedåt, att ändra den nedåt är garanterat svårare om man varit fet också.
Jag tror för övrigt att det är väldigt få som har en set point som är så låg som 6%, jag tror inte det är en kroppskomposition som människokroppen någonsin strävar efter.
Reaper123
2011-09-02, 13:29
Det Langster pratar om känner jag som varit extremt fet av extra mycket!
För 2.5 år sen vägde jag 140kg +, rent späck så bf där vill jag inte ens spekulera i.
Under 2.5år har jag tampats med att kroppen vill tillbaka och när jag var nere på -50kg så pausade jag mitt kcaltänk/diet och vips var jag 7kg+ inom kort!
Antagligen kommer jag få leva med detta sug/hungern hela mitt liv, men hoppas kunna få bukt på detta något iaf genom att försöka vara viktstabil något år. Kommer iaf aldrig nånsin kunna bulka som normalt folk! *gah!*
Springer
2011-09-02, 13:38
Normalt folk bulkar väl överhuvudtaget inte? ;)
Fru_Flisa
2011-09-02, 14:02
Lättare att hålla sig motiverad och lättare att äta sig mätt ju större bf% enligt min personliga erfarenhet, dock har jag alltid varit inom ramen, eller knappt under, normal BMI, så inget extremt.
Jorå, fre-lör :)
Om man hänger på kollo för mycket så gör dem de.
Reaper123
2011-09-05, 12:23
Om man hänger på kollo för mycket så gör dem de.Hehe, ja verkar inte bättre!
Helgbulkar gör jag dock, bara för att få känna sig riktigt mätt nångång! :D
Hehe, ja verkar inte bättre!
Helgbulkar gör jag dock, bara för att få känna sig riktigt mätt nångång! :D
Alltid gott att trycka i sig diverse saker man tycker om lite extra. Vad blir det för din del? :)
Reaper123
2011-09-05, 13:18
Alltid gott att trycka i sig diverse saker man tycker om lite extra. Vad blir det för din del? :)Ja precis!
Egentligen lite vad som helst, sånt jag inte unnar mig på vardagarna först och främst. Tex på söndagar blir det oftast en icke opti lunch (pizza) + middag (tex kött, feta såser, pommes/potatisgratäng), efterätt & godis/chips.. brukar sluta på 4500-5000 kcal nånstans och mer eller mindre nada protein! :D
Känns ju inte värt det om man kämpar hårt med en deff, man tappar ju flera dagar av progression, betydligt bättre att planera in goda saker direkt i sin kaloribudget istället samt att hitta substitut som inte är lika energitätt, tycker jag iallafall. :)
Eddie Vedder
2011-09-05, 14:01
Ju lägre fettprocent man har så krävs generellt mer ansträngning för att bibehålla det vågar jag påstå. Antingen i form av lågt matintag eller hög aktivitet. Har inga belägg men det är en gissning som inte direkt känns kontroversiell.
Masterpan
2011-09-05, 17:35
Eftersom kroppen strävar efter en viss set-point så blir det svårare ju längre under den man kommer. Man kommer att vara hungrig och det är problemet, det är inte svårare att hålla formen egentligen, men det krävs mer disciplin.
Min set-point verkar ligga någonstans över 15% och när jag ligger där är jag sällan hungrig eller sugen på godis, ligger jag under 10% så börjar jag tänka på mat mycket mer.
Formen påverkas snabbare visuellt ju lägre ner i fettprocent man kommer, så fort man lägger på sig lite vätska eller fett så blir det en stor skillnad från dag till dag. Har man 15-20% bf så syns inte ett extra kilo fett alls.
Hur skulle man dra ner sin Set-point då? Ligga på lågt fett % under en lång tid?
Hur skulle man dra ner sin Set-point då? Ligga på lågt fett % under en lång tid?
Det finns ju starka kopplingar mellan aptit, hunger och antal fettceller eftersom fettceller reglerar leptin bland annat, sen finns det indikationer på att "överflödiga" fettceller kan minska väldigt sakta över längre tid, vad jag läst så handlar det om 10-20% av kroppens fettceller per år, fast det finns än så länge ingen övertygande evidens.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.