Visa fullständig version : Fasta
Vad händer med kroppen om man fastar och bara dricker vatten en dag tex?
såklart inget optimalt för muskelbygge, men finns det några andra hälsomässiga fördelar med det?
King Grub
2003-12-22, 13:19
Nej, inga fördelar, bara nackdelar. Frånsett de rent muskulära nackdelarna bildas det giftiga restprodukter vid den nedbrytning av muskelmassa som sker vid långvarigt uppehåll från näringstillförseln. Njurarna får slita hårt för att ta hand om dessa gifter, som alltså förorenar blodet, så det är en missuppfattning om att det skulle "rena" kroppen. Visst försvinner gifterna ut tillsammans med urinen, men det fanns inga gifter innan musklerna bröts ned - av fastan!
Ingen mat = inga vitaminer = risk för brist.
Fettförbränningen stryps, muskelmassan minskar. Mindre muskelmassa = ännu sämre förbränning. Och så vidare.
så kroppen tar alltså skada av att vara utan föda ett dygn?
King Grub
2003-12-22, 13:23
Originally posted by Baha
så kroppen tar alltså skada av att vara utan föda ett dygn?
Nej, inte på längre sikt. Men du frågade om fördelar, och det finns det inga som jag kan komma på.
nej det verkar inte så, tack för svaret
MEN om man har varit sjuk i 1 vecka som jag
har varit nu...(jälva influensa) ont i halsen
39 graders feber, muskelvärk,huvudvärk..jjaa hela skiten..
Min aptit minskade direkt när jag fick influensa
och knappt nått på 2-3 dagar..mest glass o lite lussebullar..
Är det någon skillnad från att fasta och att
vara sjuk influensa och därför inte äta något
eftersom man har sådan minskad aptit??
:kickass:
King Grub
2003-12-22, 18:12
Originally posted by Hoffa
MEN om man har varit sjuk i 1 vecka som jag
har varit nu...(jälva influensa) ont i halsen
39 graders feber, muskelvärk,huvudvärk..jjaa hela skiten..
Min aptit minskade direkt när jag fick influensa
och knappt nått på 2-3 dagar..mest glass o lite lussebullar..
Är det någon skillnad från att fasta och att
vara sjuk influensa och därför inte äta något
eftersom man har sådan minskad aptit??
:kickass:
Nej. Snarare förlorar du ännu mer när du är sjuk, eftersom du då har nedbrytande feber att tampas med också. Därför är det ännu viktigare att försöka få i sig näring ändå, även vid sjukdom.
Glass och lussebullar vid influensa :laugh:
skulle hellre vilja rekomendera näringsdrycker från Apoteket typ Semper komplett, Fortimel, Semper Addera eller liknande.
Alltså inget bantarpulver eller liknande ! annars så finns det risk att man kan få upp det igen fortare än man fick ner att :naughty:
Efter en sjukdom, konvalecensen, är energi och protein behovet mycket större än vanligt. Kroppen är i en anabol fas och reparerar det mesta som förstörts under sjukdomen.
Det gäller främst att fylla på vatten och glykogenlager som försvunnit under veckan man inte ätit.
Originally posted by TLC
Glass och lussebullar vid influensa :laugh:
skulle hellre vilja rekomendera näringsdrycker från Apoteket typ Semper komplett, Fortimel, Semper Addera eller liknande.
Vad är fördelen att äta semper komplett istället för glass och lussebullar?
Jag gissar att det finns mer mineraler och vitaminer annars borde det ju inte vara någon större skillnad?
King Grub
2003-12-23, 11:03
Originally posted by z_bumbi
Vad är fördelen att äta semper komplett istället för glass och lussebullar?
Jag gissar att det finns mer mineraler och vitaminer annars borde det ju inte vara någon större skillnad?
Skillnaden är att man inte slösar bort den goda lussebullesmaken på förkylda smaklökar, som ändå inte känner någon skillnad på blask och smask. :)
:thumbup: Ja exakt + att den ju inte heter Komplett för ingenting.
( Fast det behövs nog mer än en för att täcka dagsbehovet :rolleyes: )
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.