handdator

Visa fullständig version : Ben träning?

Stromen
2011-08-31, 17:23
Tjena, jag tycket inte det är snyggt med jätte store ben. Men tycker att framsida lår (quadriceps?) ser jävligt nice ut. Kan jag på nått sätt bara träna den delen av låret och försöka "skala av" på baksida lår? Eller blir det obalans då? Måste båda tränas lika mycket? Och om det nu går att träna mest framsida lår, hur ser jag till att träna framsida så mycket som möjligt och baksidan så lite som möjligt.

Hoppas på svar :)

Fishtank
2011-08-31, 17:26
Obalansen lär bli enorm
Knäproblem skulle jag gissa kan bli en av följderna av massiva quads och ingen baksida

Endorah
2011-08-31, 17:30
Delar åsikt med dig att massiva ben inte är snyggt, men att ha väldeffade quads är snyggt. Det är nog bara träna båda sidorna av benen. Tror nog att det är mindre snyggt att inte träna baksida. Din hållning kan riskeras också med obalansen mellan musklerna (verkligen inte säker på detta, men tror att det kan vara så)

pellepedal
2011-08-31, 17:34
Det ser inte snyggt ut om du bara tränar ena sidan.
Dessutom är det aldrig bra med obalans mellan muskelgrupperna i kroppen.

Loke
2011-08-31, 17:41
Jag tror det är ganska vanligt att framsidan tränas bättre än baksidan, så att träna som vilken idiot som hellst på gymmet borde ge det resultatet :)

Sen tror jag det är rätt svårt att få enorma ben om man är deffad. Jag förstår helt klart dina tankegångar, jag tycker inte heller jättestora ben är så väldans snyggt, men har man en del fett att ta av behöver man nog inte oroa sig.

hugok
2011-08-31, 19:58
Jag hade obalans att baksidan var starkare förut, för tillfället sitter jag i rullstol och har väl förlorat dom hamsen. Men de övningar jag fokuserade på för att rätta till problemet var frontböj och benspark. Sen hoppas jag ändå att du tränar jämt.

Masterpan
2011-08-31, 21:58
Fokusera bara på Böj o benpress o benspark osv så får framsida mer än baksida.

Skit i alla sorters mark om du inte vill ha stimulans av baksida lår

Stromen
2011-08-31, 22:12
Fokusera bara på Böj o benpress o benspark osv så får framsida mer än baksida.

Skit i alla sorters mark om du inte vill ha stimulans av baksida lår

Kör stronglifft 5x5 för tillfället, får se vad det blir i framtiden. Tack för er som har skrivit, inser att jag måste träna baksida också, för vill inte få problem med knä eller dålig hållning.

krubkungen
2011-08-31, 22:52
Kycklingklubborna är ju daah shiet.;)

Honken
2011-08-31, 23:02
Att träna ben gör dig inte till Tom Platz över en natt. Träna benen som vanligt, märker du att de växer för mkt så dra ned på volymen/frekvensen.

lofito
2011-08-31, 23:16
Har i flera inlägg skrivit om detta eftersom att många underskattar just benen: varför i helvete underskattar många benen? Ett par schysta ben är ju aldrig fel, tränar man aldrig ben och bara har en bra överkropp ser det ju riktigt fucked up ut. Ett par vältränade ben är riktigt snyggt faktiskt.

Loke
2011-08-31, 23:54
Tycker du verkligen att benen underskattas här på kollo? Hälften av trådarna i den här delen handlar ju om knäböj.

Gald
2011-09-01, 00:14
Kör bara på, det skulle se jätte konstigt ut om du gjorde som du ville skulle jag nog tro. Det är väldigt fint med stora benmuskel dessutom brukar tjejer gilla det enormt.

Jag själv har börjat focusera väldigt mycket på benen då det kommer se grymt ut med stora ben med definerade muskel enligt mig.

Bara ett tips, mvh

Arnoldski
2011-09-01, 00:50
Quadriceps utgör volymmässigt en absolut majoritet av låren. Välutvecklad quadriceps = välutvecklade lår.

Det du snackar om är omöjligt, typ jag vill ha stor triceps men liten arm, eller bara bygga armvolym med biceps.

EeJay
2011-09-01, 09:52
Jag säger som jag brukar göra till tjejer som inte vill bli "för biffiga": Kör på!

Du kommer aldrig vakna upp en morgon, kolla dig i spegeln och tänka "shit, jag körde nog lite för hårt på gymmet igår".

Tränar man för estetikens skull så är det ju bara att trappa ned när du nått till den nivån du vill. Och jag chansar hej vilt på att du har väl ett 4-5 månaders fönster att upptäcka detta.

lanzal
2011-09-01, 12:36
Som många säger redan, dina lår kommer inte svälla upp över en dag, träna 5-6år med bra kost osv så kanske dina lår börjar bli "för muskulösa".
Utan doping osv så tar resultat mycket längre tid och att väga längd-100 tar många personer 10år om du ska vara deffad dessutom.

Linjedomarn
2011-09-01, 17:08
Det är farligt att bara träna framsida och inte baksida någonting, du kan skada dig rejält. Rätt mig om jag har fel.