Visa fullständig version : Hur mycket ger ett bälte?
fredrik1
2011-08-30, 16:31
Hejsan!
Jag undrar hur mycket extra ett bälte ger, i knäböj, i genomsnitt. Någon som har ett ungefärligt svar?
//L
Fishtank
2011-08-30, 16:40
Extra ger det väl inte så mycket
Inte direkt som en bänktröja utan är mer till för att stabilisera upp kroppen och minimera skaderisken
beckman88
2011-08-30, 16:43
ca 100 :-
filmjölk
2011-08-30, 16:44
Ett par få kg om du är smal, mindre än det om du är tjock.
Det ger: mindre ont i ryggen när jag maxar!
Försöker köra utan bälte så långt det går.
Oljeblixten
2011-08-30, 16:53
Bälte gör väl -10kg i mark och -20 i böj för mig, kan fan inte trycka på ordentligt med skiten runt midjan! Kan vara jag som är kass dock.*screwy*
10-20kg när man lärt sig använda det skulle jag tro
20 kg för mig, typ. I böj då, aldrig lyckats få till det i mark.
Den största skillnaden är nog mental: Det är helt enkelt väldigt mycket lättare att böja med bälte än utan. Därför klarar jag nog generellt hårdare pass över lag med bälte.
För mej ger det 20 kg, från 180 till 200. Dock har jag bättre djup på det utan på 180.
Bälte gör väl -10kg i mark och -20 i böj för mig, kan fan inte trycka på ordentligt med skiten runt midjan! Kan vara jag som är kass dock.*screwy*
Samma sak för mig, försökte marka med bälte men gick inte alls. Höll mest på att tippa framåt av nån anledning. Men gissar att det är som Mapa säger att man behöver vänja sig vid det. Drog 160kg idag utan bälte, kändes bra men jag kan tänka mig att sen när man blir stark är det bäst att lära sig använda bältet för att minska skaderisken.
10-20kg här med, mindre i böj än i mark. I marken är det dock så att jag kan "fula" upp nästan samma vikter som med fast utan bälte men inte köra med bra teknik på samma vikt.
Ondskapelsen
2011-08-30, 19:55
Ca 8%.
klupknum
2011-08-30, 19:58
Är det värt det att införskaffa ett bälte?
Har ingen riktig önskan att köpa ett men är det bra att ha för att minska skaderisken i knäböj när det börjar bli tungt, eller är det bara nånting överflödigt för folk som skulle vilja få ett par extra kilo i böjen?
5-7% i böjövningar, 7-10% i dragövningar för mig.
Ondskapelsen
2011-08-30, 21:47
5-7% i böjövningar, 7-10% i dragövningar för mig.
Inklusive sittande maskinrodd?
Linjedomarn
2011-08-30, 22:25
Rent teoretiskt vet jag ej exakta siffror men det får mig att känna mig säkrare när jag lyfter så jag kan kötta på mer. Dock så maxar jag utan bälte också.
Trots att jag tränar nästan alla pass utan bälte och försöker träna extra bålstabilitet ger det mig ca 10kg i både böj och mark (kanske något mer i mark).
Helt klart så blir skillnaden större när jag blir smalare.
Lär man sig använda det rätt, ca 10-20kg.
Ristretto
2011-08-31, 08:16
Ett par få kg om du är smal, mindre än det om du är tjock.
+1 Märker stor skillnad på hur bra buktryck jag har när jag är fetare jämfört med smalare.
Om det beror på att jag är fet/svag/feg/kass vet i fan , men jag tror inte att bältet egentligen ger mig något annat än snuttefilt att trösta mig med när jag blir rädd för den stora stygga stången. Men jag använder alltid bälte när jag lastar på litegrann, men jag inbillar mig att jag skulle klara samma vikter utan bälte. Fast å andra sidan känner jag mig inte sugen att testa "tunga" (allt är relativt) böj utan bälte heller. :n00b
Ristretto
2011-08-31, 09:38
Om det beror på att jag är fet/svag/feg/kass vet i fan , men jag tror inte att bältet egentligen ger mig något annat än snuttefilt att trösta mig med när jag blir rädd för den stora stygga stången. Men jag använder alltid bälte när jag lastar på litegrann, men jag inbillar mig att jag skulle klara samma vikter utan bälte. Fast å andra sidan känner jag mig inte sugen att testa "tunga" (allt är relativt) böj utan bälte heller. :n00b
För mig är det nog så att jag oftast skulle klarat samma vikten, men då ev. på bekostnad av ryggens form.
När man kommer upp på tyngre vikter och har mer optimerad teknik så kan nog bältet fälla avgöranden på riktigt.
Inklusive sittande maskinrodd?
Uppenbarligen inte. Men det kör man bara på friskis & svettis ;)
tntballe
2011-08-31, 10:57
Inte så mycket i maxstyrka utan mer i uthållighet min min del.
Jag får ut runt 10-20kg skulle jag gissa på.
Aldrig maxat utan bälte men tror knappast det ger mig mer än 10kg i böjen.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.