Visa fullständig version : Lättaste sättet att räkna ut kcal från grytor osv?
kanske bara är riktigt seg i huvudet nu efter jobbet men tänkte bara höra hur man enklast räknar ut kcal, prot osv från grytor, köttfärssåser osv man gör hemma.
Är det bara att skriva ner alla näringsvärden per 100g på de ingredienser man har i och sedan lägga ihop dem för en totalsumma per 100g, och sedan väga maten när den är klar? Morsan hade gjort nån laxgryta idag så kom och tänka på de då när jag skulle försöka räkna ut hur mycket jag käkat haha
Du kan ju inte summera var för sig till en total per 100g. Då växer ju energimängden med antalet ingredienser, oavsett vad man har i. Det låter väl inte så rimligt?
Du kan börja skriva vad i och hur mycket du har i och sedan räkna ut hur många kcal varje ingrediens bidrar med. Sedan kan du antingen uppskatta hur mycket av varje ingrediens du åt eller uppskatta hur många portioner det blev, alltså hur stor andel av totalen du åt. Jag brukar göra det senare, särskilt om jag äter allt själv (men vid olika tillfällen).
Vi är ju typ mellan 3-4 st som äter, svårt att bedöma då tycker jag eftersom alla äter olika mycket.
King Grub
2011-08-29, 17:58
Är det bara att skriva ner alla näringsvärden per 100g på de ingredienser man har i och sedan lägga ihop dem för en totalsumma per 100g
Bara om alla portioner innehåller lika mycket av alla ingredienser. Och det är inte så troligt.
Vi är ju typ mellan 3-4 st som äter, svårt att bedöma då tycker jag eftersom alla äter olika mycket.
Det finns tyvärr inget magiskt knep. Det är svårt att bedöma.
SiSenior
2011-08-29, 18:45
En del gryt och flertalet köttfärssåser finns med i slv's eller fineli's livsmedelsdatabaser.
Sheogorath
2011-08-29, 18:50
En del gryt och flertalet köttfärssåser finns med i slv's eller fineli's livsmedelsdatabaser.
Fast där snackar vi verkligen felmarginaler så det förslår. :)
SiSenior
2011-08-29, 18:56
Fast där snackar vi verkligen felmarginaler så det förslår. :)
Givetvis, men hellre några siffror att gå efter överhuvud taget, än alldeles för många eller inga alls.
Brukar ibland kontrollera SLV:s färdiga siffror mot mina egna. De brukar vara helt ok. Det svåraste tycker jag är att veta hur står mängd man ätit av en färdiglagad rätt.
Kan avslöja att SLV:s ost- och skinkpaj ligger ganska nära min egen per 100g :)
Sheogorath
2011-08-29, 19:28
Givetvis, men hellre några siffror att gå efter överhuvud taget, än alldeles för många eller inga alls.
Det där handlar nog om vem man är. Jag är sådan att jag antingen är i en period där jag räknar kalorier (deff) och då gör jag det så exakt det bara går, eller så är jag i en period där jag inte gör det utan bara ser till att viktkurvan pekar uppåt i en inte allt för brant lutning (bulk). Fast även under deff, när det är ätardagar, kan jag acceptera vissa felmarginaler. Exempelvis använder jag värdena från Fineli när jag räknar på pizzan jag köper. Så det fyller en funktion, även om jag inte skulle ha en maträtt med så stora felmarginaler i mitt normala, dagliga kostschema under deff.
vicarious
2011-08-29, 21:10
Är det verkligen så noga att du måste hålla på och räkna på morsans grytor? Ät och var glad medan du fortfarande har möjligheten och bor hemma :D
Är det verkligen så noga att du måste hålla på och räkna på morsans grytor? Ät och var glad medan du fortfarande har möjligheten och bor hemma :D
Försöker ligga på balans, kanske 100kcal+ så det känns ju ganska viktigt att få ett någorlunda exakt värde.
Försöker ligga på balans, kanske 100kcal+ så det känns ju ganska viktigt att få ett någorlunda exakt värde.
Vad händer om du 3-4 dagar i månaden hamnar på +400 istället?
*popcorn*
vicarious
2011-08-29, 21:47
Det kommer du ändå aldrig lyckas med. Du kommer aldrig kunna beräkna mer än ungefärliga värden. Det svåraste är att uppskatta sin energiförbrukning.
Varför inte bara gå på hyfsad känsla? Titta vad för ingredienser som finns i och inte äta allt för mycket utan bara måttligt.
Som många andra redan sagt, gå på känsla. Det gäller alltid om man inte lagar maten själv. Alternativet är att du själv lagar grytan en gång efter din mammas recept och väger/räknar på vad grytan innehåller. Sen är det bara att räkna ut vad din normalportion ligger på och sen har du ett hyfsat bra värde att utgå från alla övriga gånger ni äter grytan.
Bara om alla portioner innehåller lika mycket av alla ingredienser. Och det är inte så troligt.
Jag brukar göra så eftersom allt ändå ska ätas upp och det jämnar ut sig över den långa perioden:)
Det där handlar nog om vem man är. Jag är sådan att jag antingen är i en period där jag räknar kalorier (deff) och då gör jag det så exakt det bara går, eller så är jag i en period där jag inte gör det utan bara ser till att viktkurvan pekar uppåt i en inte allt för brant lutning (bulk). Fast även under deff, när det är ätardagar, kan jag acceptera vissa felmarginaler. Exempelvis använder jag värdena från Fineli när jag räknar på pizzan jag köper. Så det fyller en funktion, även om jag inte skulle ha en maträtt med så stora felmarginaler i mitt normala, dagliga kostschema under deff.
Menar du restaurangpizza i detta inlägg eller?
Sheogorath
2011-08-30, 08:18
Menar du restaurangpizza i detta inlägg eller?
Jepp. Med egengjorda pizzor är det ju inga som helst problem att få en ganska exakt beräkning.
SiSenior
2011-08-30, 12:34
Just därför jag gav TS tipset om att det finns på slv och fineli också. Eftersom vi inte vet hur noga han känner att han måste vara =-)
Har ni tips för att hjälpa en att uppskatta vikt med ögonmåttet när man blir serverad mat då? ..för ni springer väl inte runt med matvågen i fickan?
Har ni tips för att hjälpa en att uppskatta vikt med ögonmåttet när man blir serverad mat då? ..för ni springer väl inte runt med matvågen i fickan?
När du väger hemma så ser du ju på hur mycket det är, bara att försöka få ungefär samma mängd nästa gång.
SiSenior
2011-08-30, 15:54
Eftersom både min frukost och lunch är gratis på jobbet äter jag den alltid, och väger den aldrig. Jag brukar hålla kolla på hur mycket av var "sak" i maträtten jag har ätit och sedan multiplicera det när jag kommit till mitt kontor.
Om t.ex. potatis, kycklingbröst och brunsås serveras (som det gjorde idag). Uppskattade jag att jag åt 400g potatis, 400g kycklingbröst och 100g brunsås. Detta gör det väldigt lätt att multiplicera ihop allting med hjälp av livsmedelsdatabaser och min kunskap om hur mycket kcal saker och ting innehåller.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.