Visa fullständig version : Deffa 35kg~
Loseweightfast
2011-08-29, 15:35
Halloj, är en kille som skulle vela gå ner runt 35kg, då jag väger 104kg och är 186cm lång, och 16 år gammal just nu. Trivs verkligen inte såhär, vill mer än allt annat gå ner till en normal vikt.
Hade tänkt börja göra 9minuters extreme cardio varje dag (http://www.youtube.com/watch?v=ir0jp-MU42o), ta en 30min powerwalk på Mån,Ons,Fre. 2 hårdkokta ägg, 1 Hårdbröd, Kaffe till frukost, till middag käkar jag det föräldrarna lagar, tar inte för mycket men tillräckligt. Och såklart skippar jag Läsk/Godis/Chips på vardagarna och unnar mig endast nåt gott på helgen.
Vad tror ni om detta, hur långt kommer jag på det här? Nånting jag bör tilllägga eller tabort?
Väldigt tacksam för svar! Ha de.
Om du syftar på godis läsk chips etc som att unna dig på helgerna adviserar jag emot det. Kan lätt va så att du får suget på en vardag och inte kan stoppa det. Sluta med det helt istället! Jag kör också 9 minuters extreme cardio och det visar resultat, se bara till att fortsätta! Kaffe är också bra när man deffar, fortsätt med det. Men verkligen försök skippa onyttigheterna på helgerna, du kan alltid unna dig nyttigt som t.ex. avokado, keso/honung/nötter etc!
Kom ihåg: Lägg dig inte på för stort kaloriunderskott, du är bara 16 år och du växer fortfarande, va inte rädd att äta, se bara till att äta rätt! Lite kolhydrater, mycket grönsaker och mycket protein, och låt det ta sin tid, du kommer inte se rippad ut efter en månad :-).
Lycka till kompis!
willtjam
2011-08-29, 15:48
Läs detta: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881
Loseweightfast
2011-08-29, 15:51
hehelol, Visst kan skippa det helt och hållet.
Hur länge har du hållt på med cardion, hur mycket har du gått ner?
Cirka 2 månader, 5 gånger i veckan, tappat kanske 4 kg men har byggt på mig lite också! Men att röra på sig är mest effektivt, jag brukar springa 20min (4km~) sen när jag kommer hem kör jag 9min cardion :)
willtjam
2011-08-29, 15:57
Cirka 2 månader, 5 gånger i veckan, tappat kanske 4 kg men har byggt på mig lite också! Men att röra på sig är mest effektivt, jag brukar springa 20min (4km~) sen när jag kommer hem kör jag 9min cardion :)
Hur menar du nu?
Menar att han vill bränna fett, 9 minuter cardion gör sitt, men att kombinera ett joggpass eller att välja ett joggpass hellre än cardiopasset är bättre, om han nu inte vill börja med båda från början.
Formulerade mig lite fel, menade inte att det är bättre på det sättet!
willtjam
2011-08-29, 16:02
Det spelar absolut igen roll ifall man går ner i vikt genom att minska på maten eller genom motion.
Det spelar absolut igen roll ifall man går ner i vikt genom att minska på maten eller genom motion.
Näää det sa jag inte! Men att kombinera dessa 2 ger bättre resultat än en av dom endast, om man nu "wanna do it big"
willtjam
2011-08-29, 16:06
Det är väl klart, eftersom 29 minuter cardio bränner mer än 20 minuter.
Lychgate
2011-08-29, 16:21
Mer styrketräning.
9 minuter cardio låter ganska snålt i mina öron, både ur tränings- och dietsynpunkt. Varför inte köra riktiga pass istället? Det är antagligen roligare än att stå och töja sönder sina handdukar, dessutom.
Fråga dig själv hur du vill se ut när du är 35kg lättare, visst är man vara ivrig och vill gå ner snabbt jag har själv vart i den sitsen för många år sen men hade jag vetat allt jag vet idag så hade jag definitivt satsat på styrketräning och reglerat viktnedgången med kosten istället för mycket kondition, jag har fått slita häst i efterhand för att få definition och inte se smalfet ut.
Allt handlar om kcal i slutändan så jag skulle aldrig fuska. Möjligtvis ta pepsi max när jag vill ha något sött.
Om du vill ha ännu bättre resultat så råder jag dig att börja styrketräna också.
Nu formulerade du dig lite fel om du tänker efter en smula.
Är man överviktig finns det otroligt många fler fördelar med konditionsträning utöver viktnedgång - tänk på det innan ni avråder alla från att röra på sig.
willtjam
2011-08-29, 18:30
Nu formulerade du dig lite fel om du tänker efter en smula.
Det spelar absolut ingen roll ifall man går ner i vikt genom att minska på maten eller genom att motionera.
Så ska det vara såklart!
Är man överviktig finns det otroligt många fler fördelar med konditionsträning utöver viktnedgång - tänk på det innan ni avråder alla från att röra på sig.
Det finns alltid fördelar med konditionsträning, men det är inget måste för viktnedgång. Det var det som var min poäng, ifall det inte framgick.
Om man väger 104 kg, så är nog motion det bästa, jogga 20 min 5 dar i veckan så lär du ju garanterat rasa i vikt, om du som sagt äter rätt! Sen kommer ju det inte vara 100 % fett på magen du kommer tappa, utan du kommer tappa relativt mycket muskelmassa också, därför kör de flesta cardio, men du ska nog tappa x antal kilon + få upp konditionen innan du börjar med sånt. Att styrketräna gör även så att du får tillbaks lite muskelmassa av det du kommer tappa, vilket är bra för att jag antar att du vill bygga upp dig när du har deffat klart!
Så det är ju något jag rekommenderar, motionera, gå hellre än att ta bussen, pumpa lite vikter nån gång i veckan, ät rätt, så ska du se på skillnad!
willtjam
2011-08-29, 19:11
Om man väger 104 kg, så är nog motion det bästa, jogga 20 min 5 dar i veckan så lär du ju garanterat rasa i vikt, om du som sagt äter rätt! Sen kommer ju det inte vara 100 % fett på magen du kommer tappa, utan du kommer tappa relativt mycket muskelmassa också, därför kör de flesta cardio, men du ska nog tappa x antal kilon + få upp konditionen innan du börjar med sånt. Att styrketräna gör även så att du får tillbaks lite muskelmassa av det du kommer tappa, vilket är bra för att jag antar att du vill bygga upp dig när du har deffat klart!
Så det är ju något jag rekommenderar, motionera, gå hellre än att ta bussen, pumpa lite vikter nån gång i veckan, ät rätt, så ska du se på skillnad!
Varför är motion det bästa?
Varför rekommenderar du att banta och tappa muskelmassa först och sen börja styrketräna?
Sen kommer ju det inte vara 100 % fett på magen du kommer tappa, utan du kommer tappa relativt mycket muskelmassa också, därför kör de flesta cardio
Vad har cardio med att tappa muskelmassa att göra? Om något så gör ju cardio att man tappar mer muskelmassa, även om det inte spelar någon roll i det här fallet.
Sen behöver man nog inte oroa sig för att tappa muskelmassa vid den vikten om man styrketränar lite, det lär garanterat vara mestadels fett.
Loseweightfast
2011-08-29, 20:03
Tack för svar allihopa, blir att köra på de jag skrev. Notera att jag inte kan SPRINGA för mycket då det sliter nå fruktansvärt på mina knän när hela vikten ligger på.
9min Cardio varje dag, Mån-Fre 50min Powerwalk. Styrketräning känner jag att jag inte har tid med så det får vara för nu, tar det när jag är klar med deffen. Såklart så håller jag även en balanserad kost och känner jag suget att få tugga på nåt så finns ju alltid morötter? hehe..
Wish me luck!
Tack för svar allihopa, blir att köra på de jag skrev. Notera att jag inte kan SPRINGA för mycket då det sliter nå fruktansvärt på mina knän när hela vikten ligger på.
9min Cardio varje dag, Mån-Fre 50min Powerwalk. Styrketräning känner jag att jag inte har tid med så det får vara för nu, tar det när jag är klar med deffen. Såklart så håller jag även en balanserad kost och känner jag suget att få tugga på nåt så finns ju alltid morötter? hehe..
Wish me luck!
Hur kommer det sig att du inte har tid "nu" men du kommer ha tid efter deffen med styrketräning? Prioritera får man väl göra, men om du vill nå resultat så varför inte börja direkt. Om du inte utför någon träning utan bara går ner kommer det se skevt ut, inga muskler alls. Du lägger en bättre grund om du går ner i vikt samtidigt som du tränar - men det är ju upp till dig.
Och nej, konditionsträning är inte essentiellt för viktnedgång - det som är det essentiella är att äta MINDRE helt enkelt, det är vad allt handlar om.
Halloj, är en kille som skulle vela gå ner runt 35kg, då jag väger 104kg och är 186cm lång, och 16 år gammal just nu. Trivs verkligen inte såhär, vill mer än allt annat gå ner till en normal vikt.
Hade tänkt börja göra 9minuters extreme cardio varje dag (ir0jp-MU42o), ta en 30min powerwalk på Mån,Ons,Fre. 2 hårdkokta ägg, 1 Hårdbröd, Kaffe till frukost, till middag käkar jag det föräldrarna lagar, tar inte för mycket men tillräckligt. Och såklart skippar jag Läsk/Godis/Chips på vardagarna och unnar mig endast nåt gott på helgen.
Vad tror ni om detta, hur långt kommer jag på det här? Nånting jag bör tilllägga eller tabort?
Väldigt tacksam för svar! Ha de.
Det jag verkligen skulle vilja tipsa dig om är att läsa denna guide:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881
Oavsett om du tänker räkna kalorier eller inte. Det säkraste kortet om man inte har erfarenhet, enligt mig, är att räkna. Du kan vid ganska stor övervikt lägga dig på runt -1000kcal/dag som är ca 1kg i veckan. Kom dock ihåg att viktnedgång tar tid och du inte borde skynda dig allt för mycket.
Om du däremot inte vill räkna kalorier så föreslår jag att du tänker så att du funderar hur mycket mat du vanligen skulle ta och tar sedan hälften av det. Och då menar jag inte att om grönsakerna tar hälften så slänger du bort dom, utan hälften av allt.
När det kommer till att unna sig så anser jag att det är absolut bäst att inte unna sig alls därför att det lätt går överstyr samt att suget minskar med tiden. Visserligen så kan man unna sig något ibland, men då gäller det att verkligen se upp så det inte bär iväg och blir en hel chipspåse.
Vad gäller motion så är det inte ett måste, men helt klart en stor fördel för hälsan. Det jag däremot hade ändrat i ditt upplägg är den där trams 9-minuters workouten. Ta och gå i 10-15min extra istället, det förbränner nog minst lika mycket och troligen mer.
Lychgate
2011-08-30, 06:00
Wish me luck!
Har du tid med 50 min powerwalk 5 dagar i veckan har du tid att styrketräna. Det handlar om prioriteringar och i ett viktnedgångs syfte är styrketräning överlägset för att bibehålla muskelmassa så man inte är procentuellt lika fet som när man började även om man väger mindre.
Orkar du inte räkna kcal så skippa så mycket du kan med kolhydrater och kör med högt protein intag. Det blir generellt mindre kcal totalt om man höftar.
Om 9 minuters klippet: Förutsatt att man gör det på maximal intensitet kan intervall formen i träningen vara mer positiv för konditionsträning än promenader. Dock alla övningar med tshirten såg inte direkt ansträngande ut. Själv hade jag kört HIIT på cykel om man har lite tid till konditionsträning, mest för att det skonar knäna om man har stor övervikt.
Det mesta i ditt upplägg låter bra.
Att träna varje dag kan bli för mycket om man är otränad, men eftersom det bara är 9 minuter kan det säkert funka. Det viktiga är som tidigare nämnts att man reglerar kosten, utöver det så kommer all typ av aktivitet att hjälpa till.
En sak till som är väldigt viktig för slutresultatet är att man tränar styrketräning.
Det är jättevanligt att överviktiga vill gå ner i vikt (utan att bry sig om vad vikten består av) för att sen börja styrketräna. Gör inte det misstaget! Att träna styrketräning gör att du tappar mindre muskelmassa när du går ner i vikt, vilket då innebär att du får en större fettförlust för varje 10 kg kroppsvikt du går ner. Kroppen kommer att se mycket snyggare ut vid 70 kg om du tränar styrketräning på vägen, du kanske rentav blir nöjd redan vid 75 kg om du styrketränar?
Jag har för mig att styrketräning under viktnedgång även kan förhindra en alltför stor sänkning av ämnesomsättningen, eller om det var träning överhuvudtaget.
Varför är motion det bästa?
Varför rekommenderar du att banta och tappa muskelmassa först och sen börja styrketräna?
Ärligt talat du har svårt att förstå, först vart f*n kom banta ifrån? Jag sa att under hans fettminskning kommer han tappa delvis muskelmassa, och för att försöka bibehålla lite borde han köra något styrketräningpass då och då.
willtjam
2011-08-30, 17:16
När man deffar så går man ner i fettvikt samtidigt som man styrketränar för att bevara muskelmassan på bästa sätt.
När man bantar går man ner i vikt, oavsett vad den vikten består av. TS vill gå ner i vikt. Du skriver att han ska köra cardio några gånger och refererar till detta som en "deff".
Jag får intrycket av att du inte har någon aning om vad du pratar om, och sen ger råd för "det funkade på dig".
När man deffar så går man ner i fettvikt samtidigt som man styrketränar för att bevara muskelmassan på bästa sätt.
När man bantar går man ner i vikt, oavsett vad den vikten består av. TS vill gå ner i vikt. Du skriver att han ska köra cardio några gånger och refererar till detta som en "deff".
Jag får intrycket av att du inte har någon aning om vad du pratar om, och sen ger råd för "det funkade på dig".
Exakt det jag sa ju? Bibehåll muskelmassan igenom att styrketräna också, men han sa att han inte har tid med det, jag endast påpekade att han BORDE köra styrketräning om han i framtiden vill börja bulka! Gick Från 79 kilo till 69 kilo på ett sommarlov igenom att jogga och köra 9 minuter cardio passet han länkade, jag har iallafall lyckas med min deffning och vill bara sprida vidare det och hjälpa denna kille också! Sluta hacka nu :-)
Ondskapelsen
2011-08-31, 12:10
Vet inte vad jag tycker om alla er som rekommenderar jogg/löpning för "överviktiga" personer 5 dagar i veckan. Hur mår knän, fötter, höfter o rygg av detta?
Tycker inte att löpning är att rekommendera 5 dagar i veckan för denna målgrupp.
Jag gillar crosstrainer och roddmaskin. I mina ögon mer skonsamma och i mina ögon roligare.
That's just me,
Kanske inte det bästa att föreslå att en person som är väldigt överviktig ska börja jogga eller springa.. Såg på biggest looser en gång där de tvingade överviktiga personer att springa någon jävla hinderbana med stora väskor fulla av vikter! Yeey efter programmet hade fler än en problem med höftleder, rygg och knän! :)
Löpning/hastig gång ger väl bra mycket bättre kaloriförbrukning i förhållande till intensitet i jämförelse med en roddmaskin dock.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.