handdator

Visa fullständig version : Efterträningsdryck och diabetes?

Wilt the Stilt
2011-08-29, 11:11
Provar att ställa en fråga här :)

Jag har nyligen fått veta att jag har typ 2-diabetes. Detta är nytt för mig och jag vet lite om det.

Jag pratade med en diabetessköterska som sa att jag max ska dricka 5 deciliter mjölk/yoghurt/filmjölk om dagen. Eller äta max vid den mängden; hon pratade om 2 ostskivor som "en deciliter mjölkprodukt". Jag berättar detta för det har o göra med min fråga..

Jag är lite insatt i näringslära och speciellt näringslära med ankytning till fysisk träning.

Men jag har läst att mjölk är en OK efterträningsdryck. Kan jag dricka ett glas lättmjölk efter träning, som efterträningsdryck? Eller är det dåligt för min diabetes, om det innebär att jag kommer över 5 deciliter mjölkprodukter om dagen (vilket jag oftast gör)? Eller gör träningen att jag är bättre mottaglig för mjölkprodukten, så att det inte blir negativt med tanke på min diabetes?

Detta blev lite luddigt :Virro Men frågan är alltså om jag kan dricka en mjölkprodukt (mjölk eller vassle exempelvis) efter träningen, utan att det är skadligt för min diabetes (även om jag kommer över 5 deciliter mjölkprodukter för dagen)?

EDIT: Med träning menar jag jogging eller någon form av styrketräning.

Pepz
2011-08-29, 11:21
*väntar på att Sverker dyker upp *

kroppen "tål" kolhydrater bättre efter träningen. utan att överdriva förstås. eftersom upptaget inte kräver insulin på samma sätt.
jag tror defintivt att vassle eller mjölk är ett bra val efter träning.

Diabetes är tämligen komplext och det är du som lära känna din kropp och hur den reagerar, har för mig att sverker körde oboy efter träningen för att inte få en så snabb blodsockerstegring. kanske palatinose(isomaltulos) och vassle skulle funka för dig?

det beror ju på kosten i övrigt och när du tänkt äta mat efter träningen och en massa andra aspekter.

sluta dock aldrig att tträna och är du överviktig så passa på att gå ner några kilon.

Alkro
2011-08-29, 11:21
Om du har en blodsockermätare kan du ju alltid kolla hur det ligger om du tar ett par dl mjölk extra efter träning.

Kanske skulle funka bra med vassle+vatten då det i princip inte är något socker i detta.

christofer79
2011-08-29, 11:42
Släng i lite kanel i mjölken eller kvargen, kanel ökar insulinkänsligheten.
Klart du kan dricka mjölk innan och efter träningen..

Wilt the Stilt
2011-08-29, 11:54
*väntar på att Sverker dyker upp *

kroppen "tål" kolhydrater bättre efter träningen. utan att överdriva förstås. eftersom upptaget inte kräver insulin på samma sätt.
jag tror defintivt att vassle eller mjölk är ett bra val efter träning.

Diabetes är tämligen komplext och det är du som lära känna din kropp och hur den reagerar, har för mig att sverker körde oboy efter träningen för att inte få en så snabb blodsockerstegring. kanske palatinose(isomaltulos) och vassle skulle funka för dig?

det beror ju på kosten i övrigt och när du tänkt äta mat efter träningen och en massa andra aspekter.

sluta dock aldrig att tträna och är du överviktig så passa på att gå ner några kilon.

Okej, det låter bra.

Tack för tipset, ska kolla in palatinose(isomaltulos) (aldrig hört talas om det innan).

"det beror ju på kosten i övrigt och när du tänkt äta mat efter träningen och en massa andra aspekter."

Äter numera enligt diabetessköterskans direktiv. Regelbundna mindre måltider, middag hellst efter tallriksmodellen, grovt bröd istället för ljust, nyttigare pålägg etc etc. Det är en bra omställning för mig! Försöker äta ett mindre mål eller middag, inom 3 timmar efter middagen. Är 3 timmar en bra riktlinje att få i sig något mer än mjölk/vassle/etc ? Hört det här på kolozzeum, tror jag (ej säker)!.

"sluta dock aldrig att tträna och är du överviktig så passa på att gå ner några kilon."

Absolut. Jag hoppas kunna träna tills jag dör, och jag hoppas jag blir riktigt gammal. ;) :cool:

Jag är överviktig, hoppas gå ner i vikt nu med omställning av kost och då jag börjat jogga för ett par månader sen. Nu har jag dessutom verkligen en bra motivation till att gå ner i vikt..

Om du har en blodsockermätare kan du ju alltid kolla hur det ligger om du tar ett par dl mjölk extra efter träning.

Kanske skulle funka bra med vassle+vatten då det i princip inte är något socker i detta.

Har ej blodsockermätare.

Tack för tips!

Släng i lite kanel i mjölken eller kvargen, kanel ökar insulinkänsligheten.
Klart du kan dricka mjölk innan och efter träningen..

Tack för tips.

Catstyle
2011-08-29, 12:15
Många diabetiker mår bra av att äta en mindre del kolhydrater än vad till exempel tallriksmodellen visar.
Kan ju vara värt att tänka på. :)

Pepz
2011-08-29, 12:40
Många diabetiker mår bra av att äta en mindre del kolhydrater än vad till exempel tallriksmodellen visar.
Kan ju vara värt att tänka på. :)

beror lite på hur hårt och mycket man tränar, men visst jag är beredd att hålla med dig.

Wilt the Stilt - kolla med sverker(moderator här på forumet) han om någon har koll på detta

Eddie Vedder
2011-08-29, 12:44
Wilt the Stilt - kolla med sverker(moderator här på forumet) han om någon har koll på detta

Skillnad på typ 1 och 2 i och för sig. Är det typ 2 så är det ju bättre med lågkolhydratkost för blodsockerkontrollen, det säger sig självt. Men hur strikt får man ju välja själv.

Wilt the Stilt
2011-08-29, 12:45
Mindre än vad tallriksmodellen visar? Tror inte jag skulle palla med så lite kolhydrater ärligt talat. Skulle nog bli för orkeslös och träna sämre etc.

Verkar OK att fortsätta dricka lättmjölk efter träningen i alla fall.

Tack för tipset pepz. Känner till Sverker, och han verkar ju få ihop träning med diabetes.. i alla fall ;)

Pepz
2011-08-29, 12:47
Skillnad på typ 1 och 2 i och för sig. Är det typ 2 så är det ju bättre med lågkolhydratkost för blodsockerkontrollen, det säger sig självt. Men hur strikt får man ju välja själv.

självklart.
Dock är sverker oerhört kunnig så han kan nog tala för typ 2 också. tror du inte?

Eddie Vedder
2011-08-29, 12:48
Mindre än vad tallriksmodellen visar? Tror inte jag skulle palla med så lite kolhydrater ärligt talat. Skulle nog bli för orkeslös och träna sämre etc.

Det är nog antagligen just för att din blodsockerreglering är defekt. Testa i alla fall.

självklart.
Dock är sverker oerhört kunnig så han kan nog tala för typ 2 också. tror du inte?

Jo men jag menade att han inte är mer expert på det än du och jag eftersom ingen av oss tre har sjukdomen.

Pepz
2011-08-29, 12:50

man vänjer sig vid ett lägre kolhydratintag det tar ett tag men sen är det absolut inga problem imho.

Om du ska ner i vikt så kan du med fördel öka proteinintaget på bekostnad av kolhydraterna.

Köp en blodsockermätare och ha lite koll och studera hur din kropp reagerar på matintag, livsmedel och träning.

Sverker
2011-08-29, 17:16
Jag är typ 1 diabetiker och för mig är det viktigt att fylla på med kolhydrat efterträningen för att slippa blodsockersänkningar 12 - 24 timmar senare. Eftersom blodsockret sjunker under träningen är det ofta viktigt för mig att få en liten blodsockerhöjning så att jag orkar komma hem.

Eftersom du inte är insulinbehandlad ( tror jag ) är du mindre känslig för blodsockersänkningar efter träning.

I ditt fall är det nog viktigare att du går ned i vikt så din insulinkänslighet ökar. Att fylla på med glykogen efter trännigen är kanske inte lika viktigt för dig.

Men är mjölk viktigt för dig och ditt blodsocker stiger onödigt mycket av mjölk är timmarna efter tränigen den bästa tidpunkten på dygnet. Insulinkänsligheten är som bäst då.

Wilt the Stilt
2011-08-29, 18:40
Jag är typ 1 diabetiker och för mig är det viktigt att fylla på med kolhydrat efterträningen för att slippa blodsockersänkningar 12 - 24 timmar senare. Eftersom blodsockret sjunker under träningen är det ofta viktigt för mig att få en liten blodsockerhöjning så att jag orkar komma hem.

Eftersom du inte är insulinbehandlad ( tror jag ) är du mindre känslig för blodsockersänkningar efter träning.

I ditt fall är det nog viktigare att du går ned i vikt så din insulinkänslighet ökar. Att fylla på med glykogen efter trännigen är kanske inte lika viktigt för dig.

Men är mjölk viktigt för dig och ditt blodsocker stiger onödigt mycket av mjölk är timmarna efter tränigen den bästa tidpunkten på dygnet. Insulinkänsligheten är som bäst då.

Nej, jag är inte insulinbehandlad.

Är helt klart på rätt väg nu, med att gå ner i vikt.

Jag tänker mest att det är väl bra ur ren träningsvinkel att få i sig något vettigt precis efter träningen. Jag har läst här på kolozzeum i någon tråd, att mjölk är helt OK som efterträningsdryck.

"är timmarna efter tränigen den bästa tidpunkten på dygnet. Insulinkänsligheten är som bäst då".. Låter bra! :)

Tack för ditt svar, Sverker!

Nu har jag fått svar på min fråga känner jag. Att jag med gott samvete kan fortsätta dricka lättmjölk som efterträningsdryck, även om det innebär att jag kommer över 5 dl mjölkprodukter om dagen. Thank you, kolo! ;)