Visa fullständig version : Meadows börjar träna
Sådär.
Då har man äntligen tagit sig ork och mod att börja träna på gym, skall idag cykla bort till gymmet och köpa ett årskort för att sedan börja ta tag i träning. Målet med min träning är att få en snyggare kropp helt enkelt, blir jag lite starkare också är det bra men det har inte så stor betydelse för mig.
Tanken är att jag själv ska kunna följa mina framsteg i och med denna tråden. Har tagit en del före-bilder idag och har tänkt posta dem, men (förmodligen) inte innan jag har lite efter-bilder som jag kan jämföra med, eftersom jag fortfarande skäms lite över min osunda kropp.
Lite statistik:
Dagens datum: 29/08/11
Kön: Man
Ålder: 23
Längd: ca 173-174 cm kort.
Vikt: 62.7 kg morgonvikt innan frukost.
Lite mätningar:
Höger bicep: 28-29 cm (chansade lite och mätte runt, vet inte om man ska mäta på något speciellt sätt).
Bröst: 85 cm, mätte runt i höjd med mina nipples.
Mage: 83-84, mätte precis under naveln.
Som ni ser så är jag inte stor, men slapp. Jag har tänkt mig att ligga på ca 2500 kcal/dag i början för att bygga lite välbehövda muskler och sedan deffa lite till sommaren om jag ser allt för tjock ut då. Träning blir antagligen 3 dagar/vecka nu i början.
Har nog glömt något nu, men det får jag väl lägga till senare då.
Önska mig lycka till! :cool:
Första passet på gymmet. Blev lite snabbt för att jag var tvungen att dra till en föreläsning.
Använde 6kg-hantlar i alla övningar förutom curls då hade jag 5kg första två seten och bytte sedan till 6kg.
Hantelcurls 12x3
Hantelrodd 12x3
Hantelpress, Bröst 12x3
Hantelpress, Axlar 12x3
Latsdrag 12x3, 20 kg
Pushdowns 12x3, 10 kg tror jag, 15 kanske kommer inte ihåg nu. :(
Nästa pass ska jag också köra marklyft, knäböj och cablecrunches är det tänkt.
Har försökt äta mycket och dricka mjölk idag, ligger på ca 1800 kcal och 140g protein enligt mina uppskattningar idag. Men ska ju äta lite till också, kommer nog bli svårt att få i mig 700 kcal till men får se hur det går med det.
Varit asdåligt på att uppdatera, men har inte hänt jättemycket.
Ätit ca 2000-2500 kcal/dag och legat på ungefär 2.5xVikt i g protein per dag.
Var på 5:e gympasset idag och körde alla övningar förutom marklyft pga lite ryggont jag fick. Ska försöka hitta en instruktör som kan kolla min teknik i mark och böj framförall så att jag kan börja köra det lite ordentligare.
Funderar även starkt på att börja köra på SL 5x5 eftersom det verkar väldigt motiverande att märka förändringen i styrka! Även så verkar det ju ge bra resultat, men är lite orolig för att man inte ska träna mage/armar ordentligt i det. Kanske kan slänga in lite cablecrunches och curls ifall jag orkar..?
Även köpt och börjat skriva träningsdagbok när jag väl är nere i gymmet så att jag ska kunna ha någon koll på framgångar.
Mat hittils idag har bestått av:
Frukost:
1 ägg, 2 mackor, 3 dl oboy.
Mellis:
Någon slags liten yoghurt på ca 125 gram.
Lunch: (uppskattar vikt då jag åt i skolrestaurangen, svårt att väga maten då)
~3-400 gram potatis.
~150 gram pannbiff
~50 gram lingonsylt
~2 dl mellanmjölk (standard var slut)
Mellis:
En dubbelmacka med ägg och kaviar
3 dl oboy.
Dags att uppdatera, nyss ätit middag så kan skriva upp kalorier etc:
Ha i åtanke att jag antagligen äter något mer under kvällen också så +2-500 kalorier är inte omöjligt.
Kalorier: 2462
Protein: 164g
Kolhydrater: 200g
Fett: 110g
Detta är utspritt över Frukost, Lunch, Mellanmål och Middag.
Träning:
Tänkte mig att börja köra SL5x5 i 12 veckor som rekommenderas för att se förändringar.
Första passet var idag, men eftersom det kändes väldigt lätt med de vikterna och jag inte blev helt utpumpad så körde jag lite annat med.
Knäböj: 5x5 på 20kg (bara stång)
Bänkpress: 5x5 på 20kg
Stångrodd: 5x5 på 20kg
Cablecrunches: 8x3 30kg
Latsdrag: 8x3 25 kg
Hantelcurl: 8x1 11kg, 8x2 8kg Trodde jag skulle palla 11 kg men vänstern sa nej på sista rep.
Känns galet töntigt att stå där i knäböj med bara stång, men o andra sidan är jag ju svag så skulle ändå bara klara mesvikter annars. Hoppas på att jag uppnår fina vikter under dessa 12 veckor! :)
Uppdatering vikt och mått
Vikt: 65.0 kg
Mina mått känns inte så troliga jämfört med förra måttomgången, men använde måttband denna gång och snöre förra gången så det är kanske därför. Litar nog mer på måttbandet faktiskt dock.
Bröst: 88-89 cm
Mage: 85 cm
Lår: 50cm
Bicep: 31 cm
Har supit i helgen så kosten har sugit. Men nu är det måndag och förhoppningsvis ingen alkohol nu på lång tid! Nu ska vi bli starka, idag blir andra passet SL 5x5 och jag lägger förmodligen på lite isolationsövningar efteråt idag med eftersom det nog inte känns så tungt än.
Dagens träningspass blev:
(kg*reps*set)
Knäböj: 22.5x5x5
Militärpress: 20x5x5
Marklyft: 30x5, 40x1
C.crunches: 25x8x3, 27.5x8
Hantelcurls: 8x8x3
Latsdrag: 30x8x3
Haft en imponerande viktuppgång till 66.8 fram till idag, förstår inte riktigt hur det kan ha hänt eftersom jag tyckt jag hållt mig rätt bra runt +~400 kcal/dag i överskott. En viktuppgång på nästan 1kg/vecka innebär ju närmre överskott på 1000 kcal/dag
Mått nu:
Midja: 89 cm
Bröst: 93 cm
Överarm/Biceps: 33 cm.
Lår: 56 cm (mätte högre upp på låret så det är nog större delen av skillnaden sen sist)
Vikt: 70.6 kg.
Förstår inte hur jag kan lägga på mig så sjukt mycket i vikt. Jag har till och med börjat äta mindre sen sist och legat på kanske +200 kcal ungefär per dag. Men denna viktuppgång pekar ju på att jag ligger på +1000 kcal/dag, vilket gör att mitt basala behov ligger på ca 2500-800 = 1700 kcal/dag. Känns inte helt troligt om inte jag är någon slags ny människa med extra bra gener på att spara fett. Mutant ftw!
Mått:
Midja: 88
Bröst: 94-95
Överarm: 33.5
Vikt: 69.6
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.