handdator

Visa fullständig version : Äta alla kolhydrater efter träning ?

Redhaad
2011-08-28, 21:02
Har funderat mycket kring hur jag bäst ska använda mig av näringstajming och det är kolhydraterna jag försökt banka in genom att läsa böcker och nätguider men vad jag hitills hittat mest intressant är just tajmingen med kolhydrater och att ha snabba eller långsamma.

Ska lägga dagens koilhydratsintag efter träningen och gärna direkt efter träningen och jag har några frågor jag haft svårt att få ordentliga svar på:

1: Kan man äta långsamma kolhydrater direkt efter träningen såsom t.ex. råris, äter idag vitt bröd/banan direkt efter eftersom snabbast kolhydrater ska ju vara bäst men under min diet till DC och LP i vinter skulle jag gärna vilja äta bara "mörkare"-kolhydrater. Äter ca. 70-100 Kolisar max om dagen som de ser ut idag.

om ja: kan man äta långsamma kolhydrater i matform eller ska man försöka välja en kolhydratsdrink ?

om nej: kan man äta hela kolhydratsintaget i snabba kolhydrater direkt efter träning utan att behöva bry sig om blodsockerspik-bli-sugen-på-snask-problem ?

tack på förhand!

Eddie Vedder
2011-08-28, 21:06
om ja: kan man äta långsamma kolhydrater i matform eller ska man försöka välja en kolhydratsdrink ?

Ja det kan du utan problem göra. Det är mängden som är den primära faktorn, inte snabbheten.

om nej: kan man äta hela kolhydratsintaget i snabba kolhydrater direkt efter träning utan att behöva bry sig om blodsockerspik-bli-sugen-på-snask-problem ?

Om du blir sugen på godis vet inte jag. Det har med mer saker än blodsocker att göra. Blodsockret spelar nog en mycket liten roll där, godis är ju gott helt enkelt. Men är du frisk kommer inte snabba kolhydrater innebära ber-och-dalbana för blodsockret. Absolut inte efter träning men inte heller i vila.

Redhaad
2011-08-28, 21:23
Ja det kan du utan problem göra. Det är mängden som är den primära faktorn, inte snabbheten.

okej, så om jag smäller i mig mina 70-100 g kolhydrater i form av råris efter träning är det helt okej utan allt för negativa sidor ? :)

Om du blir sugen på godis vet inte jag. Det har med mer saker än blodsocker att göra. Blodsockret spelar nog en mycket liten roll där, godis är ju gott helt enkelt. Men är du frisk kommer inte snabba kolhydrater innebära ber-och-dalbana för blodsockret. Absolut inte efter träning men inte heller i vila.

är nog mer jag som är för svag i kosten än blodsockret kanske *popcorn*

tack för svaret!

Eddie Vedder
2011-08-28, 21:26
okej, så om jag smäller i mig mina 70-100 g kolhydrater i form av råris efter träning är det helt okej utan allt för negativa sidor ? :)

Bortsett från barksmaken av råriset så är det inga negativa effekter. ;) Om nu din mage inte reagerar negativt på mycket fibrer.

Redhaad
2011-08-28, 21:29
Bortsett från barksmaken av råriset så är det inga negativa effekter. ;) Om nu din mage inte reagerar negativt på mycket fibrer.

nej då ;), isåfall lär jag skapa en ny tråd "extrem förstoppning, hur tränar man bort det?"

Tack så hemskt mycket, kul att ni moderatorer är aktiva mot oss unga olärda :)

Eddie Vedder
2011-08-28, 21:32

Så gammal är jag inte heller. :D

Jokester
2011-08-28, 22:14
nej då ;), isåfall lär jag skapa en ny tråd "extrem förstoppning, hur tränar man bort det?"

:laugh: