Visa fullständig version : Framtiden? Vad ska man göra.
Sitter här och tänker om framtiden, vad ska man göra när man slutat
gymnasiet ?
Jag sitter och funderar på vad jag ska utbilda mig till, hur man får ett jobb efter utbildning osv, hur vet jag vad som är rätt för mig ?
Hur sökte ni jobb efter era högskole utbildningar? Ringde ni runt och fråga eller vad?
Sen har jag -3.25 i syn också, så en karriär inom armén kan jag ju glömma :(
Gå till arbetsförmedlingen, dom kan nog hjälpa dig mer än Kolo kan :)
Jokester
2011-08-28, 20:30
Tveksamt.
Tror jag knappast, sen är jag ganska ung (16 år) , men jag sitter här och funderar nu som sagt..
SiSenior
2011-08-28, 20:33
Arbetsförmedlingen hjälpa? Knappast. Att vara inskriven där är bara symboliskt. Det får du inga arbeten på. Du får däremot lite pengar om du har gått arbetslös mer än 3 månader som ungdom (2400-2900 har jag för mig).
För att få arbete är det framför allt en sak som krävs: Kontakter.
Sitter här och tänker om framtiden, vad ska man göra när man slutat
gymnasiet ?
Jag sitter och funderar på vad jag ska utbilda mig till, hur man får ett jobb efter utbildning osv, hur vet jag vad som är rätt för mig ?
Hur sökte ni jobb efter era högskole utbildningar? Ringde ni runt och fråga eller vad?
Sen har jag -3.25 i syn också, så en karriär inom armén kan jag ju glömma :(
Har du ingen aning vad du vill göra, sök jobb. Jobba på lager/it support/restaurang whatever något år medans du kommer på vad du vill göra. Spara pengar osv. Börja plugga först när du kommit på vad du faktiskt velat plugga till.
Imo är arbetsförmedlingen riktigt dåligt. Jag har aldrig fått hjälp där och de "kurserna" de skickade mig på var värdelösa också.
Sök jobb via academic work eller andra konsult tjänster. Oftast där de flesta enkla jobben finns. Tyvärr jobbar du då oftast som konsult och det är lite sämre betalt och bra mycket sämre villkor men inte mycket valmöjligheter till en början tyvärr.
Har du ingen aning vad du vill göra, sök jobb. Jobba på lager/it support/restaurang whatever något år medans du kommer på vad du vill göra. Spara pengar osv. Börja plugga först när du kommit på vad du faktiskt velat plugga till.
Imo är arbetsförmedlingen riktigt dåligt. Jag har aldrig fått hjälp där och de "kurserna" de skickade mig på var värdelösa också.
Sök jobb via academic work eller andra konsult tjänster. Oftast där de flesta enkla jobben finns. Tyvärr jobbar du då oftast som konsult och det är lite sämre betalt och bra mycket sämre villkor men inte mycket valmöjligheter till en början tyvärr.
Vad jag vill göra är - få pengar för att resa runt i världen och träna.
- Sanningen, det kommer aldrig att hända. Livet är inte en dans på rosor.
Jokester
2011-08-28, 20:38
Vad jag vill göra är - få pengar för att resa runt i världen och träna.
- Sanningen, det kommer aldrig att hända. Livet är inte en dans på rosor.
Råna en bank/värdetransport, går det bra har du pengar så du klarar dig, går det illa får du massor av tid över att träna. :thumbup:
Råna en bank/värdetransport, går det bra har du pengar så du klarar dig, går det illa får du massor av tid över att träna. :thumbup:
Om jag blir tagen då?, visst. jag flyr till Turkiet. Men jag kommer aldrig se min familj igen :(
godnatt förresten :)
Först och främst ska du gå klart gymnasiet! Du vill resa säger du, många brukar köra Norge i 0,5-2år sen resa ~1år och efter det, plugga.
Du är 16 år? Då är det ju fan bara att chilla och njuta av den slappa gymnasietiden :D
martikainen
2011-08-29, 07:16
Gillar du IT? I så fall kan jag ju tipsa dig om att plugga till någon form av databastekniker. Sitt hemma och lek, ta hem lite kurser från nätet, olika certifieringar.
Skaffa praktik/extrajobb på IT-företag (tex IT-support för extrajobb) så du får någon form av erfarenhet.
Praktik på större IT-företag ger dig en kontaktväg in, och även chansen att visa upp en trevlig och arbetssugen kille.
Se till att klara dig bra i skolan. Du är 16, livet är inte över när du tar studenten.
Oroa dig inte för framtiden. Sköter du dig i nuet så löser sig framtiden av sig själv.
Sparven från Minsk
2011-08-29, 07:24
Något som är säkert är att framtiden kommer för eller senare, så stressa inte, lev i nuet!
Men vill du promt ha tips, plugga hårt och fixa bra betyg! Det öppnar dörrar så du kan välja utbildning senare i livet.
Förslag: sommar/extrajobba på så många olika platser du kan under skoltiden så du har en del tidigare arbetserfarenhet och antagligen ett brett kontaktnät. Slappa inte bort allt och kliv ut med skapliga betyg utan att ha jobbat någonstans tidigare. Bra betyg i gymnasiet betyder sällan mycket för ett okej jobb direkt efter studenten.
Skaffa dig riktigt bra betyg i gymnasiet. Då har du möjligheten att läsa precis vad du vill. Du kommer kanske aldrig använda dem men då har du i alla fall möjligheten. Finns många som slösar bort sin gymnasietid på massa dumheter och sedan får ångra det resten av livet.
Så gjorde jag, och nu har jag det bra.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.