handdator

Visa fullständig version : Kostschema/generella råd

Hekta
2011-08-28, 11:59
Började träna på gym denna veckan med mål att hålla en hälsosam kropp och få en sund inställning till mat.

Alltid varit aktiv i mitt liv med hästar och hundar.

Har haft paus från hästar sedan tre år tillbaka, men ska börja med häst igen.
Haft hund sen liten, men har nu sålt tillbaka sista hunden till uppfödaren pga arbetstider och hund tyvärr inte funkade.

Mitt förhållande med min kropp och mat har alltid varit problematiskt, provat på en del dieter med olika resultat.

Har idag svårt att unna mig, får ångest direkt efter att ha ätit onyttigt som bröd, pasta, godis och dylikt och unnar mig därför bara sånt på helgerna.

Äter just nu ingen pasta, potatis, eller ris, utan uteslutande protein, grönsaker och frukt. Samt yoghurt, kvarg och keso.

Har nu gått ner från 65 kg till 54-55 kg till 166 cm, tjej 23 år.
Vill hålla vikten, men ändå kunna äta lite vad jag vill utan att behöva tänka på att jag måste motionera bort det för att inte gå upp i vikt.

Ska köra tre pass i veckan på gymmet (BodyBalance samt Bodycombat) samt cardioträning på crosstrainer och powerwalk på löpband 1 h.
Två vilodagar med endast promenader.

Äter nu:
Frukost - Sällan, oftast en kopp té. På helgerna kan jag unna mig två frallor eller lättyoghurt med keso och lågkalorisylt.
Lunch - Har svårt att äta bland folk så äter det aldrig.
På helgerna blir det gärna lite pasta med kött till, som t.ex skinkschnitzel med tomatsås och minifraiche.
Middag - Kyckling, köttfärs (nöt eller kyckling) fläskfile, magert kött. Grönsaker. Keso som tillbehör.
Kvällsmål - Kvarg eller yoghurt med keso och banan.
Mellanmål - Fruktsallad. Bröd på helgerna.
Helggott - Godis (choklad och lakrits ca 2-3 hg) bröd (utan socker) med smör och skinka. Pasta, ris och potatisrätter kan jag äta på helger.
Kan även bli kanelbullar och kakor. Inga mängder utan två kanelbullar eller fyra kakor.

Någon som skulle kunna tänka sig att ge lite råd?

Vad behöver/kan jag äta för att hålla den vikt jag har?

willtjam
2011-08-28, 12:14
Läs detta: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Benjila
2011-08-28, 14:20
Jag antar att willtjam vill få fram att du ska räkna ut hur mycket kalorier du dagligen behöver för att hålla vikten och börja räkna på all mat du äter. Vilket jag absolut inte tycker att du ska göra.

Du skriver att du får ångest när du äter sådant som du upplever onyttigt. Att räkna kalorier kan vara bra då man vet hur mycket av allt man kan äta och hålla vikten. Men om man av misstag hamnar över sitt kaloriintag kan ångesten bli mycket värre än den du beskriver. Jag tycker inte att en sund inställning till mat är att alltid räkna och väga den. Försök redan nu innan det blir värre att släppa tankar som nyttig och onyttig mat. Pasta för dig är onyttigt, men för många andra är det nyttigt. Det handlar om mängden av allt man äter. Vilket du verkar följa.

Du unnar dig extra på helgerna och äter sådant som du inte brukar äta på vardagarna. Det kan vara en sund livstil om man trivs med det. Om jag personligen "råkar" äta för mycket kalorier tre dagar i rad så försöker jag att äta mindre mängd restan av de fyra dagarna på veckan. Vilket kan leda till en kaloribalans i slutet av veckan och det gör att jag håller samma vikt som jag hade i början av veckan.

Jag började att räkna kalorier för en tid sedan och hade jag haft möjlighet att åka tillbaks i tiden hade jag aldrig börjat med det då det orsakat mig mer bekymmer än lycka. Idag kämpar jag själv med att få en sundare livsstil och komma ifrån all kalori räkning. Men det är bara jag. Du kanske trivs med det :)

Men forsätt träna regelbundet och ät så du trivs och mår bra. Väg dig ibland och följ spegeln så du ser att det går åt rätt håll.

willtjam
2011-08-28, 14:24
Deffguiden tycker jag är mer än bara en guide till viktminskning. Det är en guide för hur kalorier/mat fungerar generellt sett. Jag tyckte det verkade som TS inte hade så bra koll på kalorier eller hur det fungerar så jag föreslog länken.

lofito
2011-08-28, 15:14
I de flesta trådar som tjejer skapar finns alltid nån form av rädsla för lite skitmat då och då, jag förstår att ätstörningar och annat är vanligt bland tjejer i jämförelse med oss killar, men man undrar varför det är på det sättet? Nog för att tjejen har "krav" att vara slank etc. utifrån, men sånt här börjar bli löjligt.