handdator

Visa fullständig version : Tips och råd inför sommaren 2012

blizzen
2011-08-27, 11:37
Hej! Är en fd hockeyspelare på 19 år, har gymmat i 3 år varav de första 2 åren var rätt oseriöst före eller efter ett ispass, har gymmat seriöst sedan februari i år och har börjat få lite "mage" men har fortfarande kvar rutorna vilket i mitt tycke inte ser så bra ut.

Jag är 183 med en vikt på 81 kg, mina personbästa är bänk (110 kg), mark (165) samt benböj (125). Jag ser inte speciellt "biffig" ut vilket är mitt mål inför sommaren 2012.

Min plan är att köra låg reps samt äta upp mig till 85 kg innan jul och i början av januari på börja arbetet mot sommaren. Har inga större erfarenheter inom definering av muskler så alla tips och råd är välkomna.

Vad ska jag äta?
Hur ska jag motionera?
Hur ska jag bli av med underhudsfettet samt gå ner till 75 kg?

MVH

SiSenior
2011-08-27, 11:55
Finns svar på allt i Diet, Deff och Fettminsknings-delen här på forumet. http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/forumdisplay.php?f=17

blizzen
2011-08-27, 12:21
Har letat och läst men känner att jag inte riktigt hittat det jag letar efter

StarkaUlf
2011-08-27, 12:26
1. Ät vanlig mat, mycket protein (försök sikta på ~2g/kv). Kcalöverskott om du ska upp i vikt, underskott om du ska ner.
2. Du behöver ju bara köra styrketräning om du vill (tung styrketräning, speciellt när du deffar), det underlättar ju att bygga muskler om du utesluter konditionsträning.
3. Kcalunderskott. Ät mindre än vad du förbrukar. -500 kcal/dag brukar vara en okej siffra att gå efter. ~0.5kg/vecka.

blizzen
2011-08-27, 12:41
Så motion behövs egentligen inte?

Jag ska äta kyckling och sallad samt bara lite pasta, ris, potaits.

StarkaUlf
2011-08-27, 12:58
Så motion behövs egentligen inte?

Om du menar t.ex ut och springa etc, så nej. Det behövs inte.
Om du vill gå ner i vikt så lägg dig på kaloriunderskott, det enda som behövs.

SiSenior
2011-08-27, 13:21

En mer varierad kost än så hade nog inte skadat.

paatrik
2011-08-27, 13:56
Cardio behövs inte för viktminskning, men vad är felet med ett starkt hjärta? Visst, klart du kan utesluta det en viss period men kör du kan du äta mer och något intervallpass lär inte förstöra all muskelutveckling du fått. Trevligt och ha lite kondis också.

blizzen
2011-08-27, 14:16
Cardio behövs inte för viktminskning, men vad är felet med ett starkt hjärta? Visst, klart du kan utesluta det en viss period men kör du kan du äta mer och något intervallpass lär inte förstöra all muskelutveckling du fått. Trevligt och ha lite kondis också.

Kan väl inte skada deffen att ta en promenad innan frukosten någon dag i veckan samt köra 40 min cykling, crosstrainer eller lätt löpning någon dag i veckan?

vicarious
2011-08-27, 14:38
Kan väl inte skada deffen att ta en promenad innan frukosten någon dag i veckan samt köra 40 min cykling, crosstrainer eller lätt löpning någon dag i veckan?

Nej det skadar inte men du kan få samma resultat genom att äta mindre istället.