handdator

Visa fullständig version : Nojig över alkohol

Kotten2
2011-08-26, 07:48
Vet att det finns massor med trådar som redan handlar om alkohol och jag har läst mycket, men vill ändå ställa en fråga på mitt sätt för att få bekräftat hur det ligger till..
Ska nämna att jag är en tjej som lidit av ätstörningar i halva mitt liv, började med anorexi men numera är jag snarare hälsofanatisk. Äter hälsosamt och tränar mycket. Självklart undviker jag också för det mesta alkohol, främst för att det innehåller kalorier. Så min fråga är egentligen om jag blir tjockare av 500 kalorier från alkohol än 500 kalorier från tex grönsaker? Inte vad som är bäst, det förstår jag själv.

daloatf
2011-08-26, 07:52
Nej tjockare blir du inte. Men du mår sämre.

Kimkay
2011-08-26, 07:55

Eller bättre!

Rahf
2011-08-26, 08:00
Eller bättre!

Tillfälligt bättre ;).

Det är ingen fara att dricka alkohol då och då. Man måste få ha kul också, eller hur? Ett direkt svar är nej: Du blir inte tjockare av 500kcal alkohol än 500kcal grönsaker.

vicarious
2011-08-26, 08:18
Snarare något smalare av 500 kcal alkohol än 500 kcal av något annat.

Kotten2
2011-08-26, 09:03
Tack för era svar! På ett sätt jag jag känna att det är bra för mig att faktiskt dricka alkohol ibland, för det är nästan bara då som jag har riktigt roligt och släpper alla tankar kring mat och träning,

Eddie Vedder
2011-08-26, 09:05
Se till att hålla det på en bra nivå bara. Så det inte övergår från ett missbruk (träning och kontroll av mat och ätande) till ett annat. Att tillåta sig lite alkohol när tillfälle ges är också en del i att komma ur sjukliga kontrollbehov av den här typen.

vicarious
2011-08-26, 09:06
Här är en bra artikel http://www.body.se/artiklar/nyheter/20110718/sanningen-om-alkohol-fettforbranning-och-muskeltillvaxt/?page=1

Originalet på engelska http://www.leangains.com/2010/07/truth-about-alcohol-fat-loss-and-muscle.html

Fru_Flisa
2011-08-26, 09:23
Tack för era svar! På ett sätt jag jag känna att det är bra för mig att faktiskt dricka alkohol ibland, för det är nästan bara då som jag har riktigt roligt och släpper alla tankar kring mat och träning,

Nej utifrån de tankarna låter det inte alls bra, du byter ett missbruk mot ett annat vilket bara leder till större besvär.

Kotten2
2011-08-26, 19:20
Tack för alla svar och för länken till artikeln. Jättebra att läsa. Tror inte att jag skulle kunna fastna i något alkoholmissbruk, jag tycker alldeles för mycket om att äta för att slösa kalorier på alkohol mer än någon gång då och då.

göteborg
2011-08-26, 19:25

Bättre mår jag men tyvärr blir jag fetare.

smürfpücko
2011-08-26, 22:11
Bättre mår jag men tyvärr blir jag fetare.

du blir fetare av 500kcal från alkohol än grönsaker? Säker?

vicarious
2011-08-26, 22:22
du blir fetare av 500kcal från alkohol än grönsaker? Säker?
Det var knappast det han menade.

Eddie Vedder
2011-08-27, 10:11
Sedan undrar jag om trådskaparen menar 500 kcal från någon alkoholhaltig dryck eller 500 kcal alkohol, alltså ren etanol. Det lär bli en rejäl karatefylla det.

polarvargen
2011-08-27, 10:34
Det är ingen fara att dricka alkohol då och då. Man måste få ha kul också, eller hur?

Det går inte att ha kul utan alkohol, är det det du menar?

Librish
2011-08-27, 10:53
Sedan undrar jag om trådskaparen menar 500 kcal från någon alkoholhaltig dryck eller 500 kcal alkohol, alltså ren etanol. Det lär bli en rejäl karatefylla det.

500 kcal från alkohol är väl inte mer än ett par deciliter starksprit?

lofito
2011-08-27, 10:55

Är jag ute och festar, antingen privat eller på klubb så är det inte kul utan alkohol, nej. Fast det är upp till var och en att tycka vad man vill, så trött på alla nykterister som har ett ont öga mot de som konsumerar lite alkohol i syfte att ha kul. Jag har varit nykter 2 gånger ute på fester, stelare än så kan det inte bli, jävligt trist. Det är ju min subjektiva åsikt.

Nutrid
2011-08-27, 11:09
Jag har festat varje helg i ca 2.5 månader och har inte gått upp något alls. Så länge man har koll på vad man käkar i övrigt så är det inga problem med att festa och ändå hålla vikten. Jag dricker enbart öl också.

Eddie Vedder
2011-08-27, 11:18
500 kcal från alkohol är väl inte mer än ett par deciliter starksprit?

Det är 71 gram etanol ungefär. Jag räknade som vanligt fel, tänkte att 70 gram är 70 cl och tänkte att det är en "sjuttis" men en "sjuttis" är ju 700.:smash:

MtotheM
2011-08-27, 11:22
Det är 71 gram etanol ungefär. Jag räknade som vanligt fel, tänkte att 70 gram är 70 cl och tänkte att det är en "sjuttis" men en "sjuttis" är ju 700.:smash:

Och om man snackar 40%tigt så blir det ca 177.5ml.

polarvargen
2011-08-27, 11:30
Är jag ute och festar, antingen privat eller på klubb så är det inte kul utan alkohol, nej. Fast det är upp till var och en att tycka vad man vill, så trött på alla nykterister som har ett ont öga mot de som konsumerar lite alkohol i syfte att ha kul. Jag har varit nykter 2 gånger ute på fester, stelare än så kan det inte bli, jävligt trist. Det är ju min subjektiva åsikt.

Du kanske är en trist person?
Jag har inget ont öga gentemot de som dricker, och inte heller mot de som inte dricker när jag själv gör det.

lofito
2011-08-27, 12:28
Du kanske är en trist person?
Jag har inget ont öga gentemot de som dricker, och inte heller mot de som inte dricker när jag själv gör det.

Vad får dig att säga det? Bara för att jag dricker? Inte ska jag klanka ner på dig och säga något nedsättande.

Jokester
2011-08-27, 13:48

Det går, men i festsammanhang där andra dricker blir det oftast inte lika kul och man hamnar lite utanför oavsett om man är otroligt social eller ej.

Robbmeister
2011-08-27, 14:19

Måste hålla med om det , suger att vara den enda nyktra på en fest. Sen att fulla personer är jävligt jobbiga att lyssna på när man är nykter gör ju inte saken roligare precis.

polarvargen
2011-08-27, 15:45
Vad får dig att säga det? Bara för att jag dricker? Inte ska jag klanka ner på dig och säga något nedsättande.

Jag formulerade mig dåligt, du skrev att du varit ute nykter 2 ggr och att stelare kan det inte bli, jävligt trist. Det jag menade var att det kanske ligger hos dig då, att inte du kan ha roligt på fest utan att dricka, vilket är helt okej såklart. Jag har varit på fest ons och fre denna veckan och druckit båda gångerna och det hade säkerligen varit tråkigare om jag varit nykter.

Det går, men i festsammanhang där andra dricker blir det oftast inte lika kul och man hamnar lite utanför oavsett om man är otroligt social eller ej.

Det håller jag med om.

Rahf
2011-08-27, 16:26

Jag har upplevt att det beror på hur onyktra människor blir. Karatefulla personer som surrar om allt mellan himmel och jord, utan att komma fram till någon vettig slutsats eller mest får ur sig "Shnygg du e...!" är inte så roliga att hänga med när man är nykter.

lofito
2011-08-28, 06:23
Jag respekterar de som är nykterister - men då vill jag att de likväl respekterar mitt val av att dricka ibland. Nu när jag tränar seriöst konsumerar jag knappt någon alkohol, händer lite då och då. Festa är alltid kul, kul att träffa nya människor och ha kul här i livet, det måste man unna sig. Förr var jag en partyprisse som var ute varje helg, nu har jag inte det behovet längre. Lite då och då räcker för mig. Har annat i livet som täcker upp det begäret :)

Jag tycker det är skönt när man nått en skön berusning, där man blir skönt avslappnad, slipper tänka på saker och bara vara i sin egna lilla sköna värld utan att för den skull vara kraftigt berusad och vara jobbig. Blir ju roligare på ett sätt när man druckit och skrattar mer, blir mer glad. Alkohol på mig har ingen negativ effekt i den bemärkelsen att jag blir aggressiv eller något, utan mer "skön" på något sätt.

Redhaad
2011-08-28, 11:37
Till TS. Du blir inte fet av alkohol i 9 av 10 fall, dock så är fyllematen ofta en stor bov :cool:

Jag väljer personligen att inte dricka då jag har dålig koll på alkohol och sen blir jag annorlunda om jag dricker och blev en hel del innan jag valde att lägga av helt.
Har varit nykter nu i över 1 år och festar ändå rätt regelbundet utan problem, det är en vanesak. Ungefär som att festa med alkohol!
Festar du oftast utan alkohol så kanske du inte behöver det och festar du med alkohol oftast så kanske du känner att du behöver det.

Stor skillnad ifrån person till person, jag har inget ont öga emot människor som dricker sålänge som de inte går överstyr.

jasonmago
2011-08-29, 18:52
Jag drack mycket alkohol under min första deff och jag märkte verkligen ingenting alls utseende-mässigt när jag höll kosten för övrigt. Vilket jag gjorde de första gångerna. Inge bakiskäk eller något sånt.

Men när man sen drar i sig en pizza, en påse godis och 1½ liter dricka dagen efter och är uppe på 4000 kalorier så kände jag att viktnedgången tog jävligt mycket längre tid. Kan man hålla sig undan det så tror jag att man kan supa varje helg om man så känner för det.

lofito
2011-08-29, 22:56
Jag drack mycket alkohol under min första deff och jag märkte verkligen ingenting alls utseende-mässigt när jag höll kosten för övrigt. Vilket jag gjorde de första gångerna. Inge bakiskäk eller något sånt.

Men när man sen drar i sig en pizza, en påse godis och 1½ liter dricka dagen efter och är uppe på 4000 kalorier så kände jag att viktnedgången tog jävligt mycket längre tid. Kan man hålla sig undan det så tror jag att man kan supa varje helg om man så känner för det.

Man kan göra det mesta - om inte allt - så länge man gör det i måttliga mängder. Leva måste man få göra, alldeles för många som är för begränsade i sitt sätt att vara. Jag respekterar de, men det passar inte mig att leva insnöad i ett beteende. Jag vill också leva livet innan det är försent. :)

Kotten2
2013-03-02, 14:05
Hoppas att ingen tycker att jag är dryg som ställer frågan igen.. Jag ska ut ikväll.. Brukar äta ca 2200 kcal en vanlig dag. Om jag äter 1500 kcal av min vanliga kost idag och dricker alkohol motsvarande 700 kcal kommer min kropp se det som 2200 kcal om man bara tänker viktmässigt och fettfördelningsmässigt? Ska inte ställa frågan fler gånger vill bara få ett svar idag igen.

nitz
2013-03-02, 14:16
Hoppas att ingen tycker att jag är dryg som ställer frågan igen.. Jag ska ut ikväll.. Brukar äta ca 2200 kcal en vanlig dag. Om jag äter 1500 kcal av min vanliga kost idag och dricker alkohol motsvarande 700 kcal kommer min kropp se det som 2200 kcal om man bara tänker viktmässigt och fettfördelningsmässigt? Ska inte ställa frågan fler gånger vill bara få ett svar idag igen.
Med alkoholens termogena effekt så blir det snarare mindre.

Reaper123
2013-03-02, 14:18
kcal in vs ut gäller som vanligt, men alkoholen påverkar ju kroppen negativt dagen/dagarna efter så ha detta i åtanke!

Läsvärt i ämnet (även om det så må vara vinklat/tvivelaktigt)
http://www.leangains.com/2010/07/truth-about-alcohol-fat-loss-and-muscle.html

exevision
2013-03-29, 08:59
Här är en bra artikel http://www.body.se/artiklar/nyheter/20110718/sanningen-om-alkohol-fettforbranning-och-muskeltillvaxt/?page=1

Originalet på engelska http://www.leangains.com/2010/07/truth-about-alcohol-fat-loss-and-muscle.html

Pauluns har väll skrivit att om man dricker två glas vin så är det inte lönt att träna dagen efter. Medans ett glas gick bra. Själv drack jag en 5% 33cl öl igår och har då tänkt träna idag. Inte för att jag förespråkar alkoholkonsumtion på något sätt, snarare emot. Vet inte om Fredrik hade några bra källor till sitt påstående. Men ska man lyssna på Martin Berkhan eller Fredrik Paulun?

StarkaUlf
2013-03-29, 09:22
Men ska man lyssna på Martin Berkhan eller Fredrik Paulun?

Ingen av dom.

exevision
2013-03-29, 10:05
Ingen av dom.

;)
Så ingen av dem har rätt i denna fråga? Martin har ju en hel del bra köllor/studier.

vicarious
2013-03-29, 10:12
Pauluns har väll skrivit att om man dricker två glas vin så är det inte lönt att träna dagen efter. Medans ett glas gick bra. Själv drack jag en 5% 33cl öl igår och har då tänkt träna idag. Inte för att jag förespråkar alkoholkonsumtion på något sätt, snarare emot. Vet inte om Fredrik hade några bra källor till sitt påstående. Men ska man lyssna på Martin Berkhan eller Fredrik Paulun?

Hellre Martin än Paulun. Låter helt tossigt att man inte skulle kunna träna dagen efter man druckit lite. Av vilken anledning?

exevision
2013-03-29, 11:26
Hellre Martin än Paulun. Låter helt tossigt att man inte skulle kunna träna dagen efter man druckit lite. Av vilken anledning?

Minns inte hans resonemang om det. Vet att det finns en tråd om hans påstående här på kolo, men jag hitter den inte. Var ju ett bra tag sen han skrev det.

Men, som vanligt ska man ju dricka med måtta. Fylleslag är nog inte så bra att träna dagen efter.