handdator

Visa fullständig version : (Tips) Kycklingfile snabbt och nyttigt sätt

norran
2011-08-24, 16:49
Har ni något bra tips på hur man skulle kunna laga till lite kyckling på lätt sätt? Känns som det kan bli lite torrt att bara steka den och sen koka ris till och äta. Vill helst ha något som man gör snabbt och lätt till. Att ha i matgrädde är ju inge nyttig variant direkt. Något tips?

OneManArmy
2011-08-24, 16:52
Skär den i bitar, stek den med en lök, paprika eller vad fan du har hemma i grönsaks väg. Släng i en dl vatten och en kycklingbuljontärning och en skvätt matgrädde.. låt skiten koka ett par minuter.

Ät hela rasket tillsammans med ris/broccoli/grönsaker eller vad du nu tycker ät gott

norran
2011-08-24, 17:00
Tackar. Är nämligen ingen höjdare på att laga mat, och har rätt mycket upp, så därför jag behövde tips. Tack så mycket!

OneManArmy
2011-08-24, 17:02
Kan även tipsa om att slänga ned lite frysta grönsaker i den, tex broccoli mix eller liknande. Blir sjukt mycket mat och lite kcal.

StarkaUlf
2011-08-24, 18:33
Göra den i ugn är ju opti.
Om den är ofryst/färsk = 175-200 grader, ~25 minuter.
Om den är fryst = 175 grader 50 minuter ungefär.

Tar visserligen lite tid, men bara att koka ris under tiden. Blir saftigt och gott, väldigt sällan torrt.

OneManArmy
2011-08-24, 19:01
Göra den i ugn är ju opti.
Om den är ofryst/färsk = 175-200 grader, ~25 minuter.
Om den är fryst = 175 grader 50 minuter ungefär.

Tar visserligen lite tid, men bara att koka ris under tiden. Blir saftigt och gott, väldigt sällan torrt.

jajjemen, funkar även fint att koka den.
Dra en hel påse i ugnen eller i stor gryta så har man färdiga fileer för ett par dagar sen.

StarkaUlf
2011-08-24, 19:13
jajjemen, funkar även fint att koka den.
Dra en hel påse i ugnen eller i stor gryta så har man färdiga fileer för ett par dagar sen.

Allright, faktiskt aldrig ätit kokt kyckling :) man kanske får testa på det någon dag.

Dance
2011-08-24, 19:22
Stek kycklingen. Häll i ngra skedar tomatpuré och ngra dl vatten. Låt grytan stå och koka en stund så att såsen får smak av kycklingen. Garanterad god sås och saftig kyckling.

Ett annat alternativ är att efter att att kycklingen ha stekt så river man ner limeskal och kokonötsmjölk... mums...säger jag bara :) (krydda gärna med gurkmeja så får det en fin färg)

vicarious
2011-08-24, 19:25
Kycklingsoppa tycker jag är gott.

Kyckling + buljong + grönsaker. Går ju att ha i allt möjligt som man känner för också. Blir gott med en klick kvarg i när man äter.

Jokester
2011-08-24, 19:25
Jag trycker in den i ugnen på 225 grader i 45 min, sedan går jag iväg och pysslar med annat tills den är klar.

Dance
2011-08-24, 19:28
Kycklingsoppa tycker jag är gott.

Kyckling + buljong + grönsaker. Går ju att ha i allt möjligt som man känner för också. Blir gott med en klick kvarg i när man äter.

buljong..hmm...brukar aldrig använda det. Roligare att göra sin egna kryddmix och ha i. (Buljong är ju inte bara kryddor, I know..men ändå) Blir lite mer äkta.

joelduva
2011-08-24, 19:37
Hoho, jag gillar kolo-matlagning:
eller vad fan du har hemma....
låt skiten koka ett par minuter. :hbang: :hbang:

Påminner en del om machosallad i den där filmen ni vet..

vicarious
2011-08-24, 19:37
buljong..hmm...brukar aldrig använda det. Roligare att göra sin egna kryddmix och ha i. (Buljong är ju inte bara kryddor, I know..men ändå) Blir lite mer äkta.

Sant, men jag är lat och har dålig fantasi / saknar skills :D tycker Knorrs hönsbuljong är riktigt bra.

Dance
2011-08-24, 19:44
Sant, men jag är lat och har dålig fantasi / saknar skills :D tycker Knorrs hönsbuljong är riktigt bra.

:)

Dance
2011-08-24, 20:22
Nu när det ändå finns en tråd om kyckling så kan man ju passa på och fråga:D. Är det ngn som har prövat på att göra inbakad kyckling? ISåfall vad bör det serveras med och blir det vekrligen så gott som det låter? Finns det inte risk för att det blir torrt?

StampChamp
2011-08-24, 22:18
Jag marinerar alltid min kyckling, saftig och god smak. Lite kalorier blir det också. Gör en egen marinad med rapsolja, soya, ketchup, lite chilisås, chilikrydda, paprika, grillkrydda.

Löpsko
2011-08-25, 10:33
brukar lägga några filer i en form, skära ner några halvor citron och hyvla över lagom mängd smör efter smak och tycke.. allt klart på 40 min typ.

brukar krydda filerna med salt och typ chilipulver.

Reaper123
2011-08-25, 12:56
Jag slänger filéerna på en plåt, stoppar in den digitala köttermometerna i största biten och sätter larmet på 70 °C

Är bitarna frysta/ej helt tinade <175 °C
Är bitarna tinade 225 °C
Så får dom fin yta :)

Vänta på larmet, medans du fixar tillbehören! Enklare än så går nog inte?

Brukar ha en liten skvätt rapsolja på plåten så den inte bränner fast... annars är det så gott som fettfritt att tillaga på detta sättet!

Mell
2011-08-25, 21:25
Brukar laga mina filéer så här:

http://deffamedpizza.blogspot.com/2011/07/den-perfekta-kycklingfilen.html

Gabriel Forslund
2011-08-26, 00:38
Köp en elgrill och ställ den i köket. Köpte min för 300kr (OBH Nordica). Behövs inget fett, bara släng på filéerna på grillen så sköter det mesta sig själv förutom att du får vända dom lite då och då. Väldigt lite disk, bara ha folie under och släng in gallret i diskmaskinen.

Doctor Snuggles
2011-08-26, 01:31
Lock på stekpannan och steka på låg värme brukar garantera att kycklingen håller sig någorlunda fuktig.

Ristretto
2011-08-26, 08:41
Bryn filén i stekpanna. In i ugnen på 100-150 grader, stek till innertempen är 73 grader (eller vilken temp som nu salmonellabakterier dör vid...)

joelduva
2011-08-26, 08:44
Det här med färdigtemp på kyckling alltså..

Jag har har sett allt från 70C till 81C.

Finns det något konsensus om vilken temperatur som är korrekt?*jorgen*

Kimkay
2011-08-26, 08:51
Fryst kycklingfile i kokande vatten i 35 minuter, klart!

(Oh yes, I'm a connoisseur ;))

Ristretto
2011-08-26, 08:52
Det här med färdigtemp på kyckling alltså..

Jag har har sett allt från 70C till 81C.

Finns det något konsensus om vilken temperatur som är korrekt?*jorgen*

Jag har för mig att 73 grader krävs för att döda salmonella (tror det var Sverker som nämnde det i nån tråd om ägg). Annars brukar 70 grader anges för bröstfilé och runt 80 grader för hel kyckling och lår.

norran
2011-08-26, 17:55
Sådär, precis ätit. Helsike, blev riktigt gott, första gången jag lagat till kycklingfile själv.

Strimlade två stycken i små bitar, sen i med lite olja i stekpannan, och temp 4/6. Sedan i med kycklingen och låta den bryna på alla kanter. Därefter ned till 2an och låta det sista bli klart i några minuter. Innan det är klart hade jag i lite mat grädde och sen peppra med lite Gurkmeja, Kryddmix, Chili och Curry. Och i med lite sojja. Även ca 0.7 dl vatten.

Blev riktigt bra faktiskt! Grymt nöjd över att det smakade så bra. Gjorde ris och Lite sallad till.
http://data.fuskbugg.se/skalman02/4e57cfe29df06_afdsa.jpg

Zorban
2011-08-26, 19:42
Jag har för mig att 73 grader krävs för att döda salmonella (tror det var Sverker som nämnde det i nån tråd om ägg). Annars brukar 70 grader anges för bröstfilé och runt 80 grader för hel kyckling och lår.
Tror jag inte. Jag brukar köra kyckling i 58 graders vattenbad, och det ska vara helt säkert så länge de får ligga i badet tillräckligt länge. Tror salmonella och liknande saker börjar dö vid 54-55 grader. Däremot dör de flesta i princip omedelbart vid 73-grader.

joelduva
2011-08-26, 20:00
http://www.fsis.usda.gov/factsheets/salmonella_questions_&_answers/index.asp

säger följande;
Cook all poultry to a safe minimum internal temperature of 165 °F as measured with a food thermometer.

Och 165F blir 73,3C.

Zorban
2011-08-26, 20:14
http://www.fsis.usda.gov/factsheets/salmonella_questions_&_answers/index.asp

säger följande;

Och 165F blir 73,3C.
Om man steker / använder ugn är det nog bäst :-)