handdator

Visa fullständig version : Vad ska jag välja?

Jillokift
2011-08-24, 12:27
Jag undrar kort och gott vad som är att föredra av två alternativ.

Förutsättningarna är samma för båda. Styrketräning 4-5 gånger i veckan, kondition 2 gånger i veckan. Målet är att bygga muskler och samtidigt minska kroppsfettet.

Alt 1. Äta allsidig kost inklusive kolhydrater men räkna kalorierna och ständigt ligga på minus.

Alt 2. Strunta i att räkna kalorier men samtidigt strunta i kolhydraterna och ät valfri mängd proteinrik mat.

Vilket av dessa två alternativ är bäst?

King Grub
2011-08-24, 12:28
Struntar du i kalorierna och överäter, lägger du på dig kroppsfett oavsett om kolhydrater ingår i kosten eller inte.

karlingen
2011-08-24, 12:36
Alternativt 1, helt klart.

Jillokift
2011-08-24, 12:42
Grejen varför jag undrar är för att en del säger att om du äter endast proteiner (nästan) så kan ett överskott inte lagras som fett på samma sätt som om du äter kolhydrater.

Det är därför en del som kör på dieten att äta proteinrik mat och behöver därför inte tänka på kaloriintaget.

Beelz
2011-08-24, 17:10
Grejen varför jag undrar är för att en del säger att om du äter endast proteiner (nästan) så kan ett överskott inte lagras som fett på samma sätt som om du äter kolhydrater.

Det är därför en del som kör på dieten att äta proteinrik mat och behöver därför inte tänka på kaloriintaget.

Om du bara äter protein får du fina hormonrubbningar som ställer till annat problem i kroppen, och så dör man väl till sist?

emcalu
2011-08-24, 18:38

även de som äter proteinrik mat behöver tänka på kaloriintaget, äter de mer än vad de förbrukar går de upp i vikt. det du tänker på är kanske att det för många är lättare att överäta kolhydrater än protein, men då är det överskottet som gör att du går upp, inte kolhydraterna i sig.

Jillokift
2011-08-24, 19:51
Så om jag räknar kalorierna i min mat och väljer att ligga på säg 500 under mitt dagsbehov.

Jag behöver 3500 men väljer att äta 3000 / dag.

Vad är då skillnaden av att äta kolhydrater och inte? Utav dessa 3000 alltså?

StarkaUlf
2011-08-24, 20:48
Så om jag räknar kalorierna i min mat och väljer att ligga på säg 500 under mitt dagsbehov.

Billigare att fylla upp kcal-kvoten med hjälp av kolhydrater.

sealmask
2011-08-24, 21:46
men man kan ju inte ta upp all protein man stoppar i sig? är inte det sant? vi säger att man högst kan få i sig 10g protein varje timme som jag hört e mindre, då kan man väl högst få i sig (10gx24h=240g) 240g protein per dygn? 240g ren protein är (400kcalx2,4=960) 960kcal.
Alltså 960kcal kan kroppen ta åt sig av protein per dygn, Men du kan stoppa i dig större mängder, vi säger att du äter 1500kcal från protein så tar du upp det jag sa som max, 960kcal. Resten åker ut! Jag är väl ute och cyklar som vanligt :)
Olika för alla klart hur stor man är hur mycket kroppen kan ta upp, men jag tog som exempel 10g protein per timme men jag tror det är mindre vad jag hört! rätta mig!

vicarious
2011-08-24, 22:03
men man kan ju inte ta upp all protein man stoppar i sig? är inte det sant? vi säger att man högst kan få i sig 10g protein varje timme som jag hört e mindre, då kan man väl högst få i sig (10gx24h=240g) 240g protein per dygn? 240g ren protein är (400kcalx2,4=960) 960kcal.
Alltså 960kcal kan kroppen ta åt sig av protein per dygn, Men du kan stoppa i dig större mängder, vi säger att du äter 1500kcal från protein så tar du upp det jag sa som max, 960kcal. Resten åker ut! Jag är väl ute och cyklar som vanligt :)
Olika för alla klart hur stor man är hur mycket kroppen kan ta upp, men jag tog som exempel 10g protein per timme men jag tror det är mindre vad jag hört! rätta mig!

Jo det kan man. Du är ute och cyklar.

Fredrik_S
2011-08-25, 07:02

du skulle må extremt dåligt och bli väldigt fattig om merparten av den energin kom från protein.
har du 3000 att fördelea skulle jag föredra ca 20%fett 30%protein 50%klohydrat
Det är en fördelning jag tror de allra flesta mår bäst av och som är enkel att följa socialt samt hemma plus att den är proteinrik (225 gram från protein)