Visa fullständig version : Tillräckligt med protein
Vill bara höra om jag får i mig en "tillräcklig" mängd protein om dagarna för att bygga muskler, eller om jag ska öka intaget och i sådana fall med hur mycket.
Kosten en vanlig dag:
06:00 - Frukost: 2 ägg och 1 dl whey-80 med vatten. (Kaffé såklart med)
11:30 - Skollunch: Svårt för mig att räkna ut vikten på köttet eller fisken tyvärr.
16:30 - Träning BCAA + EAA under och efter passet, samt 1 dl whey-80 med vatten.
17:30-18:00 - Lunch: ca. 300-400 g kycklingfilé, lite pasta och 250 g kvarg.
Jag väger för övrigt ca. 77-78 kg, tränar 5-7 gånger i veckan, är 18 år gammal så är lite av en fattig student.
Jag har hört att en bra mängd protein är 2g/kv. Men är det jag äter bra mängd eller vad kan jag öka med eller lägga in?
14 + 35 = 50g
11:30 - Skollunch: Svårt för mig att räkna ut vikten på köttet eller fisken tyvärr.
Vi säger 40g? Om du äter normalt? Drick lite mjölk med. Enkla proteiner där.
16:30 - Träning BCAA + EAA under och efter passet, samt 1 dl whey-80 med vatten.
Beror ju på hur mycket BCAA/EAA du tar. Men 5g BCAA och 10g EAA tar du kanske? 15 + 35 = 50g
60-80 + 10 + 30 = 100-110g
Alltså ~240g protein. Blir alltså ~3g/kg kroppsvikt.
vicarious
2011-08-24, 07:39
Vill bara höra om jag får i mig en "tillräcklig" mängd protein om dagarna för att bygga muskler, eller om jag ska öka intaget och i sådana fall med hur mycket.
Kosten en vanlig dag:
Jag väger för övrigt ca. 77-78 kg, tränar 5-7 gånger i veckan, är 18 år gammal så är lite av en fattig student.
Jag har hört att en bra mängd protein är 2g/kv. Men är det jag äter bra mängd eller vad kan jag öka med eller lägga in?
Du har utan tvekan 2g/kg med det där upplägget. Frågan är om det är tillräckligt med energi.
Just runt träningen känns det som att du överdriver lite. Du behöver inte både BCAA, EAA och whey-80.
14 + 35 = 50g
Vi säger 40g? Om du äter normalt? Drick lite mjölk med. Enkla proteiner där.
Beror ju på hur mycket BCAA/EAA du tar. Men 5g BCAA och 10g EAA tar du kanske? 15 + 35 = 50g
60-80 + 10 + 30 = 100-110g
Alltså ~240g protein. Blir alltså ~3g/kg kroppsvikt.
1 dl whey-80 är inte 35 gram protein. Är kycklingen olagad vikt?
Men allt pekar på att målet 2 g/kg kroppsvikt uppnås.
Ne0phyte
2011-08-24, 11:36
Blir inte EAA/BCAA efter passet ganska så verkningslöst om du tar en shake vassle också? Då syftar jag främst på att proteinsyntesen blir stimulerad av vasslet i sig och att EAAt inte har något vidare verkan. Rätta mig om jag har fel.
vicarious
2011-08-24, 12:43
Blir inte EAA/BCAA efter passet ganska så verkningslöst om du tar en shake vassle också? Då syftar jag främst på att proteinsyntesen blir stimulerad av vasslet i sig och att EAAt inte har något vidare verkan. Rätta mig om jag har fel.
Jo precis, eller tvärtom. Man behöver endast en.
Jag tar inte vasslet direkt efter jag fått i mig EAAt, jag väntar alltid en stund för jag har också hört att EAAt inte får någon verkan. Men jag är troligen helt ute och cyklar. Hur lång tid efter EAAt bör jag ta vassle för att det ska bli som mest optimalt?
1 dl whey-80 är inte 35 gram protein. Är kycklingen olagad vikt?
Men allt pekar på att målet 2 g/kg kroppsvikt uppnås.
Ja, det är fryst vikt tyvärr. Då kanske det blir väldigt mycket mindre vikt vid tillagad?
Anders The Peak
2011-08-25, 06:42
Utifrån bilderna i journalen tror jag att du har ett bra upplägg både i matväg som träning. Varför ändra på ett vinnande koncept?
Ps Ditt proteinintag räcker väl till det som är viktigt som du redan har förstått är näringstimning kring träningspasset.
vicarious
2011-08-25, 06:44
Jag tar inte vasslet direkt efter jag fått i mig EAAt, jag väntar alltid en stund för jag har också hört att EAAt inte får någon verkan. Men jag är troligen helt ute och cyklar. Hur lång tid efter EAAt bör jag ta vassle för att det ska bli som mest optimalt?
1-2 timmar kanske. Spelar ingen roll vad som är mest "optimalt" för stunden. Räcker att du tar antingen EAA eller vassle och sen käkar mat.
Utifrån bilderna i journalen tror jag att du har ett bra upplägg både i matväg som träning. Varför ändra på ett vinnande koncept?
Ps Ditt proteinintag räcker väl till det som är viktigt som du redan har förstått är näringstimning kring träningspasset.
Okej, tack så mycket! Tänkte bara ifall det var något som behövdes förbättras :)
vicarious
2011-08-25, 06:59
Okej, tack så mycket! Tänkte bara ifall det var något som behövdes förbättras :)
Det är sällan sånt småpetande med tillskott hit och dit, minut-precision med mera som gör att man får resultat. Oftast bara slöseri med tid och ork.
Kosten en vanlig dag:
Räknade lite på det och lågt räknat är det 200 gram protein, alltså fullt tillräckligt.
Räknade lite på det och lågt räknat är det 200 gram protein, alltså fullt tillräckligt.
Tack så mycket för att du tog dig tiden att kolla igenom det två gånger i alla fall! :D Uppskattas
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.