handdator

Visa fullständig version : Idéer till självständigt boende

agazza
2011-08-23, 10:46
Ponera att du har en stor tomt, lite skog, i princip ett torp, i en sluttning med ett vattendrag.

Det jag har läst/funderat på är följande.

gräva ner ett rostfritt rör i marken som går till ett luftfilter, tillräckligt djupt för att det ska ligga i markens grundvärme.

Då får man in kyld luft på sommaren (8 grader) och man får in varm luft på vintern (8 grader+ istället för runt 15-)

Sedan har jag funderat på ifall det går att ha ett vattenkylt kylskåp via vattendraget ifall man lägger ett rör i backen för det också, så har man konstant runt 8 grader i kylen.

solfångare kan man använda till att värma upp vattnet till både dusch

Har man även vattendrag i en sluttning så skulle ett vattenhjul och en generator och i tillägg solpaneler vara bra.

bra isolering, vattenburen vedeldad värme/bergvärme osv är ju självklarheter men folk får ju skriva idéer ändå.

Jag vill bo helt självständigt när jag blir gammal;)

tips tankar?

Vunnis
2011-08-23, 10:48
Du behöver en drake. :)

hanushans
2011-08-23, 10:49
Har inga idéer, men :thumbup:

Jag tycker verkligen att du ska försöka.

stafh
2011-08-23, 10:58
Bergvärme, solfångare, solpaneler (när du blir gammal ligger verkningsgraden säkert på minst 30%), lite energiskog på tomten + pelletsmaskin och panna, litet vattenkraftaggregat och du är set for life.

Arf Pingvin
2011-08-23, 11:05
Det finns de som byggt plus-energihus. Det kostade väldigt mycket pengar då precis alla delar av bygget påverkas. Solfångare, solpaneler, rejäl isolering, speciell vikning av fuktspärrarna + tejpning av alla skarvar, stor ackumulatortank (värms av solfångare), tvättmaskin kopplade till ackumulatortanken, pelletskamin för extravärme på vintern (värmer vattnet), extremt bra värmeväxlare så att inluften blir bara några få grader svalare än utluften etc etc.

Edit: det var inte svårt att googla fram förresten http://www.rockwool.se/inspiration/villa+%C3%A5karp

tjabon
2011-08-23, 11:16
Ponera att du har en stor tomt, lite skog, i princip ett torp, i en sluttning med ett vattendrag.
Det jag har läst/funderat på är följande.

gräva ner ett rostfritt rör i marken som går till ett luftfilter, tillräckligt djupt för att det ska ligga i markens grundvärme.

Då får man in kyld luft på sommaren (8 grader) och man får in varm luft på vintern (8 grader+ istället för runt 15-)

Sedan har jag funderat på ifall det går att ha ett vattenkylt kylskåp via vattendraget ifall man lägger ett rör i backen för det också, så har man konstant runt 8 grader i kylen.

solfångare kan man använda till att värma upp vattnet till både dusch

Har man även vattendrag i en sluttning så skulle ett vattenhjul och en generator och i tillägg solpaneler vara bra.

bra isolering, vattenburen vedeldad värme/bergvärme osv är ju självklarheter men folk får ju skriva idéer ändå.

Jag vill bo helt självständigt när jag blir gammal;)

tips tankar?

Inte bara det.
Mitt "torp" är på 170 kvm och har ett torn samt 4 kakelugnar.
Vattendraget avslutas med en damm, 15m i diam.
Dessutom har jag en stor lada med inrett loft och ytterligare en veranda.
Plus lite annat smått å gott ....:)

Det roliga är att det alltid går att ha intressanta projekt igång.
Ska göra iordning ytterligare en odlingsplätt i tomtens SV-hörn
där jag tänkte odla lite Svart Aronia (nyttiga bär).

Lucipha
2011-08-23, 11:32
http://ltz.se/nyheter/harjedalen/1.2967794-sol-vind-ved-och-stirlingmotorn-ar-losningen-pa-jans-problem?articleRenderMode=extra_comment

Do it :) Utmaningar ftw

Morty
2011-08-23, 14:01
L9jdIm7grCY

Detta är nog lite vad du är på jakt efter.

agazza
2011-08-23, 14:17
Najs, speciellt tjabon. får man ärva eller? dammen hade jag dock grävt ut mycket mer, eget ädelfiske :D