handdator

Visa fullständig version : Viktminskning stannat av trots underskott?

MagnusJ
2011-08-23, 06:20
Denna fråga har varit på tapeten tidigare på olika forum. Jag vet, men tar upp ämnet igen.

Började min deff seriöst den 12 juni, då jag vägde mig. Har deffat i cirka 40 dagar alltså. Har gått utmärkt tycker jag.
Startvikt: morgon: 12/7: 85,5
Morgonvikt idag 23/7: 80,4 (-5,1 kg)

Men nu har viktminskningen stannat av trots underskott. Observera jag VET att mina siffror på intag stämmer åtminstone till 95%, små saker som felmarginaler finns ju alltid. Har ju funkat bra i fyra veckor tidigare, men precis när jag ska under 80 kg känns det som det bara tar stopp.

Tidigare har jag varje vecka exakt haft en viktnedgång på 1 kg, men de senaste 7-9 dagarna ”hoppar vikten lite upp och ner.”
Blir lite irriterad eftersom jag bara ätit för cirka "fjuttiga" 1800-1900/kcal per dag. Hade en liten "ätardag" på lördag dock där jag säkert käkade för max 2500 kcal. Men sen dagen kan väl inte göra så mycket?

Senast tiden har vikten sett ut så här:

Fredag den 12/8: 81,2
Måndag den 15/8: 80,7 kg
Tisdag: 80,6 kg
Onsdag den: 80,6 kg
Fredag den 19/8: 80,1 kg
Söndag den 21/8: 80,4 kg
Idag den 23/8: 80,4 kg (alltså bara -0,2 kg på en vecka)

I söndags så körde jag dessutom lätt Cardio (har inte gjort det på 3 veckor) och förbrukade 310 kcal på det och käkade för 1800 kcal.
En vanlig dag för mig är stillasittande jobb med 35-60 minuter styrketräning.
Kanske skall jag köra 1700/kcal som max, eftersom jag har cirka 2700 i basbehov (aktivitetsfaktor: 1,2)?
Vill komma under 80 kg gränsen nu!!

Några tips?? Lossnar det snart? Är det bara tillfällig vätska?
Är tålmodig och kommer inte ge upp. Men man blir lite nojig när vågen står still. hmm.
Eller ska jag kanske ta det som det är att jag bara kommer gå ner 0,3-0,5 kg per vecka. Men vill ju vara klar med deffen om cirka 2 - 2,5 månader. Siktar på en vikt mellan 70-75 kg. Men den tidsramen blir svår om jag går ned i ovanstående takt.
Jag är 172 cm lång och 37 år gammal. Tacksam om någon vet vad det beror på att jag inte tappar lika mycket vikt? Vad som eventuellt kan göras?

martikainen
2011-08-23, 06:40
Fortsätt bara i samma tempo, det kommer släppa närsomhelst :)
Jag ser oftast bara en viktförändring var 6-8e dag, mellan det står vågen blixtstilla.

Rahf
2011-08-23, 06:46
Om du väger dig varje dag, fortsätt slå ut genomsnittet varje vecka. Det absolut viktigaste att tänka på i detta läge är att viktnedgång inte är linjär. Kroppen funkar tyvärr inte som en disciplinerad militärpluton under marsch, snarare som ett par färskingar i lumpen. De kommer ha samma resultat till slut, men det kommer vara toppar och dalar på vägen :D.

Metaphor from space, men du förstår förhoppningsvis vad jag menar. Ha tålamod.

vicarious
2011-08-23, 07:15
Du har gått ner 5kg, vilket innebär att din förbrukning är något mindre nu än den var då du började deffen. Nu handlar nog detta inte om särskilt många kcal men kan vara värt att tänka på.

Som övriga säger så är det nog bara att ha tålamod, det bör släppa.

daloatf
2011-08-23, 07:30
Tålamod är verkligen ordet. Ibland kan man stå och stampa på samma vikt i en vecka. Sen rätt som det är så släpper det och du har gått ner enligt dina mål.

MagnusJ
2011-08-23, 08:24
Du har gått ner 5kg, vilket innebär att din förbrukning är något mindre nu än den var då du började deffen. Nu handlar nog detta inte om särskilt många kcal men kan vara värt att tänka på.

Som övriga säger så är det nog bara att ha tålamod, det bör släppa.

Tack för svaren.
Lossnar säkert. Har ju gått som på räls i 4,5 veckor. Sänker intaget lite eftersom jag gått ned 5 kg. Kör på, men med max 1700/kcal per dag. Sedan när jag gått ned mer så ligger jag på max -500 kcal per dag, så jag inte jag tappar muskler.

Kör exakt på samma vikter, till och med högre vikter på gymet på vissa övningar som när jag vägde över 85-87 kg. Förutom en övning. Bänkpress där jag varit tvungen att sänka vikterna med 2-3 kg när jag kör lite tyngre (6-9 reps)*flex*

vicarious
2011-08-23, 09:10
Bänken är nog den övning där de flesta tappar styrka först under diet. Hoppas det släpper för dig!

MagnusJ
2011-08-24, 05:59
Ni hade rätt!! Vägde mig och vägde 79,6 kg nu! Lossnade med besked. Nu vet jag till nästa gång att vikten släpper. Tack för svaren.