Visa fullständig version : Börjar att röra ihop allt,
Professionalfisk
2011-08-22, 20:35
Hej jag är en glad och arbetslös 92:a som har för mycket tid och kraft över!
I hela mitt liv har jag bara drömt om att se ut som många av era profil bilder men nu tänkte jag sätta ner foten, jag ska göra en förändring.
-
Mitt ultimata mål med det hela är att uppnå Fight Club looken.
Hur har jag tänkt att ta mig dit?
Min ursprungliga plan var att varje morgon 8:00 till 9:00 springa 8-10km före frukost (då man bränner mer fett eftersom insulin nivåerna var lägre tydligen). Fram mot 14:00-15:00 gå till gymmet och använda mig utav z_bumbi:s 3 dagars schema och gymma då 1 timme. Sen efter någon månad trappa ner på löpandet och börja gymma mer och köra mer mage övningar.
Låter detta helt idiotiskt och som en löjlig strategi från ännu en nybörjare?
Självklart så har jag koll på min kost och äter rätt då det är kanske den största faktorn till framgång många gånger.
En nybörjare som ber om er ledning ;)
willtjam
2011-08-22, 20:41
Försök lägga konditions- och styrketräningar på olika dagar. Sen spelar det ganska liten roll ifall du springer före eller efter frukosten. Blir väldigt liten skillnad som du troligtvis inte kommer att märka.
Varför ska du träna mer mage när du lägger ner löpandet?
Man måste inte heller springa för att gå ner i vikt, utan det räcker att kontrollera matintaget.
Du behöver bara konditionsträning om du har svårt att annars uppnå ett kaloriunderskott (eller om du vill ha bättre kondition såklart). Annars är det kosten och styrketräningen som är A och O, reglera nedgången med maten framförallt, om du trots allt vill konditionsträna gör det inte på samma dagar som du styrketränar.
Tänk på att det du vill uppnå är både lågt kroppsfett och muskler det är en tuff kombination men styrketräning är nyckeln för att nå dit och bli nöjd.
Välj ut ett bra träningsprogram, jag skulle rekommendera stronglifts 5x5 det är ett bra nybörjarprogram finns en sticky tråd i träningsdelen om det.
Träna tungt och deffa, det kommer att ta tid men du kommer säkert nå dina mål, läs på mer här på forumet, bland annat deffguiden.
Professionalfisk
2011-08-22, 21:02
Tackar för era råd det uppskattas varför jag ville löpa så pass mycket var mest för att jag uppskattar det mycket mer än styrke träning. Men 3 dagar löp och 3 dagar gym borde väl i så fall vara ganska bra?
Jag ska kolla runt mer på detta forum det är bara så svårt som nybörjare att veta vad som är sant och vad personer tror. (myter osv.)
Försök lägga konditions- och styrketräningar på olika dagar. Sen spelar det ganska liten roll ifall du springer före eller efter frukosten. Blir väldigt liten skillnad som du troligtvis inte kommer att märka.
+1
Sen kan även prestationen försämras då du mest troligen kommer att ha mindre ork till att springa till skillnad från om du hade ätit något före passet. Det är därför morgonpromenader är bättre enligt mig då de är mindre jobbiga men ändå mer effektiva före frukost.
mattilainen
2011-08-23, 17:44
att springa innan frukost är inte bättre för fettförbränningen än att springa efter frukost.
Visst kanske du bränner lite mer fett om du springer innan frukost men det kompenseras över dygnet och du kanske bränner mer kolhydrater till exempel under resten av dygnet. Så om du tycker det är trevligare att springa innan frukost så kör på. Annars kan du lika gärna lägga konditionen när som helst men helst så långt ifrån styrketräningspassen som möjligt.
Du säger att du har koll på kosten och säger att du äter rätt, vad nu rätt innebär..
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.