handdator

Visa fullständig version : Viktminskning - Överviktig

Ogg
2011-08-22, 20:33
Tjena jag är överviktig snubbe på 16 år som verkligen vill ändras helt!
Har gymmat ca 4 veckor nu och det rullar på bra. Men jag undrar om jag kan dricka gainer efter passet eller är det bara om man vill bygga vikt också?

Sedan skulle jag gärna vilja ha hjälp med vilka tider jag ska äta, går 1an på gymnasiet. Min vilja och inställning är till 110% för detta. Ska jag motionera dagarna som jag gymmar eller vilodagarna? Tackar jättemycket för svar. Har sökt på forumet men hittar inte riktigt det jag söker.

vicarious
2011-08-22, 20:36
Skippa gainern och skaffa ett vanligt proteinpulver istället.

Vilka tider du äter spelar inte någon roll, det är den totala mängden energi du får i dig som måste vara mindre än den energi din kropp gör av med. Åstadkommer du detta tvingas kroppen ta av reserverna (fettet) och du går ner i vikt.

willtjam
2011-08-22, 20:36
Här står allt du behöver veta. (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881)
Gainer brukar folk dricka för att öka sitt kaloriintag för dagen, om dom inte äter nog mycket alltså. Käkar du nog med mat så behöver du inte dricka gainer.
När det gäller mattider så spelar det ingen som helst roll. Du kan käka en måltid om dagen, eller sex. Bara du som bestämmer! Däremot så brukar det rekommenderas att man äter den största måltiden efter träningen, då kroppen behöver det som mest.

Jokester
2011-08-22, 20:38
Här står allt du behöver veta. (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881)
Gainer brukar folk dricka för att öka sitt kaloriintag för dagen, om dom inte äter nog mycket alltså. Käkar du nog med mat så behöver du inte dricka gainer.
När det gäller mattider så spelar det ingen som helst roll. Du kan käka en måltid om dagen, eller sex. Bara du som bestämmer! Däremot så brukar det rekommenderas att man äter den största måltiden efter träningen, då kroppen behöver det som mest.

Ja, mycket av det så kommer du verkligen rasa i vikt och sötsuget är ett minneblott! :thumbup:

Ronn
2011-08-22, 20:38
Du är överviktig och vill gå ner, då ska du ligga på underskott, dvs gainer eller överskott är ju raka motsatsen.

Ogg
2011-08-22, 20:42
vicarious: mina polare säger att man bara ska dricka proteinshake efter träningen om man vill gå upp i vikt.

Grejjen är att jag har hört att man ska helst äta senast 30 min efter man tränat. Jag får bara tillgång till mat ca 1 timma efter jag tränat minst.

Men annars, jogga på träningsdagarna eller på vilodagarna?

Tack så mycket för era svar.

King Grub
2011-08-22, 20:44
Dina polare har fel. Det går utmärkt att dricka proteindrink efter träning vid viktnedgång. Det har inte direkt med saken att göra. Det handlar om dygnets totala kaloriintag. Protein efter träning är bara bra.

Jokester
vicarious: mina polare säger att man bara ska dricka proteinshake efter träningen om man vill gå upp i vikt.

Grejjen är att jag har hört att man ska helst äta senast 30 min efter man tränat. Jag får bara tillgång till mat ca 1 timma efter jag tränat minst.

Men annars, jogga på träningsdagarna eller på vilodagarna?

Tack så mycket för era svar.

Du behöver inte jogga för att gå ned i vikt men om du verkligen vill jogga så gör det på vilodagarna.

Ogg
okej vilket pulver skulle du rekommendera?

willtjam
2011-08-22, 20:45
Proteinpulver är ett smidigt sätt att få i sig protein efter träning. Protein behövs för att bygga muskler. Gainer är till för att gå upp i vikt (gain=öka).
Det går lika bra att äta en timme efter passet.
Jogga på "vilodagarna".

Prez
2011-08-22, 20:46
Sluta lyssna på polare, som lyssnat på polare, som lyssnat på polare.

Du gör rätt som kommer hit och frågar. Skaffa egen fakta.

King Grub
2011-08-22, 20:52
Gainer är till för att gå upp i vikt (gain=öka).

Går dock precis lika bra att använda vid viktnedgång. Liksom "Diet Fuel", bantningspulver och liknande, går bra att använda vid viktuppgång.

En kost som ger ett energiunderskott, där gainers ingår som en del av dagsintaget, går man ner av.

En kost som ger ett energiöverskott, där en del av dagsintaget baseras på viktnedgångspulver, går man upp av.

Man går upp mer i vikt av 600 kcal Nutrilett bantningspulver än av 500 kcal Mega-Bulk 2500 Mass Gainer. Om det innebär ett överskott totalt.

willtjam
2011-08-22, 20:55
Går dock precis lika bra att använda vid viktnedgång. Liksom "Diet Fuel", bantningspulver och liknande, går bra att använda vid viktuppgång.

En kost som ger ett energiunderskott, där gainers ingår som en del av dagsintaget, går man ner av.

En kost som ger ett energiöverskott, där en del av dagsintaget baseras på viktnedgångspulver, går man upp av.

Man går upp mer i vikt av 600 kcal Nutrilett bantningspulver än av 500 kcal Mega-Bulk 2500 Mass Gainer. Om det innebär ett överskott totalt.

Jovisst, men det är väl ändå i själva grunden gjort för att gå upp i vikt, för att öka dagsintaget? Precis som att Nutrilett Fat Loosen Blahablaha är till för att gå ner i vikt.

King Grub
2011-08-22, 20:56
Det är en fråga om marknadsföring, inte om produktens egentliga innehåll.

Ogg
2011-08-22, 20:57
Tack så mycket för alla era svar! antar att whey80 är det som ska köpas?

willtjam
2011-08-22, 20:58
Det är en fråga om marknadsföring, inte om produktens egentliga innehåll.

Men i grund och botten gjort för viktuppgång. Precis som att en tumstock är till för att mäta med, men jag använder den för att klia mig på ryggen.

Det blir bra.

Jokester
2011-08-22, 20:59

Vilket whey du väljer är helt upp till dig. Jag skulle dock rekommendera något annat whey än star nutritions whey 80 från GG då den smakar dynga.

Ogg
2011-08-22, 21:11
Jo men det är väl skillnad på dom mera än smaken?`

King Grub
2011-08-22, 21:12
Pris i sådana fall.

Whey är vassle, dvs vanligt mjölkprotein, och har ingen speciellt effekt beroende på vilken tillverkares etikett sitter på burken.

Jokester
2011-08-22, 21:13
Priset.

Edit: Grub hann före.

Ogg
2011-08-22, 21:14
Tipsa om något gott då :D har smakat whey med vatten och det smakar skit.

vicarious
2011-08-22, 21:15

Kolozzeum Pure Whey.

http://shop.kolozzeum.com/sv/proteiner-amino/kolozzeum-pure-whey-900gr.html

Jokester
2011-08-22, 21:16

Antagligen har du smakat på whey 80 från GG och ja, det smakar skit.

Ogg
2011-08-22, 21:18
helst något från GG men antar att det inte finns :D?`får la beställa en pure då

Jokester
2011-08-22, 21:20
Vad jag vet så har GG flera märken, men kolos whey är helt ok.

Ogg
2011-08-22, 21:28
Hm, om jag ska ut och gå på morgonen är då shaken bäst att ta innnan eller efter?

willtjam
2011-08-23, 04:52
Du behöver proteinet efter styrketräning, inte promenader.