Visa fullständig version : Pytt i panna med bra kött/potatis ratio
nmanradnävna
2011-08-22, 10:52
Ja, som topic. Finns det? Alltså en pytt i panna med rejält mycket mer kött
Kommentarer om att hacka i extra kött,köttbullar,skinka,bacon,blahablaha undanbedes.
Pretorian
2011-08-22, 11:04
Jag har ivarjefall inte hittat någon som innehåller lika mycket kött som det ser ut att göra på paketen.
Vill du ha mer kött i får helt enkelt hacka i... ooops sorry..
StarkaUlf
2011-08-22, 13:50
Nej, det finns inte. Då får du nog göra en egen, vilket inte är så svårt heller :)
Eddie Vedder
2011-08-22, 13:58
Du får nog definiera "bra". Någon pytt i panna med 40% protein lär du inte hitta men visst finns det produkter mer olika halter av kött, potatis, andra ingredienser och fett. Kycklingpytt skiljer sig ju från krögarpytt exempelvis.
Vad hittade du på FELIX hemsida?
minitaur
2011-08-22, 14:01
Har letat jag med. Kom till insikten att enda sättet att få i mig bättre näringsvärde var att göra egen. Alternativt fortsätta köra på krögarpytt motsvarande och komplettera med proteinshake..
Jag brukar köra 200g pyttipanna, 4-5 ägg och ett glas mjölk. Blir väl runt 800 kcal och iallafall 50-60g protein.
nmanradnävna
2011-08-22, 15:38
Hehe, det är inte näringsvärdet jag är orolig över. Jag tycker det är tråkigt att skyffla in sked efter sked i käften och munnen är till 90% fylld med potatis.
Har inte kollat på någon hemsida då jag inte tror att någon av bilderna skulle stämma överens med verkligheten särskilt bra.
De pyttar jag käkat som jag kan komma ihåg är oxpytt, krögarpytt (är det den med gräddsåsen till) Kycklingpytt (kan faktiskt ha varit lite mer 'kött' i denna men är inte särkert, ordet torr minns jag dock) Käkade någon ny idag som skulle innehålla båda kött, skinka, bacon å ja fan allt.. Höll inte måttet vill jag lova
Eddie Vedder
2011-08-22, 15:41
Hehe, det är inte näringsvärdet jag är orolig över. Jag tycker det är tråkigt att skyffla in sked efter sked i käften och munnen är till 90% fylld med potatis.
Har inte kollat på någon hemsida då jag inte tror att någon av bilderna skulle stämma överens med verkligheten särskilt bra.
De pyttar jag käkat som jag kan komma ihåg är oxpytt, krögarpytt (är det den med gräddsåsen till) Kycklingpytt (kan faktiskt ha varit lite mer 'kött' i denna men är inte särkert, ordet torr minns jag dock)
Nej den med gräddsås är den gräddstuvade pytten. Krögarpytt är den "lite finare" från FELIX. Den är också fetast (av de som inte är stuvade vill säga). Men om du pratar om kötthalt av rent smakmässiga skäl så är det ju en annan femma. Men svaret är fortfarande lika svårt att ge när jag inte vet vad "bra" betyder. Men ja, jag tycker att kötthalten är klart godkänd i både oxpytt och kycklingpytt.
Godast pytt i panna är dock den underbara som serveras i skolan. *drool*
StarkaUlf
2011-08-22, 16:00
+1
En del saker lyckas dom verkligen med, och pytt i panna är en av dom.
Tycker även att deras chili con carne var gudomlig
+1
En del saker lyckas dom verkligen med, och pytt i panna är en av dom.
Tycker även att deras chili con carne var gudomlig
Jag fullkomligt älskade skolmaten! Medan andra tog fil och flingor (var ett alternativ till om man inte gillade maten) så kastade jag i mig alltifrån skolans goda blodpudding, köttfärssås, julbord, påskbord, korv stroganoff, pytt i panna, fisk, chili con carne etc etc. Minns att jag gillade skolans mat - den var fan väldigt god i mitt tycke. Jag vet dock likväl många som avskydde skolans mat.
Jag fullkomligt älskade skolmaten! Medan andra tog fil och flingor (var ett alternativ till om man inte gillade maten) så kastade jag i mig alltifrån skolans goda blodpudding, köttfärssås, julbord, påskbord, korv stroganoff, pytt i panna, fisk, chili con carne etc etc. Minns att jag gillade skolans mat - den var fan väldigt god i mitt tycke. Jag vet dock likväl många som avskydde skolans mat.
Jag gillade också skolmaten med undantag att det alltid serverades kokt potatis till allt. Korv stroganoff och potatis är ingen hit.
Jag gillade också skolmaten med undantag att det alltid serverades kokt potatis till allt. Korv stroganoff och potatis är ingen hit.
Jaså? Vi fick ris till det. Dessutom fick jag alla blickar på mig när jag lastade tallriken fullt med ärtor - fy fasen vad gott det är med ärtor. Ännu bättre till korv stroganoff!
Sheogorath
2011-08-22, 19:36
Nej den med gräddsås är den gräddstuvade pytten. Krögarpytt är den "lite finare" från FELIX. Den är också fetast (av de som inte är stuvade vill säga). Men om du pratar om kötthalt av rent smakmässiga skäl så är det ju en annan femma. Men svaret är fortfarande lika svårt att ge när jag inte vet vad "bra" betyder. Men ja, jag tycker att kötthalten är klart godkänd i både oxpytt och kycklingpytt.
Enebacken oxpytt (Lidl) eller Findus oxpytt (wherever) + 3 stekta ägg och ketchup och så ett glas mjölk eller Pepsi Max till det. Det är fina grejor. Standard på ätardagen :thumbup: Håller med om att skolans pytt var fin den också.
Pannbiffar med potatis, brunsås och en stor hög majs :) min total favorit av all skolmat.
StarkaUlf
2011-08-22, 20:52
Pannbiffar med potatis, brunsås och en stor hög majs :) min total favorit av all skolmat.
Då tycker jag att leverbiff är snäppet bättre :)
Synd bara att dom slutade servera det efter ett tag..
Ganska +1 på den, jag hade inget emot skolmaten medans väldigt många avskydde den (precis som du skriver).
Om man nu har noja över färdigköpt pyttipanna kan man göra egen!
stek kall potatis med köttrester(vad som helst) å hackad lök!
mmmm. ... Gjorde morsan alltid till mig när jag bodde hemma och så två halvstekta ägg till!!
Att äta pyttipannan tillsammans med keso vid sidan av drygar ju inte bara ut proteinmängden utan är även supergott :).
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.