Visa fullständig version : Det stavas inte..
Jag blir ganska frustrerad på hur folk skriver ibland (nu kanske vissa inte kan stava exakt alla ord) men vanligt förekommande som jag stör mig på är:
"medans" (det heter medan)
"förränns eller förens" (förrän)
Till sist: När man har ett utropstecken eller frågetecken så har man ett mellanslag efter innan man gör sitt utropstecken.
Vad stör ni er på vad gäller ord som folk stavar ofta?
Man får stava hur man vill !
Mollestam
2011-08-21, 12:21
"Orginal" istället för original.
"Väll" istället för väl.
Anmälde mig till en språkkurs medans jag läste denna tråden men den börjar inte förränns i vår !
vicarious
2011-08-21, 12:22
Stör mig ganska mycket på folk som inte har lärt sig skillnaden på your & you're (you are) och liknande. Hur jävla svårt är det egentligen..
Dirty South
2011-08-21, 12:24
Jag blir ganska frustrerad på hur folk skriver ibland (nu kanske vissa inte kan stava exakt alla ord) men vanligt förekommande som jag stör mig på är:
Till sist: När man har ett utropstecken eller frågetecken så har man ett mellanslag efter innan man gör sitt utropstecken.
Va?
Lychgate
2011-08-21, 12:25
"Mej" när det stavas "Mig". Raaaaage....
Sheogorath
Träningsverk (träningsvärk)
Vassel (vassle)
Återkommer med mer förmodligen.
vicarious
Va?
Fattar du inte ?
Dirty South
2011-08-21, 12:26
Fattar du inte ?
Nu förstod jag, dock var hans mening helt fel.
Nu förstod jag, dock var hans mening helt fel.
Värdekass, så att seja.
Värkar istället för verkar.
Han när det ska vara honom.
Sheogorath
2011-08-21, 12:33
Värkar istället för verkar.
White trash-kardinaltecken här i Skåne. :thumbup:
Alkoholist verkar vara ett väldigt svårt ord att stava till. Ofta blir det i stället alkolist.
Hon i stället för henne är nog ännu värre.
polka_griis
2011-08-21, 12:35
När folk skriver dem när det ska vara de, och vice versa.
När folk använder e istället för ä och vise versa, t.ex. ända istället för enda osv.
tossefar
2011-08-21, 12:36
Universalt tror jag. Ge han. Fråga han. Slå han.
Det irriterar mig när folk använder ellipsligatur med två punkter istället för tre, även om det (så vitt jag vet) är språkligt tillåtet. Det gör mig dock vansinnig när fler än tre punkter används.
Intervju - det stavas inte interjuv, det uttalas inte så heller.
Vinylsvarv
2011-08-21, 12:38
Take a Chill Pill!? *slap*
Scratch89
2011-08-21, 13:05
http://blogs.westword.com/showandtell/08%20cool%20story%20bro.jpg
Kan vi inte störa oss på alla låneord vi tagit till oss i Sverige (bara för att det ska vara fränt i princip) som vi inte behöver?
Kommer tyvärr inte på något exempel just nu, men det förekommer oftast i diskussioner som är jobbrelaterade.
Kommer tyvärr inte på något exempel just nu, men det förekommer oftast i diskussioner som är jobbrelaterade.
Haha, ja fy fan. Jobb i allmänhet, och ekonomtitlar i synnerhet. Nu loggar jag ut innan jag blir förbannad på riktigt.
Stör mig inte riktigt på det men det ser bara så dumt ut, samma som endel som inte har mellanslag efter tex (,) eller (.) :)
Positivt är ett ord som extremt många stavar fel på det blir alltid possitivt av någon anledning. Samma med med jämför, gemför gämför o.s.v. eller jämt jemt gämt och även djup som av någon outgrundlig anledning kan bli ljup?
Vadå "efter innan"
En fotnot; han och hon används bra mycket mer än henne och honom ifall man inte är sörlänning, sen får ni tycka vad ni vill där nere om det.
Norrlänningar är korta i språket, det är opti.
Svensklärare.
Så jävla efterblivet att säga eller skriva så.
Svensklärare.
Så jävla efterblivet att säga eller skriva så.
Hmm, vad är det för fel med det?
Att skriva bytade istället för bytte verkar vara vanligt söder i landet. Fattar fan inte varför.
Att skriva bytade istället för bytte verkar vara vanligt söder i landet. Fattar fan inte varför.
Eller ännu värre det vidriga böt...
stavgren
2011-08-21, 13:40
"tillslut" istället för "till slut"
Man ser det till och med i tidningar ibland. Tragiskt.
Flies i stället för flyes.
Vadå "efter innan"
Trådskaparen missade ett kommatecken mellan "efter" och "innan". Sätt dit det så blir det enklare att förstå vad han försökte framföra.
Vidare är "man" ett otyg som lätt går att få väck genom att omformulera meningen. Något jag själv hade problem med även i akademiska rapporter men nu tänker jag ständigt på det. Med det sagt menar jag inte alls att jag numera är perfekt på området utan slänger in "man" här och där när det känns bekvämt.
Har oerhört svårt för multipla utropstecken.
Eddie Vedder
2011-08-21, 13:54
"Ochså" (felskrivning av också) gör ont att läsa. :D
Alfred Nobel
2011-08-21, 14:50
Ett vanligt förekommande stavfel är igentligen istället för egentligen.
Något som jag stör mig enormt mycket på är särskrivning. I alla dess former.
Två vanligt förekommande stavfel är igentligen istället för egentligen.
*host* :D
Sheogorath
2011-08-21, 14:54
En fotnot; han och hon används bra mycket mer än henne och honom ifall man inte är sörlänning, sen får ni tycka vad ni vill där nere om det.
Norrlänningar är korta i språket, det är opti.
Och bönder hela högen.
johanhej
2011-08-21, 14:56
Stör mig på folk som inte tycks förstå vad "originell" betyder.
Folk som skriver iallafall..
Jockefoten
2011-08-21, 15:01
Särskrivning är jätte jobbigt.
sett istället för sätt och vice versa.
asså istället för alltså.
vell/väll istället för väl.
När folk förkortar det med dt
Sheogorath
2011-08-21, 15:08
När folk förkortar det med dt
Kallar du personer födda på 90-talet för folk?! ;) Dom... Ja inte uppför dom sig som folk i alla fall. :D
stahlberg
2011-08-21, 15:18
Inte för att det är internets fel att människor inte kan skriva, men det märks bra på internet. Man kunde säga att t.ex Kolozzeum har ökat skrivviljan men inte -skickligheten.
Tyvärr har många skrivregler dessutom helt slopats på internet, vilket säkert kommer att påverka skriftspråket i framtiden. Exempel på detta är att många på internet skriver egennamn med liten begynnelsebokstav. Men ingenting ont som inte har något gott med sig : ju mer människor använder liten begynnelsebokstav desto mera sällan skriver de stor bokstav när det inte ska vara det, vilket är mycket vanligt i Sverige. Som exempel kan man ta att Robert Eriksson blev vald till ny Sportchef i SSF. Sportchef skrivet med stort s mitt i en mening, det tackar man för. Då är det nästan bättre att skriva robert eriksson blev vald till sportchef istället. Ett annat exempel på det annorlunda intenetspråket är alla dessa förkortningar, som man inte skulle kunna tänka sig någon annastans, i alla fall inte förrän de blev allmänna på internet.
Somliga saknar totalt både språkkänsla och vokabulär. Att inte behärska ens de enklaste språkregler i det egna modersmålet är ganska svagt. Att en svenskspråkig person t.ex inte kan skilja mellan hur man använder orden "innan", "förrän" och "före" är minst sagt klent.
Rättskrivning tycks vara ett stort problem för svenskarna. Visserligen är svenska språket inte helt lätt att skriva rätt, men många gör mycket lätta fel. Nyligen länkade någon till ett språktest i svenska. Jag gjorde testet på skoj, men märkte att det inte alls var gjort för svenskar utan för invandrare. Därför var det så lätt att alla med svenska som modersmål (utom kungen) måste få berömligt. Det var t.ex inget som helst problem för mig att få 100 % rätt i rättstavningsdelen. Men jag såg andras resultat, och märkte att alla inte hade 100 % rätt, trots att de var svenskar och trots att de ord man skulle bedöma var väldigt lätta.
Kallar du personer födda på 90-talet för folk?! ;) Dom... Ja inte uppför dom sig som folk i alla fall. :D
Min kusin gör detta frekvent, hon är 35 bast!
Wipflash
2011-08-21, 15:26
folk måste nöta mer serietidningar som unga, bygger ett bra vokabulär och underlättar för ens stavning :E
Därför att det är svenska svenskaläraren lär ut. Jag tror att slarvet med att skippa ett a kommer från en tid då "svensklärare" och "svenskalärare" faktiskt var typ samma sak. Idag tycker jag det är en jävla skillnad, och därför vore det trevligt om man skärpte tills sig lite.
Att en svenskspråkig person t.ex inte kan skilja mellan hur man använder orden "innan", "förrän" och "före" är minst sagt klent.
Är du absolut idiotsäker på att det finns en skillnad på före och innan?
Den klassiska "Skärde mig" när de heter "Skar"
hahavaffan
2011-08-21, 15:35
Att skriva "ja" när man egentligen menar "jag" är fruktansvärt efterblivet.
bear.flowertwig
2011-08-21, 15:35
Önskar det fanns en automatisk funktion som åtminstone skrev ihop alla hemska särskriva trådrubriker.
bear.flowertwig
2011-08-21, 15:37
Passus: Kristoffer Hansson som gör P3 Dokumentär gör mig tokig genom att alltid uttala program som pogram. "Veckans pogram gjordes av..."
Att skriva "ja" när man egentligen menar "jag" är fruktansvärt efterblivet.
Ja, håller med.
Därför att det är svenska svenskaläraren lär ut. Jag tror att slarvet med att skippa ett a kommer från en tid då "svensklärare" och "svenskalärare" faktiskt var typ samma sak. Idag tycker jag det är en jävla skillnad, och därför vore det trevligt om man skärpte tills sig lite.
http://www.sprakpolis.se/2007/05/sprkfrgor.html
hahavaffan
2011-08-21, 15:42
Ja, håller med.Haha, det där har man skrivit automatiskt ett par gånger, men sen ändrat efter att ha läst igenom det en gång. Även om det blir OK med ett kommatecken så finns risken att någon tror att man är efterbliven :(
http://www.sprakpolis.se/2007/05/sprkfrgor.html
Haha, jag gillar slutet där: "Det är endast när ordet "svenska" betyder 'svenska språket som läroämne' som ett extra-a har dykt upp: svenskalärare, svenskatimme, svenskaskrivning. Fast det ju är fel ... eller bara vardagligt."
Ja, eller kanske helt enkelt mer precist och praktiskt, för att inte säga korrekt?
Det finns ju för övrigt några exempel som inte handlar om just ordet svenska, som mattelärare och pizzabagare. Det går nog att säga att det endast är i ord där det inte kan påverka innebörden som e och a kan försvinna.
Sheogorath
2011-08-21, 16:00
Haha, jag gillar slutet där: "Det är endast när ordet "svenska" betyder 'svenska språket som läroämne' som ett extra-a har dykt upp: svenskalärare, svenskatimme, svenskaskrivning. Fast det ju är fel ... eller bara vardagligt."
Ja, eller kanske helt enkelt mer precist och praktiskt, för att inte säga korrekt?
Det finns ju för övrigt några exempel som inte handlar om just ordet svenska, som mattelärare och pizzabagare. Det går nog att säga att det endast är i ord där det inte kan påverka innebörden som e och a kan försvinna.
Ja, pissbagare hade inte blivit något bra att säga, nej. :D
arjeplogarn
2011-08-21, 16:12
folk måste nöta mer serietidningar som unga, bygger ett bra vokabulär och underlättar för ens stavning :E
Helvete heller, tack vare Bamse så trodde jag att det hette "mej" istället för "mig" långt upp i tonåren. Om någon ifrågasatte mig brukade jag säga att "...och dessutom läste jag det i en tidning".
Tack Maggan, min mellanstadielärare som i slutändan korrigerade mig. I övrigt är min svenska åt helvete.
tossefar
2011-08-21, 16:35
Ren gissning här, men jag tror att "före" syftar på en position medan "innan" syftar på en tidpunkt.
Göteborgare som inte fattar att det inte är några "ö" i Korv.
När folk använder e istället för ä och vise versa, t.ex. ända istället för enda osv.
När folk använder s istället för c så blir jag inte bara störd, jag blir Kränkt!
bear.flowertwig
2011-08-21, 16:40
Göteborgare som inte fattar att det inte är några "ö" i Korv.
Börja med att försöka övertyga värmlänningarna...
Jaså, väl, helst och hittills är ord som ofta stavas fel. Även skillnad på nåt (nå't/något) och nått (jag har nått mitt mål).
Ren gissning här, men jag tror att "före" syftar på en position medan "innan" syftar på en tidpunkt.
Mm, man hör folk säga det ibland, men jag har också hört att det inte nödvändigtvis är så. Om det är så blir ju till exempel "förhistorisk" ett felaktigt ord, det ska då vara "innanhistorisk".
Sen är det ju kanske så att det inte går att skilja tid och rum åt. Som klockor som går före varandra, vad är det som säger att dom inte är innan varandra? Är det tiden som klockorna visar som är före, eller är det visarnas position som är före? Eller att komma i mål först, går man i mål före de andra eller innan de andra? Det finns ganska många fall då man måste tänka en hel del innan man kommer på om det är tid eller position man talar om (och den ena används ju ofta bildligt för att beskriva den andra), och då blir det opraktiskt att strikt skilja dessa åt.
Det finns vissa tillfällen då jag iofs kan hålla med om att det ena passar bättre än det andra, men så tydligt är det inte alla gånger.
När folk använder s istället för c så blir jag inte bara störd, jag blir Kränkt!
Satans felstavning *cupid*
Kränkt istället för krängt.
krengt?
Stör mig ganska mycket på folk som inte har lärt sig skillnaden på your & you're (you are) och liknande. Hur jävla svårt är det egentligen..
En annan klassiker är ju there och their. Eller it's och its. Så satans svårt är det ju inte...
En annan klassiker är ju there och their. Eller it's och its. Så satans svårt är det ju inte...
their is you're car mister. It's wheel has been lost but its okey, i promise!
Nyligen länkade någon till ett språktest i svenska. Jag gjorde testet på skoj, men märkte att det inte alls var gjort för svenskar utan för invandrare. Därför var det så lätt att alla med svenska som modersmål (utom kungen) måste få berömligt. Det var t.ex inget som helst problem för mig att få 100 % rätt i rättstavningsdelen. Men jag såg andras resultat, och märkte att alla inte hade 100 % rätt, trots att de var svenskar och trots att de ord man skulle bedöma var väldigt lätta.
Nåja, nu blir väl inte det testet helt korrekt heller, eftersom det gick på tid. Ska man göra saker snabbt blir det oftast något fel någonstans. De allra flesta hade ju över 95% på rättstavningen dessutom, så det var inte riktigt så illa som du försökte få det till
their is you're car mister. It's wheel has been lost but its okey, i promise!
Mina ögon blöder :D Var det medvetet av dig att skriva okey istället för okay btw, eller var det ett stavfel? ;)
Moe Lestor
2011-08-21, 17:51
Sär skrivning är värre än cancer. Seriöst.
Ljuvligt
2011-08-21, 17:52
Passus: Kristoffer Hansson som gör P3 Dokumentär gör mig tokig genom att alltid uttala program som pogram. "Veckans pogram gjordes av..."
Haha, han råkar inte vara ifrån Blekinge/Småland?
David Brent
2011-08-21, 17:54
Igentligen är ganska vanligt förekommande.
Jag hörde någon säga "kårad" istället för korad på TV och det gav mig tyfus :´(
bear.flowertwig
2011-08-21, 18:09
Haha, han råkar inte vara ifrån Blekinge/Småland?
Jag vet inte men jag har hört det i Stockholm.
Ljuvligt
2011-08-21, 18:15
Jag vet inte men jag har hört det i Stockholm.
Okej, vi ifrån nämnda landskap är annars duktiga på att just plocka bort r:en;).
Gabriel174
2011-08-21, 18:23
"Tröck" istället för "tryckte"
Vinylsvarv
2011-08-21, 18:30
Meh lugna er innan ni får en hjertattack! Vem bryr sig om nån skriver fel om man förstå vad dem menär.
Postat via en mobil enhet
Jokester
2011-08-21, 19:17
Det värsta med detta fenomen är att typ 70% av Sveriges befolkning under 30 säger så.
Heter det inte "emedan" om man skall vara petig?
bear.flowertwig
2011-08-21, 19:35
Okej, vi ifrån nämnda landskap är annars duktiga på att just plocka bort r:en;).
Då håller vi oss till skriftlig kommunikation ;)
Jag hörde någon säga "kårad" istället för korad på TV och det gav mig tyfus :´(
Med det uttalet av korad brukar det betyda att man passerat ett slags mentaltest för hundar, har jag för mig. :D
Ristretto
2011-08-21, 20:00
Det värsta är nog ändå när folk som inte kan skilja på "de" och "dem" envisas med att alltid skriva "dem".
Jokester
2011-08-21, 20:02
Det värsta är nog ändå när folk som inte kan skilja på "de" och "dem" envisas med att alltid skriva "dem".
För de som inte kan skilja är det bättre att skriva "dom" som faktiskt är ok att använda.
stahlberg
2011-08-21, 20:15
Loke : Jag syftade på hur man använder orden "innan", "förrän" resp "före" i sammanhang som i mitt exempel här nedan.
Exempel. Han hann köpa öl innan tåget kom. Han hann inte köpa öl förrän tåget kom. Han hann köpa öl före tågets ankomst. Om inte språkreglerna ändrats sedan jag gick i skolan på stenåldern - vilket förstås inte är omöjligt - så används "innan" i positiv sats tillsammans med ett verb, "förrän" på motsvarande sätt i negativ sats, och "före" tillsammans med ett substantiv.
daks : Orden "medan" och "emedan" har helt olika betydelse. "Jag hann köpa öl medan (under en tid som) tåget befann sig på stationen". "Jag hann inte köpa öl, emedan (därför att) jag skulle med tåget".
Jockster : Eller borde det rentav heta "för dem som inte kan skilja..."?
TS, du får en guldstjärna för din stavning men samtidigt belönas du med en spade i skrevet för din meningsuppbyggnad. :)
När det gäller mattelärare så kanske det beror på att det är en förenkling av matematiklärare? Bara en tanke, jag vet inte men det känns lite logiskt.
Jokester
2011-08-21, 20:35
Jockster : Eller borde det rentav heta "för dem som inte kan skilja..."?
Nej, DE som inte kan skilja.
Nej, DE som inte kan skilja.
I det fallet är 'dem' det rätta alternativet. 'De' är subjektform, precis som 'vi' och 'dem' är objkektform, precis som 'oss'. Vilket låter bäst av följande två alternativ?
"...för vi som inte kan skilja"
"...för oss som inte kan skilja"
Lastdrag är en vanlig övning i träningsjournaler :)
*gah!*Det går INTE att säga "ett choklad".*gah!*
'De' är subjektform, precis som 'vi' och 'dem' är objkektform, precis som 'oss'.
Den där meningen är en konstform.
Vill man ha riktigt roligt, ska man läsa bilannonser på blocket !
stahlberg
2011-08-21, 21:07
Jokester : Matsa svarade ju redan i mitt ställe. Det heter visserligen "De som inte kan skilja..." men "För dem som inte kan skilja...".
Spartansk
2011-08-21, 21:16
skriver de stor bokstav när det inte ska vara det, vilket är mycket vanligt i Sverige. Som exempel kan man ta att Robert Eriksson blev vald till ny Sportchef i SSF. Sportchef skrivet med stort s mitt i en mening, det tackar man för. Då är det nästan bättre att skriva robert eriksson blev vald till sportchef istället. Ett annat exempel på det annorlunda intenetspråket är alla dessa förkortningar, som man inte skulle kunna tänka sig någon annastans, i alla fall inte förrän de blev allmänna på internet.
Det är nog något som är lånat från engelskan, där många institutioner ofta skriver första bokstaven i ord med stor bokstav helt omotiverat.
stahlberg
2011-08-21, 21:26
Spartansk : Det är sannolikt så.
Jag ska ännu tillägga, att i satsen "De som inte kan skilja..." så är alltså ordet "de" subjekt. I satsen "För dem som inte kan skilja är det..." är ordet "det" subjekt.
Stör mig på folk som skriver "ursh" istället för "usch".
Guybrush
2011-08-21, 21:34
Det finns inga felstavningar som är värre än särskrivning! Detta är ett växande problem och jag kan fanimej inte förstå mig på det! VARFÖR skriver man isär ett ord när det i talspråk är ett ord! Folk som inte kan ta till sig regeln "det skrivs som det uttalas" är dumma i huvudet... Bortsett från dyslektiker naturligtvis...
Guybrush
2011-08-21, 21:36
I övrigt stör jag mig på "interjuv". Speciellt som man uttalar det så också...
*gah!*Det går INTE att säga "ett choklad".*gah!*
Ska du köpa ett eller två choklad? - går alldeles utmärkt i skåne!
edit: med betydelsen en chokladkaka eller två chokladkakor då alltså.
Det finns inga felstavningar som är värre än särskrivning! Detta är ett växande problem och jag kan fanimej inte förstå mig på det! VARFÖR skriver man isär ett ord när det i talspråk är ett ord! Folk som inte kan ta till sig regeln "det skrivs som det uttalas" är dumma i huvudet... Bortsett från dyslektiker naturligtvis...
Dyslexi är bara en ursäkt för att vara lat ;)
Doctor Snuggles
2011-08-21, 21:59
Lånebruk från engelskan där man i regel skriver sär mycket oftare.
Mig irriterar det mycket mer när ungar skriver löjliga och onödiga förkortningar, som t.ex. "lr". Det brukar aldrig vara bara något enstaka ord heller. Känns som man talar med någon utvecklingsstörd.
Med det uttalet av korad brukar det betyda att man passerat ett slags mentaltest för hundar, har jag för mig. :D
Finns en gren inom japansk porr med scouter. Eventuellt kan 'kårad' vara ett passande verb i en sådan film.
Ska du köpa ett eller två choklad? - går alldeles utmärkt i skåne!
edit: med betydelsen en chokladkaka eller två chokladkakor då alltså.
Jag skulle kunna köpa "en choklad" på samma sätt som man säger en kaffe. Det är att ni säger ett som jag stör mig på.
Landström
2011-08-21, 23:09
Det stavas inte "looser", det stavas "loser".
4 av 5 stavar fel. Fascinerande!
Stefan J
2011-08-21, 23:39
Dyslexi och dyscalculia/dyskalkyli är bara finare ord för den sanna diagnosen: BDIH (Bara dum i huvudet). :D
Att allt ska ha så fina namn idag när det kan uttryckas så mycket enklare!
Läst hela tråden och förvånas av att ingen tagit upp det som enligt mig är ett av det vanligaste och mest frustrerande stavfelet:
Lungt.
Det tillsammans med särskrivningar tätt följt av de som envisas med att skriva dem hela tiden är både skrämmande vanligt och beklämmande.
Man märker hur de flesta verkligen anstränger sig för att deras meningsuppbyggnad, stavning och grammatik ska vara så korrekt som möjligt så ingen kommer efteråt och bah :"HAHA DU KAN JU INTE ENS STAVA SJÄLV!"
Doctor Snuggles
2011-08-22, 01:06
Man märker hur de flesta verkligen anstränger sig för att deras meningsuppbyggnad, stavning och grammatik ska vara så korrekt som möjligt så ingen kommer efteråt och bah :"HAHA DU KAN JU INTE ENS STAVA SJÄLV!"
Bah? Tsk, tsk.
Jag tycker svenska börjar bli mer och mer besvärligt allt eftersom tiden går. Det kommer fler och fler ord som inte går att sammanskriva. Engelska är så mycket enklare.
Ristretto
2011-08-22, 05:37
Jag tycker svenska börjar bli mer och mer besvärligt allt eftersom tiden går. Det kommer fler och fler ord som inte går att sammanskriva. Engelska är så mycket enklare.
Engelska är ju värre, skitsvårt att veta vad som är ett ord och vad som ska särskrivas.
På svenska är det enormt sällan något ska särskrivas. Jag hörde däremot att det var tal om att vägskyltars budskap ska börja särskrivas för att man ska ta in informationen snabbare.
shut teh face
2011-08-22, 08:51
Det mest irriterande som finns är när man kallar grafikkort för "graffakort", jag måste mörda minst en katt och urinera på femton kyrkdörrar när det händer. Något värre finns inte! "graffekort" är inte lika hemskt.
Att skriva "lulz" istället för "lol" är också en sån, men den använder jag själv, för att hämnas ..
Ha! *Like*
Det mest irriterande som finns är när man kallar grafikkort för "graffakort", jag måste mörda minst en katt och urinera på femton kyrkdörrar när det händer. Något värre finns inte! "graffekort" är inte lika hemskt.
Att skriva "lulz" istället för "lol" är också en sån, men den använder jag själv, för att hämnas ..
Graffa kort - lulz !
Dyslexi och dyscalculia/dyskalkyli är bara finare ord för den sanna diagnosen: BDIH (Bara dum i huvudet). :D
Att allt ska ha så fina namn idag när det kan uttryckas så mycket enklare!
Vi är inne på samma spår Stefan! Jag köper inte alls att det är "sjukdomar" osv. Jag kan köpa att man inte använt sig av skrift och matematik särskilt länge och att allas hjärnor inte är anpassade för det, men det borde ju rimligtvis räknas som att den formen av intelligens är väldigt låg för en, snarare än att man har en sjukdom
Tror dessutom det får folk att försöka enormt mycket mindre när man får det svart på vitt att man har en "sjukdom" som gör att man inte kan. Blir nog rätt bekvämt att bara hålla sig till talböcker osv i skolan efter det
Säger som Chris Rock: [On the US school shootings] Everybody is wanting to know what music were the kids listening to, or what movies were they watching. Who gives a fuck what they was watching! Whatever happened to crazy? What, you can't be crazy no more?
:D awesomeness!
Läst hela tråden och förvånas av att ingen tagit upp det som enligt mig är ett av det vanligaste och mest frustrerande stavfelet:
Lungt.
Det tillsammans med särskrivningar tätt följt av de som envisas med att skriva dem hela tiden är både skrämmande vanligt och beklämmande.
Damn. Undrar varför jag inte kom på det själv, man vill ju bara slå på något hårt varje gång man ser det... Det och igentligen... gah!*gah!*
Haha, u mad för att jag fick rätta dig förut? :D Ingen härinne använder väl nåt jättefint språk egentligen, mycket svengelska bland annat
Ha! *Like*
En annan fin är "Att vara kvinna är bara ett sätt att slippa undan sitt samhällsansvar" ;) Haha, den kanske man måste veta vart den kommer från för att den ska vara mer rolig än upprörande dock
Den som avfärdar dyslexi som lättja in disguise gör det jävligt lätt för sig (och är med andra ord lite ... lat?). Däremot har inte alla som är dåliga på att läsa, skriva eller stava dyslexi.
När det gäller särskrivning och andra skrivfel som folk gärna skyller på att engelskan fungerar annorlunda än svenskan, så är mitt tålamod med skrivfelen oändligt mycket större än mitt tålamod med den, i mitt tycke, väldigt lama ursäkten. Min erfarenhet är att det är vanligare att de personer som svingar engelskasvärdet är dåliga i både svenska och engelska än att de är så exceptionellt bra på engelska att ursäkten är trovärdig.
Andreas Guiance
2011-08-22, 10:16
Min erfarenhet är att det är vanligare att de personer som svingar engelskasvärdet är dåliga i både svenska och engelska än att de är så exceptionellt bra på engelska att ursäkten är trovärdig.
De behöver väl egentligen inte vara bra på engelska för att ursäkten ska vara giltig (så giltig den nu kan vara), utan bara använda/stöta på engelska ofta?
Däremot har du självklart rätt i att personer som är dåliga på svenska, oftast är lika dåliga på engelska. Och matte. Och historia.
Jag tycker överhuvudtaget att det här med att ha talang för ett visst ämne är överdrivet – antingen är folk högpresterande eller inte. (Naturligtvis finns det undantag.)
stahlberg
2011-08-22, 10:26
Jag är ingen expert på dyslexi. Men rent allmänt finns ett antal sjukdomar(?) som beror på att den sjukes(?) hjärna fungerar annorlunda än friska(?) människors hjärna.
På psykopater lär t.ex förmågan att känna känslor (kärlek, rädsla osv) vara fördelad på båda hjärnhalvorna istället för på den ena, vilket ger oförmåga att känna dessa känslor på samma sätt som s.k normala människor gör.
Ett barn som har ADHD har 1) koncentrationsvårigheter (antingen så att barnet är så koncenterat på en sak att han inte märker omgivningen eller så att han reagerar på alla stimuli och inte kan koncentrera sig länge på en och samma sak), 2) överkativitet och motorisk oro samt 3) impulsivitet (svårighet att kontrollera sina impulser). Detta beror inte på "dålig uppfostran" - som många tror - utan på en förändring i hjärnan jämfört med s.k friska barn. Uppfostrans roll är den, att om man uppfostrar barnet ifråga på ett lämpligt sätt (vilket huvudsakligen till att börja med går ut på att få barnet att känna att han lyckas i vardagssituationer - ätande, påklädande, duschande, sänggående osv, situationer som ett ADHD-barn normalt har svårt att klara), så kommer barnet att vara lugnare och mer harmoniskt, och hans beteende mycket bättre, fastän symptomen (som beror på förändringar i hjärnan) hela tiden finns kvar under ytan.
På samma sätt tror jag dyslexi beror på en förändring i hjärnan, men att man med lämpliga metoder kan lära en dyslektiker behärska sina svagheter bättre. Sedan finns det folk som har svårt med läsande resp skrivande också utan att de är dyslektiker, många sådana hittar vi här på Kolozzeum.
Däremot har du självklart rätt i att personer som är dåliga på svenska, oftast är lika dåliga på engelska. Och matte. Och historia.
Jag tycker överhuvudtaget att det här med att ha talang för ett visst ämne är överdrivet – antingen är folk högpresterande eller inte. (Naturligtvis finns det undantag.)
Det här håller jag inte riktigt med om. Tycker snarare det ofta kan delas in i fyra kategorier. Folk som bara är dåliga, punkt. Folk som är bra på språk men urusla på naturvetenskapliga ämnen som matematik och fysik. Folk som är bra på matematik och fysik, men urusla på språk. Och folk som är bra på allt
Det händer extremt ofta när man går på teknisk högskola att man ser folk som är hur duktiga som helst på matte exempelvis, men som inte kan stava för fem öre. Har tom sett cykel stavas som sykel på en föreläsning en gång...
Det jag hatar verkligen är "jos" istället för "juice" kommer ihåg när jag skällde ut folk när jag var liten haha
De som inta kan skilja på "de" och "dem". Skriv dom om ni inte kan! *slap*
När folk skriver värkar istället för verkar är fruktansvärt irriterande. Jag tänker bara på graviditetsvärkar då.
Inget stavfel men "lol", "u" och "r" på engelska provocerar mig.
Andreas Guiance
2011-08-22, 12:39
Det här håller jag inte riktigt med om. Tycker snarare det ofta kan delas in i fyra kategorier. Folk som bara är dåliga, punkt. Folk som är bra på språk men urusla på naturvetenskapliga ämnen som matematik och fysik. Folk som är bra på matematik och fysik, men urusla på språk. Och folk som är bra på allt
Det händer extremt ofta när man går på teknisk högskola att man ser folk som är hur duktiga som helst på matte exempelvis, men som inte kan stava för fem öre. Har tom sett cykel stavas som sykel på en föreläsning en gång...
Lite off-topic här, men jag tror att om vi kollade statistiken är jag helt övertygad om att höga betyg i matte korrelerar extremt mycket med höga betyg i språkämnen:)
I de fallen ingenjörer är dåliga på svenska (vilket jag håller med dig om händer ofta ändå) tror jag det primärt beror på väldigt lite övning jämfört med samhällsvetare och andra – inte på brist på talang.
Jaja back to topic: Jag stör mig på att 90 procent av alla svenskar tror att "loser" (som i förlorare) stavas "looser", och komiskt nog ändå använder sig av ordet:D
dnuleddiw
2011-08-22, 12:42
"nycklen" istället för nyckeln.. Samt "han" istället för "honom"
Nitrometan
2011-08-22, 12:43
Jaja back to topic: Jag stör mig på att 90 procent av alla svenskar tror att "loser" (som i förlorare) stavas "looser", och komiskt nog ändå använder sig av ordet:D
Men då vet man iaf varför de stavar det så. ;)
Det jag hatar verkligen är "jos" istället för "juice" kommer ihåg när jag skällde ut folk när jag var liten haha
Dock så kan man väll skriva på båda sätten?
Fast du kanske bara menade att du stör dig på just de :D
Andreas Guiance
2011-08-22, 12:56
Men då vet man iaf varför de stavar det så. ;)
Sant:D
Jag stör mig igentligen inte så mycket på felstavningar, det kan väl hända den bäste. Men, när folk skall använda ett svårare språk än vad de behärskar så får jag svårt att ta det lungt.
Har börjat irritera mig på när man använder engelska uttryck på svenska.
Exempel:
Någon av experterna sa i sändningen av slakten i Zagreb (Malmö tar dem hemma).
"jag har svårt att pin pointa..."
Snacka om att faila.
Sheogorath
2011-08-22, 13:05
Jag stör mig igentligen inte så mycket på felstavningar, det kan väl hända den bäste. Men, när folk skall använda ett svårare språk än vad de behärskar så får jag svårt att ta det lungt.
Har börjat irritera mig på när man använder engelska uttryck på svenska.
Exempel:
Någon av experterna sa i sändningen av slakten i Zagreb (Malmö tar dem hemma).
"jag har svårt att pin pointa..."
Snacka om att faila.
Jodå, såatte.....
Jokester
2011-08-22, 13:06
jodå, såatte.....
Du hann före. :(
Jodå, såatte.....
:laugh:
Skönt att ironin inte gick herrarna förbi.
Jokester
2011-08-22, 13:12
Skönt att ironin inte gick herrarna förbi.
Hahaha, bra försök! :thumbup:
Spartansk
2011-08-22, 13:32
Har ni tänkt på en annan grej: Att folk ofta blir väldigt sura när man rättar deras stavning?
ByggarBertil
2011-08-22, 13:41
http://img3.ranker.com/user_node_img/6397/1000130895/300/good-guy-greg-on-grammar-photo-u1.jpg
stahlberg
2011-08-22, 14:12
Just dessa ideliga förkortningar är ett typiskt internet-fenomen. Somliga människor använder så många förkortningar i sina texter att de blir nästan oläsliga.
Angående påståendet att man antingen är begåvad i såväl språk som matematik eller inte begåvad alls vorde det intressant att ta del av hur man utfört de mätningar som stöder detta. För visst finns det människor som t.ex är väldigt språkbegåvade men totalt saknar matematikbegåvning. Delvis kan detta bero på att de är mera intresserade av att lära sig språk än av att lära sig matematik, men man kan ändå inte komma ifrån att somliga har lätt att tänka matematiskt medan andra inte har det.
Jag ska ta ett exempel från verkliga livet. Då jag senast arbetade i skolvärlden, i en specialskola för problemungdomar, blev jag tvungen att undervisa i alla möjliga ämnen - ofta sådana som jag inte alls behärskade, t.om då vi hade ämneslärare i de ämnena. I vilket fall som helst hade vi på nionde årskursen en pojke som hade skolkat sig igenom hela högstadiet. Han hade alltså inte alls studerat matematik under den tiden. Men han klarade nästan alla uppgifter galant, fastän han ofta räknade lite annorlunda än man föreslog i läroboken - helt enkelt därför att han förstod matematik, hans tänkande var sådant.
En annan sak är att skolundervisningen är uppbyggd så att den passar människor vilkas "begåvning" är att lära sig på ett visst sätt, dvs det traditionella undervisningssättet i skolan. Människor som kanske är lika begåvade, men som lär sig på ett annat sätt, lär sig mindre.
I Finland har vi som bekant goda resultat i den s.k Pisa-undersökningen (t.ex med Hongkong, Kina och liknande länder om jag minns rätt). Detta beror på att vi i Finland fortfarande - i betydligt högre grad än t.ex i Sverige - använder vad jag brukar kalla "korvstoppningsmetoden" i skolundervisningen. I princip går denna undervisning ut på att man lär sig mer eller mindre utantill, samt att det man lär sig är "mekaniskt". Eftersom man i Pisa-metoden mäter just sådana kunskaper man tillägnat sig med den typen av undervisning har vi goda resultat. Men då det gäller att förstå vad man lärt sig, kunna tillämpa det i det praktiska livet, kunna resonera och inneha en viss social kompetens så ligger nog den genomsnittlige finländska grundskoleleven ganska illa till.
Då går jag till en av mina käpphästar, nämligen skolornas språkundervisning. Trots att människan uttryckligen lär sig språk effektivast genom att lysnna, härma, prata - det är därför vi blir så duktiga på vårt modersmål - så fortsätter man åtminstone i de finska skolorna lära sig språk genom att skriva, läsa, översätta och korvstoppa in onödiga grammatikkuskaper. Detta gör undervisningen ointressant och orsakar dessutom att man lär sig ett främmande språk mycket sämre än om man skulle lära sig genom att tala. Åtminstone ska det vara tvärtom : först lär man sig tala ett språk, och först när man behärskar det bra är det dags för den typiska skolinlräningen.
För min egen del orsakade denna inlärningstyp att jag läste finska i skolan i nio år utan att egentligen kunna något alls. Efter ett par år i arbetslivet, där jaag blev tvungen att tala finska, behärskade jag språket hyfsat. Mina ytterst bristfälliga skolkunskaper hade jag så gott som ingen nytta av, det var som att börja från nolläge.
Andreas Guiance
2011-08-22, 14:46
Angående påståendet att man antingen är begåvad i såväl språk som matematik eller inte begåvad alls vorde det intressant att ta del av hur man utfört de mätningar som stöder detta.
Snabb googling ger:
http://ncm.gu.se/pdf/namnaren/1317_02_3.pdf
Sammanlagt cirka 850 elever gjorde språktesterna samt provet i matematik vid starten av åk 1 ht 2000 och 2001. Vid jämförelse mellan matematik- och språktesterna kunde man se en tydlig korrelation, där de som hade dåligt resultat på det ena provet oftast hade ett dåligt resultat på de andra. Det fanns en del undantag, men dessa var tämligen sällsynta.
Orsaken går alltid att debattera, men genom min skolgång har jag exempelvis väldigt sällan stött på folk som är briljanta på matte men totalt obegåvade inom andra teoretiska ämnen. Precis som undersökningen säger med andra ord.
Nitrometan
2011-08-22, 14:53
Orsaken går alltid att debattera, men genom min skolgång har jag exempelvis väldigt sällan stött på folk som är briljanta på matte men totalt obegåvade inom andra teoretiska ämnen. Precis som undersökningen säger med andra ord.
Visst är de sällsynta, men vi hade en kille på gymnasiet som var lysande på matte, fysik, kemi... men helt oförmögen att lära sig engelska. Han slet som ett djur, men det gick inte. Fast svenska var han helt OK på (har bl.a. skrivit och gett ut minst en bok).
I diskussionen om mattebegåvning, språkbegåvning och multibegåvning tror jag att man måste skilja på specifik ämnesbegåvning (talang för att bli bra på en viss sak) och studiebegåvning, även kallat läshuvud (som snarare är en fråga om gott minne förenat med stor förmåga att sitta på arslet och lära in saker även om man inte är så intresserad av dem). Har man läshuvud så kan man skaffa sig hyfsade grundkunskaper inom i stort sett vilket ämne som helst bara man orkar lägga ned energin. Ganska ofta är dock även personer med allmän studiebegåvning mer begåvade inom något visst område, där de då kan bli verkligt bra. Bra exempel är just alla som går ut från gymnasiets naturvetenskapliga linje med hyfsade betyg även i språken, eller de som läser språk men även hävdar sig skapligt i matte. Jag skulle tro att dessa personer är vanligare än de som är supertalanger i ett och endast ett ämne. Skillnaden mellan specifik ämnesbegåvning och allmän studiebegåvning kommer att märkas på högre nivåer, men inte så övertydligt t.ex. i gymnasiet. Jag tror att språk kanske är det ämne där det är lättast att exemplifiera - man kan plugga sig till goda kunskaper, liksom man kan "suga upp" goda kunskaper genom att vistas i landet och höra språket, men i bägge fallen krävs en språkbegåvning för att man skall kunna göra det och bli verkligt bra.
Andreas Guiance
2011-08-22, 15:25
I diskussionen om mattebegåvning, språkbegåvning och multibegåvning tror jag att man måste skilja på specifik ämnesbegåvning (talang för att bli bra på en viss sak) och studiebegåvning, även kallat läshuvud (som snarare är en fråga om gott minne förenat med stor förmåga att sitta på arslet och lära in saker även om man inte är så intresserad av dem). Har man läshuvud så kan man skaffa sig hyfsade grundkunskaper inom i stort sett vilket ämne som helst bara man orkar lägga ned energin. Ganska ofta är dock även personer med allmän studiebegåvning mer begåvade inom något visst område, där de då kan bli verkligt bra. Bra exempel är just alla som går ut från gymnasiets naturvetenskapliga linje med hyfsade betyg även i språken, eller de som läser språk men även hävdar sig skapligt i matte. Jag skulle tro att dessa personer är vanligare än de som är supertalanger i ett och endast ett ämne. Skillnaden mellan specifik ämnesbegåvning och allmän studiebegåvning kommer att märkas på högre nivåer, men inte så övertydligt t.ex. i gymnasiet. Jag tror att språk kanske är det ämne där det är lättast att exemplifiera - man kan plugga sig till goda kunskaper, liksom man kan "suga upp" goda kunskaper genom att vistas i landet och höra språket, men i bägge fallen krävs en språkbegåvning för att man skall kunna göra det och bli verkligt bra.
Håller i praktiken med om allt här. En liten reservation bara:
Om det ska krävas specialbegåvning för ett ämne talar vi riktigt hög nivå isf. Min erfarenhet är att folk med "läshuvud" som du beskriver det klarar högskolestudier inom i princip vilket teoretiskt ämne som helst – däremot kanske de inte får Nobelpriset inom just det ämnet.
Svårighetsgraden i vanliga högskolestudier är enligt mig rejält överskattad. Det krävs mer disciplin än intelligens/talang för att klara av dem. (Även om man naturligtvis kan argumentera för att disciplinen i sig är den verkliga talangen.)
Men som sagt: Håller med dig generellt:)
Andreas Guiance
2011-08-22, 15:26
Visst är de sällsynta, men vi hade en kille på gymnasiet som var lysande på matte, fysik, kemi... men helt oförmögen att lära sig engelska. Han slet som ett djur, men det gick inte. Fast svenska var han helt OK på (har bl.a. skrivit och gett ut minst en bok).
Ja undantag finns helt klart, men jag tror som sagt att de är relativt ovanliga:)
Eddie Vedder
2011-08-22, 15:28
Min erfarenhet är att folk med "läshuvud" som du beskriver det klarar högskolestudier inom i princip vilket teoretiskt ämne som helst – däremot kanske de inte får Nobelpriset inom just det ämnet.
Jag är nog ett undantag då. För jag är verkligen dålig på matte, DÅLIG. Jag klarar inte av siffror, de bara simmar på pappret. Men läshuvud har jag. Och språkligt begåvad vill jag påstå att jag är i såväl tal som skrift.
stör mig mer på alla jävla besserwisser töntar, som orkar lägga energi på att reagera och försöka rätta andra osv.. sen stavar jag och skriver as dåligt, men endå.. herregud
Andreas Guiance
2011-08-22, 15:33
Jag är nog ett undantag då. För jag är verkligen dålig på matte, DÅLIG. Jag klarar inte av siffror, de bara simmar på pappret. Men läshuvud har jag. Och språkligt begåvad vill jag påstå att jag är i såväl tal som skrift.
Jag har polare som har påstått samma sak (och är avgjort intelligenta), men sedan när jag har räknat med dem har jag konstaterat att de i själva verket är rätt talangfulla även för matte. Det har oftast rört sig om en brist på intresse, kombinerat med dåliga lärare.
Därmed inte sagt att det gäller dig, men jag hade blivit förvånad om du inte hade klarat att plugga matte egentligen med rätt hjälp från början:) Men som sagt: Det finns alltid undantag.
stahlberg
2011-08-22, 15:37
spann : fördelen med ett sådant här forum är förstås att man inte behöver vara någon skicklig skribent för att skriva här. Å andra sidan är det ganska förståeligt att de som kan formulera sig någorlunda i skrift kan bli lite irriterade på att mycket ofta läsa direkt horribla felastavningar och -formuleringar.
Annars håller jag med om det Tolkia skriver. De som klarar sig bra i både språk- och matematiktester (eller vilka tester som helst) är de som rent allmänt har begåvning för studier på det sätt grundskolan lär ut sina ämnen. Men just matematik är trots detta ett ämne som somliga - som annars kan klara sig i vilket annat ämne som helst - kan ha svårt för.
Jag håller också med om att vem som helst som är någorlunda normalintelligent klarar av högskolestudier, förutsatt att de har motivation och disciplin. Men nog har somliga lättare att lära sig än andra.
Jag skulle kunna köpa "en choklad" på samma sätt som man säger en kaffe. Det är att ni säger ett som jag stör mig på.
Jag förstod det. Ville bara säga att det är ok att säga ett choklad i skåne och satte det i en mening som man vanligen använder det...
se: http://sv.wiktionary.org/wiki/Diskussion:choklad
Fel prefix t.ex.
Osocial istället för Asocial
Orelevant istället för Irrelevant
Folk som inte kan skilja på begrepp:
Data när de menar Dator
Vardagliga uttryck som bara är påhittade:
Lös (Lyste)
Böt (Bytte)
Ofta pratar ju folk "talspråk" långt värre än de skriver.
Vardagliga uttryck som bara är påhittade:
Vad menar du med "påhittade"? Jag tror att exemlen du gav är dialektala.
Vad menar du med "påhittade"? Jag tror att exemlen du gav är dialektala. Fin linje mellan dialektalt och påhittade kanske, men vilken dialekt skulle det vara? Jag har hört folk från hela landet säga så.
Samma sak med "tröck" istället för tryckte som nämndes tidigare. För övrigt har jag väldigt svårt för göteborgarnas dialekt, den är värre än östgötarnas och värmlänningarnas. Gotländskan är en klass i sig, det är svårt att avgöra om det är svenska eller inte (min släkt kommer delvis från Gotland).
Andreas Guiance
2011-08-22, 17:05
Osocial istället för Asocial
Men osocial finns:)
http://sv.wiktionary.org/wiki/osocial
Då går jag till en av mina käpphästar, nämligen skolornas språkundervisning. Trots att människan uttryckligen lär sig språk effektivast genom att lysnna, härma, prata - det är därför vi blir så duktiga på vårt modersmål - så fortsätter man åtminstone i de finska skolorna lära sig språk genom att skriva, läsa, översätta och korvstoppa in onödiga grammatikkuskaper. Detta gör undervisningen ointressant och orsakar dessutom att man lär sig ett främmande språk mycket sämre än om man skulle lära sig genom att tala. Åtminstone ska det vara tvärtom : först lär man sig tala ett språk, och först när man behärskar det bra är det dags för den typiska skolinlräningen.
Stort +1. Har precis läst en kurs i kinesiska, och jag kan relatera enormt mycket till att det är för mycket tragglande med grammatik osv i början. I just kinesiska är det väldigt mycket mekaniskt memoriserande av tecknena också, men jag håller verkligen med om att det man bör göra är att först lära sig språket först och främst. Kunna göra sig förstådd, och att förstå andra som pratar. Kan man det så hör man oftast när det blir fel grammatiskt också...
Håller för övrigt med dig angående matematik/språkbegåvning som du tog upp tidigare i inlägget också. Om det är så vansinnigt sällsynt så har jag nog haft en otrolig tur/otur som stött på så många då
Jag har polare som har påstått samma sak (och är avgjort intelligenta), men sedan när jag har räknat med dem har jag konstaterat att de i själva verket är rätt talangfulla även för matte. Det har oftast rört sig om en brist på intresse, kombinerat med dåliga lärare.
Därmed inte sagt att det gäller dig, men jag hade blivit förvånad om du inte hade klarat att plugga matte egentligen med rätt hjälp från början:) Men som sagt: Det finns alltid undantag.
Det här gäller de allra allra flesta, men för vissa kräver det enormt mycket mer jobb än för andra. Har faktiskt stött på folk som är helt hopplösa också, men de verkar vara ganska ovanliga
Men osocial finns:)
http://sv.wiktionary.org/wiki/osocial
Där ser man, hittade det i SAOL också, men det låter ju helt bedrövligt hursomhelst :confused:
Jag hatar när folk säger vilket som iaf, står inte ut med ordet.
KaptenKnäsvag
2011-08-22, 17:29
Jag dör lite i själen när jag ser folk använda ordföljden "Hur göra?"
"Hur räkna matte?"
"Hur köra curls?"
Och så vidare.
HUR GÖR JAG?
HUR RÄKNAR JAG/MAN MATTE?
HUR SKALL JAG MÖJLIGTVIS UTFÖRA CURLS?
GAhhd
ByggarBertil
2011-08-22, 17:46
Ord jag stör mig på är data och fett, t.ex "Fett skön låt" och "Jag ska köpa en ny data". *grr*
Jag dör lite i själen när jag ser folk använda ordföljden "Hur göra?"
"Hur räkna matte?"
"Hur köra curls?"
Och så vidare.
HUR GÖR JAG?
HUR RÄKNAR JAG/MAN MATTE?
HUR SKALL JAG MÖJLIGTVIS UTFÖRA CURLS?
GAhhd Haha, jag trodde jag var ensam om att störa mig på det! Kommer av mig helt när någon använder sådana uttryck "...va?".
Jag förstod det. Ville bara säga att det är ok att säga ett choklad i skåne och satte det i en mening som man vanligen använder det...
se: http://sv.wiktionary.org/wiki/Diskussion:choklad
De allra flesta skåningar verkar däremot inte vara medvetna om att det är ett dialektalt missfoster till uttryck, de jag pratat med tror verkligen att det är korrekt svenska att säga så.
Lite off-topic här, men jag tror att om vi kollade statistiken är jag helt övertygad om att höga betyg i matte korrelerar extremt mycket med höga betyg i språkämnen:)
I de fallen ingenjörer är dåliga på svenska (vilket jag håller med dig om händer ofta ändå) tror jag det primärt beror på väldigt lite övning jämfört med samhällsvetare och andra – inte på brist på talang.
Tror också det är hyfsat vanligt att bra mattekunskaper korrelererar med bra svenskkunskaper (eller språk överlag, speciellt då grammatik och stavning, ej nödvändigtvis tal). Jag tror inte att där är ett samband mellan ämnen med logik (matte/fysik/kemi) och mer "pluggämnen" som historia/samhällskunskap/geografi. Där tror jag att man (generellt) kan ha det ena eller det andra, eller båda, eller inget av det.
grondahl
2011-08-22, 21:54
Individer som värderar skriftspråk över talspråk kan vara irriterande. Som att skriftspråket vore något slags facit.
https://www.flashback.org/sp9447529
Individer som värderar skriftspråk över talspråk kan vara irriterande. Som att skriftspråket vore något slags facit.
Nog är det facit alltid, framförallt i skrift. ;)
stahlberg
2011-08-22, 23:21
Talspråket är i de allra flesta fall viktigare än skriftspråket. Det är med hjälp av tal (och kroppsspråk) som vi driver igenom vår vilja i de flesta sammanhang här i världen. Och med talspråket kan vi kommunicera med människor IRL.
De flesta människors talspråk är betydligt mindre stelt och innehåller dessutom mer fel än skriftspråket. Det senare beror på att man tänker och talar så gott som samtidigt. Dessutom kan man inte - som när man skriver - göra korrigeringar i det redan sagda. Fast en typ av fel försvinner förstås helt : stavfelen. Men som en svensk skribent skrev på den tiden svenskarna ännu kunde skriva : (ungefär) "Av alla mänskliga fel så är det stavfelen som är de minst irriterande".
Många i denna tråd håller kanske inte med om innehållet i citatet här ovan. I vilket fall som helst är det ett faktum att tal- och skriftspråk håller på att närma sig varandra, huvudsakligen på skriftspråkets bekostnad (om man vill uttrycka det så). För min egen del har jag märkt att internet återigen är har en andel i detta. När jag skriver på andra ställen överväger jag noga hur jag ska formulera mig och tittar igenom texten innan jag skickar iväg den. Men skriver jag på Kolozzeum så gör jag det i samma takt som när jag talar (bara fingrarna hinner med), vilket leder till stavfel pga slagfel - förlåt felslag - och så skickar jag iväg texten med alla brister och fel.
En bekant till mig hade hyfsade betyg i tyska. När hennes klass gjorde en resa till tyskland så var det hon som pratade hela tiden medans de som hade toppbetyg inte gjorde mycket väsen av sig. Det kanske inte blev så mycket grammatiskt rätt alla gånger men det blev bra träning och numera pratar hon i princip flytande tyska. Tycker det är ett bra exempel där skrift (och grammatik) och talförmåga skiljer sig åt.
En bekant till mig hade hyfsade betyg i tyska. När hennes klass gjorde en resa till tyskland så var det hon som pratade hela tiden medans de som hade toppbetyg inte gjorde mycket väsen av sig. Det kanske inte blev så mycket grammatiskt rätt alla gånger men det blev bra träning och numera pratar hon i princip flytande tyska. Tycker det är ett bra exempel där skrift (och grammatik) och talförmåga skiljer sig åt.
Det där är rätt vanligt. Dock är det ju inte ett exempel på skillnader i talang för att lära sig språk, utan ett exempel på skillnader i typ självförtroende (eller ångest för vad de andra svenskarna skall tycka om alla ens språkfel) och förmåga att ta sig fram. Det finns många som är sanna stjärnor när det gäller att ta sig fram i främmande land, men vars språkbehandling får änglarna att gråta. Det är stor skillnad mellan att kunna prata ett främmande språk och att kunna prata det bra. Detta alltså inte för att nedvärdera förmågan att ta sig fram, men jag tycker att man ofta förväxlar det ena med det andra. Det är inte så att man automatiskt börjar prata som en infödd bara för att man bor tillräckligt länge i landet; t.ex. varierar det väldigt mycket vilken förmåga man har att passivt suga upp konstruktioner och integrera dem i det egna ordförrådet, på rätt sätt.
Det är inte så att man automatiskt börjar prata som en infödd bara för att man bor tillräckligt länge i landet; t.ex. varierar det väldigt mycket vilken förmåga man har att passivt suga upp konstruktioner och integrera dem i det egna ordförrådet, på rätt sätt.
Ett praktexempel på det är väl vår drottning, hon pratar fortfarande inte ren svenska
Något jag noterat på diverse träningsrelaterade hemsidor och forum är felskrivningen/tolkningen av övningen latsdrag, som istället blir lastdrag. Först trodde jag att det bara var en tangentbords-slipup från skribenternas sida, men det är så pass vanligt förekommande att jag tror att man faktiskt tolkat övningens namn helt fel och tror att denna syftar till (tung) last istället för (muskelgruppen) lats.
Det där är rätt vanligt. Dock är det ju inte ett exempel på skillnader i talang för att lära sig språk, utan ett exempel på skillnader i typ självförtroende (eller ångest för vad de andra svenskarna skall tycka om alla ens språkfel) och förmåga att ta sig fram. Det finns många som är sanna stjärnor när det gäller att ta sig fram i främmande land, men vars språkbehandling får änglarna att gråta. Det är stor skillnad mellan att kunna prata ett främmande språk och att kunna prata det bra. Detta alltså inte för att nedvärdera förmågan att ta sig fram, men jag tycker att man ofta förväxlar det ena med det andra. Det är inte så att man automatiskt börjar prata som en infödd bara för att man bor tillräckligt länge i landet; t.ex. varierar det väldigt mycket vilken förmåga man har att passivt suga upp konstruktioner och integrera dem i det egna ordförrådet, på rätt sätt.
Sanning!
Däremot finns det gott om människor som med viss sanning påstår sig prata flytande engelska. De har nämligen inte så bred palett i svenskan, så när de är torftiga även på engelska så känns det exakt likadant.
stahlberg
2011-08-23, 15:06
Det ebda effektiva sättet att lära sig ett språk är att tala det - och våga säga fel.
För övrigt är också jag själv ett bra exempel på detta. Jag är bosatt i Finland men mitt modersmål är svenska. Jag läste finska som första främmande språk (egentligen andra inhemska språk) i nio år.Jag lärde mig i princip ingen finska, utom att förstå skriven text någorlunda bra. Några större problem att lära mig germanska eller romanska språk hade jag inte, så jag är sannolikt inte helt utan språkbegåvning. Men den märkliga finskan, med alla underligheter, hade jag mycket svårt att lära mig.
När jag började arbeta blev jag tvungen att tala finska, trots att arbetsplatsen var svenskspråkig. På det viset lärde jag mig finska ganska snabbt. Visst hade jag en viss grund från skolan, men den var inte mycket värd.
Efter att i många år talat finska både i arbetslivet och i någon mån privat kan man nog säga att jag idag behärskar språket mycket bra. Men det är långt ifrån perfekt. Och många finskspråkiga kan ganska snabbt konstatera att finska inte är mitt modersmål.
Nitrometan
2011-08-25, 10:05
interjuv
*grr27*
Folk som skriver (och även säger) konferans eller ännu värre konferangs.
Men de som skriver talspråk är helt fel ute, lika illa som att tala skriftspråk.
Man säger inte mig, dig och skriver inte mej, dej.
Eller de som inte vet när det skall vara en eller ett
http://www.molectric.com/images/borr.gif
Detta är tex ett borr. Men att få folk att sluta säga en borr tycks vara omöjligt.
Stör mig nå djävulskt på folk på tv som säger intresangt
Nitrometan
2011-08-25, 10:24
Detta är tex ett borr. Men att få folk att sluta säga en borr tycks vara omöjligt.
En borr syftar väl på en borrmaskin?
Mmm, ett borr syftar på borrstålet medan en borr syftar på borrmaskinen.
Stör mig nå djävulskt på folk på tv som säger intresangt
"vilken intressangt konferangs" :smash:
En borr syftar väl på en borrmaskin?
När man syftar på maskinen är det ok, men när folk säger att de skall borra med en 9mm borr tex så kliar det i mig.
Folk som skriver (och även säger) konferans eller ännu värre konferangs.
Konferans uttalas det väl, elle'? Franskt låneord and all that. Intressangt diskussion iaf, mvh.
Nitrometan
2011-08-25, 10:36
När man syftar på maskinen är det ok, men när folk säger att de skall borra med en 9mm borr tex så kliar det i mig.
Ja! 10 mm ska det vara!
Konferans uttalas det väl, elle'? Franskt låneord and all that. Intressangt diskussion iaf, mvh.
Men nu har vi lånat ordet ganska länge så jag tror att vi kan bestämma hur det ska uttalas på svenska.
Jo det uttalas ju "konferans" men stavas såklart inte så, dock många som inte verkar ha koll på det. Jag stör mig mest på folk som säger konferangs. Så. sjukt. fult. Jobbade med telefonkonferangser förut så jag hörde det där förbannade uttalet varje dag :p
Men nu har vi lånat ordet ganska länge så jag tror att vi kan bestämma hur det ska uttalas på svenska.
Ett kul ord i det här sammanhanget är "koncern". Konsärn? Konsörn?
Andreas Guiance
2011-08-25, 13:48
Ett kul ord i det här sammanhanget är "koncern". Konsärn? Konsörn?
Konsärn. Det var en av de första grejerna de sa när jag började på Handels: "Om ni hör någon som säger konsörn vet ni att han inte gått på Handels".
Dryga as:D
Konsärn. Det var en av de första grejerna de sa när jag började på Handels: "Om ni hör någon som säger konsörn vet ni att han inte gått på Handels".
Dryga as:D
Tänk om du säger så bara för att ni även fortsättningsvis ska kunna sålla mellan Handelsfolk och "övriga" ;)
Andreas Guiance
2011-08-25, 14:25
Tänk om du säger så bara för att ni även fortsättningsvis ska kunna sålla mellan Handelsfolk och "övriga" ;)
Haha:D
bertbert
2011-08-25, 14:31
Parkera bilen i grasjet?
Ta cykelen in till triangelen?
Köpa många paketer!?
*gah!*
Min SO-lärare i gymnasiet (som var något slags ekonom från början) använde det för att sålla agnarna från vetet. :D
Ordet kommer, har jag för mig, från tyskan (Konzern), men folk är så vana att lånord kommer från engelskan och chansar på "konsörn".
Parkera bilen i grasjet?
Ta cykelen in till triangelen?
Köpa många paketer!?
*gah!*
Skånska är svenska språkets svarta får.
Nu blev skåningarna sura, bäst att åka dit och bjuda på ett choklad.
tossefar
2012-01-12, 15:46
Sitter och filar på titeln till min kandidatuppsats. Nu är den som följer: "Tre företagsledares användning av bootstrapping".
Frågan är, vad är skillnaden mellan "användning" och "användande"? Vilket passar bäst i sammanhanget?
Nitrometan
2012-01-12, 15:47
Använder man ens stövelstroppar idag?
Eddie Vedder
2012-01-12, 15:50
Sitter och filar på titeln till min kandidatuppsats. Nu är den som följer: "Tre företagsledares användning av bootstrapping".
Frågan är, vad är skillnaden mellan "användning" och "användande"? Vilket passar bäst i sammanhanget?
Jag tycker användande ligger bättre i munnen. Användning låter mer mekaniskt, typ vad användningen med bootstraps är. Och det låter ju mer allmänt känner jag, medan användandet låter mer individuellt. Och det är ju det individuella du vill åt.
Nitrometan
2012-01-12, 15:53
Det stavas inte hämd. Hämnd heter det. *gah!*
Det stavas inte hämd. Hämnd heter det. *gah!*
:em: Du får gärna ändra den trådtiteln. (Annars kommer jag e-terrorisera kolozzeum. Se det som ett hot)
Stör mig på folk som skriver ursh eller ush.. Usch ffs
Sheogorath
2012-01-12, 18:55
Stör mig på folk som skriver ursh eller ush.. Usch ffs
wo0ord
Folk som skriver 'creed' när de ska ge någon 'cred'. Inget är väl egentligen korrekt men 'creed' är för fan något helt annat...
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.