Visa fullständig version : Gått upp 4kg på 3 dagar...
DroopySWE
2011-08-20, 18:40
Stillasittande och för mycket mat har resulterat i en viktuppgång på 4kg å 3 dagar nu. Jag har gått på toa väldigt lite och ätit för mycket kolhydrater. Magen är väldigr svullen! Förklarkng samt lösning? (har min egen teori, men vill stämma av med er)
Edit: Till saken hör även att jag precis gått ner 25kg i vikt.
King Grub
2011-08-20, 18:41
Förklarkng
Bukfylla.
Du har nog lagt på dig en del vätska. Sen har du nog inte bajsat ut allt än heller.
Det är knappast fett du gått upp - i stort det mesta är vätska på så kort tid.
Något jättelitet i fett har du ju gått upp, men det är försumbart på så kort tid som sagt.
Lösning? Ptja, beror på vad du vill göra framöver och vad ditt mål med träningen är.
DroopySWE
2011-08-20, 19:37
Det är knappast fett du gått upp - i stort det mesta är vätska på så kort tid.
Något jättelitet i fett har du ju gått upp, men det är försumbart på så kort tid som sagt.
Lösning? Ptja, beror på vad du vill göra framöver och vad ditt mål med träningen är.
Strikt viktnedgång och inget annat är mitt mål.
willtjam
2011-08-20, 19:39
Då fortsätter du med din viktnedgång och går ner 30 kg i stället för 25. :)
musmatta
2011-08-20, 19:41
Drick 7 koppar kaffe, 4 burkar öl och tugga dig genom en påse tuggummi. Borde normalisera dig ganska snabbt...
"Gått upp 4kg på 3 dagar..."
Damn, jag förväntade mig en "frågor på det?" i första posten. :(
ONtopic: Du har massa mat i magen lilla vän!
DroopySWE
2011-08-20, 20:13
"Gått upp 4kg på 3 dagar..."
Damn, jag förväntade mig en "frågor på det?" i första posten. :(
ONtopic: Du har massa mat i magen lilla vän!
1. Hur kan jag ha 4kg mat i magen?
2. Hur blir jag kvitt det?
Allt är inte mat. Det har fördelats på vatten (förmodligen majoriteten av vikten), fett, samt bajs.
Kvitt? Att gå ner menar du?
Skit först - därefter lägg dig på kaloriunderskott.
DroopySWE
2011-08-20, 20:28
Borde jag inte försöka gå väääldigt lågt på kolhydrater ett tag nu med tanke på att kolhydrater binder vätska?
Borde jag inte försöka gå väääldigt lågt på kolhydrater ett tag nu med tanke på att kolhydrater binder vätska?
väääldigt lågt vet jag inte, men lägg dig på samma nivå som innan du gick upp dina fyra kilo?
ThisIsTheOne
2011-08-20, 20:40
Är det en särskild anledning som gör att du vill bli av med den här vätskan blixtsnabbt?
DroopySWE
2011-08-20, 20:49
väääldigt lågt vet jag inte, men lägg dig på samma nivå som innan du gick upp dina fyra kilo?
Jag ska inte lägga mig lägre för att kompensera ? Låg inte jättelågt innan heller, men nu det blivit asmycket pasta och godis.
Fredrik_S
2011-08-20, 20:51
vätskan vill hålla hög i kroppen jämt utom de dagar du tävlar i bodybuilding(vilket är aldrig för det flesta) för att ha bra ork och muskeltryck
Jokester
2011-08-20, 20:59
Varför man vill gå runt vätsketömd om man inte ska upp på scen eller liknande förstår jag ej.
DroopySWE
2011-08-20, 21:06
Är det en särskild anledning som gör att du vill bli av med den här vätskan blixtsnabbt?
1. Jag ser inte lika fit ut längre. jag ser uppsvullen ut.
2. Jag känner mig tjockare.
3. Kläderna passar inte lika bra.
DroopySWE
2011-08-20, 21:20
Det verkar som att folk här tror att jag styrketränar och det måste jag påpeka direkt att det gör jag inte. jag har inga muskler att tala om, men vill samtidigt inte ha det. jag vill bara vara så slank jag kan.
willtjam
2011-08-20, 21:27
Har du anorexia?
DroopySWE
2011-08-20, 21:36
Har du anorexia?
Ligger nu på 182/75,5. Låg innan på 71,5. Så nej :)
willtjam
2011-08-20, 21:40
Anorektiker föds inte med låg kroppsvikt, utan det kommer i efterhand. ;)
Varför har du sån kris med 4 kg, när du inte väger särskilt mycket för din längd?
Pansartax
2011-08-20, 21:47
Varför har du sån kris med 4 kg, när du inte väger särskilt mycket för din längd?
Spelar ingen roll hur lång man är och vad man väger, lägger sig skiten på fel ställe är det kört, finns folk på 190 cm på 70 kg som har kagge.
willtjam
2011-08-20, 21:50
Sen finns det som som har en skev kroppsbild som ser fett där det inte finns.
DroopySWE
2011-08-20, 21:53
Vem har sagt nåt om kris? Jag vill bara lösa det helt enkelt.
willtjam
2011-08-20, 21:56
Eftersom du tidigare gått ner 25 kg så vet du antagligen hur du ska gå ner dessa 4.
Pansartax
2011-08-20, 22:01
Sen finns det som som har en skev kroppsbild som ser fett där det inte finns.
Ja eller också så använder man ett måttband och de siffrorna ljuger inte, bara säger det allt är inte så svart och vitt som folk tror, det handlar om unika individer.
Sluta nojja, vätskan försvinner inom några dagar om du äter normalt igen. Och med normalt menar jag som du gjorde innan du tryckte i dig massa godis.
willtjam
2011-08-20, 22:09
Ja eller också så använder man ett måttband och de siffrorna ljuger inte, bara säger det allt är inte så svart och vitt som folk tror, det handlar om unika individer.
Visst är det så. Men hur ofta har inte småmulliga personer gått ner tills det finns nånting kvar bara för att dom tycker sig se tjocka ut i spegeln?
TS har säkert sina anledningar. Jag ska inte vara nån moraltant.
Om du slutar äta alldeles för mycket kolhydrater oregelbundet (GODIS WTF!!??!?!) så slipper du dra på dig 4 kg vätska helt plötsligt.
Hint: bajsa ordentligt nästa gång.
Reaper123
2011-08-22, 10:59
Just detta fenomen hade jag väl mer eller mindre efter varje "söndag-refeed" under deffperioden, en riktigt lyckad sådan plussade jag 6kg! Dessa kilon försvann på 3-4 dagar när jag fortsatte med mitt låga kcal och kolhydratintag. Detta gjorde att min viktkurva var svängig, men slutnotan varje vecka var en negativ lutning!
Kilona är alltså mestadels vätska som flera reda förespråkat och töm dig fortast möjliga om du nu nojjar över att du blivit "fet" annars kör på som vanligt så är du back on track om x antal dagar! :D
Jokester
2011-08-22, 13:03
Men varför vill ni som tränar tömma er om ni nu inte ska upp på scen eller plåtas? Jag vet inte hur det är för andra men jag presterar definitivt mycket bättre på gymmet när jag har vätska i kroppen.
DroopySWE
2011-08-22, 22:26
Har kört några dagar nu på kaloriintag på 1200-1700 kcal per dag och 1-2 timmars konditionstränande per dag. Det går dock väldigt trögt neråt :( Jag får i alla fall inte känslan av att det är massa vätska som är uppbyggt i alla fall. Kör väääääldigt lågt på kolhydraterna med. Borde inte vätskan släppa rätt fort?
Borde jag inte tappa typ lika mycket vikt varje dag nu om jag kör så här och vikten är vätska? Så är dock inte fallet :/
Men du fattar ju själv att du inte gått upp 4 j*vla kilon på 3 dagar i fett så varför bryr du dig ens?
Menar du på fullaste allvar att du har haft ett överskott med ca 28 000 kalorier under den korta tiden? Skärp dig
Jag förstår din noja, jag var själv i det läget. Man vill tappa vikten fort som fan, men med tiden har jag slutat bry mig om det och låter vikten ta sin tid det behöver. Du behöver ha tålamod - du kan inte trolla bort massa vätska och fett på några minuter. Ena veckan kan man stå still hyfsat, för att veckan efter tappa några kg. Ha tålamod, och se det över ett längre perspektiv så kommer du se att du tappar det förr eller senare
DroopySWE
2011-08-23, 14:04
Jag förstår din noja, jag var själv i det läget. Man vill tappa vikten fort som fan, men med tiden har jag slutat bry mig om det och låter vikten ta sin tid det behöver. Du behöver ha tålamod - du kan inte trolla bort massa vätska och fett på några minuter. Ena veckan kan man stå still hyfsat, för att veckan efter tappa några kg. Ha tålamod, och se det över ett längre perspektiv så kommer du se att du tappar det förr eller senare
Så vätskan kan trilskas så här och det är fullt normalt?
Nutrid: Det tror jag inte :) För övrigt: Vad sägs om att du beter dig som folk?
Under en kortare period är det vätska som försvinner vid viktnedgång - medan det är vätska man lägger på sig vid viktuppgång, de första kilona pratar vi om nu. Över ett större perspektiv är det ju givetvis först vätska och därefter fett.
Det du gjorde på de dagarna var i stort bara vätska.
Dricker jag 2-3 liter vatten om dagen går jag upp några kg tillsammans med maten jag väger, men likväl pissar jag och bajsar ut det efter ett tag och är då tillbaka på samma vikt. Naturligt.
DroopySWE
2011-08-23, 14:20
Under en kortare period är det vätska som försvinner vid viktnedgång - medan det är vätska man lägger på sig vid viktuppgång, de första kilona pratar vi om nu. Över ett större perspektiv är det ju givetvis först vätska och därefter fett.
Det du gjorde på de dagarna var i stort bara vätska.
Dricker jag 2-3 liter vatten om dagen går jag upp några kg tillsammans med maten jag väger, men likväl pissar jag och bajsar ut det efter ett tag och är då tillbaka på samma vikt. Naturligt.
Du kan inga supertips för att snabbt bli av med den vätskan? :) Eller är det bara att köra på och vänta?
Du kan inga supertips för att snabbt bli av med den vätskan? :) Eller är det bara att köra på och vänta?
Som sagt, man kan inte trolla med sin kropp över en natt. Saker tar tid, ha tålamod. Vätskan blir du ju av med när du skiter och pissar samt lägger dig på ett kaloriunderskott.
DroopySWE
2011-08-23, 14:24
Som sagt, man kan inte trolla med sin kropp över en natt. Saker tar tid, ha tålamod. Vätskan blir du ju av med när du skiter och pissar samt lägger dig på ett kaloriunderskott.
Ligger på 1200 kalorier om dagen nu och lågt på kolhydraterna. Dock är det mycket stillasittande nu, men 1 timmes kondisträning (30 min crosstrainer och 30 min löpintervall) om dagen kör jag. Bra skit?
Jokester
2011-08-23, 14:48
Men varför i h-e ska du ha bort vätskan till varje pris om du inte ska upp på scen eller plåtas? Att ha vätska i kroppen när du tränar är ju enbart positivt då du får mer tryck och förmodligen får ut mycket mer av din träning. Det är fett du ska ha bort, inte vätska.
Vad sägs om att du inser vad folk i tråden hittills har skrivit? Du sitter och nojjar och det börjar bli tröttsamt när man vet att du fortfarande gör det.
DroopySWE
2011-08-23, 15:13
Vad sägs om att du inser vad folk i tråden hittills har skrivit? Du sitter och nojjar och det börjar bli tröttsamt när man vet att du fortfarande gör det.
1. Jag nojjar inte. Jag har absolut aldrig påstått något sådant.
2. Börjar mina inlägg bli jobbiga så finns det ju en superenkel lösning för dig: lämna tråden :) Det är inte direkt så att jag tvingar dig att vara här och posta ditt trams. Jag skapade en tråd för att få tips och råd och tar dom högst seriöst, men ställer även motfrågor för att lära mig.
Jokester: Jag ska aldrig upp på nån scén eller plåtas. Jag tränar inte styrka, endast kondis. Dvs, scénen i mitt fall är everydaylife och den ska jag upp på varenda dag :)
Jokester
2011-08-23, 15:20
Och du kommer förmodligen prestera bättre på konditionsträningen med vätska i kroppen också -> du bränner fler kalorier och tappar mer fett.
DroopySWE
2011-08-23, 15:32
Och du kommer förmodligen prestera bättre på konditionsträningen med vätska i kroppen också -> du bränner fler kalorier och tappar mer fett.
Går så lågt på kalorier och tränar ändå, så det är nog ingen fara. Tappar nog så pass mycket fett man kan tappa redan. Vätskan ska bort, så är det bara :)
willtjam
2011-08-23, 16:03
Du kan ju sluta äta helt och hållet? Då försvinner det nog.
Går så lågt på kalorier och tränar ändå, så det är nog ingen fara. Tappar nog så pass mycket fett man kan tappa redan. Vätskan ska bort, så är det bara :)
Ja, men då är det ju inga problem. Vätska kommer du ha hela tiden, oavsett om det är mer eller inte så finns det alltid där, senare pissar/ skiter du ut det och får i dig ny vätska när du äter och dricker. Då du påstår att du redan ligger lågt på kalorier och tränar så är det ju inget problem för din del.
1. Jag nojjar inte. Jag har absolut aldrig påstått något sådant.
2. Börjar mina inlägg bli jobbiga så finns det ju en superenkel lösning för dig: lämna tråden :) Det är inte direkt så att jag tvingar dig att vara här och posta ditt trams. Jag skapade en tråd för att få tips och råd och tar dom högst seriöst, men ställer även motfrågor för att lära mig.
Jokester: Jag ska aldrig upp på nån scén eller plåtas. Jag tränar inte styrka, endast kondis. Dvs, scénen i mitt fall är everydaylife och den ska jag upp på varenda dag :)
Jo du nojjar eftersom du fortsätter att fråga om samma saker fastän du redan fått svaret. Om du nu inte sedan tidigare trodde att du stoppat i dig 28 000 kalorier på 3 dagar så finns det ingen anledning att fortsätta mjölka ur samma information av folk fastän du redan fått svaret på din fråga.
Tittar man på hur du skriver så ringer det lite varningsklockor i ens huvud då det ser ut som att du undermedvetet håller på att utveckla en ätstörning utan att ens veta om det själv.
DroopySWE
2011-08-23, 17:44
Jo du nojjar eftersom du fortsätter att fråga om samma saker fastän du redan fått svaret. Om du nu inte sedan tidigare trodde att du stoppat i dig 28 000 kalorier på 3 dagar så finns det ingen anledning att fortsätta mjölka ur samma information av folk fastän du redan fått svaret på din fråga.
Tittar man på hur du skriver så ringer det lite varningsklockor i ens huvud då det ser ut som att du undermedvetet håller på att utveckla en ätstörning utan att ens veta om det själv.
Jag frågar inte samma saker om och om igen :) Läs om, läs rätt.
Är det någon som vet hur mycket lägre mitt dagliga kaloribehov är eftersom jag gått ner så pass mycket i vikt på relativt snabb tid? Känner att varenda litet gram mat (oavsett hur nyttigt det än är) lägger sig på magen.
willtjam
2011-08-23, 17:48
Har du ens funderat på ifall du har en ätstörning? Det är ju självklart ingenting som man tänker på direkt, men fundera. Du ligger på alldeles för stort minus plus att du motionerar, samtidigt som du tycker att du blir fetare och fetare.
DroopySWE
2011-08-23, 18:03
Har du ens funderat på ifall du har en ätstörning? Det är ju självklart ingenting som man tänker på direkt, men fundera. Du ligger på alldeles för stort minus plus att du motionerar, samtidigt som du tycker att du blir fetare och fetare.
Jag blir inte fetare och fetare, utan det går i vågor. Jag går ner till runt 72, går upp till 75-76 pga idiotgrejer och sen pressar jag mig ner igen och så håller det på så gång på gång :( Mitt mål är typ 66-67. Därför är det jättestörande :(
Har för övrigt hört att man inte bör nolla på fettet när man ska deffa, utan borde ha en okej nivå med omättat fett? Vad tipsar ni om för mat med mycket omättat fett? Lax, är det schysst? Kan ju alltid byta ut en del av kycklingen jag äter mot lax :)
willtjam
2011-08-23, 18:22
Du skrev ju precis att du känner att varenda litet gram mat lägger sig på magen?
Jag var inte seriös med kommentaren om att sluta äta. Klart du ska äta.
Ja, du behöver fett. Det finns något som heter essentiella fettsyror, som du behöver för att överleva.
Här har du en artikel om fett. (http://traningslara.se/om-mattat-fett-kolesterol-samt-tips-for-att-oka-pa-fettet-i-kosten/)
Lyssna nu, jag vill inte låta dryg, men lässvårigheter har du inte, va?
Jag med flera har ju beskrivit hur du ska gå till väga men du verkar ju inte ta åt dig.
Din vikt är ALDRIG konstant. Dricker du lite eller äter något går du ju upp i vikt, det är ju normalt. Sen skiter du och pissar ur det. Det som är skillnaden är ditt kaloriintag sett över en hel dag. Ligger du på ett underskott ett bra tag kommer du under denna period märka av en viktminskning.
Låt säga att du gått ner 3-4 kg efter ett tag och dricker 3 liter vatten. Då går du upp ganska lätt, men det är INTE fett utan vätska och då blir du helt plötsligt rädd, men det där pissar du ut. Du borde inte väga dig efter varje dag, väg dig veckovis vid samma tid och dag efter att du skitit och pissat.
willtjam
2011-08-23, 19:20
1 liter vatten väger 1 kg.
DroopySWE
2011-08-23, 19:35
Du skrev ju precis att du känner att varenda litet gram mat lägger sig på magen?
Jag var inte seriös med kommentaren om att sluta äta. Klart du ska äta.
Ja, du behöver fett. Det finns något som heter essentiella fettsyror, som du behöver för att överleva.
Här har du en artikel om fett. (http://traningslara.se/om-mattat-fett-kolesterol-samt-tips-for-att-oka-pa-fettet-i-kosten/)
Jag trodde inte att du va seriös heller, haha :D
Haha, jag kommer ha plussat typ 0,7-0,8 kg på 2 dagar nu trots att jag sväljer livet ur mig och tränar ihjäl mig :) Haha ja jävlar :D Min kropp måste ha stängt av förbränningen TOTALT!
Jag trodde inte att du va seriös heller, haha :D
Haha, jag kommer ha plussat typ 0,7-0,8 kg på 2 dagar nu trots att jag sväljer livet ur mig och tränar ihjäl mig :) Haha ja jävlar :D Min kropp måste ha stängt av förbränningen TOTALT!
Du har inte någon form av ätstörning som nojar dig över 0,7-0,8 kg som enbart är vätska?
DroopySWE
2011-08-23, 20:21
Du har inte någon form av ätstörning som nojar dig över 0,7-0,8 kg som enbart är vätska?
1. Har jag en ätstörning så ser jag det som nåt positivt. Så, då var det avklarat. Låt mig ha min ätstörning! Jag tycker om den. Det är jag o han för evigt :)
2. Hur vet du att det är vätska? Jag kan ju KÄNNA mer fett på magen sen jag vägde ~72kg för nån vecka sen och typ 75 nu. Och jag ser plufsigare ut i ansiktet :(
3. Finns det någon möjlighet att operera en för stor magsäck någon stans om man står för notan själv? Min magsäck är svullen som en ballong efter att ha vägt ca 40kg mer förut. Det är jätteirriterande. Jag ser ut att vara gravid i 4e månaden :(
Jokester
2011-08-23, 21:51
Det kan säkert vara så att du har mer fett runt magen nu än tidigare och det beror då förmodligen på att du tappat muskelmassa tack vare dina svältningar. Kroppen kan bara släppa ifrån sig ett visst antal kcal i fett varje dag innan den börjar ta från fettfri massa. Vilket betyder att om du fortsätter som du gör nu med att svulla och sedan svälta ner dig så kommer du snart väga lika mycket men ha mer fett på kroppen.
DroopySWE
2011-08-23, 22:22
Det kan säkert vara så att du har mer fett runt magen nu än tidigare och det beror då förmodligen på att du tappat muskelmassa tack vare dina svältningar. Kroppen kan bara släppa ifrån sig ett visst antal kcal i fett varje dag innan den börjar ta från fettfri massa. Vilket betyder att om du fortsätter som du gör nu med att svulla och sedan svälta ner dig så kommer du snart väga lika mycket men ha mer fett på kroppen.
Så... vad ska jag göra? Äta mer? Mina svullarperioder är över! Det är ett löfte från mig till mig själv :)
Jokester
2011-08-23, 22:35
Så... vad ska jag göra? Äta mer? Mina svullarperioder är över! Det är ett löfte från mig till mig själv :)
Ligg på ett helt vanligt underskott under en längre tid. Sluta vara extrem åt något håll, svulla inte och svält dig inte. Då kommer du tappa fett och få bra resultat. Du väger så pass lite att du inte kan räkna med att tappa så snabbt i vikt utan att tappa fettfri massa. Lägg dig därför på ett stabilt underskott och ha tålamod.
DroopySWE
2011-08-23, 22:58
Ligg på ett helt vanligt underskott under en längre tid. Sluta vara extrem åt något håll, svulla inte och svält dig inte. Då kommer du tappa fett och få bra resultat. Du väger så pass lite att du inte kan räkna med att tappa så snabbt i vikt utan att tappa fettfri massa. Lägg dig därför på ett stabilt underskott och ha tålamod.
Stabilt tips, tack! :) Ska köra på det :)
Då har jag 2 motfrågor:
Jag har oftast två typer av dagar. Ena dagen jobbar jag (rätt hårt) 8-9 timmar och har 60-90 minuters kondisträning på det (hälften crosstrainer och hälften löpintervall).
Den andra dagen så sitter jag mest på röven framför datorn och degar, men kör ändå ett 60-90 minuters pass. Kör det passet varje dag 7 dagar i veckan.
Dessa 2 dagar kräver ju helt klart olika mycket kalorier. Hur mycket är +/- 0 för mig för dessa dagstyper tror du? Och hur pass lågt bör jag ligga i vardera fall tycker du? :)
EDIT: Nyfikenpersonen i mig undrar hur snabbt jag kan bränna fettet med din metod typ? :)
Jokester
2011-08-23, 23:14
Här står allt du behöver veta:
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881
DroopySWE
2011-08-23, 23:41
Här står allt du behöver veta:
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881
Jag kollade den där, men jag vet inte riktigt hur jag ska göra med 1,2-2,0. 1.2-datordag inklusive 1 timmars hård konditionsträning, vad blir det på skalan? Och vad blir en jobbdag + 1 timmes hård kondisträning? Ungefär bara... Och närmar sig det sistnämda över 1,5 så... asså jag vet inte om jag klarar att äta så mycket :P Hehe.
Men, många kalorier under +/- 0 tycker du jag borde gå?
Och säg att detta bara blir jättefel och jag bara går upp, upp, upp utan stopp. Vad gör jag då? Då kommer jag ju få hyperpanik :(
Jokester
2011-08-23, 23:48
Går du upp i vikt får du sänka kaloriintaget. Men tänk på att all viktuppgång inte är fett heller, vågen kan variera väldigt mycket beroende på tarminnehåll t.ex. Så utvärdera efter varje vecka.
DroopySWE
2011-08-24, 01:45
Går du upp i vikt får du sänka kaloriintaget. Men tänk på att all viktuppgång inte är fett heller, vågen kan variera väldigt mycket beroende på tarminnehåll t.ex. Så utvärdera efter varje vecka.
Men om det är så att jag måste sänka så stämmer ju inte den där berömda formeln på mig ju :P
Men om det är så att jag måste sänka så stämmer ju inte den där berömda formeln på mig ju :P
Den stämmer. Blir det fel så har du kalkylerat fel. Det är ingen magisk måttstock som blir exakt rätt efter första uträkningen.
Jag tycker att du ska ta och försöka klara dig på egen hand nu i ett par veckor. Inte fråga vad andra tycker du ska göra, inte tvivla på dig själv, inte svulla, och inte svälta. Informationen finns i denna tråd och i defftråden. Har du frågor, så kan ett par smarta och välformulerade sökningar på trådtitlar göra stora underverk.
Reaper123
2011-08-24, 09:03
Jag har upptäckt ett fenomen, som kanske går att koppla till att man varit extremt fet tidigare!?
När jag avslutade min deff var jag 50kg lättare än för 2,5 år sen. Tog då en paus från allt som har med att räkna kcal och landade såklart på ett stadigt överskott (skulle gissa på 500-1000 kcal/dag). Resultatet blev att jag på 3 veckor la på mig 10kg på vågen. Nu var ju detta såklart inte rent fett, så när jag i måndags återgick till iaf lite bättre koll på kcal-intaget så har jag på 3 dygn tappat närmare 4kg (vätska).
Kan det vara så att man som ex-fet har extremt lätt att binda vätska vid överätning? Eller handlar detta bara om tur/otur?
Sen har man väl lättare att lägga på sig fett då fettcellerna aldrig försvinner och dom bara skriker efter att bli fulla igen!?
Att växla från deff till ett överskott (Låg du verkligen på +1000kcal det är rätt mycket?) kommer ju att göra lite på vågen initialt. :)
Reaper123
2011-08-24, 09:22
Att växla från deff till ett överskott (Låg du verkligen på +1000kcal det är rätt mycket?) kommer ju att göra lite på vågen initialt. :)Om det nu var mig du kommenterade...
Skrev att jag inte räknade kcal öht, alltså bara en gissning. Dock verkar 2-3kg fett + på 3 veckor ganska rimligt med tanke på min kost som var allt annat än bra (pizza, kebab, och 14 rejäla fyllor), snarare än dom 10kg som vågen visade! :D
Edit: Och ett överskott på 1000kcal anser jag inte som mycket, jag har ju lätt haft ett dagsintag på 6000kcal+ vissa dagar som 140kg+ klump och kan än idag utan problem klämma 6-8000 kcal en dag om jag går all-in! (förstår dock att det kan vara svårt att förstå för en som alltid varit smal!)
Har man en gång varit fet så lägger man lättare på sig fett så man bör vara försiktig med överskottet genrellt sett.
Edit: För att förtydliga, det är fortfarande kcal mängden som styr, men det är ration mellan muskler och fett vid ett överskott som är till ens nackdel om man tidigare varit fet.
Kanske ingen dum ide att styrketräna lite? så kroppen prioriterar fett förlust framför muskelförlust.
O ja jag har läst tråden, du vill inte bli biffig utan slank, men jag lovar dig att du inte kommer vakna upp som en arnold nästa dag bara för att du styrketränar lite.
DroopySWE
2011-08-24, 12:32
Har beslutat mig för att mina segdagar (som idag) lägga mig på typ 1800-2000 kalorier med 1 timmes kondisträning på det och typ 2300-2500 kalorier med jobb och 1 timmes kondisträning på det.
Låter detta rimligt? Smartare än min 1200 kalorier + träning på det? :P
DroopySWE
2011-08-24, 13:21
Äter ju mer nu på råd av er, vilket har resulterat i att min mage ser mycket större ut :P Jag hoppas att detta är normalt och något jag får räkna med? Att jag får stå ut med det med vetskapen att jag bränner mer fett i långa loppet?
Du har fått massa tips här ifrån oss men ändå fortsätter du noja över nya saker. Jag tror du borde avstå lite från forumet ett tag och läsa igenom hela tråden noggrant - ta till dig - applicera och kör. Därefter får du se hur dina resultat speglar sig. Jag tror att fortsätter du fråga massor här kommer det gå runt i en cirkel där du till slut blir helt fucked up i huvet av all information att det till slut blir bara massa smörja av det hela. Du har en bra grund nu att utgå ifrån - ta chansen och kör på hårt nu!
Äter ju mer nu på råd av er, vilket har resulterat i att min mage ser mycket större ut :P Jag hoppas att detta är normalt och något jag får räkna med? Att jag får stå ut med det med vetskapen att jag bränner mer fett i långa loppet?
Du har ätstörningar. Gör som tidigare skrev och lämna forumet ett tag för du behöver professionell hjälp med din sjukdom.
DroopySWE
2011-08-24, 14:31
Kan nån kontrollera att jag kalkylerat mitt BEE-värde korrekt? Jag är 182cm, räknade på att jag väger 75kg och är 29 år gammal. Jag får det till ~1812 kcal. Sen ska man ju multiplicera med 1,2-2,0.
Äter hur mycket som helst för att komma upp i ~1800 idag. Haha, sitter och flämtar av all mat :D
willtjam
2011-08-24, 15:33
Välj energitätare mat.
Välj energitätare mat.
Det där kommer göra han ännu mer nojig än vad han redan är - han är hypad till max. Nu kommer han att lägga sig i svältläge igen.
DroopySWE
2011-08-24, 16:10
Välj energitätare mat.
Vad rekommenderar du för energitätare mat? "Onyttigare" mat (än den extremnyttiga maten jag äter nu dvs) så att man får i sig mer energi utan att behöva äta jättemycket?
DroopySWE
2011-08-24, 16:11
Det där kommer göra han ännu mer nojig än vad han redan är - han är hypad till max. Nu kommer han att lägga sig i svältläge igen.
Jag hoppas att du inser att jag bara flinar åt dina kommentarer? :) Haha, att du orkar :)
Jag hoppas att du inser att jag bara flinar åt dina kommentarer? :) Haha, att du orkar :)
Jaså? Du som fullt seriöst tog åt dig av alla kommentarer sa du? Ren lögn alltså. Här hjälper man dig medan du skrattar åt de tidigare? Fattar du inte att du blir mer nojig ju mer du läser här nu när du fått massa tips?
Ska vi snart börja torka din röv också? Något måste du ju göra själv - få ut tummen ur röven!
Du blir ju hypad så fort någon nämner som inte passar dig när det i själva verket är bra råd du fått. Din otacksamme fan!
DroopySWE
2011-08-24, 16:26
Jaså? Du som fullt seriöst tog åt dig av alla kommentarer sa du? Ren lögn alltså. Här hjälper man dig medan du skrattar åt de tidigare? Fattar du inte att du blir mer nojig ju mer du läser här nu när du fått massa tips?
Ska vi snart börja torka din röv också? Något måste du ju göra själv - få ut tummen ur röven!
Du blir ju hypad så fort någon nämner som inte passar dig när det i själva verket är bra råd du fått. Din otacksamme fan!
Jag syftar självklart på dina larviga kommentarer om att sluta skriva och dina försök att ta ifrån mig rätten att fråga precis vad jag vill. Folk som kommer med seriösa förslag tar jag på största allvar dock!
willtjam
2011-08-24, 16:28
Energität mat är mat med mycket kalorier. Det behöver nödvändigtvis inte betyda onyttig mat. Välj bort lightprodukter t.ex.
Finns säkert fler tips ifall du söker.
DroopySWE
2011-08-24, 16:33
Energität mat är mat med mycket kalorier. Det behöver nödvändigtvis inte betyda onyttig mat. Välj bort lightprodukter t.ex.
Finns säkert fler tips ifall du söker.
Ok :) Jag känner att jag har rätt kass koll på holhydrater. Hört att man ska ligga på 2 gram per kilo kroppsvikt. Stämmer det? Och om jag vill gå ner i fettnivå, bör jag ligga lägre än den nivån? Och isåfall ungefär hur mycket lägre?
Pansartax
2011-08-24, 16:34
Vad rekommenderar du för energitätare mat? "Onyttigare" mat (än den extremnyttiga maten jag äter nu dvs) så att man får i sig mer energi utan att behöva äta jättemycket?
Ät fetare mat, mat stekt i mycket olja/smör och mat med äkta grädde i , tex gör du potatismos gör det då inte på vatten(?)/lågfetts mjölk utan ta riktig grädde. Vitt bröd, vit pasta, drick kalorier till maten (Mjölk, saft e.t.c)
Passa på att njut av god mat helt enkelt.
DroopySWE
2011-08-24, 16:39
Ät fetare mat, mat stekt i mycket olja/smör och mat med äkta grädde i , tex gör du potatismos gör det då inte på vatten(?)/lågfetts mjölk utan ta riktig grädde. Vitt bröd, vit pasta, drick kalorier till maten (Mjölk, saft e.t.c)
Passa på att njut av god mat helt enkelt.
Så "god mat", men i mindre mängder helt enkelt?
willtjam
2011-08-24, 16:49
I den mängd du behöver för att nå ditt kalorimål.
DroopySWE
2011-08-24, 17:27
I den mängd du behöver för att nå ditt kalorimål.
Ok, tack :)
DroopySWE
2011-08-24, 19:04
Vägde mig precis. 79 kg. Igår morse vägde jag 75 kg och va på toa 3 gånger och för 9 dagar sen vägde jag 71,7 kg.
Vad är det som händer med min kropp? :(
Vägde mig precis. 79 kg. Igår morse vägde jag 75 kg och för 9 dagar sen vägde jag 71,7 kg.
Vad är det som händer med min kropp? :(
Herregud. Du måste verkligen driva med oss!!!
Nu är du inne på samma spår igen.
Jag orkar fan inte mer - tror inte någon mer orkar när detta sker i cycler, samma sak om och om igen. Nu är du på ruta 1 igen med samma fråga som vid när du skapade tråden. Släng din jävla våg åt helvete ett tag, ät bra och rätt, ligg på kaloriunderskott. Hur många gånger ska man behöva säga det? Samt, avstå från forumet ett tag. Man kan ju tro att datorn börjar mata dig så mycket som du sitter inne här och larvar dig med samma sak om och om igen.
DroopySWE
2011-08-24, 19:21
Herregud. Du måste verkligen driva med oss!!!
Nu är du inne på samma spår igen.
Jag orkar fan inte mer - tror inte någon mer orkar när detta sker i cycler, samma sak om och om igen. Nu är du på ruta 1 igen med samma fråga som vid när du skapade tråden. Släng din jävla våg åt helvete ett tag, ät bra och rätt, ligg på kaloriunderskott. Hur många gånger ska man behöva säga det? Samt, avstå från forumet ett tag. Man kan ju tro att datorn börjar mata dig så mycket som du sitter inne här och larvar dig med samma sak om och om igen.
Uppenbart att er j*vla strategi inte funkar på min kropp.
Dags att lösa detta på det enda sättet jag vet :)
Jokester
2011-08-24, 19:23
Uppenbart att er j*vla strategi inte funkar på min kropp.
Dags att lösa detta på det enda sättet jag vet :)
Vad för strategi? Grundläggande mänsklig fysiologi? Om det inte gäller dig så bör du ställas ut på museum.
Trollar du förresten?
DroopySWE
2011-08-24, 19:26
Vad för strategi? Grundläggande mänsklig fysiologi? Om det inte gäller dig så bör du ställas ut på museum.
Trollar du förresten?
Plusar man 7,2kg på 9 dagar och 4kg på 1 dag så är det ganska självklart att det inte funkar på mig. Simpel logik.
Jokester
2011-08-24, 19:28
Plussar man 7,2 kilo på 9 dagar har man ätit för mycket. Hur mycket av de 7,2 kilona som är fett återstår att se när vätskan och tarminnehållet släppt. Problemet är att du nojar över saker du inte kan kontrollera. Det finns inga snabba lösningar när det kommer till fettreduktion. Speciellt inte när man väger så lite som du gör. Bit i det sura äpplet och acceptera att du ätit för mycket och skaffa dig en långsiktig plan på hur du ska nå dina mål.
Jag kan gå upp 3-4 kg på en dag beroende på vad jag ätit, och inte gråter jag för det, utan jag vet varför jag gått upp dessa 3-4 kg. Till stor del vätska. Du har säkerligen ätit för mycket.
Jag tror ärligt han flippar med oss och trollar - vill bara gå folk på nerverna.
DroopySWE
2011-08-24, 19:31
Som sagt, detta löser jag på MITT sätt nu (150-200 gram gröt om dagen och 2 timmar kondisträning om dagen). That's it :)
Inga mer dumheter nu, dags att lösa detta!
DroopySWE
2011-08-24, 19:32
Denna tråd kan låsas nu, så slipper folk vara sur till höger och vänster. Jag löser detta på mitt sätt nu som sagt. Tack till alla som försökt hjälpa.
Jokester
2011-08-24, 19:36
Låter som ett kanonupplägg. Kan inte gå annat än bra. :thumbup:
DroopySWE
2011-08-24, 19:39
Låter som ett kanonupplägg. Kan inte gå annat än bra. :thumbup:
Gröt är bra och mättande. Kör proteinpulver med. Så ingen fara :) Och minimalt med vätska :) Färdiglekt nu!
Jokester
2011-08-24, 19:41
Gröt är bra och mättande. Kör proteinpulver med. Så ingen fara :) Och minimalt med vätska :) Färdiglekt nu!
Sounds opti to me. :thumbup:
Lycka till, känner mig optimistisk idag så jag ger dig en vecka innan du ger upp. :)
DroopySWE
2011-08-24, 19:49
Lycka till, känner mig optimistisk idag så jag ger dig en vecka innan du ger upp. :)
Gör du? Då kan jag meddela att jag körde så från i mars fram till i förra veckan ;)
Kul liv med bara gröt om dagarna, snacka om att begränsa sig och inte njuta till fullo av all god mat som finns men som trots det ändå är nyttig. Dessutom påverkar det dig negativt att endast äta samma föda om och om igen.
Du måste ha någon störning kring din vätska non stop alltså. Dessutom kunde du bespara oss alla nerver när du från början kunde gå och köra din tomte-diet med gröt.
Hur stort är fettintaget? Var är vitaminerna och mineralerna?
Var är det hälsosamma upplägget som inte kommer påverka din kropp negativt på längre sikt? Gröt och proteinpulver är ingen höjdare för kroppen kan jag säga. Under en kortare period är det inte farligt, men inte heller bra. På längre sikt kan det nog vara direkt hälsofarligt.
Din inställning, förutom nojan, är rätt. Att vara motiverad är bra. Däremot är en tjurskalle-princip där alla har helt fel, trots att sanningen kan vara annorlunda, inte bra.
DroopySWE
2011-08-24, 21:41
Hur stort är fettintaget? Var är vitaminerna och mineralerna?
Var är det hälsosamma upplägget som inte kommer påverka din kropp negativt på längre sikt? Gröt och proteinpulver är ingen höjdare för kroppen kan jag säga. Under en kortare period är det inte farligt, men inte heller bra. På längre sikt kan det nog vara direkt hälsofarligt.
Din inställning, förutom nojan, är rätt. Att vara motiverad är bra. Däremot är en tjurskalle-princip där alla har helt fel, trots att sanningen kan vara annorlunda, inte bra.
Vad behöver jag kompensera med för kosttillskott och sånt för att få i mig vad jag behöver? Eller åtminstone så gott det går. Pengar är inga problem :) Ös på bara!
lofito: Jag bryr mig inte om att kunna njuta av mat. Min kropp är _ALLT_ för mig!
Jokester
2011-08-24, 21:44
Vad behöver jag kompensera med för kosttillskott och sånt för att få i mig vad jag behöver? Pengar är inga problem :) Ös på bara!
lofito: Jag bryr mig inte om att kunna njuta av mat. Min kropp är _ALLT_ för mig!
Varför då äta så lite protein och undvika styrketräning?
Lite omega-3 och vitamintillskott hade nog inte skadat om du ska svälta dig som du gör.
DroopySWE
2011-08-24, 21:46
Varför då äta så lite protein och undvika styrketräning?
Lite omega-3 och vitamintillskott hade nog inte skadat om du ska svälta dig som du gör.
Jag kör CLA-kapslar. Det är väl omega? Vilka vitamintillskott behöver jag? :) Gärna specifika länkar om du har :)
Jag gick ner ca 12 kg på 2 månader. 84,5-72,0 kvällsvikt.
Efter 2 dagar med "överdriven matintag" vägde jag 76.
Tre dagar senare, 72,5 typ...
Nu, 2 månader senare, 0 dagar tränade på gym, och 83 kg fet igen FML
DroopySWE
2011-08-24, 22:25
Jag gick ner ca 12 kg på 2 månader. 84,5-72,0 kvällsvikt.
Efter 2 dagar med "överdriven matintag" vägde jag 76.
Tre dagar senare, 72,5 typ...
Nu, 2 månader senare, 0 dagar tränade på gym, och 83 kg fet igen FML
Ja och jag är livrädd för att bli dig :(
Ja och jag är livrädd för att bli dig :(
Enda anledningen jag gick upp så mycket var att jag hade semester, och ansåg mig att få unna mig vad jag vill :whipped:
Har dock fått underarmsinflammation eller något sånt, så har inte kunnat tränat, på gym.
DroopySWE
2011-08-24, 22:30
Enda anledningen jag gick upp så mycket var att jag hade semester, och ansåg mig att få unna mig vad jag vill :whipped:
Har dock fått underarmsinflammation eller något sånt, så har inte kunnat tränat, på gym.
Haha! Springer du på löpbandet på armarna eller? :P
Eddie Vedder
2011-08-24, 22:31
Jag kör CLA-kapslar. Det är väl omega?
Konjugerad linolsyra, inte omega-3. Det du vill ha frå fiskoljan är EPA och DHA.
DroopySWE
2011-08-24, 22:31
Är det någon som vet hur man gör när man nåt sitt mål för att få tillbaka en normal förbränning igen? Eller måste man pressa lika hårt varenda dag resten av sitt liv?
Jokester
2011-08-24, 22:34
Du slutar svälta dig själv och accepterar att du kommer att väga några kilo mer än nu då du tidigare alltid vägt dig med tom mage och tömd på vätska.
DroopySWE
2011-08-24, 22:39
Du slutar svälta dig själv och accepterar att du kommer att väga några kilo mer än nu då du tidigare alltid vägt dig med tom mage och tömd på vätska.
Jag syftar ju dock på när man, oavsett hur man än tar sig dit, nåt sina viktmål. Hur gör man för att få en normal förbränning samtidigt som man har så pass mycket (lite) fett där som man har då? Dvs, när LÄR sig kroppen att man är smal? Och vad måste man göra på den nivån för att få kroppen att lära sig det?
Jokester
2011-08-24, 22:45
Allt handlar om kaloribalansen, stoppar du i dig mer kalorier än din kropp förbrukar går du upp i vikt, får du i dig färre tappar du i vikt. Eftersom du varit fet tidigare kommer du förmodligen alltid att behöva tänka på hur du äter för att inte gå upp allt igen.
DroopySWE
2011-08-25, 01:43
Allt handlar om kaloribalansen, stoppar du i dig mer kalorier än din kropp förbrukar går du upp i vikt, får du i dig färre tappar du i vikt. Eftersom du varit fet tidigare kommer du förmodligen alltid att behöva tänka på hur du äter för att inte gå upp allt igen.
Trist att alltid behöva va stenhård mot sig själv :( Nåja, it is what it is ;)
Lång tråd, har inte läst allt men det jag läst känns obehagligt. I all välmening ta en funderare om det inte är dags att söka hjälp.
Eddie Vedder
2011-08-25, 08:35
Trist att alltid behöva va stenhård mot sig själv :( Nåja, it is what it is ;)
Nej det är inget som generellt kräver "stenhård disciplin". Du ser till att inte tokäta och du håller en hyfsad koll på vikten. Det är enkelt. Det enda du behöver ha hyfsad koll på är till exempel att inte äta jätteportioner, bestäm dig för att inte backa om även om du just då känner att du vill ha en portion till, och småät inte. "En liten kaka till kaffet gör ju ingen skillnad" heter det ibland men jag vill påstå att det är ett feltänk. För det blir gärna en till även nästa kafferast och en till på fikat hemma och det upprepas dag efter dag och sedan är det ju faktiskt fredag och sedan har ju dagen var hård så då måste man unna sig något och sedan är det ju faktiskt födelsedag och sedan är det ju faktiskt fredag igen och sedan är det ju faktiskt bara jul en gång om året......
Men väljer du dagligen tre måltider med vad du upplever vara en lagom portion och ständigt har koll på vikten är det ju inte svårare än så. Kaloriräkning och macho självspäkning behövs inte.
DroopySWE
2011-08-25, 22:09
Dagens kost:
1 proteinshake
1 talrik gröt
1 påse jordnötter (dryga ut kaloriintaget med energität "mat")
1 talrik kyckling och äggröra
Gissningvis ~1500 kalorier
Träning:
2st 1-timmes kondispass.
Några invändningar? Är inte så extrem nu som jag sa ;)
Jokester
2011-08-25, 22:50
Varför trycker du en påse jordnötter för att dryga ut kaloriintaget när du tränar 2 kondispass på 1 timme? Varför inte bara skippa kondispassen och jordnötterna och göra något vettigare som att styrketräna? Eller äter riktig mat istället för nötter?
DroopySWE
2011-08-26, 00:34
Varför trycker du en påse jordnötter för att dryga ut kaloriintaget när du tränar 2 kondispass på 1 timme? Varför inte bara skippa kondispassen och jordnötterna och göra något vettigare som att styrketräna? Eller äter riktig mat istället för nötter?
För att jag känner min kropp bäst och vet vad som krävs för att jag ska gå ner, helt enkelt :)
Hörru, du har inga fler tips på extremt energitäta grejer att käka som samtidigt har rätt lite kolhydrater? (jordnötter har ju typ 600 kalorier per 100g och 15-17g kolhydrater)
Pansartax
2011-08-26, 01:36
Bearnaisesås.
Dagens kost:
1 proteinshake
1 talrik gröt
1 påse jordnötter (dryga ut kaloriintaget med energität "mat")
1 talrik kyckling och äggröra
Gissningvis ~1500 kalorier
Träning:
2st 1-timmes kondispass.
Några invändningar? Är inte så extrem nu som jag sa ;)
Var är vitaminerna och mineralerna? Varför äta jordnötter istället för ett mål mat till?
DroopySWE
2011-08-26, 01:56
Var är vitaminerna och mineralerna? Varför äta jordnötter istället för ett mål mat till?
Tar gärna tips på vitamin- och mineraltillskott man kan köpa för att kompensera :) Vad behöver jag få mer av?
För att det här är ett troll vi har att göra med, tyvärr. Han vill ha massa tips - när man väl ger honom massa bra tips så dyker han upp med: "Jag känner min kropp bäst och vet vad den vill ha". Om så är fallet, fråga inte iofs när du har en sådan dryg sarkastisk ton.
För att det här är ett troll vi har att göra med, tyvärr. Han vill ha massa tips - när man väl ger honom massa bra tips så dyker han upp med: "Jag känner min kropp bäst och vet vad den vill ha". Om så är fallet, fråga inte iofs när du har en sådan dryg sarkastisk ton.
Det är skillnad på att vara troll och att inte kunna ta kritiserande kommentarer.
Ristretto
2011-08-26, 08:38
För att jag känner min kropp bäst och vet vad som krävs för att jag ska gå ner, helt enkelt :)
Hörru, du har inga fler tips på extremt energitäta grejer att käka som samtidigt har rätt lite kolhydrater? (jordnötter har ju typ 600 kalorier per 100g och 15-17g kolhydrater)
Smör?
Gillar du konditionsträning?
Jokester
2011-08-26, 09:50
Nu är jag dock helt övertygad om att TS trollar.
Nu är jag dock helt övertygad om att TS trollar.
Ja, något jag påpekade ganska tidigt ändå. Att han orkar fram och tillbaka som ett jävla marsvin i sitt cykelhjul.
Reaper123
2011-08-26, 10:45
Hörru, du har inga fler tips på extremt energitäta grejer att käka som samtidigt har rätt lite kolhydrater? (jordnötter har ju typ 600 kalorier per 100g och 15-17g kolhydrater)Ren olja så är kcal'en räddad, det är ju dock helt kolhydratfritt!
DroopySWE
2011-08-26, 14:08
Ren olja så är kcal'en räddad, det är ju dock helt kolhydratfritt!
Sant, men det måste ju gå att få i sig också :P Det får gärna vara något ätbart, hehe. Tänker ju inte hälla i mig ren olja :P
DroopySWE
2011-08-26, 14:21
Välkomnar fortfarande varmt tips på vitamin/mineral-kosttillskott jag kan tänkas behöva :)
DroopySWE
2011-08-27, 15:18
Köpt nåt random
Det låter inte oklokt. Vilka vitaminer/mineraler kan jag tänkas behöva som jag får ett underskott av?
Jokester
2011-08-27, 15:22
(h)Järn(a)
DroopySWE
2011-08-28, 21:10
Tänkte bara skriva en grej och åter igen ställa en fråga:
Idag när jag va o handlade så gick jag förbi sektionen där dom säljer kosttillskott och sånt. Jag tänkte på vad ni skrev om vitaminer och allt det där. Efter en massa kikande så köpte jag ett paket Berocca Performance innehållandes "8 B-vitaminer, C-vitamin, magnesium och zink". Jag tänkte väl inte direkt att det skulle göra nån jätteskillnad eller så, men WOW!! Jag orkade typ 10 gånger mer idag på gymmet kändes det som! Helt otroligt! :)
Så åter igen: Till er som kan detta... vad mer kan ni rekommendera för kosttillskott? (Bortsett från dom grejerna som finns i Beroccan då)
willtjam
2011-08-28, 21:12
Broccoli, spenat, paprika och morötter.
Jokester
2011-08-28, 21:14
*troll*
DroopySWE
2011-08-28, 21:58
Broccoli, spenat, paprika och morötter.
Går dessa att substitera via något kosttillskott kanske? :) Jag var extremt dålig på att äta grönsaker förut med, så detta är inget nytt för mig.
willtjam
2011-08-28, 22:08
Nej. Det finns vissa ämnen som man ännu inte kan syntetisera. Grönsaker klår allt.
DroopySWE
2011-08-29, 01:08
Nej. Det finns vissa ämnen som man ännu inte kan syntetisera. Grönsaker klår allt.
Ok :( Men, vad kan du rekommendera mer förutom Berocca för mig? Något mer som går att syntetisera som jag missar och bör införskaffa? :)
Ta multivitamin det räcker.
Biceppojken
2011-08-29, 06:40
Herregud alltså.... Denna tråden..
DroopySWE
2011-08-29, 14:13
Ta multivitamin det räcker.
Tack för tipset! Har varit iväg och kikat nu och hittade multivitamin. Dock så står det typ "Multivitamin Vitamin C" och liknande på varje grej. Finns det ingen med typ allt möjligt bra grejs i? :)
DroopySWE
2011-08-29, 18:15
Till folk som undrar (av vilket det säkert inte finns några :P) så har jag inte kört grötdieten. Jag kör bara gröt till frukost. Resten av tiden kör jag väldigt energität mat. Jag ligger på 1500-1800 kalorier per dag och tränar 1 gång om dagen och kör 1 promenad om dagen och får schyssta resultat :)
TyskenGBG
2011-08-29, 18:39
Nojig över vikt ?
Join Fat camp Nijmegen. Kass mat & några mils promenad , garanterat att förlora vikt ;)
DroopySWE
2011-09-01, 12:34
72,2 kg idag :) Det tar sig :)
Starta en journal istället för att uppdatera tråden.
72,2 kg idag :) Det tar sig :)
Sen kommer du dricka lite mycket vätska och äta något och gå upp 3-4 kg och då kommer du börja noja igen över att du tror att det är fett du gått upp i när det i själva verket är vätska - och så är vi tillbaks på ruta ett igen. Lord.
DroopySWE
2011-09-01, 16:23
Sen kommer du dricka lite mycket vätska och äta något och gå upp 3-4 kg och då kommer du börja noja igen över att du tror att det är fett du gått upp i när det i själva verket är vätska - och så är vi tillbaks på ruta ett igen. Lord.
Inget snack om att jag har en väldigt tom mage nu, men att väga 7kg mer med mat och vätska i sig är bara struntprat. Vem f*n diffar 7kg och ser ljusår fetare ut med mat och vätska i kroppen? Ingen. Jag kan bara inte äta en stor volym (vikt) mat utan måste hålla det nere (samtidigt som jag får i mig tillräckligt med energi), annars så går det bara åt skogen.
Inget snack om att jag har en väldigt tom mage nu, men att väga 7kg mer med mat och vätska i sig är bara struntprat. Vem f*n diffag 7kg och ser ljusår fetare ut med mat och vätska i kroppen? Ingen.
jag har lyckats dra på mig 6kg vätska + mat i magen. Nog fan såg jag "blöt" & fet ut:thumbup:
DroopySWE
2011-09-01, 16:28
jag har lyckats dra på mig 6kg vätska + mat i magen. Nog fan såg jag "blöt" & fet ut:thumbup:
Gissningsvis var en stor del av det fett ska du se ;)
EDIT: Finns det någon ungefärlig övre gräns för hur mycket mat och vätska man kan dra i sig innan det blir så mycket att det kommer ut i någon ände vare sig man vill eller inte?
Gissningsvis var en stor del av det fett ska du se ;)
EDIT: Finns det någon ungefärlig övre gräns för hur mycket mat och vätska man kan dra i sig innan det blir så mycket att det kommer ut i någon ände vare sig man vill eller inte?
Så du menar att jag drog på mig 2-3kg fett på 2 dagar?
Åt ca 500-700G carbs dom dagarna, sov lite osv.
DroopsySWE, tror du att fett bara kommer och går, kilovis, hit och dit per dag?
Du är medveten om att vätska du dricker och mat du äter hamnar i kroppen och gör så att du väger mera. Eller..?
DroopySWE
2011-09-01, 16:43
DroopsySWE, tror du att fett bara kommer och går, kilovis, hit och dit per dag?
Du är medveten om att vätska du dricker och mat du äter hamnar i kroppen och gör så att du väger mera. Eller..?
Klart, men det måste ju finnas någon övre gräns för hur mycket man kan dra på sig??
willtjam
2011-09-01, 17:26
Det kan vara rätt så omöjligt att svara på med tanke på att alla människor är olika. Alla har inte samma storlek på magsäcken t.ex.
Blir mörkrädd av den här tråden, är du tjej eller kille btw?
DroopySWE
2011-09-01, 18:22
Blir mörkrädd av den här tråden, är du tjej eller kille btw?
Kille. Inte för att det spelar någon roll dock, hehe.
Jag har en annan fråga till er (som ni kanske inte kan något om förvisso, men frågar ändå): Jag har gått ner totalt 40kg nu sen jag började träna, så jag har lite överbliven hud på magen som är rätt äckligt (inte supermycket, men en del). Jag vill dock inte betala typ 40-50 tusen spänn för att operera det. Finns det något man kan göra, förutom operation, för att göra huden lite spänstigare? Behandlingar och sånt är okej, eftersom sånt inte kostar så jäkligt. Kanske inte går att lösa helt utan operation, men man kanske kan göra en kass situation lite mindre kass dock? :)
Kille. Inte för att det spelar någon roll dock, hehe.
Jag har en annan fråga till er (som ni kanske inte kan något om förvisso, men frågar ändå): Jag har gått ner totalt 40kg nu sen jag började träna, så jag har lite överbliven hud på magen som är rätt äckligt (inte supermycket, men en del). Jag vill dock inte betala typ 40-50 tusen spänn för att operera det. Finns det något man kan göra, förutom operation, för att göra huden lite spänstigare? Behandlingar och sånt är okej, eftersom sånt inte kostar så jäkligt. Kanske inte går att lösa helt utan operation, men man kanske kan göra en kass situation lite mindre kass dock? :)
Kolla med Lynchgate här på kolo.
DroopySWE
2011-09-01, 19:58
Kolla med Lynchgate här på kolo.
Vad är det med honom och vad är det för insideinfo han har? :P
Han har gått ner många kilon
Jag kan deffa mellan 2-4 kg på en dag, så det är inte alls konstigt, och nej, du går inte upp i fett så snabbt på några dagar. Det är bara något din skalle inte verkar acceptera.
*Diffa, givetvis. Hann inte ändra.
DroopySWE
2011-09-02, 00:20
Okej... nu är det så här... jag kör fortfarande på som vanligt nu och når resultat, men jag har haft lite tid att tänka och har insett en grej... jag _måste_ börja träna styrka. Jag måste helt enkelt få upp min ämnesomsättning. Jag kan slå vad om att jag inte bajsar ut det jag äter och måste äta väldigt lite enbart för att min ämnesomsättning är förstörd och min kropp inte förbränner det jag äter (även om jag ligger rätt på energin!). Kan detta stämma?
Jag har tidigare fått höra detta och blivit rekommenderad att köra styrka. Har t.o.m. fått ett styrkeschema (5 dagar i veckan). Mitt stora problem är dock att jag känner mig sååå himla novis på styrkeavdelningen, så jag flyr bara tillbaka till motionsavdelningen där jag är kungen!
Grejen är att jag inte känner att jag har koll på övningarna. När jag tittar på schemat och tex ser "idag är det triceps och bröst som gäller" (låtsas vi) så är jag helt borta när det gäller vad jag ska göra :( Kan väl lite lite grann men... inte mycket alls.
Det finns ingen här som kanske äger en kortare guide till muskelbyggande? Väldigt gärna med videos där man får se precis hur man ska göra. Hatar att läsa mig till övningarna, för då känns det bara som att jag kommer göra fel och skada mig. Dessutom är jag aldrig helt säker på att jag förstått rätt av texten jag läst då och bilderna jag sett. Det jag önskar är alltså att när jag ska till gymmet och vet om att jag ska köra 4 olika tricepsövningar (exempelvis), så vill jag känna mig SÄKER på vad jag ska göra och hur det ska göras. Jag vill inte ställa mig där nere bland erfarna människor och börja famla och inte veta precis vad jag ska göra. Det är den värsta känslan jag vet!!
Så... om det finns folk som sitter på nån grymt schysst guide för olika muskelövningar för musklerna (gärna fler än 4 övningar per muskelgrupp, så att jag kan välja ut dom som verkar lättast att lyckas med i början, samt så att man kan rotera övningarna) där det är lätt att förstå vad som ska göras. Och som sagt... finns video så är det sååå kung!
Massa bud fram och tillbaka här men... ja, vad ska jag säga :P Jag vill iaf försöka göra det rätta nu!
Jokester
2011-09-02, 00:24
Du kan ju börja med att sluta trolla.
DroopySWE
2011-09-02, 00:52
Du kan ju börja med att sluta trolla.
Jag vet inte ens vad trolla betyder :) Men något troll är jag då inte, hoppas jag. Hehe :)
Detta får fan vara nog - hur orkar du? Du har fram och tillbaka, likt en jojo, talat om ditt jävla bullshit. Du är fan en trollare som föregående sagt.
Tror inte Droppy är ett medvetet troll han har haft liknande frågeställningar sen 2009. :)
Däremot så verkar ju inte poletten trilla ner någon gång så något står ju inte riktigt rätt till..
Ibland så har man bara egna väderkvarnar att slåss mot..
Sök på youtube efter övningarna. Kör dem sen, vila, träna, vila, träna, vila, träna, vila, träna, vila, träna, vila, träna, vila, träna, vila, träna, vila, träna, vila, träna, vila, träna, vila, träna, vila, träna, vila, träna, vila, träna, vila, träna, vila, träna, vila, träna, vila, träna, vila, träna, vila, träna, vila, träna, vila, träna, vila, träna, vila, träna, vila, träna, vila, träna, vila, träna, vila, träna, vila, träna, vila, träna, vila, träna, vila, träna, vila, träna, vila, träna, vila, träna, vila, dö
DroopySWE
2011-09-02, 09:10
Sök på youtube efter övningarna. Kör dem sen, vila, träna, vila, träna, vila, träna, vila, träna, vila, träna, vila, träna, vila, träna, vila, träna, vila, träna, vila, träna, vila, träna, vila, träna, vila, träna, vila, träna, vila, träna, vila, träna, vila, träna, vila, träna, vila, träna, vila, träna, vila, träna, vila, träna, vila, träna, vila, träna, vila, träna, vila, träna, vila, träna, vila, träna, vila, träna, vila, träna, vila, träna, vila, träna, vila, träna, vila, träna, vila, träna, vila, träna, vila, dö
Utomordentlig idé! Finns det nåt bra ställe där man kan kolla vad övningarna kallas, så att man kan söka på dom på youtube då? :P
För övrigt: Sinnessjukt grymt resultat du fått. Kikade på din journal :) Verkligen idealkroppen du har nu måste jag säga! Körde du bara kondis under din deff eller även styrka? Och isåfall, vart la du mest fokus av dom 2 områdena?
StarkaUlf
2011-09-02, 09:19
Utomordentlig idé! Finns det nåt bra ställe där man kan kolla vad övningarna kallas, så att man kan söka på dom på youtube då? :P
För övrigt: Sinnessjukt grymt resultat du fått. Kikade på din journal :) Verkligen idealkroppen du har nu måste jag säga! Körde du bara kondis under din deff eller även styrka? Och isåfall, vart la du mest fokus av dom 2 områdena?
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=31071
Övningsbanken, ganska svårt att missa.
DroopySWE
2011-09-02, 13:51
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=31071
Övningsbanken, ganska svårt att missa.
Jättetack! :)
Omg, satte precis i mig ett halvt kilo färsk laxfilé och nån sjukt stark indisk mangoröra. Fyfan så gott! Är så mätt nu att jag knappt kan röra mig :) Massa protein, jippi :)
Jättetack! :)
Omg, satte precis i mig ett halvt kilo färsk laxfilé och nån sjukt stark indisk mangoröra. Fyfan så gott! Är så mätt nu att jag knappt kan röra mig :) Massa protein, jippi :)
Akta dig, du kan ju ha gått upp 3-4 kg på att ha ätit så mycket.. AKTA DIG.. Trollare!!
DroopySWE
2011-09-02, 16:03
Akta dig, du kan ju ha gått upp 3-4 kg på att ha ätit så mycket.. AKTA DIG.. Trollare!!
Ökat 2,3kg sen imorse. Fuck it ;)
Ökat 2,3kg sen imorse. Fuck it ;)
Ska du inte göra en ny tråd över att du gått upp 2,3 kg och börja noja över det nu också?
DroopySWE
2011-09-02, 16:32
Ska du inte göra en ny tråd över att du gått upp 2,3 kg och börja noja över det nu också?
Nix :)
Tackar. Körde cardio kanske tre eller fyra gånger sammanlagt på åtta månader. Sen var det endast underskott och styrka.
Kolla övningsbanken som de andra gav tips om.
DroopySWE
2011-09-02, 20:07
Tackar. Körde cardio kanske tre eller fyra gånger sammanlagt på åtta månader. Sen var det endast underskott och styrka.
Kolla övningsbanken som de andra gav tips om.
Fan va coolt! :)
Sitter och kikar på övningar nu faktiskt. Ska iväg och träna strax (inte hunnit tidigare idag pga ärenden) och tänkte köra triceps och bröst :)
EDIT: Var tvungen att kika på din journal igen. Seriöst... din kropp är f*n perfekt! Wow! Fyf*n va glad du måste vara :) Blir djupt inspirerad!
EDIT 2: Måste fråga en sak till: Kände du att du var tvungen att anpassa mängden mat du åt? Eller var det bara att hålla sig inom energigränsen? (Dvs, hade det spelat någon roll tror du om du tröck i dig 1kg keso och 1kg kalkon (om du nu klarade av det teoretiskt sett) och då totalt låg på 2000 kcal om dagen, eller var du liksom jag tvungen att äta lite mer energität mat för att få ner mängden mat?)
Uh om man deffar är ju problemet inte att få i sig tillräckligt, tvärt om man äter mindre än man gärna skulle vilja.
DroopySWE
2011-09-02, 20:56
Uh om man deffar är ju problemet inte att få i sig tillräckligt, tvärt om man äter mindre än man gärna skulle vilja.
Får jag äta så nyttigt som jag vill så måste jag dra i mig typ 1 kilo käk om dagen eller mer för att ens komma nära 2000 kcal per dag. Och jag är en rätt stillsittande person, bortsett från gymmandet, så min kropp klarar bara inte av att få ur sig det. Dvs, med min nuvarande kassa förbränning så kan min kropp, oavsett vad det än är, inte bränna en viss mängd mat, utan jag måste helt enkelt äta mycket mindre och mer onyttigt än jag vill och därför inte vara lika mätt. Gör jag inte detta så glider jag runt med 7kg mat i buken och ser gravid ut, något jag gärna slipper.
Hade jag dock fått äta så nyttigt som jag ville och min kropp klarade av att förbränna som den skulle så hade jag nästan haft omöjligt att nå upp till 2000 kcal per dag. Och av vad jag hört och läst så skapar muskelbyggande en högre ämnesomsättning/förbränning. Då hade jag helt enkelt kunna äta mer, men fått det igenom kroppen lättare, och inte blivit bukgravid :)
Hade jag kunnat äta så nyttigt jag vill, men samtidigt hållt nere mängden mat jag äter till min nuvarande mängd så att kroppen klarar av att förbränna det, så hade jag legat på typ 7-800 kcal per dag, vilket ju inte är bra. Så jag är tvingad att äta onyttigt :(
Du säger ju emot dig själv, du har svårt att nå upp till en viss kalorimängd samtidigt som du inte blir mätt, var är logiken i det..
Och 1kg mat över en dag är ju inte särskilt mycket, för att dra ett exempel 1kg kyckling spritt över en dag är max fyra måltider, och då har du inte ens något till det vilket vore normalfallet, det blir ungefär 1200kcal, ta fläskfile så är det ungefär det dubbla. Sen hoppar du från 1kg till 7kg i din jämförelse vilket visar på totalt brist på verklighetsförankring.
Erkänn för dig själv att du har skev kroppsuppfattning och relation till mat och börja jobba på det istället för att hela tiden rationalisera, det borde ju ringa varningsklockor när flera personer redan flaggat i din tråd att dom tycker du verkar oseriös eller att du driver med dom.
Chaimbers
2011-09-02, 21:33
Får jag äta så nyttigt som jag vill så måste jag dra i mig typ 1 kilo käk om dagen eller mer för att ens komma nära 2000 kcal per dag. Och jag är en rätt stillsittande person, bortsett från gymmandet, så min kropp klarar bara inte av att få ur sig det. Dvs, med min nuvarande kassa förbränning så kan min kropp, oavsett vad det än är, inte bränna en viss mängd mat, utan jag måste helt enkelt äta mycket mindre och mer onyttigt än jag vill och därför inte vara lika mätt. Gör jag inte detta så glider jag runt med 7kg mat i buken och ser gravid ut, något jag gärna slipper.
Hade jag dock fått äta så nyttigt som jag ville och min kropp klarade av att förbränna som den skulle så hade jag nästan haft omöjligt att nå upp till 2000 kcal per dag. Och av vad jag hört och läst så skapar muskelbyggande en högre ämnesomsättning/förbränning. Då hade jag helt enkelt kunna äta mer, men fått det igenom kroppen lättare, och inte blivit bukgravid :)
Hade jag kunnat äta så nyttigt jag vill, men samtidigt hållt nere mängden mat jag äter till min nuvarande mängd så att kroppen klarar av att förbränna det, så hade jag legat på typ 7-800 kcal per dag, vilket ju inte är bra. Så jag är tvingad att äta onyttigt :(
det verkar som du tror att bara för du är mätt och har mat i magen så förbränner inte din kropp det jämfört med om du hade ätit onyttig kaloririk mat vilket givetvis är fel
Fan va coolt! :)
Sitter och kikar på övningar nu faktiskt. Ska iväg och träna strax (inte hunnit tidigare idag pga ärenden) och tänkte köra triceps och bröst :)
EDIT: Var tvungen att kika på din journal igen. Seriöst... din kropp är f*n perfekt! Wow! Fyf*n va glad du måste vara :) Blir djupt inspirerad!
EDIT 2: Måste fråga en sak till: Kände du att du var tvungen att anpassa mängden mat du åt? Eller var det bara att hålla sig inom energigränsen? (Dvs, hade det spelat någon roll tror du om du tröck i dig 1kg keso och 1kg kalkon (om du nu klarade av det teoretiskt sett) och då totalt låg på 2000 kcal om dagen, eller var du liksom jag tvungen att äta lite mer energität mat för att få ner mängden mat?)
Jag gillar att äta sällan och i stora volymer. Så var inte så mycket anpassning. Äter inte så energität mat. Du kommer nog få en bra form du med!
DroopySWE
2011-09-03, 07:51
Det finns mycket kunnigt folk här, så jag frågar er: om ens urin är ovanligt gult och man kissar väldigt ofta helt plötsligt, vad kan det bero på då?
Jokester
2011-09-03, 08:52
Att denna tråd inte blivit låst ännu...
Hahahahaa, hur orkar man? Lås denna jävla tråd, han trollar ju sönder.
Är det så att du har Aspergers syndrom DroopySWE? Hoppas du förstår att det skulle öka förståelsen och underlätta bemötandet mot dig om du talade om det i så fall!!
DroopySWE
2011-09-03, 19:39
Tänkte bara kolla, jag hade benhinneinflammation för typ 2 år sedan och har nu fått känningar i benhinnorna pga hård konditionsträning varje dag (lika mycket joggande och crosstraining).
Någon som har bra koll på nån typ av konditionsträning som passar när man börjar känna av benhinnorna?
DroopySWE
2011-09-03, 21:34
Bulkat upp nu 3-4 kg medvetet. Mår inte bra av att ligga så lågt. Ska sluta nojja nu och börja ta era råd :) Tänker käka nyttigare och mer så att jag är mätt men ändå gå ligger typ 500 kcal under energibalans så att jag går ner i fett ändå. Ser jag gravid ut så får jag göra det. Orkar inte leva på luft mer.
Dags att göra rätt nu! Jippi!
Springer
2011-09-03, 21:46
Boule sliter inte på benhinnorna, och är j-a bra för kondisen!
DroopySWE
2011-09-03, 22:35
Boule sliter inte på benhinnorna, och är j-a bra för kondisen!
Boule i all ära :P Jag tänkte dock mer på någon gymaktivitet ;)
DroopySWE
2011-09-04, 07:28
Tja, gott folk! Står och planerar dagens matschema och kikade runt lite på näringsvärdet för ägg. På vissa ställen står det dock att ägg innehåller ca 130 kcal per 100g, medans på andra ställen står det 180 kcal. Någon som vet vart sanningen ligger?
Kan tänka mig att näringsinnehåll för olika ägg kan variera lite mer än andra livsmedel pga ursprung och vad för slags foder hönorna får osv, precis som kött med lite högre fetthalt.
Jag har dock förtroende för att livsmedelsverkets genomsnittsvärden är hyffsat bra uppskattade och de anger:
Ägg konventionellt rått Energi (kcal) kcal 137
Ägg ekologiskt rått Energi (kcal) kcal 141
Tänkte bara kolla, jag hade benhinneinflammation för typ 2 år sedan och har nu fått känningar i benhinnorna pga hård konditionsträning varje dag (lika mycket joggande och crosstraining).
Någon som har bra koll på nån typ av konditionsträning som passar när man börjar känna av benhinnorna?
Du kan alltid cykla eller åka skidor (har du rullskidor fungerar det alldeles utmärkt att staka). Sen så tycker jag inte du ska köra konditionsträning (eller träning överhuvudtaget) alla dagar i veckan. Minst 1 vilodag (finns väl knappt nån elitidrottare som inte har en vilodag) behövs om kroppen ska återhämta sig och om du vill se resultat i längden.
DroopySWE
2011-09-04, 09:16
Tack för svaren! Det uppskattas :)
Jokester
2011-09-04, 10:53
14 sidor...
14 sidor...
Vad säger man?*gah!*
DroopySWE
2011-09-04, 11:33
Kan stollt meddela 2 saker: jag har slängt batteriet i min våg och jag ser åter höggravid ut :) Nu jäklar kör vi :)
Eddie Vedder
2011-09-04, 11:52
14 sidor...
Vad säger man?*gah!*
Ingen tvingar er att varken läsa eller posta i tråden.
DroopySWE
2011-09-04, 13:25
Ingen tvingar er att varken läsa eller posta i tråden.
Skönt engagemang av dig :) Du pratar dock med folk med attitydsproblem som du tyvärr inte kan nå :( det bästa är bara att ignorera sånt folk :)
DroopySWE
2011-09-04, 16:25
Mitt BEE-värde är ca 1800. Idag har jag jobbat (står upp hela tiden när jag jobbar och går runt å fixar grejer etc. inte snickarslit, men inte kontorslandskap heller!) 9 timmar. Kommer gå runt på typ 2700 kcal idag. Tänkte slänga in ett styrkepass och ca 40 min crosstraining med. Är rätt kass på hur jag ska multiplicera (1,2-2,0). Vad tror ni? Energibalans? Underskott?
DroopySWE
2011-09-04, 16:44
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=164638124
Införskaffade denna idag :) Bra val, eller borde jag har köpt någon bättre nån annan stans för dom pengarna?
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=164638124
Införskaffade denna idag :) Bra val, eller borde jag har köpt någon bättre nån annan stans för dom pengarna?
skulle inte du sluta nojja?
DroopySWE
2011-09-04, 18:25
skulle inte du sluta nojja?
Jo? Har slängt mitt vågbatteri :)
Köpte denna för att jag väldigt gärna vill veta exakt vad jag äter :) Det är inget fel med det! Det är bara smart enligt mig.
DroopySWE
2011-09-04, 21:53
Blev ett stenhårt bröstpass (5 övningar, 4x10 på varje) och kondis på det :) Mumma :)
DroopySWE
2011-09-04, 22:28
Fråga:
Hur många gram kolhydrater per dag kan man klämma i sig och fortfarande tappa i fettmängd genom energiunderskott?
Ungefärligen nu bara då... Jag beräknar att gå runt på på typ 180 gram om dagen. Är det för mycket?
DroopySWE
2011-09-04, 22:46
(PS. Ni får jättegärna svara att 180 gram per dag är okej, för jag _älskar kolhydrater_ :D)
Har man energiunderskott går man ner i fett. Spelar ingen roll om man äter 1 eller 400 gram kolhydrater.
DroopySWE
2011-09-04, 23:07
Har man energiunderskott går man ner i fett. Spelar ingen roll om man äter 1 eller 400 gram kolhydrater.
Ah, coolt :) Så 1 eller 400 gram kolhydrater spelar mer roll vid muskelbygge då kanske?
Jag har börjat köra 5 dagar i veckan nu med muskelbygge, så 180 gram (gissar på att det är rätt mycket) kanske även hjälper till mitt muskelbygge? :)
Kolhydrater är bl.a bra för återhämtningen och mer tryck vilket gör att man kan prestera bättre på träningen. Så ät på. Musklerna behöver dock proteiner för att bygga upp sig efter träningen så det bör man ha mest fokus på.
DroopySWE
2011-09-04, 23:31
Kolhydrater är bl.a bra för återhämtningen och mer tryck vilket gör att man kan prestera bättre på träningen. Så ät på. Musklerna behöver dock proteiner för att bygga upp sig efter träningen så det bör man ha mest fokus på.
Ok :) Tänkte köra 1 proteinshake och en rejäl skål gröt till frukost. Sen träning nån timme senare i typ 1,5-2 timmar. Sen tänkte jag köra 1 proteinshake på det och mer gröt. Är det bra? Eller är det viktigare med proteinet efter gymmet? Borde jag lägga kolhydraterna på andra tillfällen?
Alla tips är jättevälkomna! Tack för hjälpen! :)
DroopySWE
2011-09-05, 00:08
Juste, när jag ändå har dig på tråden: Av min mat så hade jag tänkt att köra 200 gram havregryn (jag _ÄLSKAR_ gröt :)). Hade tänkt köra x gram gröt när jag vaknar, x gram efter träningen och x gram typ 3 timmar senare.
Om DU skulle fördela dessa 200 gram havregryn över dagens 6 första timmar på 3 portioner för att uppnå optimal mättnadskänsla över dagen sett, hur hade du då fördelat det över dessa 3 mål? :)
Juste, när jag ändå har dig på tråden: Av min mat så hade jag tänkt att köra 200 gram havregryn (jag _ÄLSKAR_ gröt :)). Hade tänkt köra x gram gröt när jag vaknar, x gram efter träningen och x gram typ 3 timmar senare.
Om DU skulle fördela dessa 200 gram havregryn över dagens 6 första timmar på 3 portioner för att uppnå optimal mättnadskänsla över dagen sett, hur hade du då fördelat det över dessa 3 mål? :)
Ätit 200G i en måltid, typ grötform.
Japp, efter träningspasset för min del.
Ska man trycka i sig så mycket havregryn så kan det vara värt att värma gröten lite extra, och lite längre, för att få bort lite mer fytinsyra, väl.
DroopySWE
2011-09-05, 10:14
Men jag har bestämt mig för att äta 3 skålar gröt och 2 mål lagad mat per dag. Kör jag istället all gröt i en omgång så blir det väl svårt att stå sig på det sen under dagen innan jag ska äta nästa gång?
vicarious
2011-09-05, 10:17
Men jag har bestämt mig för att äta 3 skålar gröt och 2 mål lagad mat per dag. Kör jag istället all gröt i en omgång så blir det väl svårt att stå sig på det sen under dagen innan jag ska äta nästa gång?
Det vet du inte förrän du har testat, eller hur?
DroopySWE
2011-09-05, 10:22
Det vet du inte förrän du har testat, eller hur?
Kanske inte. Tänkte bara att folk här kanske hade setat i en liknande sits och hade nåt finurligt tips :P Hehe
DroopySWE
2011-09-05, 15:26
Idag kommer jag att ha fått i mig ca 1900 kcal (mitt BEE-värde är 1770). Jag kommer ha haft en softardag framför datorn, bortsett från ett gympass där jag kommer ha bränt ca 5-600 kcal.
Bra? Något jag bör ändra? :)
Kanske tid att starta en träningsjournal? ;)
Jag vet inte dina mål med träningen men det ser bra ut om man ser på siffrorna. Hur många gram protein har du fått i dig?
DroopySWE
2011-09-05, 16:04
Kanske tid att starta en träningsjournal? ;)
Jag vet inte dina mål med träningen men det ser bra ut om man ser på siffrorna. Hur många gram protein har du fått i dig?
Stämmer mina beräkningar så bör det bli ganska precis 150 gram. Min matchvikt är ~72kg, men nu väger jag säkert 76-77kg minst med mängder av mat å vätska i mig :)
Funkar? :)
Stämmer mina beräkningar så bör det bli ganska precis 150 gram. Min matchvikt är ~72kg, men nu väger jag säkert 76-77kg minst med mängder av mat å vätska i mig :)
Funkar? :)
Visst funkar det. Försök landa på minst 2g per kilo du väger.
DroopySWE
2011-09-05, 16:11
Visst funkar det. Försök landa på minst 2g per kilo du väger.
Då måste jag ju ligga rätt bra till! :) Det läskiga är att jag faktiskt inte tänkt på hur mycket protein jag måste få i mig, utan har bara tänkt på energin. Rätt coolt att jag landar på rätt precis 2g protein per kilo kroppsvikt bara av slumpen :D
Dagens diet blir:
Gröt på 80 gram havregryn
Gröt på 40 gram havregryn
Mos på 100 gram mospulver, vatten, spenat, tomat, 216 gram torsk, 1 ägg
Gröt på 80 gram havregryn
Ca 200 gram potatis, 150 gram kycklingfilé
En del fettfri light-dressing på måltid 3 och 5 ;)
Blir rätt precis 1900 kcal enligt mina beräkningar :)
DroopySWE
2011-09-05, 16:27
Haha herregud va gravid jag ser ut nu med all denna mat och vätska i mig =D Men samtidigt märker jag hur jäkla mycket bättre jag mår fysiskt. Orkar så mycket mer än för bara några dagar sen :) Mumma!
Ska nog fan inte väga mig förrens nästa sommar igen :) Mitt mål till denna sommar va att bli så fettfri som jag bara kunde. Och från 1 mars i år till i mitten av juli gick jag ner från 97kg till 72kg! Nu är det bygga som gäller och det är 10 månader kvar till nästa juli :) Dags att skita totalt i vågen och bara gå räkna ut exakt vad jag äter och veta inombords att det man gör är rätt och bara bygga så gott det går och bli så grym man bara kan till beach 2012 :)
DroopySWE
2011-09-06, 13:23
Fråga: Vart sätter sig vattenvikt egentligen? Har ju gått rätt högt på kolhydraterna senaste dagarna och ser direkt t.ex. att mina händer ser mycket fetare ut än tidigare :P Inte kan vattenvikten sätta sig där? :P
Reaper123
2011-09-06, 13:28
Fråga: Vart sätter sig vattenvikt egentligen? Har ju gått rätt högt på kolhydraterna senaste dagarna och ser direkt t.ex. att mina händer ser mycket fetare ut än tidigare :P Inte kan vattenvikten sätta sig där? :PDen kan sätta sig mer eller mindre var som helst. Vanligast är väl mage, ansikte (hals) och lår... eller ja, där dom flesta brukar ha sin övervikt!
Så svaret är väl ja, du kan bli svullen/uppblåst om händerna om du har otur!
DroopySWE
2011-09-06, 13:52
Den kan sätta sig mer eller mindre var som helst. Vanligast är väl mage, ansikte (hals) och lår... eller ja, där dom flesta brukar ha sin övervikt!
Så svaret är väl ja, du kan bli svullen/uppblåst om händerna om du har otur!
Ok, då vet jag :) Hur mycket vattenvikt kan man dra på sig typ...? Eller fortsätter det bara upp, upp, upp utan stop? :P
Förlåt, jag glömde att flickscouter bara åt småportioner 78ggr om dagen:(
DroopySWE
2011-09-06, 13:58
Förlåt, jag glömde att flickscouter bara åt småportioner 78ggr om dagen:(
Haha, ja men jag vill ju hålla mig mätt ju :P
Jokester
2011-09-06, 14:30
Fråga: Vart sätter sig vattenvikt egentligen? Har ju gått rätt högt på kolhydraterna senaste dagarna och ser direkt t.ex. att mina händer ser mycket fetare ut än tidigare :P Inte kan vattenvikten sätta sig där? :P
:laugh:
Reaper123
2011-09-06, 15:00
Ok, då vet jag :) Hur mycket vattenvikt kan man dra på sig typ...? Eller fortsätter det bara upp, upp, upp utan stop? :POm du tar reda på hur stor andel av kroppen som faktiskt är vatten (tex google) så inser du nog snart varför en varierad vattenvikten gör så stort utslag på vågen även om det du tappat/lagt på dig ett par %, men exakt hur mycket är svårt att säga då det är personligt! (något kilo över ett dygn eller två är inte ovanligt)
... tänker inte ens svara på din sista fråga! :D
DroopySWE
2011-09-06, 15:41
En fråga: Varför är det så ofantligt många som påstår att man ska dra ner mycket på kolhydraterna när man vill förlora kroppsfett? Om det nu stämmer att det bara är energi in - energi ut som spelar roll, varför är så himla många felinformerade?
En fråga: Varför är det så ofantligt många som påstår att man ska dra ner mycket på kolhydraterna när man vill förlora kroppsfett? Om det nu stämmer att det bara är energi in - energi ut som spelar roll, varför är så himla många felinformerade?
Många är väldigt protein kåta. Därför äter de mindre kolhydrater och trycker in mer protein i kosten i hopp om att det är mest optimalt.
Det kanske är den mest optimala kosten vid deff men jag ska inte uttala mig om något jag inte vet.
För att kolhydrater till stor del är "onödiga".
Kroppen klarar sig bra på fett och protein.
Dessutom är det många som upplever det lättare att hålla sig på underskott av en sådan diet.
DroopySWE
2011-09-06, 15:56
För att kolhydrater till stor del är "onödiga".
Kroppen klarar sig bra på fett och protein.
Dessutom är det många som upplever det lättare att hålla sig på underskott av en sådan diet.
Inte min kropp :( Jag blir inte mätt av protein, som folk verkar bli. Jag bli mätt på kolhydrater. Mmmmm, kolhydrater ;)
Men totalt sett är det bara underskottet som spelar roll? Jag kan ligga på mina 180-200g kolhydrater per dag (och ett underskott) och tappa fettet utan problem som tidigare sagts i denna tråd? :)
DroopySWE
2011-09-06, 16:00
Förresten: Hur ska man göra för att veta exakt hur man ska multiplicera sitt BEE-värde? Om jag utgår från att jag slappar idag (som jag gör, hehe) och därför en stressfaktor på 1,2. Hur mycket ska man öka det värdet när jag räknar med att hårt gympass (där vi säger att jag bränner 500 kcal på kondis samt kör igenom 1 muskelgrupp låtsas vi)?
Mitt BEE-värde är 1770, så en slappardag blir ju 2124. Ska man bara räkna på dom kalorierna man bränner på gymmet på det värdet då eller? Säg att jag bränt 600 kalorier på gymmet, blir energibalans den dagen 2724 eller? Eller hur ska man tänka?
Men totalt sett är det bara underskottet som spelar roll? Jag kan ligga på mina 180-200g kolhydrater per dag (och ett underskott) och tappa fettet utan problem som tidigare sagts i denna tråd? :)
Ja det kan du! Men protein i samband med styrketräning är viktigt under viktnedgången för att bevara så mycket muskler som möjligt. Gör man inte det, tappar man även mycket muskler på ett underskott. Visst har man lägre en siffra på vågen, men man ser i princip lika tjock ut som innan fast bara mindre.
Många upplever det svårt eller onödigt att trycka in 200g kolhydrater under deff, just för att dem främst vill ha utrymme till protein.
Edit: Btw, du har nog missat den här tråden - http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=171276
Jokester
2011-09-06, 19:00
Ja det kan du! Men protein i samband med styrketräning är viktigt under viktnedgången för att bevara så mycket muskler som möjligt. Gör man inte det, tappar man även mycket muskler på ett underskott. Visst har man lägre en siffra på vågen, men man ser i princip lika tjock ut som innan fast bara mindre.
Många upplever det svårt eller onödigt att trycka in 200g kolhydrater under deff, just för att dem främst vill ha utrymme till protein.
Edit: Btw, du har nog missat den här tråden - http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=171276
Ja, du kan tappa muskler om du ligger på för stort kaloriunderskott och inte äter tillräckligt med protein, men ska du tappa mycket muskler bör du ha en ordentlig mängd muskelmassa innan. Och att man skulle se lika fet ut av att bli av med både fett och muskler är inget annat än struntprat.
Jag sa aldrig lika fet. Jag skrev "Man ser i princip". Klart man ser mer smal ut när man går ner i fett och det spelar roll hur mycket med. Men jag har personligen sett för många människor som bara pumpat konditionsträning och legat på kaloriunderskott och jag tycker inte att deras resultat blev speciellt vackra.
DroopySWE
2011-09-06, 21:24
Körde tidigare idag:
5 min rodd uppvärmning
Triceps, 4 övningar, 4x10
30 min crosstrainer
15 min intervall-löpning
Sen blev det 75 gram protein rakt ner i magen ;)
DroopySWE
2011-09-06, 21:37
Med tanke på att jag har vägt ca 35-40 kg (beroende på vad jag nu väger) mer än jag gör nu så ska det bli kul att se hur gravid jag kan bli när jag nu äter mkt mer än innan :D Haha!
DroopySWE
2011-09-07, 20:33
Idag:
Intag: ~2000 kcal, varav 143g protein (hade gärna tagit 10g till, men nåja...)
Träning: 5 min rodd, axlar 4 övningar 4x10 reps, 45 min intervall-löpning.
Slappardag i övrigt :P
Invändningar? :)
Jokester
2011-09-07, 20:43
Dags att starta en journal istället kanske?
DroopySWE
2011-09-07, 20:57
Dags att starta en journal istället kanske?
Men då måste man ju börja mäta omfång och sånt där väl...? Orka :P Och jag spanade in några journaler. Det är aldrig nån som svarar i dom. Ni svarar ju :) Fast klart, om någon mod tycker att det jag skriver numera är i fel sektion, så får ni ju såklart flytta tråden till journalavdelningen om ni vill och döpa om tråden till tex "Min journal. Gudakropp stranden 2012" eller nåt :P
Upp med en journal, Droopy. Jag lovar att följa den och kommentera!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.