handdator

Visa fullständig version : Magsjuka - vad äta, och negativa effekter?

Nex
2003-12-19, 20:49
Fan också, då har man åkt på en magsjuka då (man ska inte vistas i närheten av dagisbarn :furious: , dock svårt när man har ett sånt själv).

Nån som har några tips på vad man käkar i en sån situation, för att i möjligaste mån undvika att gå omkring och vara katabol, men samtidigt inte mucka för mycket med magen?

Lyckligtvis har jag fått ner lite ris med grönsaker och buljong. Kistan verkar även (peppar peppar) acceptera vatten med protec-protte, så det är mina egna tips så här långt.

Vet nån förresten om det finns nån risk för att tappa en märkbar mängd massa/styrka på säg en dags svält med i princip bara vatten (skulle inte tro det)?

:( :furious: :eating:

LunaSpice
2003-12-19, 22:30
Se till att få i dig rejält med vatten och elektrolyter. Det är det _allra_ viktigaste. Dessutom så handlar det ju bara om några dagar så jag tror inte du ska bry dig om det så mkt. Rivna äpplen utan skal, blåbärssoppa, avslagen cola etc. Testa även havregryn, det funkar på mig. Vad du bör äta spelar ju lite roll också åt vilket håll sjukan uttrycker sig så att säga...upp eller ner. :) Är det neråt så har födan redan hunnit komma igenom och du har fått ett marginellt större upptag än om det kommer upp genom munnen...usch. jaja, lycka till. Det är som sagt så kort tid så det kommer knappt ge någon märkbar muskelminskning.

Tolkia
2003-12-19, 22:47
Avslagen cola är en klassiker - annan avslagen läsk går säkert också fint om man inte gillar colasmaken (det man sätter i sig bör ju verkligen smaka en, för att inte i onödan öka risken att det skall komma upp igen ...) men den skall vara avslagen, annars är man inte snäll mot sjuka lilla magen. Te (med socker för den som vill) och rostat bröd eller skorpor (helst utan pålägg) brukar också fungera bra. Inte minst viktigt är att äta lite i taget: en tugga - paus - en tugga - paus ... eftersom man ändå inte orkar göra något annat än ligga och må dåligt kan man ju lika gärna låta ätandet ta tid. Muskel-mistar-oro skjutes lämpligen åt sidan med maximal kraft (t.o.m. en magsjukesvag bör kunna orka det ...) som den noja den är - kroppen är bra på att hämta upp efter den sortens turboförluster; fråga varje viktnojig tjej som hoppats på bestående viktnedgång efter en magsjukeresa ... ;)