handdator

Visa fullständig version : Förmåner på jobbet

lofito
2011-08-19, 08:17
Vad tycker ni är bra med erat jobb som sticker ut lite extra - har ni några förmåner ni skulle vilja dela med er av som ni tycker finns på erat jobb?
Berätta även vad ni jobbar med.

Jag: Industri (skiftjobb)

Förmån 1: Jobbar du övertid har du rätt till en lunch med dryck och annat här på jobbet - och lunchen får man via jobbets egna storkök som gör god och färsk mat!

Förmån 2: Om du får en förfrågan om att jobba övertid kan man alltid förhandla sig till olika upplägg. Man kan förhandla sig till att man någon annan dag får ledigt med betalt tex eller att några andra dagar som man normalt sett jobbar ordinarie istället blir övertidstimmar.

Tredje och sista förmånen: Tackar man ja till övertiden så får man ju sina övertidstimmar. Men anser man att man är klar för dagen efter några övertidstimmar så att det räcker till dagen efter kan man få sluta tidigare men man får ändå betalt för 8 övertidstimmar. Alternativt att man börjar senare nån dag då man kör morgon men man får ändå betalt de timmarna man inte är på jobbet.

Epson
2011-08-19, 08:25
Säljare: Först och främst är det helt ok grundlön för att vara ett säljjobb. Sen är det väl kanske inte direkt förmåner, men en fördel är att det är rätt sjyssta bonusnivåer (upp till en viss gräns) som är relativt lätta att nå upp till imo. Samt att jag har det rätt flexibelt med tider och hur jag lägger upp mitt arbete så länge det går bra.

Kom på en sak till: har rätt bra sjukförmåner.

Jobbar extra som PT: Har möjlighet att träna gratis i hela Norden. Får skor ett par gånger om året. Lite rabatter och annat på vissa tränings/hälsa-relaterade saker jag aldrig utnyttjar.

shut teh face
2011-08-19, 08:25
Jobbar inom IT

# Får åka på utbildning för 60,000 per år, inklusive resa då och hotell (max 2000 per natt), utomlands ifall det kan motiveras. Tänk här på att en veckas IT-utbildning oftast är på 30,000 så det blir två veckor per år. Är rätt dynamiskt, förra året åkte jag på kurs för 120.000 :D

# Jobbar jag 3-4 timmar natt så får jag dagen efter ledigt, är det 2 timmars nattjobb så blir det väl en halvdag ledigt

# Generösa flextidsramar, egentligen hur jag vill

# Subventionerad lunch på restaurangen på jobbet, betalar 30 kr per dag och det är nice buffé.

# 30 extra föräldradagar på 90% lön (1 års anställning), har man varit här 5 år så får man 120 dagar extra

# Gym, pool, bastu på jobbet som man får nyttja och boka upp själv, med familj, vänner etc.

# Betalar mitt bredband hemma..

# Diverse tjosan, jag kan gå göra sån där ögonlaseroperation för 30k, då betalar jag 4000 i månaden i tre mån på min lön så är det klart. Har även 15% på många elektrikaffärer, sen så jag gå till läkare/gymnast och sånt skit på arbetstid, lämna blod osv. Jobbet betalar även läkarkostnader samt synundersökning, inte tandläkare dock.

Allt jag kommer på nu, egentligen inget speciellt.

Barstar
2011-08-19, 08:27
Datakonsult

1. Flextid!
2. Friskvårdsbidrag 3000/år
3. Gratis frukost varje dag
4. Sjukförsäkringar a lá gräddfil
Och så lite till...

raQblad
2011-08-19, 08:29
Extrajobbar som PT, får træna gratis i hela norden.

Mitt riktiga jobb ger inga speciella førmåner.

tntballe
2011-08-19, 08:41
Industriarbetare som bara jobbar helger.

Förmån 1: Få timmar.
Förmån 2: Bra lön sett till antalet timmar.
Förmån 3: Gratis äckligt kaffe.

lofito
2011-08-19, 08:41
Jobbar inom IT

# Får åka på utbildning för 60,000 per år, inklusive resa då och hotell (max 2000 per natt), utomlands ifall det kan motiveras. Tänk här på att en veckas IT-utbildning oftast är på 30,000 så det blir två veckor per år. Är rätt dynamiskt, förra året åkte jag på kurs för 120.000 :D

# Jobbar jag 3-4 timmar natt så får jag dagen efter ledigt, är det 2 timmars nattjobb så blir det väl en halvdag ledigt

# Subventionerad lunch på restaurangen på jobbet, betalar 30 kr per dag och det är nice buffé.

# 30 extra föräldradagar på 90% lön (1 års anställning), har man varit här 5 år så får man 120 dagar extra

# Gym, pool, bastu på jobbet som man får nyttja och boka upp själv, med familj, vänner etc.

# Diverse tjosan, jag kan gå göra sån där ögonlaseroperation för 30k, då betalar jag 4000 i månaden i tre mån på min lön så är det klart. Har även 15% på många elektrikaffärer, sen så jag gå till läkare/gymnast och sånt skit på arbetstid, lämna blod osv. Jobbet betalar även läkarkostnader samt synundersökning, inte tandläkare dock.

Fan, jag blev lite sugen på allt det där, låter ju frestande :)
Vad mer inom IT specifikt jobbar du med?

Epson
2011-08-19, 08:43

Tycker det var grymma förmåner :thumbup:

Eira
2011-08-19, 08:47
Jobbar inom IT

Kan rekomendera VMworld i Las Vegas nästa helg :)
Så min förmån får vara att jag får åka dit gratis och bo på Wynn i 4 nätter + käk och diverse krök. Bara för man sålde lite.

Mental
2011-08-19, 08:51
Dietist, slutenvård

Tränar 1h på arbetstid i veckan
500kr i träningsbidrag/år
Flextid

Och jobbet i sig är toppen, så jag är mikket nöjd!

agazza
2011-08-19, 09:00
Fri telefon
fritt internet
fri bil
betalda resor
full flex, styr mina egna jobb helt och hållet så länge projekten blir klara inom rätt tidsram
5000kr i bonus per semestervecka som tas ut mellan januari - mars
årlig avkastning på aktieinnehavet hos firman (jag har dock avstått från att köpa aktier pga att dom övervärderar sig själva rätt ordentligt)
Sjukförsäkringen är bra, fria besök hos naprapat/massör osv
Bra lön/ timme men det är väl inte en förmån.
Dietersättning
reseersättning
styrande position ersättning

EDIT: för kaffedrickare finns det en mugg på statoil i norge som kostar 149kr sen är det gratis kaffe resten av året.. ingen förmån då, och inget plus enligt mig heller, men för kaffedrickare är det nog guld :D

Är säkert mer också

Nackdelarna överväger dock fördelarna med hästlängder

lofito
2011-08-19, 09:01
Fri telefon
fritt internet
fri bil
betalda resor
full flex, styr mina egna jobb helt och hållet så länge projekten blir klara inom rätt tidsram
5000kr i bonus per semestervecka som tas ut mellan januari - mars
årlig avkastning på aktieinnehavet hos firman (jag har dock avstått från att köpa aktier pga att dom övervärderar sig själva rätt ordentligt)

Nackdelarna överväger dock fördelarna med hästlängder

Du nämnde inte vad du jobbade med.

rooz
2011-08-19, 09:09
Shuttehface leder ju ganska klart:)

* Fri tillgång till gym 24/7
* Gratis träning i hela Sverige på F6S-anläggningar (Även i Norge)
* Träna på arbetstid, ca 2-3H i veckan
* Diverse rabatter på butiker i sthlm, 10-15%

Sen var det slut:(

häftig
2011-08-19, 09:17
Text

Du glömde den viktigaste förmånen: Kolozzeum på arbetstid

Epson
2011-08-19, 09:18
Du glömde den viktigaste förmånen: Kolozzeum på arbetstid

Den har man nästan obegränsat med :D

agazza
2011-08-19, 09:22
Du nämnde inte vad du jobbade med.

Bygger ut fibernätet i Norge

lofito
2011-08-19, 09:24
Shuttehface leder ju ganska klart:)

* Fri tillgång till gym 24/7
* Gratis träning i hela Sverige på F6S-anläggningar (Även i Norge)
* Träna på arbetstid, ca 2-3H i veckan
* Diverse rabatter på butiker i sthlm, 10-15%

Sen var det slut:(

Även du glömde nämna vad du jobbar med!

rooz
2011-08-19, 09:26
Även du glömde nämna vad du jobbar med!

Receptionist / Gyminstruktör.

O.W.
2011-08-19, 09:30
Dietersättning

Eh vad är det?

SiSenior
2011-08-19, 09:30
Jobbar som förskolelärare/ assistent inom skolan.

* 500kr i träningsbidrag/ år
* Alla "tävlingar" i olika sporter får jag betalat. T.ex. Stockholm Maraton och Vansbrosimmet.
* Får en värdecheck på duka/ inspiration till valfri vara under 800 kr innan varje sommar och vinter.
* Gratis pedagogisk frukost och lunch varje dag.
* En del gratis föreläsningar varje termin.

Snobbe
2011-08-19, 09:37
Jobbar inom IT

Vart jobbar du och anställer ni?;D

agazza
2011-08-19, 09:38
Eh vad är det?

Jag reser runt och jobbar och då ska inte jag behöva stå för merkostnaden för att jag inte kan äta min egen mat i mitt eget hem. Så jag får 215kr om dagen till att köpa mat, men det räcker inte långt i Norge, jag hade tjänat mer på att bara jobba i Oslo och ta med matlådor.

Har fackanslutit mig nu så det ska ändras till 456kr dagen, men vi får se hur det går.

martikainen
2011-08-19, 09:44
IT-branschen

*Fria utbildningar så länge man kan motivera det (utomlands är nog svårare men det blir en del konvent man kan få åka på tex Citrix synergy, VMworld osv.
*Jobbar man natt så blir det ledigt samma timmar på dagen
*Jobbar man mellan 18-00 på lördag så får man fri dag
*Har man jouren så får man 1 fri ledig dag efter jourveckan är slut
*Helt fria flextider, jag kör 7-15.30 konstant
*Ständig möjlighet till övertid (ser jag som en förmån då jag gillar att jobba mycket i perioder)
*3000kr Friskbidrag
*Friskvårdsförsäkring så man slipper allmäna vården, privatläkare samma dag + fria naprapat/massös osv vid behov.
*Chans att få belöningar för väl utfört arbete
*Gratis telefon
*Gratis 3G
*3 extra lediga dagar /år
*Möjlighet att jobbet betalar operationer, tex ögonlaser och att man sen betalar av det på bruttolönen (inte samma som Shutteh... men nära)
*Mycket teamaktiviteter/luncher, flera gånger/kvartal.

Det jag kunde komma på just nu i alla fall.

Ja jag gillar mitt jobb :D

agazza
2011-08-19, 09:46
Jag glömde att alla röda dagar i norge som faller in under veckodagarna får man fullt betalt för även fast man är ledig. Men det verkar gälla hela landet så det är väl inte heller en förmån.

Det landet är helt crazy.

Morrris
2011-08-19, 09:49

Det är jävligt smutt. Ibland. I små doser.

agazza
2011-08-19, 09:51
Det är jävligt smutt. Ibland. I små doser.

Jag tycker det är bra jämt jag, bra natur, vackra fjordar, bra med pengar. bra med förmåner.

Det är synd bara att alla jävla norrmän ska vara där och förstöra upplevelsen.

Mental
2011-08-19, 09:52
Jag glömde att alla röda dagar i norge som faller in under veckodagarna får man fullt betalt för även fast man är ledig. Men det verkar gälla hela landet så det är väl inte heller en förmån.

Det gäller även i landet Sverige, om man har månadslön ;)

shut teh face
2011-08-19, 10:22
Jag glömde även att jag har fri telefon som är obegränsad (Iphone), sen får jag träna 1 timme per dag om jag vill.

Sen får jag om jag vill arbeta hemma 1 dag i veckan, eller utbilda mig själv hemma 1 dag i veckan. Inte utnyttjat detta något dock men kan va skönt att jobba externt nån annanstans ett par dagar om man är på besök hos familjen.

Jag jobbar mest med arkitektur, upprättande utav nya system, linux, oracle, delprojektledare, mycket brett. Lite loghantering (splunk), redhat produkter (satellite, rhds) och drift utav applikation/databaser (oracle, sybase) på unix. Just nu håller vi på med lite alternativa databasmotorer, cassandra, mongodb

Zaqwer
2011-08-19, 10:30
Gratis kaffe och så har vi ett riktigt fint gym om man gillar att träna med fria vikter, även ett par av dom vanligaste maskinerna finns där.

daloatf
2011-08-19, 11:32
Yrke: Web designer , inkassochef och marknadsföringsassistent

Flex tider
Självutvalda arbetsuppgifter
Löneförhandling var sjätte månad
Fri telefon
Betald mobilräkning
Fritt årskort på gym
Dator
Gratis dricka och tilltugg i kiosken
Fria utbildningar om motiverat
Gratis elektronik om motiverat
Betalda utflykter
Betald lunch om motiverat

Vad jag kunde komma på nu.

martikainen
2011-08-19, 11:38
Gratis elektronik om motiverat

+1 på den, riktigt bra att få köpa in saker man behöver, senast blev det ny laptop (Lenovo W520) Anledning: Ska emulera citrixmiljöer! :)

daloatf
2011-08-19, 11:40
+1 på den, riktigt bra att få köpa in saker man behöver, senast blev det ny laptop (Lenovo W520) Anledning: Ska emulera citrixmiljöer! :)

Senaste var 8gb ram + os uppdatering till nuvarande datorn ( som jag även använder privat )

shut teh face
2011-08-19, 11:44
Jo ny utrustning får man ju om man motiverar det. Jag ville ha två stycken 24" på jobbet och fick det tillsammans med en ny dator. Men jag tycker det inte är en förmån, jag ska ha det jag behöver för att göra mitt jobb. :)

joker560
2011-08-19, 11:49
Servicetekniker

-Fri bil
-Fri telefon
-Vinstdelning varje sommar, iår runt 50 000, förra året 100 000.
-10% på dom reservdelarna man sålt till kund.
-Man kan styra sin tid helt själv
-1500:- i friskvårdsbidrag.
-Firmafest 2gg per år i göteborg

spoonchest
2011-08-19, 11:50
Dräng.
*Frysen full av kött ifrån djur man själv skött om.
*Potatis -fri tillgång
*Mjölk -fri tillgång
*familjeföretag - jag flexar hejvilt.
*Tillgång till verkstad, verktyg, och annan utrustning man kan tänka att andra måste hyra eller köpa.
*kroppsarbete.
*självgående - man styr, i stora drag, vad man ska göra under dagen.
Edit: å andra sidan vadar jag i bajs hela dagarna. Beroende på läggning kanske det inte platsar i denna tråd.

agazza
2011-08-19, 11:52
Dräng.
*Potatis -fri tillgång
*Mjölk -fri tillgång
*Tillgång till verkstad, verktyg, och annan utrustning man kan tänka att andra måste hyra eller köpa.
*kroppsarbete.

vinnare helt klart

Nuthead
2011-08-19, 11:53
Kontorsnisse

Kaffe & trög dator.

lofito
2011-08-19, 11:55
Spoonchest och Nuthead: dagens haha, fick mig ett gott skratt ifrån båda.

jikajd
2011-08-19, 12:03
Dräng.
*Potatis -fri tillgång
*Mjölk -fri tillgång
*kroppsarbete.

Vinnare

Sir Anselm
2011-08-19, 12:38
Tjänsteman på stort privat företag

3000 friskvårdsbidrag/år
2000 övrigt bidrag per/år (kan t.ex. användas till tandvård)
Fria läkarbesök
Fria mediciner
80 timmar betald ledighet utöver ordinarie semester

Finns lite om föräldrapenning, men det har jag aldrig haft anledning att sätta mig in i... Finns lite andra grejer också, men det är nog de stora grejerna.

shut teh face
2011-08-19, 12:40
Vinnaren är den som trivs bäst på jobbet. Jag skulle inte klara av ett tråkigt jobb om jag hade 100,000 i lön :)

von huff
2011-08-19, 13:01
Lagerförsäljare av byggmaterial

förmåner:inköpspris+5% på alla produkter altså inga förmåner alls om man inte råkar bygga hus

Torwald
2011-08-19, 13:04
Vore kul att se lite negativa aspekter också, så att man får en lite mer nyanserad bild av alla förmåner.

shut teh face
2011-08-19, 13:06
Vore kul att se lite negativa aspekter också, så att man får en lite mer nyanserad bild av alla förmåner.
Det kan ju inte vara en negativ förmån? :)

Negativt på mitt jobb är sega beslutsvägar och passivitet när det gäller större investeringar som man tycker är tråkigt i egenskap av tekniker.

raQblad
2011-08-19, 13:09
Alltså, flextid kan ju inte kallas førmån?

Jag jobbar som væktare. Førmån: Jobbar 8-16.

nim
2011-08-19, 13:10
Försvarsindustri:

- 1h träning på arbetstid varje vecka
- 2400:- motionsbidrag
- Gratis massage varje vecka
- Iphone 4 (till nästan alla)

shut teh face
2011-08-19, 13:10
Alltså, flextid kan ju inte kallas førmån?

Jag jobbar som væktare. Førmån: Jobbar 8-16.
En vanlig förmån men som är en väldigt bra förmån enligt mig. Tänk att behöva va på jobbet från 8-17? Ush.

Juste kom på en till förmån jag har; har 7 timmars arbetsdag. :D:D

von huff
2011-08-19, 13:13
Vinnaren är den som trivs bäst på jobbet. Jag skulle inte klara av ett tråkigt jobb om jag hade 100,000 i lön :)

Jag trivs bra men lönen är skit.För 100 000 skulle jag nog kunna ha ett jääävligt tråkigt jobb.Sen beror det ju på vad man menar med tråkigt, är det att inte ha nånting att göra eller enformiga uppgifter som t.ex jobb på fabrik?

Frantic
2011-08-19, 13:14
Brandman här

De tre största förmånerna:
Jag har väldigt roligt på jobbet.
Jag får (måste) träna på arbetstid.
Får vi inga larm på nätterna kan vi sova vilket innebär att vi kan sova bort 6-7 timmars arbetstid.

De negativa sakerna är väl ganska uppenbara. Att bli väckt mitt i natten av att en barnfamilj fått sin bil totalmosad av en lastbil i en trafikolycka är inte det minsta roligt.

shut teh face
2011-08-19, 13:16
Jag trivs bra men lönen är skit.För 100 000 skulle jag nog kunna ha ett jääävligt tråkigt jobb.Sen beror det ju på vad man menar med tråkigt, är det att inte ha nånting att göra eller enformiga uppgifter som t.ex jobb på fabrik?
Man tror det men det är inte så i längden, ett jobb ska man gå till varje dag i flera månader. 2-3 månader, visst men längre? Svårt...

Jag har nästan 40,000 i lön nu och lönen är inte alls motiverande för att gå till jobbet, det är andra saker helt enkelt.

frogmachine
2011-08-19, 13:21
Säljare, får gå hem relativt tidigt fullbetald nästan varje dag ( 1-tiden ) jobbar 1-2 timmar om dagen i snitt.

Barstar
2011-08-19, 13:22
Flextid och möjlighet att jobba hemifrån är stora förmåner om man har barn som inte är gamla nog att vara hemma själva.

Kreditkort som företaget står för är inte fel, så länge det är motiverat får jag köpa vad jag vill.

Det mest negativa är att jag reser c:a 1 vecka i månaden.

Snobbe
2011-08-19, 13:25
Jag glömde även att jag har fri telefon som är obegränsad (Iphone), sen får jag träna 1 timme per dag om jag vill.

Sen får jag om jag vill arbeta hemma 1 dag i veckan, eller utbilda mig själv hemma 1 dag i veckan. Inte utnyttjat detta något dock men kan va skönt att jobba externt nån annanstans ett par dagar om man är på besök hos familjen.

Jag jobbar mest med arkitektur, upprättande utav nya system, linux, oracle, delprojektledare, mycket brett. Lite loghantering (splunk), redhat produkter (satellite, rhds) och drift utav applikation/databaser (oracle, sybase) på unix. Just nu håller vi på med lite alternativa databasmotorer, cassandra, mongodb

Helt offtopic men kör ni mongodb i produktions miljöer? Där jag jobbar så håller vi på att kika på det men vi verkar inte ha sett många som faktiskt använder det i prod.

Cilia
2011-08-19, 13:27
Jobbar som förskolelärare/ assistent inom skolan.

* 500kr i träningsbidrag/ år
* Alla "tävlingar" i olika sporter får jag betalat. T.ex. Stockholm Maraton och Vansbrosimmet.
* Får en värdecheck på duka/ inspiration till valfri vara under 800 kr innan varje sommar och vinter.
* Gratis pedagogisk frukost och lunch varje dag.
* En del gratis föreläsningar varje termin.
Jag hoppas du inte jobbar i Stockholms stad?

Jag håller med om att lönen inte är skäl nog att gå till jobbet även om den är hög

Anton Fräs
2011-08-19, 13:30
Dietiststudent

Kan "jobba" när jag vill utom några enstaka obligatoriska moment, bra för mig som nattuggla. Studentrabatter på en del grejer.

Pejij
2011-08-19, 13:42
Jobbar som telefonförsäljare på ett försäkringsbolag.

Korta arbetsdagar, 5 timmar i snitt (10-15 eller 16-21)
Provision = Hög lön jämfört med antal timmar
Ledig var 6e vecka
2000 kr friskvårdsbidrag/år
Gratis hem-, sjukvård- och olycksfallsförsäkring. 25% rabatt på övriga försäkringar. (+ rabatter som alla kunder får)
Många säljtävlingar med möjlighet till priser såsom utlandsresor flera gånger per år

shut teh face
2011-08-19, 13:50
Helt offtopic men kör ni mongodb i produktions miljöer? Där jag jobbar så håller vi på att kika på det men vi verkar inte ha sett många som faktiskt använder det i prod.
Nej inte än, men vi kollar på det på vissa delar av vår verksamhet. Det finns några i Europe som kör det skarpt, hörde något om det när vi diskuterade "studiebesök".

vicarious
2011-08-19, 13:54
Är jag den ende som känner för att byta jobb efter att ha läst den här tråden? :D

shadowfire
2011-08-19, 14:00
Försvarsindustrin, tjänsteman (chef)

Bra lön generellt, dock övertidsavlöst, så sett till antalet arbetstimmar jag plöjt ner så vettifan om den är så bra egentligen...
Gratis kaffe
Gratis frukt
Subventionerad lunch (på företagsrestaurangen)
Träningskort på Friskis o Svettis
En gratis aktie per innestående aktie i företaget efter 5 års anställning
Premiering vid anställning 10 års tid, 20, 30 osv...
Premiering vid större födelsedagar (30, 50, 60 osv)
Jobbdator som kan nyttjas privat (laptop), inkl mobilt bredband
Androidtelefon som kan nyttjas privat, inkl kostnader för samtal/msgs
Tjänstebil
10-25% Rabatt hos >30 företag, allt från däck till målarfärg, inredning, möbler mm
Sjukvårdsförsäkring som ger företräde i vården (autobahn till röntgen osv osv)
Bensinkort o kretidkort gratis (kortavgifter och kreditlimit dvs, ej själva köp som görs)
Möjlighet att jobba hemifrån + styr mina arbetstider själv (dock har jag alltid för mkt att göra)
Extra semesterdagar (tror det är 35 betalda/år).
Någon ledig "klämdag" som företaget bekostar/står för
Kompetensutveckling ser jag som en förmån (gratis konferenser, utbildningar mm)

Massor med negativa saker dock. Brister i styrning/ledning, vissa arbetsveckor uppgår till 100 timmar, hinner sällan ta rast eller äta lunch, hinner/får sällan gå på toalett mm, sjukt stressig miljö, brist på personalvård i form av utvecklingssamtal mm (åtminstone på toppnivå).

Jag valde att inte bara ta upp förmåner som sticker ut, utan faktiskt belysa förmåner som man lätt glömmer bort/tar för givet. En hög lön är för mig absolut ett skäl att gå till jobbet, eftersom lönen möjliggör en livsstil jag drömt om.

Snafu
2011-08-19, 14:21
Jag blir lite avis på alla andra. Hursomhaver.

1. gratis kaffe. Mycket viktigt.
2. Privat sjukvård
3. Köp en aktie få en gratis
4. Pensiontilläg från företaget.
5. Company shop - saker som kostar 500 spänn för 30-40 spänn.
6. Ytterst få idioter/inkompetenta.

Sen tar det nog slut tror jag.

Barstar
2011-08-19, 14:56
Jag blir lite avis på alla andra. Hursomhaver.

1. gratis kaffe. Mycket viktigt.
2. Privat sjukvård
3. Köp en aktie få en gratis
4. Pensiontilläg från företaget.
5. Company shop - saker som kostar 500 spänn för 30-40 spänn.
6. Ytterst få idioter/inkompetenta.

Sen tar det nog slut tror jag.

vad jobbar du med?

Barstar
2011-08-19, 14:57
Försvarsindustrin, tjänsteman (chef)

Bra lön generellt, dock övertidsavlöst, så sett till antalet arbetstimmar jag plöjt ner så vettifan om den är så bra egentligen...
Gratis kaffe
Gratis frukt
Subventionerad lunch (på företagsrestaurangen)
Träningskort på Friskis o Svettis
En gratis aktie per innestående aktie i företaget efter 5 års anställning
Premiering vid anställning 10 års tid, 20, 30 osv...
Premiering vid större födelsedagar (30, 50, 60 osv)
Jobbdator som kan nyttjas privat (laptop), inkl mobilt bredband
Androidtelefon som kan nyttjas privat, inkl kostnader för samtal/msgs
Tjänstebil
10-25% Rabatt hos >30 företag, allt från däck till målarfärg, inredning, möbler mm
Sjukvårdsförsäkring som ger företräde i vården (autobahn till röntgen osv osv)
Bensinkort o kretidkort gratis (kortavgifter och kreditlimit dvs, ej själva köp som görs)
Möjlighet att jobba hemifrån + styr mina arbetstider själv (dock har jag alltid för mkt att göra)
Extra semesterdagar (tror det är 35 betalda/år).
Någon ledig "klämdag" som företaget bekostar/står för
Kompetensutveckling ser jag som en förmån (gratis konferenser, utbildningar mm)

Massor med negativa saker dock. Brister i styrning/ledning, vissa arbetsveckor uppgår till 100 timmar, hinner sällan ta rast eller äta lunch, hinner/får sällan gå på toalett mm, sjukt stressig miljö, brist på personalvård i form av utvecklingssamtal mm (åtminstone på toppnivå).

Jag valde att inte bara ta upp förmåner som sticker ut, utan faktiskt belysa förmåner som man lätt glömmer bort/tar för givet. En hög lön är för mig absolut ett skäl att gå till jobbet, eftersom lönen möjliggör en livsstil jag drömt om.

Lite därför jag tog med flextid. Låter så här utan att ha någon riktig aning som att du har ett intressant jobb.

oracas
2011-08-19, 15:06
Jag måste helt klart byta jobb när jag har läst genom denna tråd..

Mina få förmåner är nog gratis kaffe!
Hade 6 timmar dötid/dag som förmån tidigare, mycket privata ärenden som kan göras... Men har tröttnat helt på den nu, så ser den inte längre som förmån!

Snafu
2011-08-19, 15:11
vad jobbar du med?

ja du, en salig blandning inom konsumentservice.

team lead (eller chef/manager eller vad man nu vill kalla det)
Rapportering
Telefoni och IT
Allmän problemlösare
Staffing calculations

Stort konsumentproduktföretag.

shadowfire
2011-08-19, 15:12
haha få idioter/inkompetenta var nog den bästa förmånen hittills snafu :D

Snafu
2011-08-19, 15:15
haha få idioter/inkompetenta var nog den bästa förmånen hittills snafu :D

Seriöst det är nog det allra bästa med företaget, inget skämt :)

Har man jobbat i andra företag där det är noll inträdesprov är det..liksom....himmelskt att inte höra om att Tracey fått herpes sen hon knullade med Steve som är bisexuell porrskådis samtidigt som att hon berättar att hon var ute och drack sprit till klockan 5 på morgonen och kanske antagligen inte borde ha kört bil in till jobbet.

Nixon
2011-08-19, 15:36
Körkort
Många timmars träning
Möjlighet att jobba ihop stora mängder ledighet. Detta året kommer ja ha haft 14-15 veckors betald ledighet
Betald solsemester
Kläder
Slipper tänka själv (i viss mån) ;)

Join the Mobile Infantry and save the Galaxy. Service guarantees citizenship.
Would you like to know more? (http://www.forsvarsmakten.se)

dalord
2011-08-19, 16:07
Fick en gratis iPad 2 med fri surf häromdagen... satt inte helt fel!

xodd
2011-08-19, 16:41
- Ett väldigt roligt och mångfasetterat arbete.
- Får bryta mot alla trafikregler som existerar om det så skulle behövas.

perak
2011-08-19, 16:51
Produktionstekniker inom sjukvårdsdiagnostik. (riktigt kul och bra arbetsmiljö)

Möjlighet att jobba hemifrån ibland.
Ledigt mellan jul och nyår med betalning
Gym och bastu på jobbet med fri tillgång 24/7
Gratis simning på närliggande badhus
50% betalt upp till 3000 kr i övriga träningskostnader
Subventionerad massage (30min / 80kr)
Subventionerad lunch med möjlighet till fisk varje dag (46kr)
En gratis frukt om dagen
Gratis kaffe
Cafeteria med billiga priser (under eller samma som stormarknadspriser, finns dessutom träningsnissar på jobbet så de tar in kvarg mm.)
Hyfsad årlig bonus + extrabonusar när det går extra bra
Hälso och idrottsförening som hittar på en massa skoj prova-på aktiviteter som surfning, dykning, dans, innebandyturnering inom företaget, ishockey (i hall med riktig utrustning och domare), vårfester, höstfester, grabbakvällar (och tjejkvällar).
Betalda startavgifter i tävlingar (löpning/triatlon/cykling mm)
Diverse rabatter på Datoraffärer, däckfirmor mm. 10-30%
Gratis låning av släp
Företagsbil vid behov

Pejij
2011-08-19, 17:00
- Ett väldigt roligt och mångfasetterat arbete.
- Får bryta mot alla trafikregler som existerar om det så skulle behövas.

Polis?

agazza
2011-08-19, 17:51
Jobbar som telefonförsäljare på ett försäkringsbolag.

Korta arbetsdagar, 5 timmar i snitt (10-15 eller 16-21)
Provision = Hög lön jämfört med antal timmar
Ledig var 6e vecka
2000 kr friskvårdsbidrag/år
Gratis hem-, sjukvård- och olycksfallsförsäkring. 25% rabatt på övriga försäkringar. (+ rabatter som alla kunder får)
Många säljtävlingar med möjlighet till priser såsom utlandsresor flera gånger per år

Vad är snittet ungefär i lön där? Jag har hört mycket om lönerna men vet inte riktigt hur mycket jag kan lita på dom jag surrar med :smash:

agazza
2011-08-19, 18:03
EDIT: jag vet ju att dom är väldigt bra men jag måste ändå verifiera :D

yooii
2011-08-19, 18:20
Ser mig själv som konsult inom kundrelationer i IT-branschen. Andra kallar mig för kundserviceslav.

Jag har förmånen att jobba med helt ologiska rutiner, dryga jönsar på second line och tröga datorer. Andra förmåner är gratis kaffe, gratis bananer(30 stycken om dagen håller doktorn borta) och att jag får slösurfa på mobilen ett par timmar om dagen.

Upptaget
2011-08-19, 18:25
Inte så mycket förmåner men....

Grym chef :P
Kaffe (choklad) maskin :D
Gratis gym (kostar 3,100/år annars)

Mantus
2011-08-19, 18:42
Förmåner: Gratis kaffe.
Dygnet runttillgång till fullt utrustat gym och gymnastikhall med bla badmintonnät, basket och fotbollsmål, klätterrep, mitsar, boxningssäckar, kravallutrustning m.m.
I stort väldigt trevliga, säkra och kompetenta arbetskamrater
Får bära tung nyckelknippa och samtidigt vissla jovialiskt på arbetstid.
Största nackdelen är väl de tidvis väldigt osympatiska klienterna och den höga andelen stamkunder s.a.s.

C.E.J.
2011-08-19, 18:51
Vad många det är som bara radar upp förmåner utan att skriva vad de jobbar med :confused:

Fultjack
2011-08-19, 19:14
Fan vad avundsjuk jag blir på de flesta i denna tråd :( Man valde helt klart fel bransch.

De förmåner jag har är väl gratis träningskort och gratis kaffe.

Jobbar som gyminstruktör/PT

feikarn
2011-08-19, 19:15
Jobbar som lagerarbetare på ett grossistföretag.
Har egentligen bara en förmån som är värd att nämna i detta forum, en butik på arbetsplatsen med kort-datum varor.

Det som brukar finnas varje dag är
250g keso, 2kr
500g keso, 3kr
1l mjölk, 2kr
alla brödpåsar, 5kr

Det som finns då och då.
grönsaker, "hur mycket du vill", 10kr
färdig stekt kyckling 1kg, 10kr

brukar även finnas färdiga matlådor, yoghurt, juice m.m.

Yes
2011-08-19, 19:17
Gratis (gott!) kaffe
Flextid
Friskvårdstimme
Världens snyggaste tjejer

petah
2011-08-19, 20:23
Lån med låg ränta.

Personalkonvertibler.

Gratis VISA-kort.

Gratis depå.

500:-för platinum-kort, (1800:-).

Billigare kapitalförsäkring.

Billigare pensionsförsäkring.

Bra avsättning till pension.

Lunchbidrag på ca 35:- per dag.

Gratis kassatjänster på bank, växling av valuta, etc.

700:- i friskvårdsbidrag.

Gissa vad jag jobbar med.

perak
2011-08-19, 21:41
Produktionstekniker inom sjukvårdsdiagnostik. (riktigt kul och bra arbetsmiljö)

Möjlighet att jobba hemifrån ibland.
Ledigt mellan jul och nyår med betalning
Gym och bastu på jobbet med fri tillgång 24/7
Gratis simning på närliggande badhus
50% betalt upp till 3000 kr i övriga träningskostnader
Subventionerad massage (30min / 80kr)
Subventionerad lunch med möjlighet till fisk varje dag (46kr)
En gratis frukt om dagen
Gratis kaffe
Cafeteria med billiga priser (under eller samma som stormarknadspriser, finns dessutom träningsnissar på jobbet så de tar in kvarg mm.)
Hyfsad årlig bonus + extrabonusar när det går extra bra
Hälso och idrottsförening som hittar på en massa skoj prova-på aktiviteter som surfning, dykning, dans, innebandyturnering inom företaget, ishockey (i hall med riktig utrustning och domare), vårfester, höstfester, grabbakvällar (och tjejkvällar).
Betalda startavgifter i tävlingar (löpning/triatlon/cykling mm)
Diverse rabatter på Datoraffärer, däckfirmor mm. 10-30%
Gratis låning av släp
Företagsbil vid behov

Jag glömde ju nästan det viktigaste - gratis nybakad bulle/fralla/tekaka på morgonen =)

shadowfire
2011-08-19, 22:09
Man kan ha en massa förmåner och en god lön, men ändå ett helvete på jobbet. Av flera anledningar. Sedan ska man ha ork och lust och leva efter jobbet också. Min erfarenhet är att ju bättre godsaker en arbetsgivare har lockat med, desto mer av min fritid har jobbet ätit upp och av vänner o annat har jag till slut knappt sett röken av..

Yes
2011-08-19, 22:13
Man kan ha en massa förmåner och en god lön, men ändå ett helvete på jobbet. Av flera anledningar. Sedan ska man ha ork och lust och leva efter jobbet också. Min erfarenhet är att ju bättre godsaker en arbetsgivare har lockat med, desto mer av min fritid har jobbet ätit upp och av vänner o annat har jag till slut knappt sett röken av..
Min erfarenhet är att desto mer onödiga utgifter, desto närmare är uppsägningarna och eventuell konkurs. Snåla arbetsgivare tenderar att vara tryggare.

bear.flowertwig
2011-08-19, 22:46
Min erfarenhet är att desto mer onödiga utgifter, desto närmare är uppsägningarna och eventuell konkurs. Snåla arbetsgivare tenderar att vara tryggare.

Min erfarenhet är den motsatta. Arbetsgivare som lockar med trevliga förmåner verkar i en lukrativ bransch och behöver slåss om kompetent personal som det är dragkamp om. IT just nu tex.

Degpekka
2011-08-19, 22:51
Förmåner: Gratis kaffe.
Dygnet runttillgång till fullt utrustat gym och gymnastikhall med bla badmintonnät, basket och fotbollsmål, klätterrep, mitsar, boxningssäckar, kravallutrustning m.m.
I stort väldigt trevliga, säkra och kompetenta arbetskamrater
Får bära tung nyckelknippa och samtidigt vissla jovialiskt på arbetstid.
Största nackdelen är väl de tidvis väldigt osympatiska klienterna och den höga andelen stamkunder s.a.s.

Kriminalvården?

shut teh face
2011-08-19, 22:51
Jag jobbar statligt. :D

Lellan
2011-08-19, 22:55
Kom på några fördelar med mitt jobb: 2 säger (i nyktert tillstånd) att de älskar mig (jag som bara kan säga det till typ sonen vrider mig och känner ömhet, men kärlek, nåväl den ökar ju genom att få kärlek så fine, vi älskar varandra! :P), vi har lite dansprojekt (jag är koreograf; resten en 60 årig kvinna, en gravid yngre kvinna, en machoman i 45årsåldern och en velourkis i min ålder) helt utan anledning, ibland när man kommer så sitter det en postitlapp på en frukt "Till "Lellan" (då har fruktinköparen snappat upp vad jag är sugen på), idag köpte jag en kycklingbaguette till en ledsen kollega (han är konstant hungrig stackarn, cyklist) som fått låta sin hund somna in och får en hård brutal kram. Dagarna innan jag gick på igen fick jag mail från en annan kollega "det ska bli så roooligt att ses igen" med lite låtar och yt-klipp.

Dvs: myspyset. Fasen vad myspys är nice! Vissa funkar jag egentligen inte med, men alla ha "the mysig" approach - vilket gillas och gör att det funkar. *cupid*

Om jag någon gång ska söka mig ngn annastans, vill jag ha en specificerad myspysförmån. :thumbup:

(Rent konkret har vi gått från att få betala vårt kaffe, mjölk och frukt själva till att senaste året inte behöva det. Fast mjölken betalar vi ändå själva; vi vill alla ha olika.. :P Pyssliga tanten vill ha skummad mellanmjölk, machosnubben dricker bara soyamjölk utan kaffe, gravida vill ha röd oskummad, velourkisen tar gärna vem som helst mjölk och jag skummar laktosfri el lattemjölk. Det gillar jag också: vi gör inte allt vi får, suger inte ut det mesta av det vi får - gillar den approachen och den har jag faktiskt mött på alla ställen där skattepengar är en faktor..det ska vara tänk och att pengarna ska gå till bra grejer, gärna ge mervärde o ha en ytterligare poäng, vilket känns jäkligt bra.).

Yes
2011-08-19, 22:57
Min erfarenhet är den motsatta. Arbetsgivare som lockar med trevliga förmåner verkar i en lukrativ bransch och behöver slåss om kompetent personal som det är dragkamp om. IT just nu tex.
Det finns två problem här. Det första och största är att situationen lätt blir överoptimistisk. Sen vänder det. Andra problemet är att de som är bäst i branschen inte behöver locka på samma sätt. Deras namn har redan en viss dragkraft.

Jag jobbar statligt. :D
Jag åsse! :D

agazza
2011-08-19, 22:58

min firma är värdelös:D

Yes
2011-08-19, 23:00
För den lönen hade jag städat toaletterna på T-centralen. :D

Om vi snackar månadslön alltså...

agazza
2011-08-19, 23:01
För den lönen hade jag städat toaletterna på T-centralen. :D

Om vi snackar månadslön alltså...

Jag har sett han som gör det för någon dag sedan, han är ju där hela dagen, bara går i cirklar, och städar dom där. Han såg ut att ha låg livsgnista.

Yes
2011-08-19, 23:18
Jag har sett han som gör det för någon dag sedan, han är ju där hela dagen, bara går i cirklar, och städar dom där. Han såg ut att ha låg livsgnista.
Jag tror inte han tjänar 100k i månaden. Eller så gör han det och plågar sig själv i några år för att bli rik...

Mantus
2011-08-19, 23:45
Kriminalvården?

Japp, utmärkt extraknäck som student.:D

zeusden1
2011-08-19, 23:53
Japp, utmärkt extraknäck som student.:D

Hur får man ett sådant jobb?
25+ i ålder är det va?

Ignatius72
2011-08-20, 07:28
Hade jag behövt betala för kaffet på jobbet så hade jag sagt upp mig omedelbart.

Den största förmånen av dem alla är att trivas på sitt jobb, kollegor, arbetsuppgifter, tider, utmaningar etc. Lön och förmåner är naturligtvis en del av den ekvationen, men inte de enda variablerna. vantrivs man på sitt jobb så är det sällan jobb av den karaktären att de betalar sig med löner så att man står ut.

Jag njuter verkligen av mitt jobb trots att jag emellanåt jobbar ganska mycket. Jag är väldigt glad att jag dessutom får betalt för det. Jag har hyfsade förmåner men att jag bestämmer helt över arbetstider och i princip med vad och hur jag ska jobba är guld värt och att jag har suveräna medarbetare. Jag är VD på ett mindre företag.

Scratch89
2011-08-20, 07:48
Jag blir ju inte lite sugen på att söka mig bort från vården, om jag inte kommer in på läkare förstås...

shut teh face, för ett par år sedan satt du ju bara hemma och spelade Diablo. Vad gick du för utbildning för att hamna på ett så bra jobb med så bra lön?

von huff
2011-08-20, 08:42
Man tror det men det är inte så i längden, ett jobb ska man gå till varje dag i flera månader. 2-3 månader, visst men längre? Svårt...

Jag har nästan 40,000 i lön nu och lönen är inte alls motiverande för att gå till jobbet, det är andra saker helt enkelt.

För mig skulle det funka.Jag förstår mig inte varför folkkan satsa åratal på nån idiotutbildning som det varken finns arbete inom eller lönen är bra bara för dom tycker att det är kul.

Intressant att se i tråden hur endel har allt medan andra inte får nånting.

Vad tycker ni att man skall ha för förmåner?Dessa är minimum tycker jag:

-kaffe
-sjukvård

Halldin
2011-08-20, 08:50
För mig skulle det funka.Jag förstår mig inte varför folkkan satsa åratal på nån idiotutbildning som det varken finns arbete inom eller lönen är bra bara för dom tycker att det är kul.

Intressant att se i tråden hur endel har allt medan andra inte får nånting.

Vad tycker ni att man skall ha för förmåner?Dessa är minimum tycker jag:

-kaffe
-sjukvård

Svaret på det är väl ganska enkelt (beroende på vad du menar med idiotutbildning): ska man jobba i cirka 45 år är det en fördel om det inte känns som en plåga att kliva ur sängen varje morgon, man lever bara en gång.

dream_theater_
2011-08-20, 09:42

Sitter du och pillar med citrix? Jag har möjlighet att använda det på jobbet, men jag har inte blivit vän med gränssnittet än.

von huff
2011-08-20, 10:34
Svaret på det är väl ganska enkelt (beroende på vad du menar med idiotutbildning): ska man jobba i cirka 45 år är det en fördel om det inte känns som en plåga att kliva ur sängen varje morgon, man lever bara en gång.

Jag köper det argumentet men om jag t.ex gilar att rita så skulle jag inte börja med nån mystisk konstutbildning där det är nästan omöjligt att hitta jobb efteråt och lönen är skit.Jag vet hur det är att jobba på ett skitjobb men om vi talar om summor på 100 000 så tål man ganska mycket skit.

Pejij
2011-08-20, 10:39
Vad är snittet ungefär i lön där? Jag har hört mycket om lönerna men vet inte riktigt hur mycket jag kan lita på dom jag surrar med :smash:

Snittet ligger enligt facket kring 30k brutto/månad. Finns ju dock många som tjänar mycket mer.

Denstillasittande
2011-08-20, 10:40
Oj, vilka bra förmåner vissa har!
Jag har inte speciellt många direkt men:
Gratis kaffe
Gratis frukt
Julklapp
Det bjöds på grillad korv med öl i torsdags också :cool:
Jobbar inom bygg.(skanska)

dice
2011-08-20, 10:47
Jobbar pa ett valdigt ungt foretag (1.5 ar gammalt) sa vi har inga strukturerade formaner och bortsett fran suveran chef/arbetskamrater/arbetsuppgifter (jobbar inom IT) har jag egentligen bara en forman och det ar att om jag inte kanner for att ga till jobbet (for manga ol pa torsdagspokern som exempel) kan jag jobba hemifran. Allt som behovs ar att jag skickar ett mail till min manager fore kl 10 (tid for stand up meeting) pa morgonen om att jag inte kommer in till kontoret.

Vi har gratis kaffe/cola/ol i lunchrummet men det ser jag som en sjalvklarhet (atminstone kaffe), inte som en forman.

agazza
2011-08-20, 10:50
Snittet ligger enligt facket kring 30k brutto/månad. Finns ju dock många som tjänar mycket mer.

bra möda/lön ratio :D

martikainen
2011-08-20, 11:17
Sitter du och pillar med citrix? Jag har möjlighet att använda det på jobbet, men jag har inte blivit vän med gränssnittet än.

yes, håller på och utbildar mig till citrixtekniker samtidigt som jag jobbar som drifttekniker.

Jpn
2011-08-20, 11:51
-Träning på arbetstid rätt många timmar/vecka

-Mycket ledighet/semester

-Bra utbildningar

-Stor omväxling i arbetsuppgifter

-Får vara ute mycket.

Är väl några av de fördelar/förmåner som jag gillar med mitt jobb.

shut teh face
2011-08-22, 10:01
shut teh face, för ett par år sedan satt du ju bara hemma och spelade Diablo. Vad gick du för utbildning för att hamna på ett så bra jobb med så bra lön?
Efter gymnasiet så satt jag hemma och spelade WoW ett år. Sedan hoppade jag på en ky-utbildning på 1,5 år, Oracle databasadministratör.

Enda anledningen till min "framgång" är att jag är hungrig, villig att lära mig, extremt motiverad, tar för mig och gör mer än vad som krävs. Sen har vi alla som är unga och sysslat med "datorer" hela livet ganska lätt att lära sig saker jämfört med Nils 55.

Min utbildning har inte mycket att göra med något, det var bara en inkörsport.
Jag fick en praktikplats efter utbildningen där jag fick stanna och där har jag avancerat ganska fort.
Men jag känner lite att man kanske nått sin topp på nuvarande ställe. De ringer ganska ofta från headhunting-firmor för spelbolag i stockholm, där jag har tackat nej till jobb med ännu mer lön. Men det gäller att vara konsekvent vad man bestämt med sin familj och vart man ska bo. Jag ska ändå vara pappaledig 1 år snart så jag tar det lite lugnt.

raQblad
2011-08-22, 10:34
Är jag den ende som känner för att byta jobb efter att ha läst den här tråden? :DNej! Jag sitter och i princip stirrar in i en vægg (surfar internet och ser på film) i 8-12 timmar per dag, varje vecka. Sjukt bra betalt med tanke på insatsen jag gør. Hade inte varit helt fel att ha något intressant att pyssla med, kanske något man t.om tycker ær intressant.

Ska jag læmna hus, sambo och hund och ta værvning i armen kanske? Upptæcka værlden, och sætta den i brand?

Snobbe
2011-08-22, 10:35
Efter gymnasiet så satt jag hemma och spelade WoW ett år. Sedan hoppade jag på en ky-utbildning på 1,5 år, Oracle databasadministratör.

Enda anledningen till min "framgång" är att jag är hungrig, villig att lära mig, extremt motiverad, tar för mig och gör mer än vad som krävs. Sen har vi alla som är unga och sysslat med "datorer" hela livet ganska lätt att lära sig saker jämfört med Nils 55.

Min utbildning har inte mycket att göra med något, det var bara en inkörsport.
Jag fick en praktikplats efter utbildningen där jag fick stanna och där har jag avancerat ganska fort.
Men jag känner lite att man kanske nått sin topp på nuvarande ställe. De ringer ganska ofta från headhunting-firmor för spelbolag i stockholm, där jag har tackat nej till jobb med ännu mer lön. Men det gäller att vara konsekvent vad man bestämt med sin familj och vart man ska bo. Jag ska ändå vara pappaledig 1 år snart så jag tar det lite lugnt.

Hur länge har du jobbat sen du gick din utbildning?

shut teh face
2011-08-22, 11:28
Hur länge har du jobbat sen du gick din utbildning?
2 år nu precis.

Madame
2011-08-22, 14:08
Jobbar på sf bio.

+ :

fick stor del av mina glasögon betalda
friskvårdsbidrag på typ 1000 spänn om året
härliga kollegor
trevlig arbetsmiljö
gratis bio, lågt pris för medföljandes biljett
snorbilliga popcorn och annat i kiosken
får utvecklas och lära mig nytt, får nya ansvarsområden, en chef som gärna vill behålla mig och låter mig lära mig mer av det jag är intresserad av för att komma vidare.

- :

riktigt dålig lön

Thompao
2011-08-22, 14:15
jobbar extra på arla, schemalagt varannan söndag. kan dock jobba lite när jag vill utöver det.

Förmåner:

- Gratis gymkort på friskis & svettis jkpg
- Kuponger till Rosenlundsbadet för 25kr/st (ord.pris 75)
- Väldigt billiga mejeriprodukter i shoppen (t.ex. Keso 250g för 1kr/st, mjölk 3kr/liter)

Det är väl allt, man kan säga att det är ett riktigt bra extrajobb för studerande som gymmar^^ denna månaden bytte ja förövrigt bort ett av mina pass så jobbar bara en söndag under hela månaden. och förra månaden jobbade jag heltid + söndagar så man kan variera mkt!

Parachutes
2011-08-22, 14:18
Jobbar på sf bio.

+ :

fick stor del av mina glasögon betalda
friskvårdsbidrag på typ 1000 spänn om året
härliga kollegor
trevlig arbetsmiljö
gratis bio, lågt pris för medföljandes biljett
snorbilliga popcorn och annat i kiosken
får utvecklas och lära mig nytt, får nya ansvarsområden, en chef som gärna vill behålla mig och låter mig lära mig mer av det jag är intresserad av för att komma vidare.

- :

riktigt dålig lön

åhååå... har vi träffats förr? :naughty: :naughty:

Akerhage
2011-08-22, 14:18
+ Gratis kranvatten
+ Gratis deff då jag inte får äta på jobbet
+ Inga onödiga toalettbesök då jag inte får gå på toa.
+ Ensam är stark, varför ha kollegor att trivas med.
+ Nyfikenheten för andra jobb avtar inte.

Blir nog att byta jobb...

Parachutes
2011-08-22, 14:24
+ Gratis kranvatten
+ Gratis deff då jag inte får äta på jobbet
+ Inga onödiga toalettbesök då jag inte får gå på toa.
+ Ensam är stark, varför ha kollegor att trivas med.
+ Nyfikenheten för andra jobb avtar inte.

Blir nog att byta jobb...

Dayum.. jag som tyckte att mitt nuvarande är kass :(
Får man fråga vad du sysslar med?

forslund
2011-08-22, 14:28
Jobbar inom IT.

# Utbildning inrikes/utrikes utefter behov.
# Certifieringstester betalda utefter önskan
# Ledigt dagen efter vid eventuellt nattjobb
# Styr mitt schema/tid själv med hänsyn till kunder
# Gratis telefon + ringer gratis privat samt obegränsad 3G
# Gratis utrustning som behövs i jobbet sålänge man kan motivera det
# Friskvårdsbidrag på 2000/år
# Företagssjukvård med vård inom 24 timmar
# Ny tjänstebil som för mig under 25 är billigare än en hyffsad begagnad bil
# Gratis frukost & kaffe varje dag
# Jobbar varifrån som helst om uppdraget tillåter det
# Helt okej årsbonus om vi går till >90 % av budget/år
# Gratis starter till flera motionslopp
# Gratis fribiljetter till handbollslaget vi sponsrars matcher
# Bjuda kunder inkl. mig själv på lunch
# Vid lunchmöte får vi motsvarande tid i övertid/förtroendetid
# Flexibla tider, dvs får dra över lunchen lite för att hinna träna sålänge jobbet blir gjort

Säkert ett gäng jag glömt men de är väl de jag utnyttjar från gång till gång.
Däremot finns det ett gäng nackdelar såklart som väger rätt tungt med.

Akerhage
2011-08-22, 14:31
@ Parachutes...portvakt för ett vaktbolag...(väktare)...finns väldigt många bra objekt helt klart, men just här jag är nu suger det...sitter på ett stort svenskt företag och har hand om larm, transporter,besökare, samtal, kortadministration, parkering etc.

davvvan
2011-08-22, 14:37
Nu i sommar har jag jobbat kommunalt på ett boende...

Väldigt låg arbetsinsats
Ganska hög lön för att vara kommunalt
Helt okej ob
Gratis kaffe/mackor/frukt/söndagsmiddag
Möjlighet att göra egna ärenden på arbetstid
Bor väldigt nära jobbet
Bra erfarenhet/merit
Möjlighet att jobba på andra, liknande ställen

Ett perfekt sommarjobb och extrajobb, men har svårt att förstå mig på de som arbetar där dag in och dag ut... men ska inte klaga. Tråkigt med så pass liten kontakt med de boende, även om det har varit jävligt skönt att jobba natt 20.00-07.15 och bara sitta framför TVn/datorn...

Biceps
2011-08-22, 14:38
På den tiden jag jobbade så fick man gratis äckligt kaffe från kaffemaskinen och sen så fick man även lön varje månad.

stahlberg
2011-08-22, 14:50
Jag som är både gammalmodig och i många sammanhang konservativ tycker förstås att det viktiga med ett arbete är 1) att man trivs med det och 2) att man har bra nettoinkomst.

Somliga förmåner är naturligtvis bra ur skattemässig synpunkt, dvs de höjer nettolönen. Å andra sidan verkar det som om många företag har börjat locka människor med hjälp av förmåner istället för genom att betala bra lön. Detta verkar på basen av denhär tråden vara ännu vanligare i Sverige än i Finland.

Själv har jag sedan jag var ca 30 år alltid lyckats förhandla mig till vissa specialförmåner på mina arbetsplatser. Men då är det förmåner som jag tycker att jag vill ha, och som jag sedan fått igenom tack vare god kontakt till mina chefer (hoppas i alla fall att det inte berott på dålig kontakt, så att de gått med på mina förslag bara för att jag är en besvärlig typ. För det är jag ju också när andan faller på). Men när jag numera ser arbetsplatsannonser i min nuvarande bransch, där man lockar med "fri sjukvård, fritt gymkort etc etc" så ryser jag och tänker : "Vad exakt är lönen?".

Nitrometan
2011-08-22, 14:55
Somliga förmåner är naturligtvis bra ur skattemässig synpunkt, dvs de höjer nettolönen. Å andra sidan verkar det som om många företag har börjat locka människor med hjälp av förmåner istället för genom att betala bra lön.
Ja? Det är väl inte konstigt? Det blir ju billigare för dem.

stahlberg
2011-08-22, 15:10
En gång på det glada 90-talet (preskriberat idag, så ingen behöver anmäla mig) så hade jag en ypperlig förmån i en läroanstalt.

Det gick till såhär. Jag ägde 10 företag i fyra länder, men samtliga ägdes via bulvan. Därför måste jag uppvisa någon form av inkomst så att skattemyndigheterna inte skulle börja grubbla över min situation. Äger man 10 företag i fyra länder så har man inte tid att arbeta. Därför anmälde jag mig som arbetslös.

Efter en tid ville arbetsförmedlingen tvinga mig att börja studera. Detta hade jag ingen lust - eller snarare tid till - så jag förhöll mig tveksamt till saken. Tjänstekvinnan på arbetsförmedlingen påpekade, att "Vi har nog frivillga kurser också". Detta påpekande tyckte jag var så befängt att jag bestämde mig för att studera i alla fall. Jag tänkte att jag kanske kan lära mig något nytt på mitt eget område om jag studerar handelsämnen. Men några kvällsstudier ville jag inte syssla med och därför gick jag på dagtid. Nackdelen var att dessa studier var obligatoriska, vilket inte passade min fullspäckade tidtabell. Ett par gånger i månaden hann jag faktiskt ändå vara på plats och visa upp mig. (Det var för övrigt på en lektion i den skolan jag av en av lärarna lärde mig uttrycket "Vägen till en god affär löper ofta längs fängelsmuren", vilket Nirtometan inte håller med om, men vilket jag redan visste. Förresten är den enda som möjligen läst såhär långt just du, Nitrometan)

En gång då jag varit borta från skolan helt och hållet i ett par månader mötte jag rektorn, som kom cyklande. Jag bad honom stanna och sa : "Jag har tyvärr varit borta från skolan en ganska lång tid". Mer hann jag inte säga, förrän han svarade : "Ingen fara, kom när du hinner, huset står kvar". Det tyckte jag var en förmån som hette duga, även om det gällde en skola och inte en arbetsplats.

Rektorn bytte jobb, och senare skulle det visa sig att han på sitt sätt var kollega till mig (han fick dom för ekonomisk brottslighet). Nästa år skrev jag in mig i skolan igen, denna gång med ny rektor. Jag gick till skolan bara en dag, inskrivningsdagen, för jag ville ha ett studieintyg som berättigade till 50 % rabatt på alla inrikes tågresor (eftersom fyra av mina företag fanns inrikes gjorde jag ganska många sådana resor. Och fastän jag hade råd att betala så var jag snål på mitt sätt. VR (finska SJ) tar ett enormt överpris på sina resor). I slutet av sommarlovet träffade jag den nya rektorn på en restaurang. Han sa : "Tänker du komma till skolan en dag i år också?". Jag blev tvungen att svara nekande på den frågan - hur fräck som helst är jag inte, bara näst intill - och därmed slutade min skolkarriär något snöpligt, och som vanligt helt utan avgångsbetyg (saknar fortfarande utbildning. Och eftersom jag snart går i pension blir det nog att klara sig med inbillning och varbildning resten av livet också).

Nu var ju detta halvt off -topic, men jag tyckte jag hade enorma förmåner som inte alls behövde vara på plats.

Har vissa förmåner i mitt nuvarande jobb också, men jag är inte så säker att vi ska gå in på dem här.

stahlberg
2011-08-22, 15:14
Nirtometan : Men då är det ju en sorts skattesmitning! Det finns det många som motsätter sig.

Nitrometan
2011-08-22, 15:45
Nirtometan : Men då är det ju en sorts skattesmitning! Det finns det många som motsätter sig.

Skattesmitning tror jag inte, de betalar nog det skatteverket vill. Det är snarare så att de ser till att de anställda blir nöjda utan att behöva betala en hög lön.

stahlberg
2011-08-22, 15:55
Nitrometan : Åtminstone här i Finland har företagen utgifter i form av ökade försäkringar, ökade semesterersättningar och ökade sjukkostnader (men inte ökad skatt, de facto) om de betalar ut högre löner. Om de däremot använder motsvarande utgifter till gymkort och liknande så slipper de dessa utgifter. Det är alltså billigare för företagen att göra så, och även om de inte smiter fårn skatterna så slipper de vissa utgifter. Detta är förstås helt lagligt.

I Finland kan man få vissa förmåner av sin arbetsgivare mer eller mindre gratis, medan andra påverkar skatterna, men de blir ändå förmånligare för arbetstagaren än om han lyfter högre lön, varvid hans skattesats ökar.

Minimjölk
2011-08-22, 16:07
Utbildningar varje år
Fri parkering
Mobil+ fria samtal till en viss gräns (som jag aldrig passerat ännu)
Bredband betalt
Årsbonus på upp till 10% av månadslönen
Flextid
Möjlighet att jobba hemifrån
90% av lön vid sjukfrånvaro/föräldraledighet etc under 450 dagar!!
Ett antal sjukförsäkringar, fri vård etc.
Extra pensionsförsäkring
Betalt MasterCard
6 veckors semester
Frukost varje dag
Subventionerad lunch
Fri frukt, läsk, kaffe etc.
Nya frächa lokaler som städas varje dag. En tom kaffekopp står tex kvar på mitt bord max 1timme och toaletterna är alltid rena.
Tillgång till gym etc,.
Friskvårdsbidrag på 2500kr
Ett antal finare fester och tillställningar anordnas varje år

Säkerligen en del grejor jag glömt bort. helt ok förmåner får jag säga men jag skulle lätt kunna pruta ner på några av dessa för att istället få högre lön.

Degpekka
2011-08-24, 00:10
Hur får man ett sådant jobb?
25+ i ålder är det va?

Dem brukar vanligtvis söka folk som är 20+. Brukar lägga ut annonser på typ offentligajobb.se, kolla kriminalvarden.se annars. Sen är det det vanliga, lämpliga meriter osv... Plus är ju om du läst juridik, samhällskunskap, socionom eller något sådant men verkligen inget krav för att bli anställd inom myndigheten. Körkort brukar va krav. Ostraffad brukar också va en fördel. ;)

Olegh
2011-08-24, 00:19
Jag kontrar med ett gott samvete som svar på stahlbergs poster. Det är värt mycket för egen del. Att kunna sova gott efter en hård dags slit. Veta att man gjort ett bra jobb och inte gjort något fuffens som kan komma tillbaka och bita en i röven att se upp för.

rooz
2011-08-24, 06:30
Alltså, vad är grejen Stahlberg? Är du nöjd med att vart kriminell?

agazza
2011-08-24, 07:09
text

Vilka typ av företag?
Anställda?
delägare?
Hur lyckas du hålla 10 företag gående själv?

stahlberg
2011-08-24, 08:22
Jag är inte kriminell. Jag har inte gjort några olagliga affärer på närmare 10 år.

Däremot är det - om ni inte har märkt det - så att vi redan ganska länge har levt i ett roffarsamhälle, där var och en är sig själv närmast. Somliga har det så väl förspänt att vissa lagar stiftats för att de ska ha mera rättigheter än andra. Själv hör jag inte till den kategorin (vilket delvis är mitt eget fel). Om jag då skulle vilja ha det riktigt gott ställt så får jag det på fyra sätt : 1) genom att i många år arbeta ihärdigt för att bygga upp ett företag, 2) genom att göra snabba spekulationer (till vilket dock behövs kapital också från början), 3) genom att i göra affärer som löper längs fängelsemuren (vilket för övrigt i någon mån också s.k hederliga företagare ofta gör) eller 4) genom att vinna t.ex på lotto.

Om man då, som jag, gjorde tvivelaktiga affärer, så måste man naturligtvis först göra klart för sig om man godkänner detta moraliskt, vilken typ av affärer man vill göra och annat liknande. Sedan bör man gå igenom fördelar och nackdelar. Risken att åka bara placera (också skumraskaffärer kräver placeringar) utan vinst finns där. Risken att åka dit - ofta på någon tillfällighet som man inte kan beakta hur man än planerar - finns där. Det kan ta lång tid och kräva mycket arbete att få ordentlig vinst, är avkastningen tillräckligt god.

Rooz frågar om jag är nöjd med att ha varit kriminell. Så vill jag inte direkt uttrycka det. Jag är nöjd med att vara mig själv, med goda och dåliga egenskaper. Jag är nöjd med de beslut jag gjort, goda och dåliga. Jag är nöjd med mina affärer. Jag är inte nöjd med att ha varit kriminell men inte heller missnöjd. Jag är enormt nöjd med att jag åkte fast 1999. Det ledde visserligen till en viss kris under en tid, men sedan ändrades mitt liv i den riktning det tagit idag, det är jag mycket nöjd med. Jag är varken nöjd eller missnöjd med att ha varit kriminell - det jag gjort har jag ändå gjort efter moget övervägande och med gott samvete. Jag tror nog jag sovit lika gott som Olegh. Däremot är det inte sagt att Olegh hade gjort det om han varit jag.

Ingen lyckas hålla igång 10 företag själv. Bulvanerna måste göra sin andel av arbetet. Men nog fick jag ligga i alltid.

Nitrometan
2011-08-24, 09:28
...men verkligen inget krav för att bli anställd inom myndigheten. Körkort brukar va krav. Ostraffad brukar också va en fördel. ;)
Hmm. Skulle man inte kunna lyfta fram det som en erfarenhet? Att man redan har sett yrket så att säga?

:D

stahlberg
2011-08-24, 14:23
Jag ska ännu tillägga att det inte är något att skryta med om man gjort skumma affärer. Har man gjort det så tycker jag inte heller det är något man nödvändigt måste dölja (annat än under pågående affär fram tills den preskriberats). Jag tycker inte ens det är något att skämmas för, men det är min åsikt. Ingen är felfri, alla har vi gjort våra dåliga val i livet, eller val som andra tycker är dåliga.

Även om jag tycker att mina gamla skumma affärer varken är värda att skryta om eller gömma undan, så tycker jag inte rooz behöver förfasa sig över dem. I den mån jag blev fast har jag fått ta mitt straff. Själv tycker jag att jag kom lindrigt undan som var inburad i bara 22 dygn. Men det är många som inte skulle vilja byta med mig, dels av moraliska skäl och dels för att de skulle tycka det är otrevligt att sitta med skulder resten av livet. (Tur är det, för jag skulle nog inte heller vilja byta med dem)

Orsaken till att jag berättade historien om rektorerna som sa "Kom när du vill, huset står kvar" resp "Ska du komma bara en dag nästa år också" är dels den att jag tycker det ligger en viss komik i det hela, och dels den att jag tycker att fördelarna på det "jobbet" var riktigt väl tilltagna. (Jag måste förstås medge att mina stora rättigheter i denhär skolan långt berodde på att jag var pesonligen bekant med bägge rektorerna, annars hade de väl sparkat ut mig redan efter ett par veckors frånvaro)

Men visst inträffade en och annan dråplig händelse, som i efterskott kan ses som ganska komisk, under affärstiden. Också att sitta häktad var en erfarenhet. Under min karriär har jag dock sett till att inte skada enskilda, framförallt svagare personer. Jag har inte rånat gamla mormödrar, lurat dem på pengar eller liknande.

agazza
2011-08-24, 14:31
text

Är du en av dom här jobbiga jävlarna som blåser folk på lägenheter? :D

Nej men förklara affärsverksamheten lite luddigt nu, jag är nyfiken. Gärna över PM då ifall du inte vill basunera ut allt här

stahlberg
2011-08-24, 16:17
Jag har inte blåst privatpersoner på något överhuvudtaget, i alla fall inte sådana som inte själva haft för avsikt att blåsa mig. Däremot har det hänt att en eller annan privatperson, som inte heller haft helt rent mjöl i påsen, har känt sig lurad av mig. Men det är i så fall oftast för att de inte lyssnat ordentligt.

Pm-ar jag någon av mina affärsidéer till dig så finns det väl risk att du sedan basunerar ut idén ifråga själv.

Numera gör jag bara lagliga (och dessutom små) affärer. Inte för att de var så stora tidigare heller, men jag lever på en båkdel av tidigare inkomster, trots att penngingvärdet förändrats en hel del (framförallt i mitt kära euroland Finland). Iof utnyttjar jag nästan till max befintliga kryphål - det finns det gott om - men jag ser noga till att jag inte halkar på in på den breda vägen. För denhär gången skulle nog Nitrometan få rätt (dvs det är inte vägen till en god affär utan vägen till fängelset som löper längs fängelsemuren).

Tyvärr blir det ju en del off-topic, det var fördelar på jobbet man skulle skriva om i denhär tråden. Undras varför det ofta blir så för mig, att jag skriver halvt off-topic i någon tråd, så svarar någon, och det blir en off-topic diskussion mitt i tråden.

Degpekka
2011-08-24, 16:26
Hmm. Skulle man inte kunna lyfta fram det som en erfarenhet? Att man redan har sett yrket så att säga?

:D

haha! ;)

Minimjölk
2011-08-24, 16:28
Jag ska ännu tillägga att det inte är något att skryta med om man gjort skumma affärer. Har man gjort det så tycker jag inte heller det är något man nödvändigt måste dölja (annat än under pågående affär fram tills den preskriberats). Jag tycker inte ens det är något att skämmas för, men det är min åsikt. Ingen är felfri, alla har vi gjort våra dåliga val i livet, eller val som andra tycker är dåliga.

Även om jag tycker att mina gamla skumma affärer varken är värda att skryta om eller gömma undan, så tycker jag inte rooz behöver förfasa sig över dem. I den mån jag blev fast har jag fått ta mitt straff. Själv tycker jag att jag kom lindrigt undan som var inburad i bara 22 dygn. Men det är många som inte skulle vilja byta med mig, dels av moraliska skäl och dels för att de skulle tycka det är otrevligt att sitta med skulder resten av livet. (Tur är det, för jag skulle nog inte heller vilja byta med dem)

Orsaken till att jag berättade historien om rektorerna som sa "Kom när du vill, huset står kvar" resp "Ska du komma bara en dag nästa år också" är dels den att jag tycker det ligger en viss komik i det hela, och dels den att jag tycker att fördelarna på det "jobbet" var riktigt väl tilltagna. (Jag måste förstås medge att mina stora rättigheter i denhär skolan långt berodde på att jag var pesonligen bekant med bägge rektorerna, annars hade de väl sparkat ut mig redan efter ett par veckors frånvaro)

Men visst inträffade en och annan dråplig händelse, som i efterskott kan ses som ganska komisk, under affärstiden. Också att sitta häktad var en erfarenhet. Under min karriär har jag dock sett till att inte skada enskilda, framförallt svagare personer. Jag har inte rånat gamla mormödrar, lurat dem på pengar eller liknande.

Det känns som din och min moral och etik skiljer sig väldiga och jag har lite svårt att förstå varför du kablar ut din story of your life i denna tråden? Den handlar om förmåner på jobbet och det som du refererar till är att du av diverse anledningar sket i skolan och fick medhåll av rektorn som du tillika kände. På vilket sätt ser du detta som en förmån på jobbet?

stahlberg
2011-08-24, 16:38
Jag borde förstås aldrig ha skrivit det i denhär tråden. Ska sanningen fram trodde jag nog att bara Nitrometan skulle läsa det.

Vår moral och etik skiljer sig mycket ifrån varandra, och det tror jag vi båda är glada för.

Jag skrev det ju mest på skoj, men också för att det väl måste räknas som en "fördel på jobbet". Om du hade ett arbete och inte hann dit så mycket för att du tjänade pengar på annat håll, och din chef skulle säga att du inte behöver komma till jobbet därför att huset står kvar, så är det ju en viss fördel. Även om det för min del inte var ett jobb utan en skola, så lyfte jag ju pengar för att gå där. Jag hade däremot inte haft några som helst planer på att söka dit om jag inte varit halvt tvingad av arbetsförmedlingen. Men att inte behöva gå till sitt dåligt betalda jobb är väl en förmån som många skulle utnyttja.

Min "story of life" är lite längre än denhär tråden, för jag är rasande gammal. Tyvärr tror jag att jag retat upp några moraltanter här. Det är mycket roande, att mäsnniskor som inte retar upp sig på verkliga ekonomiska orättvisor bara för att de är lagliga (t.ex när amerikanska bankers chefer lyfter bonus direkt från statliga understöd), tar illa upp för att någon har skott sig på betydligt mindre belopp (antar jag) olagligt.

hilfebre
2011-08-24, 16:43
Jobbar inom Försvarsmakten

Härliga arbetskamrater
Omväxlande miljö
Stor variation av utmanande arbetsuppgifter
Bra utbildningar
Helt okej lönetillägg vid Jour/Natttjänst
Flextid
Gratis tillgång till 2st gym
Träning på arbetstid

Detta år också gratis inträde på fitnessfestivalen :D

Minimjölk
2011-08-25, 08:03
Jag borde förstås aldrig ha skrivit det i denhär tråden. Ska sanningen fram trodde jag nog att bara Nitrometan skulle läsa det.

Vår moral och etik skiljer sig mycket ifrån varandra, och det tror jag vi båda är glada för.

Jag skrev det ju mest på skoj, men också för att det väl måste räknas som en "fördel på jobbet". Om du hade ett arbete och inte hann dit så mycket för att du tjänade pengar på annat håll, och din chef skulle säga att du inte behöver komma till jobbet därför att huset står kvar, så är det ju en viss fördel. Även om det för min del inte var ett jobb utan en skola, så lyfte jag ju pengar för att gå där. Jag hade däremot inte haft några som helst planer på att söka dit om jag inte varit halvt tvingad av arbetsförmedlingen. Men att inte behöva gå till sitt dåligt betalda jobb är väl en förmån som många skulle utnyttja.

Min "story of life" är lite längre än denhär tråden, för jag är rasande gammal. Tyvärr tror jag att jag retat upp några moraltanter här. Det är mycket roande, att mäsnniskor som inte retar upp sig på verkliga ekonomiska orättvisor bara för att de är lagliga (t.ex när amerikanska bankers chefer lyfter bonus direkt från statliga understöd), tar illa upp för att någon har skott sig på betydligt mindre belopp (antar jag) olagligt.

Ha ha, tyvärr måste jag göra dig besviken nu då jag inte retar mig på dig utan genrellt gillar jag det du skriver. Ställer mig dock frågande till lämpligheten att lägga ut din story i just denna tråden.

Jag håller med dig att vi båda troligtvis är glada att vi är så olika. Av det lilla jag läst om dina eskapader så tror jag att jag fortfarande legat sömnlös 10 år senare om det varit jag som varit inblandad. Jag uppskattar att ha en god relation till alla jag känne roch gör affärer med och vill gärna göra orätt mot någon. Detta har säkerligen ställt till det för mig någon gång men mitt samvete är rent och de pengar jag tjänat ihop har jag gjort genom hårt, ärligt arbete samt smarta investeringar. jag skulle inte vilja dubbla mina tillgångar genom att hålla på med fuffens, det skulle garanterat sänka min livskvalité.

Each to its own, gissar jag. Det är kul att läsa hur andra med andra värderingar upplever och ser på olika saker.

agazza
2011-08-25, 22:16
Pm-ar jag någon av mina affärsidéer till dig så finns det väl risk att du sedan basunerar ut idén ifråga själv.

Kanske inte är mycket värt för dig, men jag är bara ute för att lära mig alla delar av spelet här i livet.

Jag har egna saker jag håller på med och kan nästan garantera att det du har att säga kommer inte intressera mig tillräckligt för att jag ska basunera ut det.
Dessutom är det tillräckligt intressant på sättet du beskrivet det hela, så är det väl inte heller smart att basunera ut det hela

En annan sak jag undrar över efter läst dina andra inlägg i någon annan tråd, är hur gammal är du?