Visa fullständig version : Gravad lax varje dag - skadligt?
karlingen
2011-08-17, 11:00
Jag har börjat med att käka gravad lax varje dag till lunch. Dels för att det är så gott och även för att det innehåller bra protein och fett stats jämfört med tidigare livsmedel.
Kan det vara skadligt på långsikt?
EDIT: käkar 200g gravad lax per dag
Scratch89
2011-08-17, 11:02
Inte om det är ett hekto eller nåt sånt. Man varnar för att för mycket fleromättade fetter kan ge hjärnblödning, men vad jag vet finns det inga dokumenterade fall och det finns betydligt fler och värre saker att oroa sig för.
...det finns betydligt värre saker att oroa sig för.
Kanske inte riktigt är rätt sätt att uttrycka sig på, en hjärnblödning är ganska allvarligt :MrT:
Livsmedelsverket - Råd om fisk (http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/Rad-om-fisk/#föroren)
Dioxin och PCB finns främst i fet fisk som strömming, vildfångad lax och öring från Östersjön, Vänern och Vättern och röding från Vättern. Sådan fisk, förutom strömming, finns sällan i vanliga affärer. Den lax som säljs i affär är oftast odlad eller fångad i Atlanten eller Stilla havet.
Livsmedelssäkerhetsverket Evira - Rekommenderade intag av fisk
(http://www.evira.fi/portal/52148)
Odlad lax borde enligt ovanstående länkar vara säkrare att äta än vild fångad östersjö lax. Norsk havslax borde inte heller innehålla gifter.
Eddie Vedder
2011-08-17, 11:40
I drängarnas kontrakt stod det förr att de bara skulle behöva äta lax högst x antal gånger i veckan (minns inte antalet exakt), tiderna förändras. :D
Kan inte tänka mig att det finns något specifikt med just lax varje dag jämfört med gröt varje morgon. Och det sistnämnda höjer ju knappast några ögonbryn.
Gravad lax är rejält salt. Gäller att hålla dagsintaget av salt inom rimliga gränser.
Nitrometan
2011-08-17, 12:06
I drängarnas kontrakt stod det förr att de bara skulle behöva äta lax högst 6 gånger i veckan, tiderna förändras. :D
Har sett dokument från västra Blekinge med ovanstående betydelse.
Å andra sidan är de drängarna döda nu... ;)
Eddie Vedder
2011-08-17, 12:12
Har sett dokument från västra Blekinge med ovanstående betydelse.
Å andra sidan är de drängarna döda nu... ;)
Den historiska utvecklingen innebär att uttrycket "Det skulle smaka fågel!" numera bör vara "Det skulle smaka fisk!" men det klingar inte lika trevligt känner jag. :D
Scratch89
2011-08-17, 12:18
Kanske inte riktigt är rätt sätt att uttrycka sig på, en hjärnblödning är ganska allvarligt :MrT:
Jag pratar om risk. Risken för hjärnblödning är, vad jag vet, inte särskilt stor. Eftersom det finns många som äter mycket fisk men inte får hjärnblödning vågar jag påstå att det inte är något att oroa sig för.
karlingen
2011-08-17, 13:04
Gravad lax är rejält salt. Gäller att hålla dagsintaget av salt inom rimliga gränser.
Är det 7g per dag som gäller för män?
200g lax innehåller ju 9,7g salt..
Vad är det skadliga med så mkt salt?`Man kompenserar väl det genom att dricka mer vatten?
Scratch89
2011-08-17, 13:11
Är det 7g per dag som gäller för män?
200g lax innehåller ju 9,7g salt..
Vad är det skadliga med så mkt salt?`Man kompenserar väl det genom att dricka mer vatten?
Och njurarna kastar ut mer salt.
anton2000
2011-08-17, 19:27
[x] hidden brag
Eddie Vedder
2011-08-17, 19:29
Vad är det skadliga med så mkt salt?
Det kanske kan påverka blodtrycket. Men det är oklart hur pass stor roll saltintaget spelar när man inte har problem med njurar och blodtryck.
skadligt för plånboken är det ju garanterat...
karlingen
2011-08-17, 21:38
25kr för 200g gravad lax är inte dyrt
25kr för 200g gravad lax är inte dyrt
Vad köper du för lax? Den jag endast hittar kostar 300kr/kg...
---
- Sent from iPhone
karlingen
2011-08-18, 08:24
Vad köper du för lax? Den jag endast hittar kostar 300kr/kg...
---
- Sent from iPhone
Gravad lax i förpackning. Hittades på ICA Maxi nära mig... Var iofs lägre pris än vanligt. Annars kostar de 30-35kr per förpackning (200g).
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.