Visa fullständig version : Läsa på distans och lån/studiestöd?
StampChamp
2011-08-16, 14:20
Jag funderar på läsa några kurser på distans, fy a, ma d, biologi b, sv b och kemi a. Är det möjligt att läsa detta på distans och få studiebidrag och även studielån om det behövs?
Vad är det som gäller och när kan man börja läsa kurser på distans? Är det möjligt att börja med det när man vill? Vart kan man vända sig?
Har Viva studievägledning något med detta att göra? Eller är det en skola man bör kontakta? Komvux?
hanushans
2011-08-16, 14:24
Jag funderar på läsa några kurser på distans, fy a, ma d, biologi b, sv b och kemi a. Är det möjligt att läsa detta på distans och få studiebidrag och även studielån om det behövs?
Vad är det som gäller och när kan man börja läsa kurser på distans? Är det möjligt att börja med det när man vill? Vart kan man vända sig?
Har Viva studievägledning något med detta att göra? Eller är det en skola man bör kontakta? Komvux?
På universitet/högskola funkar det precis som vanligt. Borde väl vara samma för komvux. Du måste kolla upp vilka kurser som ges på distans. Allt funkar likadant som för vanliga kurser.
StampChamp
2011-08-16, 14:26
På universitet/högskola funkar det precis som vanligt. Borde väl vara samma för komvux. Du måste kolla upp vilka kurser som ges på distans. Allt funkar likadant som för vanliga kurser.
Går det att lösa strökurser på distans via universitetet? Vilka kurser kan man läsa på komvux? Dom har väl inte alla kanske?
Vart kollar man upp vilka kurser man kan läsa då och när? Finns det någon man kan ringa om man har allmänna frågor om kurser?
Moe Lestor
2011-08-16, 14:28
Du får 2750kr i månaden i bidrag och du kan ta 5000 extra i månaden som lån om du vill.
inb4 hur får jag pengarna?
www.csn.se
På din kommuns hemsida står all information om komvux just där.
StampChamp
2011-08-16, 15:00
Du får 2750kr i månaden i bidrag och du kan ta 5000 extra i månaden som lån om du vill.
www.csn.se
Okej jag får kolla med kommunerna och höra mig för med dom komvux och folkhögskolar som finns och se när man kan börja läsa kurserna.
De där siffrorna gäller väl om man läser heltid på distans? Och vad räknas som heltid? De kurser jag ska läsa ligger på 100 varje kurs så det blir 600-700 totalt. Hur lång tid blir det heltid?
hanushans
2011-08-16, 15:00
Går det att lösa strökurser på distans via universitetet? Vilka kurser kan man läsa på komvux? Dom har väl inte alla kanske?
Vart kollar man upp vilka kurser man kan läsa då och när? Finns det någon man kan ringa om man har allmänna frågor om kurser?
Komvux vet jag inget om. Du får googla på ämnen du är intresserad av + distans. Många kurser ges på distans. Vad vill du plugga?
Jag läste några kurser via InfoKomp på skoj. Det var ärligt talat lite pinsamt hur lätt det var att få betyg där. Två andra ämnen läste jag eftersom att jag behövde de till mitt plugg framöver (hade aldrig läst ämnena under gymnasiet) varav ett hade jag stora problem med. Lärarna är ju schysta och så, men påtalar man att man haft problem med ämnet som fan och att man verkligen behöver betyget så fixar dom det haha. Pinsamt enkelt.
Sen är ju frågan hur mycket man lär sig på kuppen, det vet jag, men nu gav jag min version av det hela.
David Brent
2011-08-16, 15:23
Jag vill minnas att Örebro universitet erbjuder alla ämnen (kanske inte sv b dock) på distans. Man får välja basår och sen frågar de vilka kurser man vill läsa.
StampChamp
2011-08-16, 15:26
Jag vill läsa några extra kurser nu och sedan kanske läsa till sjukgymnast eller liknande, anatomi och näringslära. Behöver egentligen inte alla dessa kurser.
Hittade ett bra ställe med kurser och det ligger 30mil härifrån men det spelar väl ingen roll om man läser på distans? Ska ringa dom i alla fall och höra mig för.
StampChamp
2011-08-16, 15:27
Jag vill minnas att Örebro universitet erbjuder alla ämnen (kanske inte sv b dock) på distans. Man får välja basår och sen frågar de vilka kurser man vill läsa.
Okej då ska jag kika närmare på det. Tack för tipset!
www.csn.se
6000 i lån är det väl?
Jag får iaf 8620 i månaden totalt med mitt studielån så det är nog 6k.
bustz0rz
2011-08-16, 21:53
Det lättaste är nog att kontakta komvux som finns i din kommun. Pratar du med dem kommer du garanterat få svar på alla dina frågor.
Men jag kan säga att heltid är 450 poäng, och läser du alla de kurser som du rabblat upp så kommer du ju lätt över det.
Kan också berätta att om du läser distans via komvux så gör man ofta prov/tester på skolan vid olika tillfällen. Så det blir nog lite jobbigt om du skulle behöva åka 30 mil för att göra ett prov ;) Men man kan även läsa via NTI; då gör man allt via internet.
willtjam
2012-06-07, 19:09
Hur fungerar det om man läser heltid på distans? Kan man jobba samtidigt? Eller beror det helt enkelt på om man har lätt för ämnet eller ej?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.