handdator

Visa fullständig version : Rostade och saltade mandlar/nötter

makz
2011-08-15, 11:04
Ja.. varför är det så mycket sämre än naturella?

Är det nån olja som är mindre bra när dom rostar mandlarna?

tacksam för svar ;]

Pretorian
2011-08-15, 11:17
Är det sämre?

Jag brukar blanda naturella med saltade för att det rent smakmässigt kan bli för salt.

King Grub
2011-08-15, 11:25
Ja.. varför är det så mycket sämre än naturella?

Är det nån olja som är mindre bra när dom rostar mandlarna?

Vad får dig att tro att det är sämre med rostade?

Det är det inte. Tvärtom. Gäller även nötter. Rostningen gör att lipaserna denaturerar och fettet blir mer hållbart, och dessutom denatureras även proteinet och blir mer lättillgängligt.

paatrik
2011-08-15, 14:44
Vad får dig att tro att det är sämre med rostade?

Det är det inte. Tvärtom. Gäller även nötter. Rostningen gör att lipaserna denaturerar och fettet blir mer hållbart, och dessutom denatureras även proteinet och blir mer lättillgängligt.

Man lär sig något nytt varje dag. Köper alltid naturella cashew i tron att det är bättre. Du rekommenderar alltså att man köper saltade och rostade dito om man enbart ser till dess hälsoeffekter? Tittar aldrig vad som finns, har de enbart rostade?

King Grub
2011-08-15, 14:44
Jag skrev inget om salt.

paatrik
2011-08-15, 14:46
Jag skrev inget om salt.

Ne kom på det :)

King Grub
2011-08-15, 15:14
När det gäller salt så blir ett livsmedel varken nyttigare eller onyttigare i sig av att det är saltat, utan det är det totala intaget av salt som är det viktiga.

paatrik
2011-08-15, 17:04
När det gäller salt så blir ett livsmedel varken nyttigare eller onyttigare i sig av att det är saltat, utan det är det totala intaget av salt som är det viktiga.

Yes :)

Kikade lite på produkter men fann inga som enbart var rostade. Har inget emot saltet men finns det öht?

King Grub
2011-08-15, 17:10
Ingen aning.

Pretorian
2011-08-15, 17:42
Du får rosta själv i stekpannan annars.

davvvan
2011-08-15, 18:02
Rostade sojakärnor är en hit proteinmässigt.

Tacos
2011-08-15, 18:07
Yes :)

Kikade lite på produkter men fann inga som enbart var rostade. Har inget emot saltet men finns det öht?

Köp naturella och rosta själv i ugn eller stekpanna. Är ju snabbt gjort.

Alxndr
2011-08-20, 14:11
Om nötterna rostas vid höga temperaturer (>80 C) börjar de omättade fetterna oxidera i större utsträckning och bilda radikalföreningar. Oxidationsprodukterna sägs öka risken för åderförkalkning och hjärt och kärlsjukdomar. Om det i praktiken utgör någon signifikant hälsorisk att äta rostade nötter vet jag dock ej. Det får var och en bedöma.

Finns ju också en del människor som undviker att steka mat i fleromättade fetter då de anser att oxidationsbenägenheten är för hög i dessa. Deras resonemang är vettigt, men hur farligt det är i praktiken att steka mat i fleromättade oljor vet jag inte heller.

lofito
2011-08-20, 16:07
Vet någon var man kan köpa brända mandlar? Just nu är det marknad i min stad och där kan man köpa mindre portioner av brända mandlar - sjuuuuukt jävla gott! Skulle vilja beställa ett par kg nånstans ifrån, de finns bara där idag också. Någon som vet varifrån man kan?