Visa fullständig version : Antioxidanter inpå träning - undvik?
Läste denna nypostade artikel av Nicklas på traningslara.se. Denna del i artikeln slog igång optinojjanerven direkt:
Antioxidanter direkt inpå träningen kan alltså hämma det naturliga svaret av träningen och försämra din träningseffekt. Det är viktigt att veta.
Träning i sig leder till inflammationer och oxidativ stress akut men det finns ju faktiskt en fördel med det. Det är den man sedan kompenserar för vid återhämtningen och kroppen är mer redo att stå emot nästa träningspass eller om du blir sjuk eller skadad. Kanske kan alltså antioxidanter i höga doser direkt inpå träningen ”skämma bort” kroppens naturliga anpassning och ge sämre resultat i längden.
Länk till artikel: http://traningslara.se/vitaepro-toppkvalitet-skrap-eller-bara-overdrifter/
Om det skulle visa sig att ovan hypotes stämmer - utöver att dosera antioxidanter som tillskott, vad är det för slags livsmedel man skulle kunna tänka sig att undvika kring träning för att inte få i sig stora mängder antioxidanter?
Finns det hypoteser för hur stor dimensionen är av antioxidanters effekt på träningsresultat?
willtjam
2011-08-14, 14:08
Det sög ju, med tanke på att dom flesta PWO's innehåller en knasigt stor mängd C-vitamin.
Förutom C-vitamin spelar tidpunkten ingen som helst roll. C-vitamin absorberas snabbt, cirkulerar i blodet några timmar och sedan kissar vi ut det.
Alla andra antioxidanter är antingen fettlösliga och absorberas långsamt ( beta-karoten, E-vitamin mfl. ) eller så ska de byggas in någonstans innan de blir aktiva ( selen ).
Du får läsa artikeln igen och se över din kost. Lägg dig någonstans kring RDI upp till den nivån som verkar ge effekt utan negativa sidoeffekter.
Eddie Vedder
2011-08-14, 14:15
Läste denna nypostade artikel av Nicklas på traningslara.se. Denna del i artikeln slog igång optinojjanerven direkt:
Länk till artikel: http://traningslara.se/vitaepro-toppkvalitet-skrap-eller-bara-overdrifter/
Om det skulle visa sig att ovan hypotes stämmer - utöver att dosera antioxidanter som tillskott, vad är det för slags livsmedel man skulle kunna tänka sig att undvika kring träning för att inte få i sig stora mängder antioxidanter?
Finns det hypoteser för hur stor dimensionen är av antioxidanters effekt på träningsresultat?
De studierna jag har tittat på handlar om kosttillskott. Om, och i så fall i vilken grad, det är överförbart på kosten vet jag inte. Jag är inte övertygad om att man måste äta massa antioxidanter överhuvudtaget.
Det sög ju, med tanke på att dom flesta PWO's innehåller en knasigt stor mängd C-vitamin.
N.O Xplode verkar vara fri från vitamin C.
Fredriiik
2012-01-31, 15:13
Bumpar denna istället för att starta något nytt.
Har det kommit upp några nya studier på antioxidanter och träningspåverkan?
Har för mig att jag läst en studie som grub postade där c-vitamin påverkade återhämtningen på ett negativt sätt. Man tog något test i benmusklerna men mer kommer jag inte ihåg.
Bumpar denna istället för att starta något nytt.
Har det kommit upp några nya studier på antioxidanter och träningspåverkan?
Har för mig att jag läst en studie som grub postade där c-vitamin påverkade återhämtningen på ett negativt sätt. Man tog något test i benmusklerna men mer kommer jag inte ihåg.
Det är nog denna studie du tänker på:
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=177012
Jag ser inget direkt skäl till att ta stora mängder C-vitamin innan träningen, då tidigare studier visat att det kan ge negativa effekter på vissa parametrar. Om man nu vill/måste(?) ta tillskott kanske det är bättre att vänta 4-5 timmar efter träningen i så fall?
Har faktiskt också undrat över detta, skulle vara kul om man har kommit fram till något nytt sedan artikeln skrevs.
Någon som har någon som helst aning eller vill ge en gissning på hur länge efter träningen man bör vänta för att "vara på den säkra sidan" när det gäller detta?
Äter inga antioxidanter i tillskottsform men det kanske blir samma sak med väldigt stora måltider väldigt antioxidantrik mat/kryddor?
LensonGenome
2012-02-05, 10:07
Själv gillar jag att äta mig däst för att sen kombinera med ALA innan ett huvudsakligen anaerobt pass.
Pasta pump for the glory.
Hoppas på det viset spikea insulin plus tillväxthormon och få en topp i IGF1 på grund av passet. Pure bro-sci. Men ändå.
:)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.