Logga in

Visa fullständig version : Är jag helt ute och surfar med min teori?

trueblood
2011-08-14, 12:51
Jag funderar på om jag fortsätter att bulka och bygga muskler och fett tills min förbränning går över förbrukat energi så borde jag börja bränna fett och bibehålla muskelmassa någorlunda? (Dvs. fortsätta bygga till jag kommer till +- 0 iaf.)
Förutsatt att jag håller samma kostintag som nu dvs. (Ca.3500-4000kcal om dan)

Fakta om mig och min fysik:
185cm
110kg
30år

Styrketränat hårt i ca.1 år
Kör 5 split (5 dagaras styrketräning) nuförtiden med en eller två vilodagar.

Bakrgrund till varför:
Har tidigare vägt 139kg (stabilt under ca. 10 år) mest bara fett.
Gick ner till 74,5 sen börja bulka/styrketräna vid 96kg.

Har märkt att jag har svårt att hålla vikten, så började styrketräna.
Har enorma problem att hålla kosten av diverse skäl. Äter dock tillräckligt med protein etc. för bygge.

MrBulk
2011-08-14, 13:06
Jag funderar på om jag fortsätter att bulka och bygga muskler och fett tills min förbränning går över förbrukat energi så borde jag börja bränna fett och bibehålla muskelmassa någorlunda? (Dvs. fortsätta bygga till jag kommer till +- 0 iaf.)
Förutsatt att jag håller samma kostintag som nu dvs. (Ca.3500-4000kcal om dan)

Fakta om mig och min fysik:
185cm
110kg
30år

Styrketränat hårt i ca.1 år
Kör 5 split (5 dagaras styrketräning) nuförtiden med en eller två vilodagar.

Bakrgrund till varför:
Har tidigare vägt 139kg (stabilt under ca. 10 år) mest bara fett.
Gick ner till 74,5 sen börja bulka/styrketräna vid 96kg.

Har märkt att jag har svårt att hålla vikten, så började styrketräna.
Har enorma problem att hålla kosten av diverse skäl. Äter dock tillräckligt med protein etc. för bygge.

I teori funkar det ja men i praktiken är det ingen höjdare, svårt att pricka exakt kaloribalans.

trueblood
2011-08-14, 13:20
MrBulk: Teorin är egentligen mest byggd på att när jag åt "vad jag ville" så hade jag stannat på 139kg.

Förstår att det är svårt att pricka kaloribalans men tänkte mer vikt/massa borde väl nolla ut tillslut...

Har väl tänkt iom. att jag sköter kosten bättre nu så borde det kunna balansera sig tillslut... men men... tar gärna mer feedback :)

(Och vi får väl svar om nåt år oavsett hehe)

Ronn
2011-08-14, 13:47
Börja konditionsträna då så har du ju större kaloribudget att röra dig med.

trueblood
2011-08-14, 13:49
Börja konditionsträna då så har du ju större kaloribudget att röra dig med.

Testade det, men det är inte hållbart i längden för mig. 5 styrkepass i veckan på 1 timme vardera fyller schemat redan ganska rejält. Ville inte välja bort styrketräningen.

Ronn
2011-08-14, 13:55
Du kan inte äta kakan och ha den kvar, du får välja något eller kompromissa.

trueblood
2011-08-14, 14:09
Du kan inte äta kakan och ha den kvar, du får välja något eller kompromissa.

Det borde man väl kunna om jag kunde hålla 139kg och inte gå upp i 10 år?

Ronn
2011-08-14, 14:13
Ju mer fett du lägger på dig ju sämre kommer du kunna bygga och när du väl hamnar i balans blir förutsättningarna för att bygga ännu sämre. Läser jag mellan raderna så vill du ha en bra form och jag tror inte på att bulka upp 29kg för att sen hoppas på att det jämnar ut sig, vill du ha en bra form måste du göra det sakta och metodiskt. Alternativt köper du läget att du inte kommer vara så deffad 29kg senare.

vicarious
2011-08-14, 14:30
Testade det, men det är inte hållbart i längden för mig. 5 styrkepass i veckan på 1 timme vardera fyller schemat redan ganska rejält. Ville inte välja bort styrketräningen.

Dra ner till 2-3 styrkepass då. Fullt tillräckligt för att växa.

trueblood
2011-08-14, 15:03
Dra ner till 2-3 styrkepass då. Fullt tillräckligt för att växa.

Känns inte som 2-3 kondispass ala 1000 kcal gör såmycket i längden.

Doctor Snuggles
2011-08-14, 15:10
HIIT har mycket bättre effekt i det avseendet. Läs på lite om det. Plus hälsoeffekten att aktivera hjärtat hårdare är inte att fnysa åt.
2-3 styrketräningspass i veckan är helt tillräckligt.

vicarious
2011-08-14, 16:07
Känns inte som 2-3 kondispass ala 1000 kcal gör såmycket i längden.

Jaha. Så du vill ha en lösning men är inte villig att kompromissa något?

trueblood
2011-08-14, 16:29
Jaha. Så du vill ha en lösning men är inte villig att kompromissa något?

Frfåga aldig om en lösning , bara om min tes.

Langster
2011-08-14, 18:07
Nej du kommer inte kunna bygga så pass mycket muskler att du till slut kommer att bestå av bara muskler. Muskeluppbygnaden tar för lång tid och är mycket mer komplicerad än fettinlagring för att det skulle funka. Du kommer att bli fetare av att ligga på ett konstant överskott och du kommer att lägga på dig fett snabbare nu eftersom du redan varit fet.

trueblood
2011-08-14, 18:13
Nej du kommer inte kunna bygga så pass mycket muskler att du till slut kommer att bestå av bara muskler. Muskeluppbygnaden tar för lång tid och är mycket mer komplicerad än fettinlagring för att det skulle funka. Du kommer att bli fetare av att ligga på ett konstant överskott och du kommer att lägga på dig fett snabbare nu eftersom du redan varit fet.

Jo, låter vettigt. Ska bli intressant och vad resultatet blir.

trueblood
2012-02-20, 12:32
En liten uppdatering, väger nu 124kg och har stadigt ökat på vikterna.
Ökar nästan varenda pass.

Visst har rätt mycket fett på kroppen men känner mig stark och formerna är jag nöjd med.

Kosten består av 150-200 gram protein och sen äter jag verkligen vad jag vill som en riktig tjockis ska göra ;)

Tränar 3 split runt 6 dar i veckan.

Mitt mål var aldrig att vara deffad, utan att öka i massa konstant.
Går bra hittils iaf.

paatrik
2012-02-20, 22:06
En liten uppdatering, väger nu 124kg och har stadigt ökat på vikterna.
Ökar nästan varenda pass.

Visst har rätt mycket fett på kroppen men känner mig stark och formerna är jag nöjd med.

Kosten består av 150-200 gram protein och sen äter jag verkligen vad jag vill som en riktig tjockis ska göra ;)

Tränar 3 split runt 6 dar i veckan.

Mitt mål var aldrig att vara deffad, utan att öka i massa konstant.
Går bra hittils iaf.

Bild?

speedy83
2012-02-20, 23:03

Hur är det med detta och i vilken omfattning gäller det? vad jag syftar på är om jag tex har gått ner tio kilo fett och sen "börjar om" kommer jag nu har mycket lättare för att bli fet igen och kommer det alltid vara så eller ställer kroppen om sig med tiden?

Langster
2012-02-21, 11:32
Hur är det med detta och i vilken omfattning gäller det? vad jag syftar på är om jag tex har gått ner tio kilo fett och sen "börjar om" kommer jag nu har mycket lättare för att bli fet igen och kommer det alltid vara så eller ställer kroppen om sig med tiden?

Ja, har du till största del gått ner i fettvikt kommer den största delen av den vikt du lägger på dig igen vara fett. Dessutom kommer du ha en lägre ämnesomsättning på din nya lägre vikt än om du hade haft den lägre vikten hela tiden - och detta i flera år, minst.
Det enda du kan göra är nog att försöka gå upp i en väldigt långsam takt - i takt med dina styrkeökningar.

Om kroppen ställer om sig beror nog på en massa individuella faktorer, så som hur mycket man tränar, vad man äter osv. Anledningen till att man har en lägre ämnesomsättning när man gått ned i vikt är att man helt enkelt, omedvetet, sparar på energi genom att röra på sig mindre. Men man kan nog vara rätt säker på att om man varit ett fetto, går ned i vikt och sedan återgår till att äta som ett fetto så kommer man åter att bli ett fetto. Det finns inget sätt att ställa in kroppen på att bli ett muskelberg istället.

trueblood
2012-02-22, 06:05
Ja, har du till största del gått ner i fettvikt kommer den största delen av den vikt du lägger på dig igen vara fett. Dessutom kommer du ha en lägre ämnesomsättning på din nya lägre vikt än om du hade haft den lägre vikten hela tiden - och detta i flera år, minst.
Det enda du kan göra är nog att försöka gå upp i en väldigt långsam takt - i takt med dina styrkeökningar.

Om kroppen ställer om sig beror nog på en massa individuella faktorer, så som hur mycket man tränar, vad man äter osv. Anledningen till att man har en lägre ämnesomsättning när man gått ned i vikt är att man helt enkelt, omedvetet, sparar på energi genom att röra på sig mindre. Men man kan nog vara rätt säker på att om man varit ett fetto, går ned i vikt och sedan återgår till att äta som ett fetto så kommer man åter att bli ett fetto. Det finns inget sätt att ställa in kroppen på att bli ett muskelberg istället.

Alltså, det beror ju på vad man äter. Jag åt skit dvs. hög fett och hög kolhydrat diet när jag var yngre och gick upp till 139kg vilket det mesta bestod av fett.

Sen gick jag ner till 74,5kg och började äta helt annorlunda, äter mycket mer protein och hälsosamma fetter osv.

På det styrketränar jag, det är då klart jag har högre procent i muskler jämfört med förut och en helt annan komposition av kroppen.

Sen är det faktumet någon här som missa att mitt mål var aldrig att ligga på konstant kalori plus, utan att öka i vikt så att min förbränning ska öka så jag kan äta så jag blir mätt.

När detta uppstår står jag still i vikt, och äter jag högprotin diet på en balans med övervikt (av fett) så bör jag lägga på mig muskelmassa.

Enligt vad folk på kolo tror så avstannar muskeltillväxt om man är fet, så är inte fallet. Den blir SÄMRE!

Recap:
Äta så jag blir mätt, motsvarar kaloriplus just nu troligen. Öka i vikt så att jag hamnar på kaloribalans och förtsätta sakta men säkert minska fett procent medan jag lägger på mig massa.

Jag gillar att testa kroppens funktioner, jag kommer att uppdatera. Bilder kommer snart. Både från när jag var 139kg och när jag var 74,5kg och såklart idag.

Jag dokumenterar allt ;)

(skrivet på ipad, beror ursäkt om det är felstavat, hatar touch tagentbord)

trueblood
2012-02-22, 06:11
Himla fett fobi här btw. bli vän med fettet, den är en del av er :D

Langster
2012-02-22, 09:13
Alltså, det beror ju på vad man äter. Jag åt skit dvs. hög fett och hög kolhydrat diet när jag var yngre och gick upp till 139kg vilket det mesta bestod av fett.

Sen gick jag ner till 74,5kg och började äta helt annorlunda, äter mycket mer protein och hälsosamma fetter osv.

På det styrketränar jag, det är då klart jag har högre procent i muskler jämfört med förut och en helt annan komposition av kroppen.

Sen är det faktumet någon här som missa att mitt mål var aldrig att ligga på konstant kalori plus, utan att öka i vikt så att min förbränning ska öka så jag kan äta så jag blir mätt.

När detta uppstår står jag still i vikt, och äter jag högprotin diet på en balans med övervikt (av fett) så bör jag lägga på mig muskelmassa.

Enligt vad folk på kolo tror så avstannar muskeltillväxt om man är fet, så är inte fallet. Den blir SÄMRE!

Recap:
Äta så jag blir mätt, motsvarar kaloriplus just nu troligen. Öka i vikt så att jag hamnar på kaloribalans och förtsätta sakta men säkert minska fett procent medan jag lägger på mig massa.

Jag gillar att testa kroppens funktioner, jag kommer att uppdatera. Bilder kommer snart. Både från när jag var 139kg och när jag var 74,5kg och såklart idag.

Jag dokumenterar allt ;)

(skrivet på ipad, beror ursäkt om det är felstavat, hatar touch tagentbord)
Ja, börjar man styrketräna efter att man gått ned i vikt kommer kroppskompositionen självklart att vara bättre när man sedan går upp i vikt, om man inte tränade innan. Antagligen spelar det inte ens så stor roll hur man äter då.
Självklart kan man bygga muskler även om man är fet, det är lättare att bygga muskler när man ligger på kaloriöverskott. Problemet är att behålla dem om man sedan vill gå ned i vikt och det är mycket fett som ska bort.

Bryr man sig inte om att man blir fet, så spelar det ju ingen roll om man blir det eller inte. De som oroar sig över att det är lättare att bli fet igen om man varit det tidigare är antagligen de som gärna vill hålla en bra form året om.

trueblood
2012-02-22, 09:21
Ja, börjar man styrketräna efter att man gått ned i vikt kommer kroppskompositionen självklart att vara bättre när man sedan går upp i vikt, om man inte tränade innan. Antagligen spelar det inte ens så stor roll hur man äter då.
Självklart kan man bygga muskler även om man är fet, det är lättare att bygga muskler när man ligger på kaloriöverskott. Problemet är att behålla dem om man sedan vill gå ned i vikt och det är mycket fett som ska bort.

Bryr man sig inte om att man blir fet, så spelar det ju ingen roll om man blir det eller inte. De som oroar sig över att det är lättare att bli fet igen om man varit det tidigare är antagligen de som gärna vill hålla en bra form året om.

Precis :cool: