Visa fullständig version : Bekvämare och bättre deffmetod med svältardag istället för ätardag??
Fredrik_S
2011-08-14, 08:43
Vi börjar med att man har en aktiv person med ett behov på 3500 kcal per dag i snitt.
Vi säger att man vill gå ner rätt sakta i fettvikt och ligga på 3200 kcal underskott i veckan då kan man med ett hyfsat vanligt koncept ha ett kaloriunderskott på 700 kcal per dag plus en ätar dag med 1000 kcal överskott.
Då borde man gå hungrig och kämpa 6 dagar av 7 och bli mätt 1 dag av 7
Vänder man på det istället och kör kaloriballans alla dagar utom en då man kör helfasta en dag så när som på 300 kcal i form av aminosyror/proteiner.
Då borde man må bra 6 dagar av 7 och bara dåligt 1 dag i veckan.
Desutom borde man ha bättre tryck och lättare för att bygga muskler under de 6 dagarna man ligger på ballans istället för att ha 6 dagar av underskott med dåligt tryck och sämre muskelbyggande förutsättningar.
Låter som en variant av ADF (Alternate Day Fasting). Hur bra det fungerar i praktiken vet jag dock inte. :)
SiSenior
2011-08-14, 08:48
Då borde man må bra 6 dagar av 7 och bara dåligt 1 dag i veckan.
Desutom borde man ha bättre tryck och lättare för att bygga muskler under de 6 dagarna man ligger på ballans istället för att ha 6 dagar av underskott med dåligt tryck och sämre muskelbyggande förutsättningar.
Det kanske ligger något i det du säger där. Men inte kommer kroppen i längden, må bra av att en gång i veckan ha en "skit kost", sett till vad den behöver. Om 300kcal är allt du får äta, och protein kommer prioriteras, då kommer avsaknaden av essentiellt fett och en del vitaminer/ mineraler som på posten. Det tror jag kan förstör mer sett över ett längre perspektiv.
King Grub
2011-08-14, 08:49
Kan fettvävnaden släppa ifrån sig den mängden energi över en så begränsad tidsperiod? Är inte risken att det blir katabolisering av glykogen och muskelprotein i stället? Muskelnedbrytningen minskar vid svält, men det är först efter ett par dygn. Den initiala perioden är den förhöjd.
Det kanske ligger något i det du säger där. Men inte kommer kroppen i längden, må bra av att en gång i veckan ha en "skit kost", sett till vad den behöver. Om 300kcal är allt du får äta, och protein kommer prioriteras, då kommer avsaknaden av essentiellt fett och en del vitaminer/ mineraler som på posten. Det tror jag kan förstör mer sett över ett längre perspektiv.
Att svälta en dag i veckan tror jag knappast är dåligt för hälsan. Snarare tvärtom verkar det som om man ska tro de studier man gjort på kalorirestriktion och fasta.
Hur det är i deffsyfte vågar jag inte svara på.
Kan fettvävnaden släppa ifrån sig den mängden energi över en så begränsad tidsperiod? Är inte risken att det blir katabolisering av glykogen och muskelprotein i stället? Muskelnedbrytningen minskar vid svält, men det är först efter ett par dygn. Den initiala perioden är den förhöjd.
Tror du inte att den förlust som sker hyfsat lätt kan återbildas (i viss utsträckning) nästa dag pga av uppreglering av diverse system. T ex större insulinkänslighet -> mer glykogeninlagring, samt större uppreglering av proteinsyntesen vid måltider dagen därpå (kanske...).
King Grub
2011-08-14, 09:32
Jo, men nu handlade det om fettmängden. På övriga dagars kaloribalans förloras inget fett. Då blir veckoresultatet på fettbalansen inte alls lika negativ som om underskottet hade varit utspritt.
Jag testade köra enligt Brad Pilons Eat Stop Eat en tid i mitt liv. Dvs jag höll ett litet överskott normala dagar och fastade 2 dagar i veckan. Vikten gick ner ca ½kg i veckan.
Fatsade 24 timmar, slutade äta ca 17:00 och åt första målet 17:00 påföljande dag.
Fungerade fint men kan tyvärr ej mera köra enligt fastekonceptet pga magkatarr.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.