handdator

Visa fullständig version : Är ~100 gram sojabönor torrvikt för mycket, hälsomässigt?

Trashcan
2011-08-13, 13:36
Jag har kommit på att sojamjölk är en rätt najs del av kosten. Billigt och nyttigt. Det pratas ju dock en del om eventuella negativa hälsoeffekter sojabönor kan ha, t ex på hormonnivåerna etc. Detta är såklart inget problem vid en normal och varierad kost och lagom lågt intag av sojabönor.
När jag gör sojamjölk brukar en "batch" vara ungefär ~100 gram sojamjöl och 0.5-1L vatten. Jag dricker gärna upp allt på en gång, är ju ett riktigt bra mellanmål, men det jag undrar är som sagt om detta är lite för mycket för att räknas som en vettig nivå om jag gör detta varje eller varannan dag. Tänker framförallt på hormonella effekter, men har hört något om antinutrienter och vad det nu kan vara. Tack!

King Grub
2011-08-13, 13:47
Det finns inga rekommendationer att man skall begränsa sitt intag av sojabönor för hälsans skull.

1684_
2011-08-13, 13:54
Min gyn läkare sa åt mig att sluta upp med alla soja produkter å se om mina kvinnliga hormoner ville "hitta" tillbaka, då jag ej hade så mycket östrogen. Vi har testat allt, ej hittat några svar å jag har själv gått igenom många undersökningar.

Jag berättade dock att jag åt mycket soja, speciellt sojabönor... kunde bli upp emot 3dl om dagen (SÅ JÄVLA GOTT!) sen jag la av med soja produkter mår jag mycket bättre i kroppen :)

Ett tips bara, du e ju iofs kille men överdriv det inte för säkerhetsskull! Själv ger jag fan i soja. usch.

Tolkia
2011-08-13, 15:41
Att jämföra en frisk kropp, oavsett kön, med en som försöker återhämta sig efter längre tids fuckande med kosten och träningen, i kombination med annan sjukdom, är dock inte riktigt rimligt.

1684_
2011-08-13, 18:27
nä de har du rätt i Tolkia men å andra sidan sägs de ifrån många håll att soja inte e bra när man kan äta annat. Menmen, ville bara säga vad som sagts om mitt. SDen e de ju så att jag har ätit sojaprodukter långt innan jag började "fucka" mig med träning å kost (ätstörningar) så även om jag INTE hade åkt på den skiten, dvs levt ett friskt liv vet vi ju inte hur kroppen hade reagerat ändå med dagligt intag av sojabönor.

Eddie Vedder
2011-08-13, 18:32
Vilken sojadryck köper du Trashcan? Alla jag har sett är riktigt dyra jämfört med mjölk.

Trashcan
2011-08-13, 18:35
Vilken sojadryck köper du Trashcan? Alla jag har sett är riktigt dyra jämfört med mjölk.

Det gör jag inte. Det är, som sagt, rätt dyrt. En påse sojamjöl på 500 gram kostar dock strax över 10 kr, och det är mycket för pengarna.

Jag har kommit på att sojamjölk är en rätt najs del av kosten. Billigt och nyttigt. Det pratas ju dock en del om eventuella negativa hälsoeffekter sojabönor kan ha, t ex på hormonnivåerna etc. Detta är såklart inget problem vid en normal och varierad kost och lagom lågt intag av sojabönor.
När jag gör sojamjölk brukar en "batch" vara ungefär ~100 gram sojamjöl och 0.5-1L vatten. Jag dricker gärna upp allt på en gång, är ju ett riktigt bra mellanmål, men det jag undrar är som sagt om detta är lite för mycket för att räknas som en vettig nivå om jag gör detta varje eller varannan dag. Tänker framförallt på hormonella effekter, men har hört något om antinutrienter och vad det nu kan vara. Tack!

wimpy
2011-08-14, 14:22
Min gyn läkare sa åt mig att sluta upp med alla soja produkter å se om mina kvinnliga hormoner ville "hitta" tillbaka, då jag ej hade så mycket östrogen. Vi har testat allt, ej hittat några svar å jag har själv gått igenom många undersökningar.

Jag berättade dock att jag åt mycket soja, speciellt sojabönor... kunde bli upp emot 3dl om dagen (SÅ JÄVLA GOTT!) sen jag la av med soja produkter mår jag mycket bättre i kroppen :)

Ett tips bara, du e ju iofs kille men överdriv det inte för säkerhetsskull! Själv ger jag fan i soja. usch.

hm..hur e det då om man e veggies? allt e ju gjort på soja iprincip.. å har precis fått en liten førkærlek till tofu. mkt proteiner å nice som snack :) så idag blir det vel 500g bara i tofu..
ingen aning om min østrogen halt men kanske man skulle oroa sig då? :confused:

Morty
2011-08-15, 08:44
Inga problem med fytoöstrogener i sojan.

Jag är vegetarian och äter väl en del soja. Kanske 10-50 gram sojaprotein per dag.

Sojamjölk kan man göra hemma, man kokar sojamjöl i vatten med lite salt och nåt som ger god smak, typ vaniljsocker. Sedan silar man det genom en silduk. Det som blir över kallas ockara och det kan man ha att binda ihop vegbiffar med.

Juxta
2011-08-15, 09:00
Jag måste lägga mig i och be folk att kolla källorna för alla dessa "undersökningar" som säger att sojan är dålig för hormonerna etc.
Sally Fallon driver Weston Price och är en lobbyorganisation för mjölkindustrin och har i många år smutskastat sojabönan. Ser man vilka som betalat "forskare" för att ta fram studier ligger nästan alltid Weston Price bakom.
Sluta tro blint på smutskastande "studier", det är som att använda Aftonbladet som källanvisning.

Sojabönan innehåller phytoöstrogen, som är ett hormon för plantorna, är du en planta?

WHITEFOLKS
2011-08-15, 09:08
Jag måste lägga mig i och be folk att kolla källorna för alla dessa "undersökningar" som säger att sojan är dålig för hormonerna etc.
Sally Fallon driver Weston Price och är en lobbyorganisation för mjölkindustrin och har i många år smutskastat sojabönan. Ser man vilka som betalat "forskare" för att ta fram studier ligger nästan alltid Weston Price bakom.
Sluta tro blint på smutskastande "studier", det är som att använda Aftonbladet som källanvisning.

Sojabönan innehåller phytoöstrogen, som är ett hormon för plantorna, är du en planta?

Nej och jag är inte heller en planta när det kommer till proteinet som jag också antar plantan innehåller för sin egen skull och inte för vår.

Jag säger inte att du har fel när det gäller fytoöstrogen men den logiken du använde är bristfällig.

Juxta
2011-08-15, 09:13
Nej och jag är inte heller en planta när det kommer till proteinet som jag också antar plantan innehåller för sin egen skull och inte för vår.

Jag säger inte att du har fel när det gäller fytoöstrogen men den logiken du använde är bristfällig.

Ja, jag håller med om att den är bristfällig. Jag tyckte mest det var en rolig avslutning på mitt arga inlägg, kanske borde lämnat en smiley efteråt. ;)

Tolkia
2011-08-15, 09:20
Ingen aning om min østrogen halt men kanske man skulle oroa sig då? :confused:
Om man är frisk tycker jag inte att man skulle oroa sig, se även Mortys svar ovan. Det exempel som ges där läkare avrådde handlar ju, som vi redan konstaterat, om en tjej med hormonstörningar p.g.a. långvariga ätstörningar (rätta mig om jag har fel, 1684, men jag har för mig att det även fanns någon tarmsjukdom med i spelet, med sänkt Hb, dålig absorption osv. som följd - d.v.s. ännu sämre förutsättningar). Om man haft ätstörningar länge kan det ta LÅNG tid innan hormonnivåerna blir normala; mycket längre tid än vad det tar innan kroppen ser normal ut på utsidan (muskelmassa, kroppsfett osv.). Då kan det vara fullt rimligt att eliminera allt som man kan tänka sig kan vara störfaktorer, t.ex. en astronomisk konsumtion av sojabönor för att se om det hjälper.

Det är inte samma sak som att en frisk man kommer att förvandlas till kvinna av att konsumera soja.

wimpy
2011-08-17, 17:19
Det är inte samma sak som att en frisk man kommer att förvandlas till kvinna av att konsumera soja.

om man e en frisk kvinna då, førvandlas man till mer kvinna då? :D

wimpy
2011-08-17, 17:20

haha! :thumbup: