handdator

Visa fullständig version : Definition av miljonär?

just me
2011-08-12, 13:19
Var några stycken som för någon helg sen halkade in på att snacka om pengar... Vi var lite oense om definitionen av att vara miljonär.

Vad är att vara miljonär för er? Hur "lätttillgängliga" behöver pengarna vara?

Huset/lgh ni äger är värd mer än en miljon men ni har lån på huset/lgh.

Huset/lgh ni äger är värd mer än en miljon o ni har inga lån på huset/lgh.

Eller måste man ha mer än en miljon på banken/börsen? Alltså lätttillgängliga pengar...

Kwon
2011-08-12, 13:21
2 miljoner på banken minimum

Jokester
2011-08-12, 13:22
Om man är god för en miljon, dvs har tillgångar för en miljon eller mer, vilket man inte är om man har lånat ihop allt till fastigheten eller vad det nu är.

martikainen
2011-08-12, 13:25
Miljonär anser jag är någon som kan få fram 1 miljon i "kontanter" inom 2-3 veckor utan att sälja Hus/bil eller annan fysisk ägodel.

Mao, pengarna ska finnas i fonder/aktier/obligationer/värdepapper whatever.

Tror det är ytterst få som sitter på typ ett hus för 10millar och 2-3 bilar, men inte kan få fram dom pengarna utan att sälja, därav just dessa krav för att klassas som miljonär i mina ögon, även fast den personen jag just nämnde också är en miljonär även utan 1miljon i annat än ägodelar.

shut teh face
2011-08-12, 14:08
Vet inte, det är svårt. Det är egentligen kanske fel att kalla en person som äger ett hus värt 5 miljoner (med lån på 2 miljoner) för miljonär, men egentligen så är han ju det, fast inte riktigt...

De flesta som är miljonärer har ju pengar någonstans - bostad, fordon, aktier, fond etc. Det måste ju säljas för att få ut pengarna, så vad är skillnaden på att behöva sälja sin bostad eller sina fonder? Båda är styrda av marknaden.

Såhär säger wiki:
En miljonär är en person som har en förmögenhet (tillgångar minus skulder) på minst en miljon valutaenheter.

Om jag äger ett hus för 5 miljoner (lån på 2-3) så är jag miljonär, men jag skulle inte kalla mig för det.

Herr Oberst
2011-08-12, 16:31
Om jag äger ett hus för 5 miljoner (lån på 2-3) så är jag miljonär, men jag skulle inte kalla mig för det.

Äger ett hus för 5 mille (lån på 2-3) = inte miljonär
Hur kan du med den logiken kalla dig husägare?

Larsson85
2011-08-12, 17:12
Om man är god för en miljon eller mer så är man miljonär. Hur kan det ens finnas olika åsikter om det. Självklart får man tillgodoräkna sig sitt hus eller lägenhet.

petah
2011-08-12, 17:16
Om man är god för en miljon eller mer så är man miljonär. Hur kan det ens finnas olika åsikter om det. Självklart får man tillgodoräkna sig sitt hus eller lägenhet.

+1

Den som tycker något annat tycker helt enkelt fel.

Loke
2011-08-12, 17:17

Precis. Förutsatt då att huset eller lägenheten inte är belånad.

Sen är det ju en annan sak att ordet förlorat sin betydelse. Det är ju därför man oftare pratar om dollarmiljonärer nu. Nästan alla svenskar är eller kommer bli miljonärer nån gång i sitt liv.

agazza
2011-08-12, 17:18
Miljonär gäller väl plural och pengarna ska vara egna så jag säger samma, 2 miljoner löst på banken eller liknande

Åsberg
2011-08-12, 17:31
Om man är glad, snäll och omtänksam. Miljonär i kärlek! <3
Alternativt minst en miljon i kontanter gömda i din bostad.

von huff
2011-08-14, 13:10
En miljon kronor är ju ingenting.Om man köper ett hus som kostar 2 miljoner och man har lån så är man definiitivt ingen miljonär.När man betalt huset så kanske man är det, dom flesta med pengar har ju dom fast i t.ex mark,aktier elle liknande

ddewe
2011-08-14, 13:18
Definitionen av miljonär är såklart en person som äger mer än 1 miljon.

tossefar
2011-08-14, 13:24
Två miljoner i tillgångar, eget boende uteslutet, efter att skulderna är borträknade.

Trance
2011-08-14, 13:28
Definitionen av miljonär är såklart en person som äger mer än 1 miljon.

Självklart är det så.

MILLIONÄR MILJONÄR mil¹iωnä⁴r l. -æ⁴r, l. MILJONÄR mil¹jω-, m.||ig.; best. -en, äv. -n; pl. -er. (förr äv. -air(e))
[jfr t. millionär, eng. millionaire, fr. millionnaire; avledn. av MILLION (MILJON)]
[MILLIONÄR 1]
1) motsv. MILLION b β: ägare av en l. flera millioner kronor osv.; äv. allmännare: ofantligt rik person. BJÖRN Vestind. 51 (1791). KARLFELDT FlBell. 117 (1918). jfr HALV-, HEL-, MÅNG-MILLIONÄR.

mil·lion·aire
noun /ˌmilyəˈne(ə)r/  /ˈmilyəˌne(ə)r/ 
millionaires, plural

A person whose assets are worth one million dollars or more

Spinkis
2011-08-14, 13:47
Det ska finnas på banken/plånkan alternativt aktier/fonder ej i hus och dylikt!

Ademius
2011-08-14, 13:50

+1

Den som tycker något annat tycker helt enkelt fel.
Förstår inte heller hur man kan ha en åsikt om fakta. 1 miljon eller mer i nettotillgångar = miljonär

Folk kanske tolkar frågan som när är man rik? eller dylikt, vilket är ännu luddigare. Jag diskuterade frågan om när man kan sägas ha det gott ställt med några vänner som växt upp under förhållanden som är något bättre än mig. Där hade vi samma typ av diskussion som här, dvs att bo i hus/villa på x antal miljoner som inte är så värst belånat. För mig är det att ha det gott ställt iaf. Rikedom är i någon mån även relativ enligt mig. I studentkretsar räcker det med att någon liggerp å +-0 för att ha det bra ställt (inga studielån).

Epson
2011-08-14, 13:52
Två miljoner i tillgångar, eget boende uteslutet, efter att skulderna är borträknade.

Så en person som äger en miljon är inte miljonär?

tossefar
2011-08-14, 14:29
Så en person som äger en miljon är inte miljonär?

Ptja, rent tekniskt kanske, men jag tycker att man ska ha någon slags marginal. Är väl inte mycket till miljonär om man efter en ny bil hamnar under gränsen. IMO.

dupper
2011-08-14, 14:33
Ptja, rent tekniskt kanske, men jag tycker att man ska ha någon slags marginal. Är väl inte mycket till miljonär om man efter en ny bil hamnar under gränsen. IMO.

Men ändock en miljonär. Problemet uppstår när folk lägger värderingar i "miljonär". En miljonär ses som rik, alltså måste denne ha marginaler. Något som inte behövs för den objektiva synen på en "miljonär", som ordet upplyser om.

ddewe
2011-08-14, 14:37
Det TS frågar är ju dock vad våran definition av en miljonär är. Faktumet kvarstår dock.

Wipflash
2011-08-14, 14:39
saker blir dyrare och pengarna mindre värda med tiden, därför ändras också åsikten om miljonärer..

Epson
2011-08-14, 14:49

Det TS frågar är ju dock vad våran definition av en miljonär är. Faktumet kvarstår dock.

saker blir dyrare och pengarna mindre värda med tiden, därför ändras också åsikten om miljonärer..

En miljonär är någon som äger en miljon eller mer. Finns liksom inget att tillägga.

Man kan anse att ett äpple är ett päron också om man vill. Det spelar ingen roll, det är fortfarande fel.

Men ändock en miljonär. Problemet uppstår när folk lägger värderingar i "miljonär". En miljonär ses som rik, alltså måste denne ha marginaler. Något som inte behövs för den objektiva synen på en "miljonär", som ordet upplyser om.

Precis

Dennis93
2011-08-14, 15:07
En miljonär är någon som äger en miljon eller mer. Finns liksom inget att tillägga.

Precis, det folk gör är att de likställer miljonär = rik, en miljon är inte så mycket pengar nu för tiden, jag menar en BMW 5-serie som är ganska så svensson bil kostar ju runt en halv mille.

Manta
2011-08-14, 15:08
Någon som har över en miljon kapsyler. Min åsikt.

Stefan J
2011-08-14, 15:17
Förmögenheten (tillgångar minus skulder) ska överstiga eller vara lika med en miljon valutaenheter. Det är definitionen av att vara miljonär. Den skarpsinte koloiten inser då snabbt att värdet/prestigen av att vara en miljonär kan variera kraftigt beroende på valutaenheter ;)

Minimjölk
2011-08-15, 12:13
Miljonär var förr i tiden något som ytterst få var och likställdes då med att vara rik. Pga av inflationen så är det idag ingen konst (nåja) att uppnå tillgångar på en miljon eller mer om man bara ger det tid. Om inflationen fortsätter så är det bara en tidsfråga innan nästan alla är miljonärer.

Det har pratats om att man med miljonär istället menar en person som kan leva enbart på befintliga tillgångar med oförändrad levnadstandard utan någon som helst inkomst under minst 5år. Tycker den definitionen är bättre och hållbar på någon som har det gott ställt.

Att vara miljonär är istället om man säljer allt man har och betalar av alla lån, har du mer än 1.000.000kr kvar är du då miljonär.

Jag skulle säga att de allra flesta som är goda för en mijlon eller mer inte sitter med dessa pengar tillgängliga i form av kontanter eller på ett surt bankkonto utan oftast är de bundna i tillgångar som är mer eller mindre lättillgängliga. Dessutom varierar ju dessa oftast i värde över tiden.

hultman
2011-08-15, 12:32
Min definition av miljonär är att ha några miljoner i värdepapper eller på banken som man kan spendera. Utan att för den sakens skull få en försämrad livskvalitet.

rajjan_dammit
2011-08-15, 12:46
Ska växla till mig lite Yen eller nåt annat skräp så jag med blir miljonär :)