handdator

Visa fullständig version : Ena axeln längre fram än den andra?

edineN
2011-08-11, 21:37
Tja! Märkte när jag var hos min sjukgymnast idag att ena axeln var rätt så mycket längre fram än vad den andra var. Alltså, om vi säger att ena axeln har bra hållning och den andra har sämre, kan man säga så? Så folk förstår alltså. Går detta att åtgärda/träna upp? Eller är det något man får leva med helt enkelt? Det ser rätt dumt ut nu när jag tänker på det och ser mig själv i spegeln. Någon som känner igen sig eller har några bra tips etc?

pialia
2011-08-11, 21:42
Tränar du kampsport? Har många kompisar som har konstiga hållningar beroende på vilken stans dom har. Du får helt enkelt tänka på att aktivt rätta till din hållning i vardagen och se till att träna båda sidor likadant så borde det bli bättre inom sin tid.(Såvida du inte har skolios eller nåt, vilket din sjukgymnast borde ha märkt!)

pialia
2011-08-11, 21:53
Edit: Gav inte din sjukgymnast dig några rekommendationer?

edineN
2011-08-11, 22:07
Det var inte han som la märke till det, jag har grova problem med min vänsteraxel. Det var därför jag sökte dit, så det är prio nr1. sen får vi se hur vi löser det med min högeraxel. Tack för svaren :) Och nej, jag tränar faktiskt ingen kampsport alls :p

The Draf
2011-08-12, 09:05
Kastsportare, typ handbollspelare tenderar att drabbas av överrörlighet i sin kastarm.

Mukki
2011-08-12, 10:27
Tja! Märkte när jag var hos min sjukgymnast idag att ena axeln var rätt så mycket längre fram än vad den andra var. Alltså, om vi säger att ena axeln har bra hållning och den andra har sämre, kan man säga så? Så folk förstår alltså. Går detta att åtgärda/träna upp? Eller är det något man får leva med helt enkelt? Det ser rätt dumt ut nu när jag tänker på det och ser mig själv i spegeln. Någon som känner igen sig eller har några bra tips etc?

Jag har ett liknande problem, i mitt fall var det dock sjukgymnasten som såg vad som var fel, ryggmusklerna på vänster sida om ryggen var klenare än på höger sida så min vänsteraxel var längre fram. Det blev antagligen såhär av för mycket discogymmande, men om du har samma problem, svaga muskler dvs så borde ju sjukgymnasten sett det. Jag har nästan tränat upp det efter att ha gått hos min sjukgymnast i lite mer än ett år.

edineN
2011-08-12, 11:08
Jag är basketspelare sen ett bra tag tillbaka.. Och det är nog därifrån jag fått det isf, av allt dunkande och kastande med högern kanske gjort att jag påverkat hållningen eller vad man ska säga på höger sida.. Ska till sjukgymnasten på torsdag igen och då ska jag be honom kolla på detta också :) Tack för alla svar!