Visa fullständig version : förbränning vid spinning.
Hej, undrar bara helt enkelt om man förbränner lika mycket när man använder sig av att spinna som man gör när man är ute och springer.
Även på morgonen, är det lika bra att spinna som att ta en rask promenad eller lättjoggning?
Även, får man bättre kondition av spinning?
Tack för svar!
Jokester
2011-08-11, 17:26
Hej, undrar bara helt enkelt om man förbränner lika mycket när man använder sig av att spinna som man gör när man är ute och springer.
Även på morgonen, är det lika bra att spinna som att ta en rask promenad eller lättjoggning?
Även, får man bättre kondition av spinning?
Tack för svar!
1. Oftast inte, men det beror ju på hur fort du cyklar och springer.
2. "Bra" hur då? Att bränna flest kalorier?
3. Ja.
King Grub
2011-08-11, 17:39
Cyklingt förbrukar mindre energi än löpning med motsvarande intensitet.
Skaffa en pulsklocka, om du inte redan har det, så kan du ju göra en jämförelse på en löprunda och ett spinningpass :)
Jag kör både och (med pulsklockan såklart) och du sätter ju själv nivån. Tung spinning med många och långa backar får ju upp pulsen rejält och lika så kaloriförbränningen.
Hur är det med crosstraining?
http://www.caloriesperhour.com/index_burn.php välj sedan Precor EFX 546 Elliptical Calculator
Räkna på.
King Grub
2011-08-12, 15:50
Hur är det med crosstraining?
Träning på en crosstrainer förbrukar aningen mer energi än löpning.
Träning på en crosstrainer förbrukar aningen mer energi än löpning.
Om man inte använder handtagen?
Förövrigt tror jag det kommer komma in några dystra svar snart men kaloriförbränning på spinning är ju bara så olika. Själv kör jag alltid mitt absoluta max när jag kör och bränner därav ganska så jättemycket kalorier. Andra kanske inte anstränger sig, vem vet.
Eddie Vedder
2011-08-12, 19:53
Själv kör jag alltid mitt absoluta max när jag kör och bränner därav ganska så jättemycket kalorier. Andra kanske inte anstränger sig, vem vet.
Fast jämförelsen i energiförbrukning handlar ju om energiförbrukning vid en given ansträngningsnivå. Och då förbrukar din spinning mindre än om du springer lika hårt under lika lång tid.
Hur definieras intensitet i det här sammanhanget? %VO2max eller?
Eddie Vedder
2011-08-12, 20:45
Hur definieras intensitet i det här sammanhanget? %VO2max eller?
Alla studier kan jag inte svara för men ofta är det upplevd ansträngning enligt Borgs RPE-skala.
Jokester
2011-08-12, 20:49
Om man inte använder handtagen?
Förövrigt tror jag det kommer komma in några dystra svar snart men kaloriförbränning på spinning är ju bara så olika. Själv kör jag alltid mitt absoluta max när jag kör och bränner därav ganska så jättemycket kalorier. Andra kanske inte anstränger sig, vem vet.
:thumbup:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.