handdator

Visa fullständig version : Fortsätta deffa eller dra igång med bulk?

gQLLe
2011-08-11, 12:43
Hej där!

Jag står in för ett svårt dilemma.. jag kan inte bestämma mig för om jag ska ta tag i den usla deffen på riktigt och gå ner 5kg, eller om jag ska börja bulka upp mig redan nu och fixa lite muskler.. börjat med ett litet överskott senaste veckan/veckorna och jag ser redan massa fina ökningar *drool*

Frågan är om jag kommer kunna bulka fullt ut om jag kör på nu.. har runt 15% bf skulle jag tippa på. Kommer lite bilder nu så ni kan hjälpa mig att avgöra. Tycker ni att jag kan börja bulken nu, så ska jag köra ganska försiktigt i en månad.. vill ju se okej ut nu på sommaren iaf :D

Jag är f.ö. 17 år, 177.5 cm lång och väger 71 kg (morgonvikt).

1:a bilden bicep
2:a bilde bicep
3:e magen
4:e magen

TheIsh
2011-08-11, 12:53
Har du redan börjat bulka är det väl bara att köra på. Beroende på hur nogrann du är med maten behöver du ju inte nödvändigtvis lägga på dig så mycket fett. Det behövs ju inga stora överskott direkt. BEE+100kcal. Händer det inget på en månad, släng in 100 till.
Svårt att följa i praktiken dock. Om man nu inte är beredd att offra "pizza med polaran" etc :)

edit/ Jag menar ju såklart inte BEE, utan ditt behov.

gQLLe
2011-08-11, 12:57
Har du redan börjat bulka är det väl bara att köra på. Beroende på hur nogrann du är med maten behöver du ju inte nödvändigtvis lägga på dig så mycket fett. Det behövs ju inga stora överskott direkt. BEE+100kcal. Händer det inget på en månad, släng in 100 till.
Svårt att följa i praktiken dock. Om man nu inte är beredd att offra "pizza med polaran" etc :)

edit/ Jag menar ju såklart inte BEE, utan ditt behov.

tack för svar! jo, blir nog så.. känns jobbigt att behöva dieta fullt ut igen nu när jag börjat öka i styrka :D. kan nog offra "pizza med polaren".. fast 1 pizza i månaden kan väl inte skada så mycket.. :angel:

TheIsh
2011-08-11, 13:04
Ptja, en pizza är ju en pizza. Det kommer du inte ifrån. Det jag menar är att ju mer du ligger över kaloribehovet, desto mer fett kommer det ju bli utöver muskler. Det viktigaste är att man mår bra när man gör det, annars tröttnar man. Det som händer är ju att du får en kortare deff och en längre byggperiod om du har precis det överskott du behöver, mao mindre fett när deffen väl kommer nästa år exempelvis..

gQLLe
2011-08-11, 13:08
Ptja, en pizza är ju en pizza. Det kommer du inte ifrån. Det jag menar är att ju mer du ligger över kaloribehovet, desto mer fett kommer det ju bli utöver muskler. Det viktigaste är att man mår bra när man gör det, annars tröttnar man. Det som händer är ju att du får en kortare deff och en längre byggperiod om du har precis det överskott du behöver, mao mindre fett när deffen väl kommer nästa år exempelvis..

så sant så sant.. har rätt bra disciplin, så jag kan nog skippa pizzan :). Men om det nu skulle lyckas slinka ner en ändå så är det bara att ut o springa en timme så borde det vara rätt jämt! Tycker iof att pizza är rätt överskattat, klart det är gott, men alldeles för onyttigt för att äta så ofta egentligen.. men nån kebabrulle då och då borde jag kunna unna mig.. utan sås såklart!

krubkungen
2011-08-11, 13:15
Kör ett överskott på träningsdagar och lätt underskott/balans på vilodagar :)

benacii
2011-08-11, 13:16
å andra sidan kanske det kan vara värt att samla på sig lite mer fett för att få ännu bättre styrka samt att musklerna antagligen kommer växa lite fortare än med mindre underskott.

ett bra tips är att kolla våg och spegeln. framförallt spegeln. känner du att det blir för mycket fett, dra ner mängden mat.

gQLLe
2011-08-11, 13:18
å andra sidan kanske det kan vara värt att samla på sig lite mer fett för att få ännu bättre styrka samt att musklerna antagligen kommer växa lite fortare än med mindre underskott.

ett bra tips är att kolla våg och spegeln. framförallt spegeln. känner du att det blir för mycket fett, dra ner mängden mat.

japp, bra tips där! detta blir min första bulk.. så ska experimentera lite Jag har dock inte tänkt mig någon grisbulk.. har varit tjock en gång i tiden och vill inte tillbaka dit :D. Funderar på att starta journal, kan det vara nåt kanske?

gQLLe
2011-08-11, 13:19
Kör ett överskott på träningsdagar och lätt underskott/balans på vilodagar :)

är väl aldrig bra med underskott? hört att musklerna byggs upp 3-5 (tror det var så iaf) dagar efter man tränat dem. :)

benacii
2011-08-11, 13:33
är väl aldrig bra med underskott? hört att musklerna byggs upp 3-5 (tror det var så iaf) dagar efter man tränat dem. :)

tror inte det stämmer. folk skulle ju bara krympa om man körde igenom kroppen 2x i veckan om det vore så.