Visa fullständig version : När är ni som lyckligast?
Som rubriken lyder; när känner ni er som mest lyckliga?
Det kan vara precis vad som helst, kortvarigt eller långvarigt, konstruktivt eller destruktivt.
För mig har det så länge jag kan minnas i princip bara funnits en enda tanke och känsla som får mig att känna mig lycklig, till och med euforisk.
Det inträffar när jag, under en väldigt kort period, oftast under minuter eller till och med sekunder, totalt genomskjöljs av en våg av "fuck it all" och får för mig att det faktiskt går att leva mitt liv precis som jag vill, vara precis som jag är och ge fan i precis alla måsten, krav och normer.
Senast för ett par timmar sedan upplevde jag denna känsla som säger åt mig att sluta kämpa för att anpassa min person till ett samhälle som jag egentligen inte klarar av att leva i, göra mig av med allt jag äger, klippa nästan varenda band, ge mig ut på luffen, plocka tomburkar, bo under broar, umgås med löst folk, leva som ett praktsvin och förmodligen dö inom ett par år.
Jag är i den känslan så lycklig att jag håller på att spricka, men det dämpar sig som sagt ganska omgående, förmodligen för att den innehåller ett stort mått av destruktivitet som skrämmer samtidigt som den lockar, men också för att jag är så vid van vid att inte våga agera på den. Det har dock aldrig varit så nära att göra slag i saken som nu.
Hur ser det ut för er. När är ni som mest exstatiska?
catchinglingdong
2011-08-10, 20:56
Den 25:te ...
När jag precis klarat av något som jag varit nervös för innan en längre tid. Helt sjuk känsla :)
När man en period har haft massa saker som hängt över en och tyngt en, känslan när man gjort sig kvitt dessa saker är heelt galen! (de ersätts oftast snabbt av nytt skit :D )
martikainen
2011-08-10, 20:58
Finns olika sorters lycka enligt mig.
Senaste stunderna som varit extremt lyckliga för mig:
när vi hämtade hem vår hundvalp
Första morgonen i thailand i vintras, hotellfrukost och sen ner på stranden och sola
Första gången jag fixade "the human flag" för några månader sen
Senaste utvecklingssamtalet på jobbet.
Alla dessa är olika former av lycka, det första gav mig tillfredställelse i hjärtat
Det andra i själen
Det tredje i självförtroendehinken
Den sista i bättre koll på min framtid och hur den kommer utvecklas.
På en scen, uppträdandes inför folk som jag får gensvar av. Spelar ingen roll vilken typ av framträdande det är. Efter varje voice-over audition så är jag också bara så glad, speciellt om jag blivit regisserad, träffat folk, osv. Går därifrån med en känsla av att jag glider omkring, och har ett flin som måste se helt galet ut för andra.
Blir även väldigt glad när jag pratar med en speciell person via textchatt. Har aldrig skrattat så mycket och mått så gott över vad en annan person har att säga ;).
Stefan J
2011-08-10, 20:59
Det är väldigt få stunder i livet som jag känner att jag är lycklig. Oftast pendlar det mellan likgilt/tristess och ett läge som är "ok". Har kanske löst alla bekymmer såtillvida att det inte finns något som tynger mig. Kan tom vara glad. Men gå runt och vara lycklig? Haha. Verkligen inte. För det krävs något extraordinärt, och det är också ganska snabbt övergående. Jag tror inte att det finns många människor som går runt och i sanning är lyckliga.
Det är väldigt få stunder i livet som jag känner att jag är lycklig. Oftast pendlar det mellan likgilt/tristess och ett läge som är "ok". Har kanske löst alla bekymmer såtillvida att det inte finns något som tynger mig. Kan tom vara glad. Men gå runt och vara lycklig? Haha. Verkligen inte. För det krävs något extraordinärt, och det är också ganska snabbt övergående. Jag tror inte att det finns många människor som går runt och i sanning är lyckliga.
8tJoIaXZ0rw
Wat say u, sir?
OnT:
Mest lycklig? Ute i naturen med hunden och diverse creatures of dat dere forest/lyfta tunga saker på scen och medföljade awesomenesskänsla efter det är gjort.
Mest extatisk? Sex.
Det inträffar när jag, under en väldigt kort period, oftast under minuter eller till och med sekunder, totalt genomskjöljs av en våg av "fuck it all" och får för mig att det faktiskt går att leva mitt liv precis som jag vill, vara precis som jag är och ge fan i precis alla måsten, krav och normer.
This. Inte lika "radikalt" som det du därefter beskrev :D Men oftast efter att ha "jobbat" (ex. pluggat, städat, andra ärenden) hela dan, och sen bara få parkera sig i horisontalläge framför "tv'n", göra ingenting.
När jag umgås med tjejen jag tycker om. Allt blir så äkta, varje ord och händelse är helt ärlig.
knuckles
2011-08-10, 21:05
Kunde inte sagt det bättre själv. :hbang: Så känner jag också.
När jag åker longboard eller puder och sätter en sväng så g-krafterna trycker tillbaka mig.
Dat dere bliss.
eternallord
2011-08-10, 21:06
Kortvarigt? När en vacker kvinna har mina genitalier i sin mun.
Långvarigt? När allting klickar med pengar, relationer, träning osv.
När jag "kroppspråkar" med sonen. Vi typ "flörtar" m varandra, får lite bus i blick, sedan lugn.. värme, småirritation, som övergår i härlig närvarokänsla.
På tu man hand med någon man verkligen gillar, helst enkla förhållanden (tycker lyx förtar el förvirrar, är det person/situation el "pampering" via lyx som gör att det är nice, gillar mest när det är nice när det borde va jobbigt/obekvämt). Men gärna mätt (tex i ett sönderblåst tält i ösregn, ätandes oxfilé med händerna när någon jag tyckte mycket om tog mig till Danmark då jag aldrig varit utomlands). Mkt skratt!
Sex; räcker så. Kan va solo, kan vara med sällskap, djupare lycka vid bäst sällskap såklart men man ska inte förringa en egen lyckostund heller. :P Ska inte säga att jag är "trysexuell" men är inte låst heller, har knappast alla "svaren", finns inget facit.
Ensam har jag mkt lyckomoments; kan tänka klart en tanke, ha eget tempo. Där kvittar det mindre om det är lyx el enkelhet, en riktigt god kaffe i ngn intilliggande småstad på deras hotellfrukost tittandes på folk el högst ensam i en skog tuggandes på en näve blåbär och torra havregryn - spela roll. Det är takten i ensamheten jag gillar, precis som det är växelverkan i samvaro som är nice. Båda är mkt viktiga.
Träningen. Nästan allt som omger det; lustfyllda tankar, förvåning när man blir starkare/bättre på något och påföljande glädje, endorfineffekten, göttiga tankar om att man har lyxen att använda tid och energi att göra något bra för en själv, när man märker att ens "efterträningsharmoni" smittar av sig på andra. Lättnaden när man skakat av sig ngt dåligt genom att använda kroppen, hjärnans problem får inte plats då.
Mat. När jag bantar smakar nyttig mat så bra så man kan bli tårögd, när jag är tillvand socker ger onyttigheter samma eufori (tyvärr ger onyttigheterna under bantning inte den effekten, smakar oftast för sött el oljigt i munnen). Antar att det är en anledning till att jag har svårt för kcalbalans, bristen på högre grad njutning, det är väl lite destruktivt.
Observera, analysera, hänföras: Ofta genom film, böcker, musik, tv. Kvittar om det är enkelt el djupt, så länge det "ger" uppskattar jag! :)
Långvarigt? När allting klickar med pengar, relationer, träning osv.
Jag dog... :laugh::laugh:
eternallord
2011-08-10, 21:16
Jag tror inte att det finns många människor som går runt och i sanning är lyckliga.
Jag är genuint lycklig i den absoluta majoriteten av mitt liv. Tycker det är mycket förvånande och oförståeligt hur stor del av befolkningen som tycks går runt med stora delar av sitt liv fyllda av ångest, olycka och likgiltighet.
Jag dog... :laugh::laugh:
Ja men vafan, det är ju sant :D
"Kortvarigt? När en vacker kvinna har mina genitalier i sin mun."
Högläste jag på Skype nu. Resultatet blev fyra stycken:
http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSYgpUzOktDPxsNiF03UQBTHCIJ0OVur rXPZIfWOwGv8Uoysgvb8A
när jag precis klarat av något som jag varit nervös för innan en längre tid. Helt sjuk känsla :)
när man en period har haft massa saker som hängt över en och tyngt en, känslan när man gjort sig kvitt dessa saker är heelt galen! (de ersätts oftast snabbt av nytt skit :d )
+1
Jag är genuint lycklig i den absoluta majoriteten av mitt liv. Tycker det är mycket förvånande och oförståeligt hur stor del av befolkningen som tycks går runt med stora delar av sitt liv fyllda av ångest, olycka och likgiltighet.
+1
Dock har jag varit där, men det var mkt pga massa missförstånd att man var satt att göra vissa saker, på vissa sätt, behandla sig själv och andra på givna sätt, fylla ngn slags ram för "Lellan". Sedan började det sjunka in: man är fri. Ju friare och tryggare, mer tillit till den egna förmågan = desto mer lycka, för mig iaf.
Om man är olycklig kan det faktiskt bero på sammanhanget, att man faktiskt inte passar in. Då är det bra att söka sig till nya sammanhang, skapa sin egen mening.
När jag "kroppspråkar" med sonen. Vi typ "flörtar" m varandra, får lite bus i blick, sedan lugn.. värme, småirritation, som övergår i härlig närvarokänsla.
På tu man hand med någon man verkligen gillar, helst enkla förhållanden (tycker lyx förtar el förvirrar, är det person/situation el "pampering" via lyx som gör att det är nice, gillar mest när det är nice när det borde va jobbigt/obekvämt). Men gärna mätt (tex i ett sönderblåst tält i ösregn, ätandes oxfilé med händerna när någon jag tyckte mycket om tog mig till Danmark då jag aldrig varit utomlands). Mkt skratt!
Sex; räcker så. Kan va solo, kan vara med sällskap, djupare lycka vid bäst sällskap såklart men man ska inte förringa en egen lyckostund heller. :P Ska inte säga att jag är "trysexuell" men är inte låst heller, har knappast alla "svaren", finns inget facit.
Ensam har jag mkt lyckomoments; kan tänka klart en tanke, ha eget tempo. Där kvittar det mindre om det är lyx el enkelhet, en riktigt god kaffe i ngn intilliggande småstad på deras hotellfrukost tittandes på folk el högst ensam i en skog tuggandes på en näve blåbär och torra havregryn - spela roll. Det är takten i ensamheten jag gillar, precis som det är växelverkan i samvaro som är nice. Båda är mkt viktiga.
Träningen. Nästan allt som omger det; lustfyllda tankar, förvåning när man blir starkare/bättre på något och påföljande glädje, endorfineffekten, göttiga tankar om att man har lyxen att använda tid och energi att göra något bra för en själv, när man märker att ens "efterträningsharmoni" smittar av sig på andra. Lättnaden när man skakat av sig ngt dåligt genom att använda kroppen, hjärnans problem får inte plats då.
Mat. När jag bantar smakar nyttig mat så bra så man kan bli tårögd, när jag är tillvand socker ger onyttigheter samma eufori (tyvärr ger onyttigheterna under bantning inte den effekten, smakar oftast för sött el oljigt i munnen). Antar att det är en anledning till att jag har svårt för kcalbalans, bristen på högre grad njutning, det är väl lite destruktivt.
Observera, analysera, hänföras: Ofta genom film, böcker, musik, tv. Kvittar om det är enkelt el djupt, så länge det "ger" uppskattar jag! :)
Fetstilta här. Den närvarokänslan är en av de bästa som finns. När man har kontakt med en person och det verkligen är 'kemi'. Spelar egentligen ingen roll vilken typ av känsla som kommer fram, bara båda två är på samma våglängd. Närvaro :) Älskar't! Oerhört viktigt för t.ex. skådespelare.
Angående upplevd lycka: Det blir vad man gör det till. Cynikerna och 'realisterna' har svårt att se ljuset för all negativitet.
Jokester
2011-08-10, 21:34
Money can't buy you happiness, but it does bring you a more pleasant form of misery.
When I'm in lööööööv, baby. Lööööööööööööv.
samt när b-ruden släpper till det i tvåan, då jevflar är jag lycklig
Jokester
2011-08-10, 21:45
When I'm in lööööööv, baby. Lööööööööööööv.
samt när b-ruden släpper till det i tvåan, då jevflar är jag lycklig
Romantik. *cupid*
Minimjölk
2011-08-10, 21:48
Jag är helt enig med Lellan, jag håller med allt hon skrev med lite extra fokus på när man har den där speciella känslan ihop med sina barn.
Rent generellt kan jag säga att jag är som lyckligast antingen när det går väldigt bra överlag eller framför allt när jag för stunden förströr mig med något som får mig att må bra och får mig att glömma eller tycka alla andra saker i mitt liv är oviktiga.
Saker som får mig att hamna där är framför allt kopplat till Familjen, frugan, barnen, sex, träning, musik/sport-upplevelser.
Ignatius72
2011-08-10, 21:53
Jag är helt enig med Lellan, jag håller med allt hon skrev med lite extra fokus på när man har den där speciella känslan ihop med sina barn.
.
Särskilt när de fått kämpa för något svårt och de knäcker koden. Att vara med och stötta, coacha för att de ska klara det och den gemensamma glädjen när det går hem är en skönt känsla.
För egen del så är jag en nöjd, lycklig och harmonisk människa 90% av tiden.
Jag är alltid lyckligast tror jag.
När jag får vakna med någon jag tycka om och känna mig omtyckt tillbaka.
När jag spränger en fysisk eller mental gräns (och överlever.)
När jag får vara med mina vänner och bara hänga.
Jag är också en generellt lycklig person. Orka hänga läpp när det finns så mycket fint, bra och roligt.
Stefan J
2011-08-10, 21:55
Ja men vafan, det är ju sant :D
Gör du verkligen det? Du skrev nämligen att när ekonomi, relation och träning klaffar samtidigt, eller om du har dina genitalier i en vacker flickas mun, då är du lycklig.
Går du jämnt och ständigt med en bra ekonomi, fantastisk relation, träning som går bra, och/eller slangen i flabben på en fin brud, ja då får jag lov att gratulera. Tro fan att du e lycklig :D
Även om jag är mer pessimistiskt lagd än många vill jag att någon förklarar vad i världen det finns att jämnt och ständigt vara lycklig över. Att få barn får vara ett undantag, har inga men tror att det mycket väl kan förändra ens livsperspektiv och ge livet en djupare mening. Men sen? Vackra träd i en skog? Kvittrande fåglar, rosa moln och barnskratt? Umgänge med vänner? Pengar? Nöjen? Bra jobb? Status? Vara the shit i sin umgängeskrets? Festa? Kan sträcka mig till att det kan ge kortvarig tillfredsställelse och ett par skratt, men inte lycka.
Kanske är det mesta kemi? Vissa tycks ha allt men är aldrig lyckliga över någonting. Andra känner lycka och harmoni över något så enkelt som en promenad vid stranden. Lycka kanske är så enkelt som rätt kemisk balans i hjärnan och till stor del en genetisk faktor. Har man då otur kvittar det vad man uppnår i livet och hur hårt man försöker, man når aldrig fram till lyckan ändå.
Nästan alltid nöjd och glad med allting, framförallt när jag vet att jag är på väg någonstans där jag vill vara, lycka är att leva i nuet och må bra, allting annat är bara icing on the cake.
eternallord
2011-08-10, 22:01
Gör du verkligen det? Du skrev nämligen att när ekonomi, relation och träning klaffar samtidigt, eller om du har dina genitalier i en vacker flickas mun, då är du lycklig.
Nej, det är då jag är lyckligast :) Lycklig är jag i princip alltid, det svajar mellan lycklig och utomordentligt lycklig.
Går du jämnt och ständigt med en bra ekonomi, fantastisk relation, träning som går bra, och/eller slangen i flabben på en fin brud, ja då får jag lov att gratulera. Tro fan att du e lycklig :DNästan på ;D
Även om jag är mer pessimistiskt lagd än många vill jag att någon förklarar vad i världen det finns att jämnt och ständigt vara lycklig över. Att få barn får vara ett undantag, har inga men tror att det mycket väl kan förändra ens livsperspektiv och ge livet en djupare mening. Men sen? Vackra träd i en skog? Kvittrande fåglar, rosa moln och barnskratt? Umgänge med vänner? Pengar? Nöjen? Bra jobb? Status? Vara the shit i sin umgängeskrets? Festa? Kan sträcka mig till att det kan ge kortvarig tillfredsställelse och ett par skratt, men inte lycka.Såhär skrev jag i tråden "Glädje här i livet" där det frågades vad som ger en lycklig:
1. Personlig utveckling
För mig är det en otroligt euforisk och viktig känsla i livet att tiden jag spenderar läggs på saker som utvecklar mig. Den absoluta majoriteten av personerna i min omgivning har en, i min mening, otroligt deprimerande vardag. De knegar 9-to-5 på Haldex eller någon krog eller vad fasen som helst, har ut typ 13k i månaden, bor i en halvdann tvåa någonstans, glor på TV hela kvällarna, super bort majoriteten av sina pengar på helgerna, skaffar barn med personer de inte är kompatibla med alldeles för tidigt i något taffligt försök att mogna och sen är de fast i en rutt de egentligen aldrig önskade och de enda höjdpunkterna att se fram emot är två veckor om året på någon medelhavsö och den sporadiska dramatik-fyllan.
Jag hade aldrig kunnat leva mitt liv så, det finns så mycket i livet att utforska, att lära sig, att genomlida och att uppleva. Oavsett om det är utbildning, musik, kampsport, konst, resor, kultur, hantverk, det spelar ingen roll. Så länge jag känner att jag alltid gör saker med mitt liv där jag utvecklas som person så är jag nöjd. Jag vill kunna titta tillbaka på mitt liv och känna att jag realiserade min fulla potential som människa.
(och om vi nu ska vara lite mindre djupa och lite mer konkreta)
2. Mat
Alltid gillat mat, men när jag var 14-15 började jag jobba som diskare hos min kusins pojkvän, på restaurangen han drev då. Han tog mig under sin vinge och lärde mig en väldig massa, 5 år senare tog jag över restaurangen och drev den under 2 säsonger. Även om jag inte har några ambitioner på att göra karriär inom kök så gav denna tid mig ett otroligt intresse för kulinariska upplevelser och mycket djupare förståelse för vad som gör bra mat bra, hur mat och dryck och olika smaker interagerar osv. Bland det bästa jag vet här i livet är att dra med flickan ut och bjuda på en 8-rätters och uppleva en smak-resa, det är kärlek det. Blir alldeles glad inombords bara jag tänker på det.
3. Musik
Har spelat trummor i många år och både att spela själv och att uppleva musik är otroligt viktigt i mitt liv. Det är ett fantastiskt sätt att uttrycka sig och få saker i livet kan driva fram känslor på det sättet som musik kan.
4. Träning
Klyschigt i den här tråden kanske, men det är få saker som får en att känna sig så levande som ett träningspass där man drivits till och förbi bristningsgränsen. Speciellt distinkt är känslan i kampsport där man ofta kan dras ner till primatnivå och försöker hitta en subtil balans mellan överlevnadsinstinkt, komma ihåg all teknik man nött in och att bara inte lägga av när man är övermatchad.
5. Pengar
Jag bryr mig inte det minsta om status och sånt tjafs, jag vill ha pengar och tycker pengar är viktigt för att det gör livet och alla ovanstående saker mycket lättare. Att ha friheten att kunna resa till ett annat land och uppleva kultur, mat och allt annat utan att behöva tänka på ekonomin, det är ovärdeligt.
Kanske är det mesta kemi? Vissa tycks ha allt men är aldrig lyckliga över någonting. Andra känner lycka och harmoni över något så enkelt som en promenad vid stranden. Lycka kanske är så enkelt som rätt kemisk balans i hjärnan och till stor del genetisk. Har man då otur kvittar det vad man uppnår i livet och hur hårt man försöker, man når aldrig fram till lyckan ändå.
Ja det är mycket möjligt att det är så. Och det bidrar nog till att någon som mig har otroligt svårt att relatera till kroniskt olyckliga individer.
Normalt sätt är jag rätt cynisk av mig och har svårt att se glädje i någonting när man bara påminns om det negativa. Mer och mer lyckas jag övertyga mig om att det inte spelar någon roll eftersom "life's just a ride." Helt plötsligt är alla små irritationer och dyl. helt betydelselösa!
9T0DJaX8FEI
Stand-up är alltid min räddare i nöden!
Nu är detta iofs ingen "vad gör du för att inte vara konstant miserabel?"-tråd, men det är svårt att påpeka det som gör en glad om man inte vet vad det är! Så jag kan relatera lite till "fuck it all" känslan.
http://i51.tinypic.com/x6dc2h.png
grondahl
2011-08-10, 22:04
Förutom tillfälliga rus så är jag nog lycklig när jag deltar i aktiviteter som gör att man helt går upp i dem. Klassiskt flow: skidor i lössnö, surfa en bra våg, lösa svåra problem på jobb eller skola (gillar att skriva tentor), riktigt bra litteratur, film, konserter, fokuserad träning etc.
Kanske är det mesta kemi? Vissa tycks ha allt men är aldrig lyckliga över någonting. Andra känner lycka och harmoni över något så enkelt som en promenad vid stranden. Lycka kanske är så enkelt som rätt kemisk balans i hjärnan och till stor del en genetisk faktor. Har man då otur kvittar det vad man uppnår i livet och hur hårt man försöker, man når aldrig fram till lyckan ändå.
Jag har hört att det är aces att sitta och trippa i naturen. Ibland kanske man behöver en liten kemisk eye-opener. Who knows? *screwy*
SteveMiller
2011-08-10, 22:30
När jag får vakna med någon jag tycka om och känna mig omtyckt tillbaka.
När jag spränger en fysisk eller mental gräns (och överlever.)
När jag får vara med mina vänner och bara hänga.
Jag är också en generellt lycklig person. Orka hänga läpp när det finns så mycket fint, bra och roligt.
Tyckte du summerade ihop det perfekt där. Vi har ungefär samma syn på lycka! ;)
Det är väldigt få stunder i livet som jag känner att jag är lycklig. Oftast pendlar det mellan likgilt/tristess och ett läge som är "ok". Har kanske löst alla bekymmer såtillvida att det inte finns något som tynger mig. Kan tom vara glad. Men gå runt och vara lycklig? Haha. Verkligen inte. För det krävs något extraordinärt, och det är också ganska snabbt övergående. Jag tror inte att det finns många människor som går runt och i sanning är lyckliga. Detta stämmer väldigt mycket in på mig också, även fast det för mig även kan pendla nedåt från likgiltighet/tristess till ren depression som är olika djupa.
Jag har nog aldrig varit helt lycklig, men jag har varit betydligt lyckligare baserat på en eller ett par saker som jag verkligen uppskattat just då. Just nu går träningen väldigt bra, vilket gör mig väldigt uppåt, det kompenserar just nu väldigt mycket så att övriga delar av livet inte känns lika svåra. Förr var det kärlek, och innan det pengar och allmän materialism. Numera är fokus på att bibehålla träningen samtidigt som jag tänkte försöka vidga mina vyer och uppleva nya saker och ägna mig mer åt intressen och hobbies jag har för att bryta den onda cykeln av tristess och likgiltighet.
Såhär skrev jag i tråden "Glädje här i livet" där det frågades vad som ger en lycklig:
1. Personlig utveckling
För mig är det en otroligt euforisk och viktig känsla i livet att tiden jag spenderar läggs på saker som utvecklar mig. Den absoluta majoriteten av personerna i min omgivning har en, i min mening, otroligt deprimerande vardag. De knegar 9-to-5 på Haldex eller någon krog eller vad fasen som helst, har ut typ 13k i månaden, bor i en halvdann tvåa någonstans, glor på TV hela kvällarna, super bort majoriteten av sina pengar på helgerna, skaffar barn med personer de inte är kompatibla med alldeles för tidigt i något taffligt försök att mogna och sen är de fast i en rutt de egentligen aldrig önskade och de enda höjdpunkterna att se fram emot är två veckor om året på någon medelhavsö och den sporadiska dramatik-fyllan.
Jag hade aldrig kunnat leva mitt liv så, det finns så mycket i livet att utforska, att lära sig, att genomlida och att uppleva. Oavsett om det är utbildning, musik, kampsport, konst, resor, kultur, hantverk, det spelar ingen roll. Så länge jag känner att jag alltid gör saker med mitt liv där jag utvecklas som person så är jag nöjd. Jag vill kunna titta tillbaka på mitt liv och känna att jag realiserade min fulla potential som människa.
(och om vi nu ska vara lite mindre djupa och lite mer konkreta)
2. Mat
Alltid gillat mat, men när jag var 14-15 började jag jobba som diskare hos min kusins pojkvän, på restaurangen han drev då. Han tog mig under sin vinge och lärde mig en väldig massa, 5 år senare tog jag över restaurangen och drev den under 2 säsonger. Även om jag inte har några ambitioner på att göra karriär inom kök så gav denna tid mig ett otroligt intresse för kulinariska upplevelser och mycket djupare förståelse för vad som gör bra mat bra, hur mat och dryck och olika smaker interagerar osv. Bland det bästa jag vet här i livet är att dra med flickan ut och bjuda på en 8-rätters och uppleva en smak-resa, det är kärlek det. Blir alldeles glad inombords bara jag tänker på det.
3. Musik
Har spelat trummor i många år och både att spela själv och att uppleva musik är otroligt viktigt i mitt liv. Det är ett fantastiskt sätt att uttrycka sig och få saker i livet kan driva fram känslor på det sättet som musik kan.
4. Träning
Klyschigt i den här tråden kanske, men det är få saker som får en att känna sig så levande som ett träningspass där man drivits till och förbi bristningsgränsen. Speciellt distinkt är känslan i kampsport där man ofta kan dras ner till primatnivå och försöker hitta en subtil balans mellan överlevnadsinstinkt, komma ihåg all teknik man nött in och att bara inte lägga av när man är övermatchad.
5. Pengar
Jag bryr mig inte det minsta om status och sånt tjafs, jag vill ha pengar och tycker pengar är viktigt för att det gör livet och alla ovanstående saker mycket lättare. Att ha friheten att kunna resa till ett annat land och uppleva kultur, mat och allt annat utan att behöva tänka på ekonomin, det är ovärdeligt.
Otroligt bra skrivet, makes you think..
Håller med om i princip allt! Musik kan ge otroliga upplevelser, oavsett om man spelar själv eller lyssnar på det!
Samma med mat, finns så mycket smaker som man inte känner till som man bara blir helt lyrisk över när man upptäcker :D
Ska nog läsa ditt inlägg några gånger till :thumbup:
För mig har det så länge jag kan minnas i princip bara funnits en enda tanke och känsla som får mig att känna mig lycklig, till och med euforisk.
Musik kan ge otroliga upplevelser, oavsett om man spelar själv eller lyssnar på det!
Musik är det ena sättet för mig att nå den där extatiska fuck it all-känslan som slår ner som en blixt i huvud och kropp så att det känns som att jag håller på att spricka. Upplevelsen är som en blandning av att vilja stå och vråla, ****** som ett djur, slå sönder allt i min närhet, vilja be allt och alla dra åt helvete, ömsom skratta ömsom gråta, samtidigt som jag vill krama hela världen.
Berusning av olika typ och grad är den andra. I kombination med den förra, allra helst lagom nerkissad på en festival eller bara vanlig konsert, men även hemma, både lyssnande och själv spelandes, kan det bli i det närmaste perfekt. Som den sökare av kickar jag är, försöker jag jämt och ständigt hitta nya sätt att komma till det stadiet, men fortfarande inte hittat något annat som ens kommer i närheten av dessa bägge hjälpmedel.
Min fysik tillåter inte det just nu, kanske i framtiden, men det känns som att olika typer av hoppning, fallskärm, bungee, osv, skulle kunna ge mig det jag söker.
Egentligen är det märkligt att jag hittills inte provat något sådant.
Dregoran
2011-08-11, 07:26
Om man bortser från saker som sex, kärlek osv så är det vid kontraster i vardagen som jag känner mig riktigt lycklig.
När man efter en hård arbetsdag tar svängen förbi backen och ser delfiner bekymmersfritt åka snålskjuts framför båten.
När man efter en riktigt hård dag full med plugg får sätta sig och skratta åt meme's eller något bra serieavsnitt.
Springer
2011-08-11, 07:27
F-n, de här tråden makes you think.
När jag får sitta och fika i skogen/på fjället med fru och barn, och den där underbara sekunden då just ingen bråkar med just någon annan. ;)
För några år sedan.
2007 och 2008 var riktigt bra.
ThisIsTheOne
2011-08-11, 08:11
När jag av en eller annan anledning känner mig harmonisk. Det kan vara en lördagmorgon vid frukostbordet med en tidning samtidigt som jag väntar på något som snart kommer att inträffa (t ex en länge emotsedd resa). Inga måsten, bara förväntan.
Det kan också vara när jag klarat av något jag varit nervös inför.
shut teh face
2011-08-11, 08:15
När jag kan släppa verkligheten vilket endast kan göras för mig genom musik, litteratur och spel.
Semiramis
2011-08-11, 08:27
Musik är det ena sättet för mig att nå den där extatiska fuck it all-känslan som slår ner som en blixt i huvud och kropp så att det känns som att jag håller på att spricka. Upplevelsen är som en blandning av att vilja stå och vråla, ****** som ett djur, slå sönder allt i min närhet, vilja be allt och alla dra åt helvete, ömsom skratta ömsom gråta, samtidigt som jag vill krama hela världen.
Berusning av olika typ och grad är den andra. I kombination med den förra, allra helst lagom nerkissad på en festival eller bara vanlig konsert, men även hemma, både lyssnande och själv spelandes, kan det bli i det närmaste perfekt. Som den sökare av kickar jag är, försöker jag jämt och ständigt hitta nya sätt att komma till det stadiet, men fortfarande inte hittat något annat som ens kommer i närheten av dessa bägge hjälpmedel.
Min fysik tillåter inte det just nu, kanske i framtiden, men det känns som att olika typer av hoppning, fallskärm, bungee, osv, skulle kunna ge mig det jag söker.
Egentligen är det märkligt att jag hittills inte provat något sådant.Det där är för mig en beksrivning av eufori, inte av lycka. Det finns saker som gör mig euforisk men oftast till ett pris av tomhet och tristess efteråt. Lycka är för mig att vara närvarande här och nu, då alla färger blir starkare och varje andetag är närvaro. Och att ligga nära den jag älskar.
Det där är för mig en beksrivning av eufori, inte av lycka. Det finns saker som gör mig euforisk men oftast till ett pris av tomhet och tristess efteråt. Lycka är för mig att vara närvarande här och nu, då alla färger blir starkare och varje andetag är närvaro. Och att ligga nära den jag älskar.
Visst är det så, och i min första post frågade jag efter extas, men jag kanske var lite otydlig och jag valde en dåligt formulerad rubrik. För mig finns inte lycka som något annat än just extas. Den där "nöjda", varaktiga och jämna lyckan som så många pratar om, har jag aldrig upplevt.
Ignatius72
2011-08-11, 08:36
Det där är för mig en beksrivning av eufori, inte av lycka. Det finns saker som gör mig euforisk men oftast till ett pris av tomhet och tristess efteråt. Lycka är för mig att vara närvarande här och nu, då alla färger blir starkare och varje andetag är närvaro. Och att ligga nära den jag älskar.
Satt just och funderade över begreppet. jag kan känna lycka när mina barn klarar av något de kämpat med men när jag själv gör någon form av bedrift så är det inte så mycket lycka som en tillfredställelse. Möjligen att en rad av bedrifter till slut övergår i en form av lycka och harmoni. Det senare bottnar kanske i att man känner att man har koll även om det skulle dyka upp svåra situationer, tom triggas av dem. Likadant på hemmaplan, alla är friska, pengar på kontot, givande fritid etc. Många har nämnt sex, jag kan ju inte neka till att det är en trevlig tillställning men jag skulle inte beskriva mig som lycklig utan mera-typ-nöjd. Lycka för mig är nog mera förknippat med helheter än enskilda händelser.
PetterHultin
2011-08-11, 08:37
När en vän ringer och säger "jag har biljetter till oktoberfest, ska du med?".
Tillfreds med tillvaron och lite lätt full, så jag inte vet bättre. Tråkigt nog brukar inte känslan vara långvarig.
du gör mig ledsen....
1. När man är helt avslappnad och myser med frugan framför en bra film (hemma eller bio)
2. Efter en hård arbetsvecka och man planar ut på en god fredagslunch och har en underbar helg framför sig
3. Inför en spännande resa
4. När det är pankaksbuffe hemma med nutella och vispgrädde...
5. Efter vinst i Thaimatch
Money can't buy you happiness, but it does bring you a more pleasant form of misery.
Money can't buy you happiness, but I’d Rather Cry in a Ferrari then on the bus...
awesomooo
2011-08-11, 09:51
* När kusinerna ringer och frågar om man vill bli en del av familjeföretaget i Seattle.
* När man ska på middag hos föräldrarna och morsan har fixat någon mat som kan klassas som en orgasm.
* När man ska bort med sina kompisar.
* När man har fått beröm i skolan/jobbet.
Arne Persson
2011-08-11, 09:57
Min underbara lilla dotter gör mig totalt lycklig.
För några år sedan.
2007 och 2008 var riktigt bra.
Får man fråga varför?!
Antar att du låg på en strand i brasilien...
http://i174.photobucket.com/albums/w94/Get_Organized/Funny%20pix%20and%20signs%20off%20the%20web/Stormtrooper_taking_a_dump.jpg
Rikard Jansson
2011-08-11, 10:15
PB:n och/eller vid kvinnobesök eller efter att man blivit riktigt hjärtekrossad. (Ja, faktiskt, vet inte varför)
von huff
2011-08-11, 10:18
Kortvarigt:Uppåtstigande fylla en fin sommarförmiddag i gott sällskap.Efter att bra pass.
Långvarigt:Har aldrig varit riktigt lycklig men då det varit som mest ok,har träningen gott bra och man har mått bra psykiskt
Eddie Vedder
2011-08-11, 11:18
Jag mår bra när jag sitter med någon som jag gillar och diskuterar intressanta saker, gärna efter en god måltid. Bara sitta ett par timmar utan att tänka på några måsten och konversera avslappnat. En perfekt mix av intellektuell stimulans, avslappning och social närvaro.
Blev ett par sådana tillfällen nu under sommaren och det gjorde mig gott. Ikväll ska jag träffa en polare som jag inte sett sedan i våras så då blir det något glas vin och lite allmänt snack. Då mår jag bra.
Den mest euforiska lyckan jag känt är nog fotbollsrelaterad.
När jag har mycket jobb, och gärna svåra saker.
Dagens höjdpunkt var att utreda ifall en kommanditdelägare kan bli personligen betalningsskyldig för obetald moms i bolaget.
Jag brukar köra den som raggningsreplik ibland.
MasterChief
2011-08-11, 15:44
Dagens höjdpunkt var att utreda ifall en kommanditdelägare kan bli personligen betalningsskyldig för obetald moms i bolaget.
Jag brukar köra den som raggningsreplik ibland.
Lustigt, jag har också suttit idag och bearbetat momsproblematik. I mitt fall handlar det om tillämpningen av 3 kap. 25 § ML vid försäljning av verksamheter. Genom momsdirektivet finns helt klart en öppning även för sk blandade verksamheter. På ett sätt är det lite läskigt. Hade vi "kört på som vanligt" så hade vi helt enkelt lagt på moms på sålda tillgångar och fått tugga i oss detta eftersom lagtexten är oerhört tydlig i detta fall. Men genom att jag idogt letade efter "undantag" så kommer vi spara ungefär 3 msek. Det är inte säkert att man tar in en jurist vid sådana små transaktioner utan kör på som "man blivit lärd".
Ska företagandet behöva var så komplicerat egentligen?
Men för att hålla mig till ämnet; detta gjorde mig lycklig åtminstone.
När jag träffar mina syskonbarn och de slänger sig i famnen på mig av glädje. Då är jag lycklig.
Sparven från Minsk
2011-08-11, 15:49
Minns inte
När jag får utdelning för hårt och dedikerat slit varesig det är ett mål på jobbet eller en brutta! sådeså
Sheogorath
2011-08-11, 17:09
Inte är det när jag är nykter i alla fall. :)
Inte är det när jag är nykter i alla fall. :)
Åh Sheo, vad dystert det lät. Jag ska till ingång 71 imorgon och lämna lite prover (:D). Säg till om du vill ha besök! :thumbup:
Lustigt, jag har också suttit idag och bearbetat momsproblematik. I mitt fall handlar det om tillämpningen av 3 kap. 25 § ML vid försäljning av verksamheter. Genom momsdirektivet finns helt klart en öppning även för sk blandade verksamheter. På ett sätt är det lite läskigt. Hade vi "kört på som vanligt" så hade vi helt enkelt lagt på moms på sålda tillgångar och fått tugga i oss detta eftersom lagtexten är oerhört tydlig i detta fall. Men genom att jag idogt letade efter "undantag" så kommer vi spara ungefär 3 msek. Det är inte säkert att man tar in en jurist vid sådana små transaktioner utan kör på som "man blivit lärd".
Ska företagandet behöva var så komplicerat egentligen?
Men för att hålla mig till ämnet; detta gjorde mig lycklig åtminstone.
Jag vill också ha ett jobb där jag kan spara in miljonbelopp. Borde vara ett starkt argument vid löneförhandlingar.
Jag blir dock orolig när du säger att du hittat ett undantag i skattelagstiftningen. En grundregel är ju annars att man aldrig kommer undan skatt, och försöker man kommer Skatteverket hitta dig och tortera dig i all evighet. Jag är ganska säker på att det finns en sån paragraf i SBL.
Apropå jurister är jag extra glad över att jag har en fråga att bolla med någon söt juristtjej imorgon. En bra isbrytare liksom. Sen är det bara följa upp med en fråga om vad hon tänkt göra i helgen.
När jag träffar min flickvän glömmer jag alla problem för stunden.
Minns inte annars jag var speciellt glad utom de stunderna. :(
MasterChief
2011-08-11, 17:37
Jag vill också ha ett jobb där jag kan spara in miljonbelopp. Borde vara ett starkt argument vid löneförhandlingar.
Jag blir dock orolig när du säger att du hittat ett undantag i skattelagstiftningen. En grundregel är ju annars att man aldrig kommer undan skatt, och försöker man kommer Skatteverket hitta dig och tortera dig i all evighet. Jag är ganska säker på att det finns en sån paragraf i SBL.
EU:s momsdirektiv ställer till det för Skatteverket. I vårt fall handlar det inte om att komma undan skatt utan att faktiskt undvika dubbelbeskattning. Något som faktiskt Skatteverket vill undvika tro det eller ej. Jag har faktiskt inte lyckats förstå denna glimt av förståelse för företagsamhet hos Skatteverket. Det är troligtvis bara en tidsfråga innan de ser dubbelbeskattning som oerhört positivt.
Aha, då förstår jag. Jag har själv kommit till samma förbluffande slutsats gällande dubbelbeskattning. Det kanske beror på att de helt enkelt inte vågar vara så fräcka, med risk för uppror och allt vad det kan innebära.
MasterChief
2011-08-11, 17:51
Aha, då förstår jag. Jag har själv kommit till samma förbluffande slutsats gällande dubbelbeskattning. Det kanske beror på att de helt enkelt inte vågar vara så fräcka, med risk för uppror och allt vad det kan innebära.
Vi kan åtminstone konstatera att vår lilla vackra avvikelse från trådens tema i slutändan skapat lycka åt trådens läsare. I nuläget är lycka delvis skattefritt, så passa på att njuta!
Arf Pingvin
2011-08-11, 17:53
Jag blir deprimerad när jag läser att man i princip måste vara jurist för att undvika att bli dubbelbeskattad.
Vi kan åtminstone konstatera att vår lilla vackra avvikelse från trådens tema i slutändan skapat lycka åt trådens läsare. I nuläget är lycka delvis skattefritt, så passa på att njuta!
:thumbup: :D
Jag blir deprimerad när jag läser att man i princip måste vara jurist för att undvika att bli dubbelbeskattad.
Fast för att bli jurist behöver man bara kunna läsa innantill.
Jag retas bara ;-)
När jag får betalt för hårt slit och uppnår mina mål.
Med det sagt så tror jag det är viktigt att inte alltid bara sträva framåt utan ta en paus titta runt omkring sig och inse att " fan jag är rätt bra" Lyckan finns inte alltid längre fram utan kanske i nuet.
Henchman
2011-08-11, 19:22
När jag känner mig som klarast i sinnet och släpper all längtan, alla förhoppningar och begär(nyktert förstås) då är den känslan behagligare än all lycka/eufori jag upplevt.
För mig så är mitt sinne väldigt styrt av hur utvilad jag är. Och hormoner.
En jädrans trist svar men så känns det för mig:-)
Men alltså visst hjälper vackert väder till,att träna,att vara med människor man tycker om,att besöka vackra platser,äta god mat och säkert mer. Men det är ändå inte där det ligger helt förstås. Att helt kunna definera varför man vissa stunder bara känner total lycka och nöjdhet med livet kan inte jag.
Absolut lycka när man räddar ett liv.
Hade en hund som kom in i chock. 14 i puls och ej mätbar temp.
Hunden togs in på operation, öppnades och den låg på gränsen till himlen under hela operationen. Jag kämpade som ett djur för att hålla hunden vid liv under narkosen. (jo, den hade 14 i puls)
Under kvällen kvicknade hunden till och några timmar senare försökte den ställa sig upp.
Inte bara jag som räddade livet, men känslan någon dag senare lämna hem den hunden till matte som stod med tårar i ögonen.. Priceless. Total lycka i själen.
Nu blir det ju en del jobb, men eftersom djuren är stor del av mitt liv så är det viktigt. En katt som inte ätit på flera dagar, fått fettlever och har dålig prognos, som man efter många timmars gull och klapp äntligen får att äta själv, det kan få mig att nästan gråta än idag =)
Att stiga upp tidigt en solig lördagsmorgon utan ett moln på himlen i mars/april och det ligger 1,5m djup snö, temperaturen någonstans mellan -10 och +5. Att då få bege sig ut och härja runt i pudret, ja det är helt oslagbart. En enorm frihetskänsla som är omöjlig att beskriva!
dxgiqloKdO0&feature=related
Chrillee
2011-08-11, 22:59
Jag känner dessvärre sällan ren lycka som jag gjorde när jag var yngre, innan man började uppfatta verklighetens krav.
Arf Pingvin
2011-08-12, 00:00
Att stiga upp tidigt en solig lördagsmorgon utan ett moln på himlen i mars/april och det ligger 1,5m djup snö, temperaturen någonstans mellan -10 och +5. Att då få bege sig ut och härja runt i pudret, ja det är helt oslagbart. En enorm frihetskänsla som är omöjlig att beskriva!
dxgiqloKdO0&feature=related
Jag tänkte på snöskoter. De som inte upplevt det eller kanske växt upp med det kan inte förstå. Men jag har inte ägt en sedan 2005. Deprimerande.
Doctor Snuggles
2011-08-12, 00:40
Som rubriken lyder; när känner ni er som mest lyckliga?
Det kan vara precis vad som helst, kortvarigt eller långvarigt, konstruktivt eller destruktivt.
Senast för ett par timmar sedan upplevde jag denna känsla som säger åt mig att sluta kämpa för att anpassa min person till ett samhälle som jag egentligen inte klarar av att leva i, göra mig av med allt jag äger, klippa nästan varenda band, ge mig ut på luffen, plocka tomburkar, bo under broar, umgås med löst folk, leva som ett praktsvin och förmodligen dö inom ett par år.
Jag är i den känslan så lycklig att jag håller på att spricka, men det dämpar sig som sagt ganska omgående, förmodligen för att den innehåller ett stort mått av destruktivitet som skrämmer samtidigt som den lockar, men också för att jag är så vid van vid att inte våga agera på den. Det har dock aldrig varit så nära att göra slag i saken som nu.
Hur ser det ut för er. När är ni som mest exstatiska?
Typ samma. När jag bara känner "fuck it", och lever i stunden.
It's the feeling of life, not the meaning - som jag hörde i ngn halvpretto film ngn gång.
Det behöver inte vara destruktivt dock, jag tror det är det som buddhister snackar om när man menar att leva ett liv utan att vara fäst vid saker. Det finns en viss frihet i det, en lätthet, att bara kunna vara och uppleva utan några krav eller måsten. Men jag tror det går utmärkt att kombinera med vilket liv som helst, även om det säkert är lättare om man inte samtidigt behöver bekymra sig om pengar och tak över huvudet osv.
Tror att det handlar om att hitta så mycket "flow" som möjligt i livet, på alla plan.
Tricklew
2011-08-12, 00:57
Jag mår bra när jag sitter med någon som jag gillar och diskuterar intressanta saker, gärna efter en god måltid. Bara sitta ett par timmar utan att tänka på några måsten och konversera avslappnat. En perfekt mix av intellektuell stimulans, avslappning och social närvaro.
Blev ett par sådana tillfällen nu under sommaren och det gjorde mig gott. Ikväll ska jag träffa en polare som jag inte sett sedan i våras så då blir det något glas vin och lite allmänt snack. Då mår jag bra.
Stort +1 på detta, att bara sitta med någon och dela med sig av lite idéer med varandra, dock så behöver det inte vara med någon som jag känner vidare bra, kan även vara med en främling.
Förutom det så håller jag starkt med eternallords första punkt om självförverkling, det är pga den som jag har valt att leva det liv jag gör. Att kasta av sig samhällets krav och förväntningar är starkt förknippat med detta. Då jag inte känner något behov öht att skaffa mig ett högstatusjobb eller framtid med barn. Jag arbetar så lite jag kan, för att ha råd att överleva, jag behöver inte pengar, jag behöver tid att förverkliga mig själv så gott jag kan inom allt jag älskar.
Kan även identifiera mig i det osten och Snuggles skriver, jag är inte på deras nivå av självdestruktivitet dock, men att kasta av sig alla förväntningar som finns på en och leva precis som man vill är en underbar känsla av frihet.
Doctor Snuggles
2011-08-12, 01:34
Kan även identifiera mig i det osten och Snuggles skriver, jag är inte på deras nivå av självdestruktivitet dock, men att kasta av sig alla förväntningar som finns på en och leva precis som man vill är en underbar känsla av frihet.
Haha, vafan, jag sade just precis att det inte behöver vara självdestruktivt. Tycker faktiskt det är en lite fuckad idé att bara för att man vill ha frihet i sitt liv från belamrande bekymmer och måsten, att det måste vara anarkistiskt, dystopiskt och destruktivt. Det finns en viss skillnad i att finna flow och frihet i ett vardagssvenssonliv och att göra en Into the Wild, dessutom.
Tricklew
2011-08-12, 01:42
Haha, vafan, jag sade just precis att det inte behöver vara självdestruktivt. Tycker faktiskt det är en lite fuckad idé att bara för att man vill ha frihet i sitt liv från belamrande bekymmer och måsten, att det måste vara anarkistiskt, dystopiskt och destruktivt. Det finns en viss skillnad i att finna flow och frihet i ett vardagssvenssonliv och att göra en Into the Wild, dessutom.
Både du och osten berörde samma ämne, jag var bara för lat när jag formulerade mig, för att belysa skillnaden på det ni sa. Din poäng nåde fram.
Edit: Trots det så får jag säga att när jag väl lever ut den lilla självdestruktivitet jag har, så är det skönt. Säkerligen har det att göra med det faktum att jag så tydligt associerar det till saker jag gillar, tex musik, musiker, konstnärer med mera som har inspirerat mig.
Ignatius72
2011-08-12, 07:29
Det självdestruktiva flowet har väl i regel en ganska kort livslängd och perioderna mellan når knappast upp till ens lilla L i lycklig.
It's the feeling of life, not the meaning - ..., även om det säkert är lättare om man inte samtidigt behöver bekymra sig om pengar och tak över huvudet osv.
:thumbup:
Idag är en sådan dag där jag är lycklig.
Jag ska få visa snoppen för en sjuksköterska. Jag ska få kissa i en kopp. Sen är jag fri. Free bird.
np0solnL1XY
Hoppas ni får en bra dag mina vänner!
Idag är en sådan dag där jag är lycklig.
Jag ska få visa snoppen för en sjuksköterska. Jag ska få kissa i en kopp. Sen är jag fri. Free bird.
np0solnL1XY
Hoppas ni får en bra dag mina vänner!
klapa snopen, snela?
När jag tränar, även om så inte alltid verkar vara. Annars är det en stor frihet att klicka bindningarna i skidorna och bara vara, allt kan gå åt helvete just när du droppar in. Men ofta blir det bara eufori och lycka:)
Som lyckligast:
1. Fredag med ett glas vin i handen med el woman.
2. Cykla mountainbike
3. Köpa outdoors kit
4. Snegla omkring i cykelbutiker
5. Slå Excel
6. Komma på bra lösningar på problem på el jobbo
Tror denna video passar in i den här tråden: http://www.ted.com/talks/tony_robbins_asks_why_we_do_what_we_do.html
Ett av dem bästa klippen jag råkat snubbla över än sålänge :thumbup:
Doctor Snuggles
2011-08-12, 11:45
Det självdestruktiva flowet har väl i regel en ganska kort livslängd och perioderna mellan når knappast upp till ens lilla L i lycklig.
Igen med det självdestruktiva? Vad jag talar om är flow i allting, på olika nivåer, från att ta ut soporna till den högsta MML meta-nivån
När jag känner mig förstådd
Början av maj då man vet att sommaren är på G
När jag är nästan helt frisk och även inser det.
Andra småsaker som t ex:
Tågchaufför som frågar mig på andra sidan spåret om jag ska med när bommarna är nedfällda (för att de känner av att tåget snart ska köra). Då blir man glad!
JJOHANSSON
2011-08-12, 13:30
När jag drar ett 5hs ace med awp <3
Återkommer med ett seriöst svar.
Får nog lov att säga i gymmet med mina bro's (veteran-gubbarna, inte de jämngamla polarna.)
Lite av min kyrka, hur snett något än har gått, hur illa man än mår av diverse anledningar så mår jag alltid bra igen efter en förmiddag eller eftermiddag i gymmet med de gamla stofilerna.
Annars är jag lyckligast när jag får åka till Holland och återse mina själsfränder till och från. :)
mangemani
2011-08-12, 14:27
finns mycket att välja på, mycket saker som ska stämma för att man ska vara så där jätte lycklig, men i stora drag, när allt går så som jag vill det, då är jag som lyckligast.
kan vara allt kombinerat mellan att sambon mår bra, träningen går kanon, datorn funkar som den ska, man ska kanske göra något roligt inom en snar framtid, man har jobb osv.
tror det märks ganska tydligt på mig då nått inte har gått som jag har velat, minsta lilla rubning i kombinationen och jag blir snäppet mer nere.
eternallord
2011-08-12, 21:30
Här har vi lite najs vardagslycka. Haft för mycket potatismos kvar på jobb så jag har slängt ihop lite rätter nu två dagar i rad. Första är en potatismosbakelse som jag grillat lite i ugnen, tillsammans med ryggbiff, bearnaisesås och smörstekta grönsaker.
http://img508.imageshack.us/img508/2154/img0276ss.jpg
Den andra är fylld paprika, med mos, pesto rosso, strimlat oxkött, bacon, en skvätt brandy och slutligen parmesan. Grillat i ugnen på hög temperatur för att göra paprikan mjuk och saftig med ett krispigt yttre. Garnerat med lite pesto-vinegrette och kryddsmör.
http://img4.imageshack.us/img4/4803/img0278kd.jpg
Jag tänkte på snöskoter. De som inte upplevt det eller kanske växt upp med det kan inte förstå. Men jag har inte ägt en sedan 2005. Deprimerande.
Osch! Själv försöker jag köpa nytt minst vartannat år, Du får försöka hitta en lösnig och komma ut i pudret igen!
Ignatius72
2011-08-13, 08:38
Igen med det självdestruktiva? Vad jag talar om är flow i allting, på olika nivåer, från att ta ut soporna till den högsta MML meta-nivån
Vad jag menar att om man bara hittar flow i det självdestruktiva så tar det snabbt slut.Att hitta det på andra ställen och nivåer har lång livslängd, dvs lyckan är bestående och mer av ett tillstånd än kortvariga rus (som jag i sin tur menar inte är lycka utan tillfredställelse, eufori).
-Vin med frugan efter jobbet pa fredagar
-Cykla mountainbike
-Aka utomlands
-Ga pa technoklubb med braa ljudsystem
-Blir inte lycklig av det men nar en kund har mailat min chef med berom over mig och chefen sedan vidarebefodrar det till mig och lagger till andra chefer/managers i CC kanns det ganska bra.
-Loneforhojning
När jag kommer på dåliga saker med tjejen som man gjort slut med och inte bara har ångest över att man gjort slut. :Virro
True.
Att vara i naturen, som jag när kroppen tillåter, spenderar en hel del tid i, är också det en sådan sak som kan ge mig väldigt stor tillfredställelse. Att bara ströva omkring helt ensam i skogar av alla dess typer och bara lyssna och titta kan göra mig smått överväldigad.
Ofta brukar jag stanna till i tanken med det jag har i blickfånget just nu, och funderar över hur långt tillbaka i tiden jag kan gå, och ändå få bilden att stämma. Ett stengärde i blicken ger mig en viss tidsperiod som tidigast möjliga, en grusväg en annan, och då börjar jag fantisera om hur livet var och såg ut här på den tiden.
Det låter sjukt klyschigt, men jag går verkligen runt och känner in "historiens vingslag" och för mig är det en väldigt mäktig känsla som visserligen inte når upp till musikens och berusningens höjder, men som ändå betyder väldigt mycket för mig. Denna "lyckan" är inte lika stark som de tidigare, men ofta något mer långvarig.
wintersnowdrift
2011-08-13, 13:59
Att vara i naturen, som jag när kroppen tillåter, spenderar en hel del tid i, är också det en sådan sak som kan ge mig väldigt stor tillfredställelse. Att bara ströva omkring helt ensam i skogar av alla dess typer och bara lyssna och titta kan göra mig smått överväldigad.
Ofta brukar jag stanna till i tanken med det jag har i blickfånget just nu, och funderar över hur långt tillbaka i tiden jag kan gå, och ändå få bilden att stämma. Ett stengärde i blicken ger mig en viss tidsperiod som tidigast möjliga, en grusväg en annan, och då börjar jag fantisera om hur livet var och såg ut här på den tiden.
Det låter sjukt klyschigt, men jag går verkligen runt och känner in "historiens vingslag" och för mig är det en väldigt mäktig känsla som visserligen inte når upp till musikens och berusningens höjder, men som ändå betyder väldigt mycket för mig. Denna "lyckan" är inte lika stark som de tidigare, men ofta något mer långvarig.
Känner igen det där! När jag går förbi ett stenröse eller mur intill en åker tänker jag automatiskt på människorna som måste ha slitit hund för att skapa en liten odlingsbar plätt mark. Helt plötsligt blir omgivningarna så levande och får en plats i historien. Men jag gillar orörda marker också, gärna kuperade landskap och utsikter från toppar med känslan av att världen ligger för ens fötter. Också klyschigt, men jag mår automatiskt mycket bättre i naturen än i en storstad.
Euforisk lycka måste jag oftast provocera fram med starkare upplevelser som sätter igång signalsubstanser och hormoner. Att vistas i naturen är mer sällsamhet. När jag cyklar downhill och känner mig snabb och har bra flyt kan jag få oerhörda lyckorus. Att ha en bra dag i en tävling - jag har kört lite olika lopp i diverse sporter; löpning, mountainbike, skidåkning, triathlon osv - kan ge en liknande typ av lycka. Man är oövervinnerlig och äger sig själv och världen. Men det är nästan bara fysiska prestationer jag får sådana kickar av - bra resultat på en tenta, ett bra jobberbjudande eller dylika "intellektuella" prestationer ger mer en känsla av nöjdhet. Lycka är ett ganska diversifierat begrepp tror jag bestämt.
Möten med bra människor dagar då man känner sig harmonisk är också lyckliga stunder. Som flera redan skrivit är det en ynnest att få utbyta tankar med personer som är intressanta, intelligenta, humoristiska och ödmjuka; där man känner att man "klickar" och gör sig förstådd utan missförstånd och krångel.
//Kristin
Känner igen det där! När jag går förbi ett stenröse eller mur intill en åker tänker jag automatiskt på människorna som måste ha slitit hund för att skapa en liten odlingsbar plätt mark. Helt plötsligt blir omgivningarna så levande och får en plats i historien. Men jag gillar orörda marker också, gärna kuperade landskap och utsikter från toppar med känslan av att världen ligger för ens fötter. Också klyschigt, men jag mår automatiskt mycket bättre i naturen än i en storstad.
//Kristin
Jag har till och med startat en tråd där jag hade speciellt dessa stenmonument i åtanke!
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=155651
Eddie Vedder
2011-08-13, 15:28
Att vara i naturen....
Jag kan uppleva liknande saker. Fast inte att jag går tillbaka i tiden på det viset men mer att jag funderar över "Har någon annan suttit här före mig och grubblat över samma sak tidigare?", "Vem har besökt den här platsen innan?" osv. Det kan handla om just innan dess att jag slog mig ner och det kan handla om 100 år tillbaka, tiden är inte det väsentliga. Det väsentliga är mer funderingarna över människor som varit på samma plats och vad de tänkt på.
Låter klyschigt men det finns ingen som gör mig så lycklig som min flickvän. Hon är helt underbar. Kanske den varmaste människan jag har träffat, och skrämmande intelligent. Hon får mig verkligen att lyfta från marken.
Det har även en baksida. I princip 90% av min träningsmotivation försvinner när jag träffar henne. Jag vet inte varför, om det har att göra med att jag hamnar i ett tankesätt där jag känner mig förnöjd med livet, eller vad. I och med att hon inte bor i samma stad som mig, och att det är en del andra barriärer mellan oss som ålder, kultur, språk och etnicitet så gör det att det man får kämpa mer, vilket också gör att jag uppskattar henne så mycket mer.
Att vara hemma på semester och hunnit träna för första gången på länge och att precis tryckt räkor å kräftor med frugan och nu sitta i soffan naken :)
forslund
2011-08-13, 20:10
Jag kan uppleva liknande saker. Fast inte att jag går tillbaka i tiden på det viset men mer att jag funderar över "Har någon annan suttit här före mig och grubblat över samma sak tidigare?", "Vem har besökt den här platsen innan?" osv. Det kan handla om just innan dess att jag slog mig ner och det kan handla om 100 år tillbaka, tiden är inte det väsentliga. Det väsentliga är mer funderingarna över människor som varit på samma plats och vad de tänkt på.
Upplevde detta när jag var i Olympia, Grekland, där de olympiska spelen föddes , här i veckan. Det var otroligt mäktigt att veta att folk gått där, suttit på samma gräsplätt och skapat de byggnader för 2400 år sedan som jag gick igenom precis då.
Det var en häftig känsla.
Tricklew
2011-08-13, 20:33
Låter klyschigt men det finns ingen som gör mig så lycklig som min flickvän. Hon är helt underbar. Kanske den varmaste människan jag har träffat, och skrämmande intelligent. Hon får mig verkligen att lyfta från marken.
Det har även en baksida. I princip 90% av min träningsmotivation försvinner när jag träffar henne. Jag vet inte varför, om det har att göra med att jag hamnar i ett tankesätt där jag känner mig förnöjd med livet, eller vad. I och med att hon inte bor i samma stad som mig, och att det är en del andra barriärer mellan oss som ålder, kultur, språk och etnicitet så gör det att det man får kämpa mer, vilket också gör att jag uppskattar henne så mycket mer.
Ålder, språk och etnicitet? Vilken modell köpte du, asiatisk, afrikansk, Ryss? Pris?
Ålder, språk och etnicitet? Vilken modell köpte du, asiatisk, afrikansk, Ryss? Pris?Haha! Argh, detta ska man leva med ett bra tag framöver också.
http://i3.photobucket.com/albums/y92/ylba/Me%20myself%20and%20I/Bra%20bilder/nokian013.jpg
Det här är lycka. Glad häst och fin grusväg. Även om det finns andra former av lycka för mig är det här nästan alltid förknippat med glädje och lätthet i hjärtat.
Ignatius72
2011-08-13, 22:08
Haha! Argh, detta ska man leva med ett bra tag framöver också.
Answer the fucking question!
Det där är faktiskt ett allvarligt problem. Hur ska man tagga till när man svävar på rosa moln?
Typiskt kvinnor att vara katabola.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.