Logga in

Visa fullständig version : Hade Michael Jordan hoppat världsrekord i höjd om han provat?

Jens Hellberg
2011-08-09, 23:32
Har läst om basketspelare och kommit fram till sjuka slutsatser.

Donald Thomas (ni kan läsa om honom på wikipedia) är en förre detta basketspelare som börjat med höjdhopp, han hoppade 2,35 sin första tävling, efter 1 års träning.

I vertikalt hopp rakt upp hoppar han 93 cm högt, detta kan vi snabbt gämnföra med Stefan Holms vertikala hopp på 59 cm. Om Holm någonsin hoppat högre kan jag inte svara på. Men att han är långt efter råder det inga tvivel om.

Anledningen till att Holm hoppar högre i höjdhopp har med hans hälsenor och teknik/träning att göra. Men nu till det sjukaste, Michael Jordan som hoppat högst någonsin i NBA har hoppat 122 cm i vertikalt hopp. Hur högt hade Jordan kunnat hoppa i sina glansdagar?

http://www.topendsports.com/testing/results/vertical-jump.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Donald_Thomas_%28athlete%29

ceejay
2011-08-09, 23:36
jordan hoppade aldrig 122cm. Kanske i närheten om han fick springa och hoppa. Om vi snackar springa så lär holm ligga före många i höjdled.

Tricklew
2011-08-09, 23:38
Alla prestationer som gjorts utanför officiella tävlingsammanhang ska tas med en rejäl nypa salt.

Förövrigt så är jag lite trångsynt av mig, rent generellt så tror jag att man blir bra på det man övar på, tex så tror jag att höjdhoppare generellt sätt är bäst på höjdhopp, schackspelare på schack, och golfare på golf.

Timme
2011-08-09, 23:38
Jordan lär ha krossat alla höjdhoppsrekord om han skolat in sig på bra höjdhoppsteknik

Jens Hellberg
2011-08-09, 23:39
jordan hoppade aldrig 122cm. Kanske i närheten om han fick springa och hoppa. Om vi snackar springa så lär holm ligga före många i höjdled.

Tricklew
2011-08-09, 23:40

Okonfirmerade, visa lite kritiskt tänkande nu.

Jens Hellberg
2011-08-09, 23:42
Alla prestationer som gjorts utanför officiella tävlingsammanhang ska tas med en rejäl nypa salt.

Förövrigt så är jag lite trångsynt av mig, rent generellt så tror jag att man blir bra på det man övar på, tex så tror jag att höjdhoppare generellt sätt är bäst på höjdhopp, schackspelare på schack, och golfare på golf.

Om du syftar på Donald Thomas så tog han VM guld 2007 i Osaka.

ceejay
2011-08-09, 23:43
för att jordan ska kunna hoppa så högt no step så skulle det krävas enormt starka och explosiva lårmuskler. Han skulle alltså hoppa säkert dubbelt så högt som mig ståendes, vilket är helt absurt.

Det är bara att kolla hans dunkar, det är inte ofta han når till ringen, men han gör väl det på ett par dunkar. Det är 105cm. MED ANSATS!

pialia
2011-08-09, 23:47
I vertikalt hopp rakt upp hoppar han 93 cm högt, detta kan vi snabbt gämnföra med Stefan Holms vertikala hopp på 59 cm. Om Holm någonsin hoppat högre kan jag inte svara på. Men att han är långt efter råder det inga tvivel om.

Siffran på 59cm är helt feltolkad. Stefan Holm hoppar höjdhopp 59cm över sin kroppslängd(vilket är ett delat världsrekord med Franklin Jacobs) 181+59cm = 240cm. Stefan Holms vert ligger nog mellan 90-105cm. Jag hoppar för fan högre än 59cm och jag var datanörd i 10 år innan jag började träna för ~1½ år sedan.

Sen om vi ska börja debattera om vem som skulle vara bäst höjdhoppare så ska vi inte glömma running backsen i NFL som flirtar med 40" gränsen i vertical jumps.(+100cm)

Såna här debatter leder ingenstans, det finns massa idrottare runt om i världen från alla möjliga idrotter som ser ut att kunna vara bra på andra idrotter. Hade Jordan ägnat lika mycket tid på höjdhopp som basket så hade han inte varit dålig höjdhoppare, utöver det så kan man bara spekulera.

Ame
2011-08-09, 23:50
Har läst om basketspelare och kommit fram till sjuka slutsatser.

Donald Thomas (ni kan läsa om honom på wikipedia) är en förre detta basketspelare som börjat med höjdhopp, han hoppade 2,35 sin första tävling, efter 1 års träning.

Anledningen till att Holm hoppar högre i höjdhopp har med hans hälsenor och teknik/träning att göra. Men nu till det sjukaste, Michael Jordan som hoppat högst någonsin i NBA har hoppat 122 cm i vertikalt hopp. Hur högt hade Jordan kunnat hoppa i sina glansdagar?

En annan slutsats man skulle kunna dra är att sambandet mellan resultatet i vertikalhopp och höjdhopp inte är sås stort som man kan tro. Jag har själv hoppat ganska högt i vertikalhopp(mellan 70-80cm) men var en katastrofal höjdhoppare.

Men angående Jordan så hade han antagligen kunnat bli en bra höjdhoppare, eller längdhoppare eller ganska många saker.

ceejay
2011-08-09, 23:52
leonel marshall är en snubbe som har rätt bra vertical, säkert nära 50 inches running. youtube

Jens Hellberg
2011-08-09, 23:54
[QUOTE=pialia;5212432]Siffran på 59cm är helt feltolkad. Stefan Holm hoppar höjdhopp 59cm över sin kroppslängd(vilket är ett delat världsrekord med Franklin Jacobs) 181+59cm = 240cm. Stefan Holms vert ligger nog mellan 90-105cm. Jag hoppar för fan högre än 59cm och jag var datanörd i 10 år innan jag började träna för ~1½ år sedan.

Det var ju därför jag skrev att jag inte visste om han hoppade högre. Den siffran var oklar. Jag tvivlar inte på att han kunde hoppa högre.

Jens Hellberg
2011-08-09, 23:56
En annan slutsats man skulle kunna dra är att sambandet mellan resultatet i vertikalhopp och höjdhopp inte är sås stort som man kan tro. Jag har själv hoppat ganska högt i vertikalhopp(mellan 70-80cm) men var en katastrofal höjdhoppare.

Men angående Jordan så hade han antagligen kunnat bli en bra höjdhoppare, eller längdhoppare eller ganska många saker.

Anledningen till att vertikala hopp inte har så stor betydelse för höjdhoppet är hälsenorna. Stefan Holms hälsenor är mycket mycket styvare än före detta basketspelare Donald Tomas som jag nämnde i första inlägget.

pialia
2011-08-09, 23:59
Det var ju därför jag skrev att jag inte visste om han hoppade högre. Den siffran var oklar. Jag tvivlar inte på att han kunde hoppa högre.

Du skrev: att han är långt efter(93cm) råder det inga tvivel om.

Och det var därför jag pekade ut feltolkningen av siffran 59cm, vart du nu än hade läst den.

4NPVpI9zUpI
2m hurdle jump gör man inte med ett vert hopp på 59cm, just sayin' ;)

pialia
2011-08-10, 00:04
Anledningen till att vertikala hopp inte har så stor betydelse för höjdhoppet är hälsenorna. Stefan Holms hälsenor är mycket mycket styvare än före detta basketspelare Donald Tomas som jag nämnde i första inlägget.

Förklara gärna detta. Om man av någon anledning tjänar på att ha Stefan Holms hälsenor i höjdhoppning, varför skulle dessa hälsenor inte ge en samma fördel i ett stillastående hopp? Det handlar väl ändå om samma muskler som genererar kraften att skutta uppåt?

Jens Hellberg
2011-08-10, 00:06
för att jordan ska kunna hoppa så högt no step så skulle det krävas enormt starka och explosiva lårmuskler. Han skulle alltså hoppa säkert dubbelt så högt som mig ståendes, vilket är helt absurt.

Det är bara att kolla hans dunkar, det är inte ofta han når till ringen, men han gör väl det på ett par dunkar. Det är 105cm. MED ANSATS!

Då hoppar han 3-5 meter långt också, mitt i en match.

Jens Hellberg
2011-08-10, 00:12
Du skrev: att han är långt efter(93cm) råder det inga tvivel om.

Och det var därför jag pekade ut feltolkningen av siffran 59cm, vart du nu än hade läst den.

4NPVpI9zUpI
2m hurdle jump gör man inte med ett vert hopp på 59cm, just sayin' ;)

Först och främst, fel av mig på ovanstående.

Men man ser att Holm är uppe på runt 1 meter. Han borde han ungefär 1-1,10 från höften till fötterna. MED FART.

En anledning till att holm hoppar så högt som han gör är att han får ut ALL kraft av farten han tar in i hopp. Samma kraft får han inte i ett stillastående hopp.

pialia
2011-08-10, 00:16
Men man ser att Holm är uppe på runt 1 meter. Han borde han ungefär 1-1,10 från höften till fötterna. Detta gör han med fart. Det säger alltså att han borde göra mellan 90-105 cm som någon ovan skrivit.

Precis så resonerade jag.

En anledning till att holm hoppar så högt som han gör är att han får ut ALL kraft av farten han tar in i hopp. Samma kraft får han inte i ett stillastående hopp.

Förklara varför han inte får det. Att han är duktig höjdhoppare förstår jag, det är de flesta höjdhopparna som hoppar på olympisk nivå. Vad är det med Stefan Holms hälsenor(?) som skiljer honom från mängden? Jag förstår att han hoppar bra mycket högre i ett hopp med fart än han gör stillastående, det jag vill ha reda på är varför det har något att göra med hans hälsenor! :-D

tano
2011-08-10, 00:18
Pialia han före, men Stefan Holm hade inte ett vertikalt på 59 cm! (möjligtvis nu efter karriären...) Har sett han värma upp till tävling på nära håll och han har en sjuk spänst.
Sedan detta med stillastående och fart. Såklart finns det en skillnad och vissa är bättre på att använda farten än andra, men du överskattar nog storleken på denna differens. Tror inte jag mött någon som bara haft bra spänst i den ena av dessa kategorier (sedan är inte stillastående helt statiskt, man lagrar in energi när man böjer på knäna för att göra upphoppet).

Hum broscience? ;)

Jens Hellberg
2011-08-10, 00:19
Förklara gärna detta. Om man av någon anledning tjänar på att ha Stefan Holms hälsenor i höjdhoppning, varför skulle dessa hälsenor inte ge en samma fördel i ett stillastående hopp? Det handlar väl ändå om samma muskler som genererar kraften att skutta uppåt?

Kort svar:
För att Stefan Holm tävlar i en sport då han kommer in i ca 30kmh mot ribban. Ser du inte skillnaden i att hoppa höjd och hoppa rakt upp stillastående?

En förklaring jag googlade mig till:

part 2

Stefan Holm:
31yrs old, 181cm, swedish,
he is training high jump since 25 years,
standing vertical leap: 59cm=23 inches
professional training like the 1m60cm hurdle drills since he was 15 yr

Donald Thomas:
23yrs old, 6’‘2=190cm, bahamas
standing vertical leap: 93cm=36,6 inches
played bb his whole life, highjump since 2 years.

The question is: How can Holm jump that high? He equalizes it with an extremely high run-up velocity.
which is with 30km/h (18,6mph) one of the fastest worldwide.
Decisive for his high vert. leap is the moment in which he transforms velocity into “buoyant force” (lift).
The takeoff:
Holms body is forming a straight line.
Using a normal staff you can demonstrate why a stretched body pushes the body upwards.
If you throw the staff diagonal on the ground, it jumps with a “rotation movement” upwards.
The horizontal momentum of the run-up-velocity is turned into a “rotation movement” upwards during the moment of jumping-off the ground. (6:46-7:10)
This movement is called: ramping Rotation.
During the Run-Up velocity is turned into kinetic energy.
Holm takes over the role of the staff: the more his body is straight, the better kinetic energy is transformed into “buoyant force”.
But not everybody is able to use this phenomen.

In the moment of takeoff, the takeoff-leg is extremely high stressed.
The shock equals 650kg (1433 lbs). In the case of Holm it is 10times his own bodyweight.
The left foot’s ankle is heavily loaded too.

All in all 3 factors are determining for Stefan Holms incredible vert. leap.:
an extreme highspeed run-up, a straight body and a left leg, which is strong as an ox,
with this he is compensating his small height.

But how to train someones leg to sustain such stress? With weights!
(8:59 - exercise)
By changing of the knee-angle and “hoisting technology” different muscles are used.
In the process he keeps concentrating on his left leg.
Stefan Holm lifts weights up to 200 kg (440lbs).

PART 3 & 4

Holm’s Achilles-Tendon is very hard, like 4 times harder than an average-man’s tendon.
you have to put up 1,4 tons to stretch his achilles-tendon 1cm.
this is the key to his success.
Because: the higher the force which is needed to Stretch the tendon, the higher the opposing force, which is produced.
with his jump technique (fast run-up, strong take-off) he is using his biggest advantage: His Achilles-tendon.

The japanese professor is saying that Stefan holm wasnt born with that Hard Tendon. Its because of his intensive and on-going training.

Donald Thomas has a very long tendon (26cm). Longer than tendons of same-height athletes.
Applying to a Long achilles tendon: The more the knee is bended, the bigger the opposing force, which is produced by the tendon.
For Thomas the run up-speed is not as important as his vertical leap (power). His leap is boosted because of his long achilles tendon.
Japanese scientist: “Thomas is gifted. He can jump high without intensive and enduring training. Incredible how high he could jump, if he focussed on training that strength.”

When Thomas became world champion statistics have shown that his body’s “center of gravity” was on 2:49 (which is 4cm higher than the World Record). Now he is trying to improve his technique. Copying the perfect technique of Stefan Holm and adopting all of his movements.

pialia
2011-08-10, 00:24
Kort svar:
För att Stefan Holm tävlar i en sport då han kommer in i ca 30kmh mot ribban. Ser du inte skillnaden i att hoppa höjd och hoppa rakt upp stillastående?

Jo. Men vad har hälsenorna med detta att göra? Och varför gör Stefan Holms hälsenor honom bättre på det han gör än Donald Thomas' hälsenor?

Jag förstår att det är skillnad mellan hoppen, jag vill bara lista ut varför Stefan Holms magiska hälsenor gör honom bättre på att hoppa springandes än dom gör honom bättre på att hoppa ståendes. Om något så borde väl hans hälsenor göra honom precis lika bra i båda hoppen?(Med detta menar jag INTE att båda hoppen är lika höga, utan att dom TJÄNAR lika mycket på hans magiska hälsenor.)

Hoppas jag inte var oklar denna gång.

Jens Hellberg
2011-08-10, 00:26
pialia: Se ovan.

Jaja, jag orkar inte diskutera något som vi inte kommer att få raka svar på.

Min poäng var följande: Donald Johnsson vann VM som förre detta basketspelare med drygt ett års höjdhoppsträning. Michael Jordan har bevisat bättre spänst än Donald Johnsson. Jag är övertygad om att dessa faktorer bevisar att Michael Jordan hade rätt förutsättningar för att hoppa högst i världen, och ingen kommer att få mig tro något annat. Några sista frågor på just detta inlägg?

tano
2011-08-10, 00:27
Som sagt det är självklart att en skillnad finns hur bra muskler, senor etc. i kroppen kan lagra och ge ut elastisk energi. Det stämmer säkert att Holm var en av världens bästa på detta, eftersom han också behöver hoppa mycket högre än sina konkurenter relativt sin kroppslängd.
Men det känns naivt att tro att hans stillastående skulle vara så mycket lägre än övriga eliten samt att allting hänger på hälsenorna.

tano
2011-08-10, 00:31
pialia: Se ovan.

Jaja, jag orkar inte diskutera något som vi inte kommer att få raka svar på.

Min poäng var följande: Donald Johnsson vann VM som förre detta basketspelare med drygt ett års höjdhoppsträning. Michael Jordan har bevisat bättre spänst än Donald Johnsson. Jag är övertygad om att dessa faktorer bevisar att Michael Jordan hade rätt förutsättningar för att hoppa högst i världen, och ingen kommer att få mig tro något annat. Några sista frågor på just detta inlägg?

Nej men en kommentar. Donald har nu fått träna många år med specifik höjdhoppsträning. Vad jag vet har han dock inte sett någon direkt ökning i resultaten, trots en "förbättrad" höjdhoppsteknik.

Förövrigt, ja Jordan skulle säkert bl.a. blivit en bra höjdhoppare. Men det krävs fler kvaliteer än bara spänst för de riktigt höga höjderna.

Jens Hellberg
2011-08-10, 00:31
Sen att Holm kanske hoppade upp emot 1 meter vertikalt stillastående spelar ingen större roll då det som chockar mig så mkt är att Donald Johnsson vann VM som före detta basketspelare (på en bra mkt lägre nivå än dom basketspelare med bäst spänst) hoppade 2,35 efter drygt ett års träning.

pialia
2011-08-10, 00:33
Jag fick svar på hälsenomysteriet, tackar!

Men det känns naivt att tro att hans stillastående skulle vara så mycket lägre än övriga eliten samt att allting hänger på hälsenorna.

Correctomundo.

Gör hans hälsenor honom bättre än andra på att hoppa högt med samlad fart? Japp! Men artikeln du länkade får en att tro att det är crazyawesomesicknessmegasuper skillnad eftersom dom börjar med att säga att Stefan Holm vertar ynka 59cm. This here be faulty!

Så. Nu är jag nöjd och nu ska jag sova!

Jens Hellberg
2011-08-10, 00:33
Nej men en kommentar. Donald har nu fått träna många år med specifik höjdhoppsträning. Vad jag vet har han dock inte sett någon direkt ökning i resultaten, trots en "förbättrad" höjdhoppsteknik.

Förövrigt, ja Jordan skulle säkert bl.a. blivit en bra höjdhoppare. Men det krävs fler kvaliteer än bara spänst för de riktigt höga höjderna.

Antagligen nådde han sitt "max" ganska snabbt.

Drfg
2011-08-10, 00:42
Var inte jordan bra mycket tyngre än thomas då?

Jens Hellberg
2011-08-10, 00:42
Antar att även tano fick svar på varför Holm hoppar MYCKET högre med fart än utan. "Hälsenesyndromet".

Jens Hellberg
2011-08-10, 00:44
Var inte jordan bra mycket tyngre än thomas då?

Det var han säkert, men han har garanterat bätre spänst i vilket fall.

Drfg
2011-08-10, 00:45
Det var han säkert, men han har garanterat bätre spänst i vilket fall.

Jo men känns som det blir svårare att springa snabbt, kräver mer kraft för att få med sig farten över ribban och blir ännu svårare med tekniken för en som väger mer.

Jens Hellberg
2011-08-10, 00:58
Springa snabbt kan han, så att komma upp i hastighet inan själva hoppet är inga problem.

Jens Hellberg
2011-08-10, 01:01
Att han är något för tung för att kunna ha en tillräckligt bra teknik stämmer precis som du skriver. Men om det hindrat han från att hoppa nog högt? Inte enligt mig.

Drfg
2011-08-10, 01:03
Mjo fast Usain Bolts alla muskler är tränade i att springa, tror iaf att jordan hade fått banta en hel del först om han skulle hoppa höjd. Lär finnas en anledning till att alla höjdhoppare är spetor :)

Tricklew
2011-08-10, 01:12
Sitter vi och diskuterar huruvida Michael Jordan har (hade) bäst gener i världen för höjdhopp, utifrån en okonfirmerad höjd, hans baskettförmåga och lite idoldyrkande?

I sådana fall vill jag också vara med och spela, jag tror att Garry Kasparov hade blivit världens bästa matematiker (möjligen även fysiker), jag tror även att Yo-Yo Ma kunde ha blivit världens bästa gitarrspelare.

Jens Hellberg
2011-08-10, 01:17
Mjo fast Usain Bolts alla muskler är tränade i att springa, tror iaf att jordan hade fått banta en hel del först om han skulle hoppa höjd. Lär finnas en anledning till att alla höjdhoppare är spetor :)

Absolut, han var säkert en aning tung. Men snabb nog var han, Jordan sprang 40 yards på 4,3 sekunder. Det är tillräckligt för att få upp fart inan ribban (då man inte ens springer ALLT man har)

Jens Hellberg
2011-08-10, 01:22
Sitter vi och diskuterar huruvida Michael Jordan har (hade) bäst gener i världen för höjdhopp, utifrån en okonfirmerad höjd, hans baskettförmåga och lite idoldyrkande?

I sådana fall vill jag också vara med och spela, jag tror att Garry Kasparov hade blivit världens bästa matematiker (möjligen även fysiker), jag tror även att Yo-Yo Ma kunde ha blivit världens bästa gitarrspelare.

Nej det gör vi inte. Och nej jag tror inte han har världens bästa gener, jag tror att han hade rätt förutsättningar för att hoppa högre än dom som tävlar i höjdhopp (vilket bara några få tusendelars procent av världens alla talanger tar sig ann, stor skillnad).

Det jag grundar alla mina påståenden på är Donald Thomson som hoppade 2,35 och vann VM. Efter att tidigare tränat basket på en relativt låg nivå.

Läs vad jag skriver och sluta trolla.

Jens Hellberg
2011-08-10, 01:36
När Holm saxar över två meter har han rumpan PRECIS över. Det syns tydligt på klippen med han. När Jordan gör sina högsta dunkar, som dessutom är 3-5 meter långa har han huvudet över ringen. Ringen sitter 305 cm upp, Jordan är 198 cm lång. Alltså hoppar han upp över 2,10 meter med rumpan, detta gör han med basketboll och skor som är anpassade för att spela basket med. Detta är förstås inget som helst bevis på att han kunde hoppat lika högt i höjd, men det säger en hel del.

Tricklew
2011-08-10, 01:36
Nej det gör vi inte. Och nej jag tror inte han har världens bästa gener, jag tror att han hade rätt förutsättningar för att hoppa högre än dom som tävlar i höjdhopp (vilket bara några få tusendelars procent av världens alla talanger tar sig ann, stor skillnad).

Det jag grundar alla mina påståenden på är Donald Thomson som hoppade 2,35 och vann VM. Efter att tidigare tränat basket på en relativt låg nivå.

Läs vad jag skriver och sluta trolla.

Det är ju precis det du gör, du baserar det allt på en okonfirmerad siffra som mycket möjligen kan vara tagen direkt ur luften, sedan motiverar du det med att en person som var sämre än MJ på basket (vad är relevansen?) har lyckats hoppa högt. MJ's överlägsna basketförmåga är i detta fall irrelevant.

Sedan är jag nyfiken, springer Holm in med 30km/h? Är inte det en väldigt hög fart? Vad ligger världens snabbaste 100meters sprinters på i km/h?

Jens Hellberg
2011-08-10, 01:40
Om det nu stämmer att han hoppat 122 stillastående utan boll i ett maxhopp, så är han ca 222 cm upp med rumpan.

Jens Hellberg
2011-08-10, 01:41
Det är ju precis det du gör, du baserar det allt på en okonfirmerad siffra som mycket möjligen kan vara tagen direkt ur luften, sedan motiverar du det med att en person som var sämre än MJ på basket (vad är relevansen?) har lyckats hoppa högt. MJ's överlägsna basketförmåga är i detta fall irrelevant.

Sedan är jag nyfiken, springer Holm in med 30km/h? Är inte det en väldigt hög fart? Vad ligger världens snabbaste 100meters sprinters på i km/h?

Dom bör springa runt 45 kmh om jag inte är helt ute och cycklar.

Jens Hellberg
2011-08-10, 01:45
Nu har jag lagt upp all information samt alla argument jag har att bidra med. Dom finns att läsa i tråden. Over and out.
Fortsätt gärna utan mig.

Ame
2011-08-10, 02:01

Jag kollade runt lite och enligt en biomekanisk analys gjord på Holm så springer han runt lite drygt 8 m/s (ca 29 km/h) när han hoppar på höjder runt 2.30m. Hur analysen är gjord och hur tillförlitlig den är kan jag inte svara på men jag skulle tro att det stämmer rätt bra då den är gjord på friidrottsgymnasiet i Karlstad.

En egen snabb beräkning av sprinters hastighet så fick jag det till att Bolt höll en medelhastighet av 37,6 km/h när han slog världsrekordet, topphastigheten borde väl vara runt 40 då kanske.

Edit: Källa på det? Ja, här. (http://www.elitlandslag.se/Hopp/H%C3%B6jd/Artiklar/Teknik.aspx)

Pudzianovski
2011-08-10, 06:24
Angående Stefan Holm. Mailade honom om frågade för några år sedan. Svar nedan.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=954140&postcount=64

Jens Hellberg
2011-08-10, 11:25
Vad trevligt amed följande svar, Holm har alltså hoppat 71cm i vertikalt hopp. Då hade jag alltså inte helt fel när jag skrev att Holm hoppar bra mycket lägre än Donald Thomas.

Tryman
2011-08-10, 12:02
Jag tror inte Jordan skulle slå världsrekord. Vad har vertikalhopp med höjdhopp att göra? Tror du överskattar dess betydelse rätt hårt.
Höjdhopp handlar om att kunna omvandla kraften i fart till kraft uppåt, dvs fokus på teknik och timing.

Hemi
2011-08-10, 12:06
Med ringa erfarenhet och hörsägen känns det ändå som om att eftersom friidrott inte är den populäraste sporten i USA så skulle nog många från andra sporter bli riktigt bra i hoppgrenar exempelvis. Jag vet att många som tävlar i annat har bara glidit in på friidrottsbanan och slaigt skolrekord och klubbrekord utan specifik träning i saken. Kanske för att de får så mycket hårdare träning i annat samt gener som vanligt.

Tryman
2011-08-10, 12:24
Med ringa erfarenhet och hörsägen känns det ändå som om att eftersom friidrott inte är den populäraste sporten i USA så skulle nog många från andra sporter bli riktigt bra i hoppgrenar exempelvis. Jag vet att många som tävlar i annat har bara glidit in på friidrottsbanan och slaigt skolrekord och klubbrekord utan specifik träning i saken. Kanske för att de får så mycket hårdare träning i annat samt gener som vanligt.

Han hade säkert blivit bra om han börjat med höjdhopp tidigare. Nu tror jag han har lite för mkt kroppshydda för att kunna klara det.

Hemi
2011-08-10, 12:39
Han hade säkert blivit bra om han börjat med höjdhopp tidigare. Nu tror jag han har lite för mkt kroppshydda för att kunna klara det.

Ja basketspelare är inte speciellt stora i början men har en tendens att muskla till sig i eller inför pro karriären.

Tryman
2011-08-10, 12:45
Ja basketspelare är inte speciellt stora i början men har en tendens att muskla till sig i eller inför pro karriären.

Sen kan man ju lägga till att man inte vet om han klarat av dopingtesterna som friidrotten har.

Oljeblixten
2011-08-10, 13:51
Hur mäter man på ett enkelt sätt sitt vertikala hopp? Blev sugen att kolla, ursäkta för OT. :)

tano
2011-08-10, 13:55
Hur mäter man på ett enkelt sätt sitt vertikala hopp? Blev sugen att kolla, ursäkta för OT. :)

Penna i handen. Stå bredvid en vägg, håll armen så högt du kan och rita ett streck. Gör ett vertikalt hopp och rita ett streck när du är som högst. Mät skillnaden. :)

Oljeblixten
2011-08-10, 13:58
Penna i handen. Stå bredvid en vägg, håll armen så högt du kan och rita ett streck. Gör ett vertikalt hopp och rita ett streck när du är som högst. Mät skillnaden. :)

Okej, jag återkommer när jag om jag kan bli världsmästare eller inte! :cool:

Hemi
2011-08-10, 13:59

Ett sätt är att färga in och eller sätta talk på handflatorna och sträcka upp händerna mot en vägg och göra ett märke, sedan hoppa och slå dem och mäta skildnaden. Hur opti det är vet jag inte. Ett annat som många gör är att kolla underifrån fast det kanske kan mätas också. Själv brukar jag hoppa upp på en mur som sakta lutar med raka ben, bryr mig inte så noga.

edit, tano, ja ungefär så går också bra.

pialia
2011-08-10, 14:00

Två enkla alternativ:

Alt #1: Krita i handen, markera på en vägg så högt upp du kan ståendes på båda fötterna, hoppa > markera när du är som högst i hoppet > mät skillnaden.

Alt #2: Fäst ett måttband i midjan och låt det hänga ner till golvet, ha gärna någonting som väger ner det så det hålls spänt hela tiden. Kolla hur långt det är ner till golvet, hoppa och kolla sedan skillnaden.

Inget av alternativen blir 100% korrekt, uppenbarligen. Men har man inte en jump n reach ställning eller digital vertical test-matta så kan det blir svårt att få en korrekt siffra.