Logga in

Visa fullständig version : Rökande föräldrar

knuckles
2011-08-09, 17:32
Har varit idrottsintresserad ända sen jag var ett litet barn (är 17 nu). Mina föräldrar har rökt så länge jag kommer ihåg, och jag har då blivit utsatt för passiv rökning. Vet inte hur det har påverkat min kondition, men har bra kondition just nu, vet inte om den kunde ha varit bättre. Jag går rakt på sak - kan man på något sätt bli av med "röken" eller "ämnena" man fått i sig?

qwerty1
2011-08-09, 17:33
mjölk och bananer....

ett tips!
fokusera på din träning istället och sluta nojja.

knuckles
2011-08-09, 17:36
Jag gör det, men blir så förbannad då man kunde har varit bättre, allt skit man fått i sig.

rooz
2011-08-09, 17:36
Jag röker i perioder och har knullat en rökare. konditionen är den samma!

delta_mats
2011-08-09, 17:38

Lika dålig som innan eller?

rooz
2011-08-09, 17:39
Lika dålig som innan eller?

Precis!

MasterChief
2011-08-09, 17:42
Äsch, dina gener kommer sätta stopp klart före den lilla påverkan som lite rök omkring dig gett.

http://oi56.tinypic.com/nbq350.jpg

Tjuckot
2011-08-09, 17:46
Man påverkas ju såklart av passiv rökning, men det är ett dosförhållande.. hur mycket och hur länge. Därefter, ex. en rökare som slutar röka får ju flera possitiva fysiska hälsoeffekter (eller hälsotillståndet blir mer normaliserat kanske man ska säga). Om du nu skulle ha fått någon påverkan av den passiva rökningen så kommer den nog att neutraliseras och ditt "hälsotillstånd" återgå till det normala av att du inte utsätter dig för rökningen (åter igen, dosförhållande). Sen ökar såklart passiv rökning risken för div. cancer osv, men ja. Det är inget du bör gå att oroa dig över. Se till att undvika dina föräldrar när de röker eller ännu bättre; ta ett samtal med dom om att du oroar dig både för din egen (och kan jag tänka mig) deras hälsa.

knuckles
2011-08-09, 18:07
Man påverkas ju såklart av passiv rökning, men det är ett dosförhållande.. hur mycket och hur länge. Därefter, ex. en rökare som slutar röka får ju flera possitiva fysiska hälsoeffekter (eller hälsotillståndet blir mer normaliserat kanske man ska säga). Om du nu skulle ha fått någon påverkan av den passiva rökningen så kommer den nog att neutraliseras och ditt "hälsotillstånd" återgå till det normala av att du inte utsätter dig för rökningen (åter igen, dosförhållande). Sen ökar såklart passiv rökning risken för div. cancer osv, men ja. Det är inget du bör gå att oroa dig över. Se till att undvika dina föräldrar när de röker eller ännu bättre; ta ett samtal med dom om att du oroar dig både för din egen (och kan jag tänka mig) deras hälsa.

Tack för ett bra svar, har pratat med de ett antal gånger, det blir samma gamla svar "Vi vet att det är dumt, du ska inte heller börja bla bla bla etc).

Tjuckot
2011-08-09, 18:19
Tack för ett bra svar, har pratat med de ett antal gånger, det blir samma gamla svar "Vi vet att det är dumt, du ska inte heller börja bla bla bla etc).

Det är ju inte ditt ansvar, du kan ju endast ge dem ett incitament till att ta steget mot ett rökfritt liv. I slutändan är det endast deras egen motivation som kan få dem att sluta röka, möjligen kan din åsikt vara en del av den motivationen (alla har olika källor till motivation). Men det är en balansgång tror jag; mellan att diskutera det hela och att gå över till tjat. Svårt, svårt.

Nåväl, är du orolig för din egen kropp, gå ur rummet/utrymmet där de röker och du är där. Gör du det regelbundet kanske det också hjälper att tydliggöra för dem att du har en stark åsikt om det hela.

edit: inga problem förresten :)

sinnez
2011-08-09, 20:39
Tvivlar att det påverkar dig mer än vad alla avgaser du går o andas in gör

Tjuckot
2011-08-09, 21:27
Tvivlar att det påverkar dig mer än vad alla avgaser du går o andas in gör

Som jag skrev, det handlar om hur ofta och hur länge han utsätts för röken.

Sushipinne
2011-08-10, 01:32
Har varit idrottsintresserad ända sen jag var ett litet barn (är 17 nu). Mina föräldrar har rökt så länge jag kommer ihåg, och jag har då blivit utsatt för passiv rökning. Vet inte hur det har påverkat min kondition, men har bra kondition just nu, vet inte om den kunde ha varit bättre. Jag går rakt på sak - kan man på något sätt bli av med "röken" eller "ämnena" man fått i sig?

ah, säg till dina jävla föräldrar att ge FAN i att röka. Eftersom det skadar dig, vill dom inte sluta, dra där ifrån för då älskar dom dig inte, eftersom dom helt enkelt har ihjäl sitt egna barn

Viktor_Balck
2011-08-10, 01:45

Rökte hon medan ni knullade eller efteråt?

Sarwien
2011-08-10, 06:21
har knullat en rökare.

Ok. Då vet vi.

C.E.J.
2011-08-10, 07:00
Anmäl dina föräldrar för barnmisshandel.

Onigiri
2011-08-10, 07:14
Vet inte hur det har påverkat min kondition, men har bra kondition just nu, vet inte om den kunde ha varit bättre. Jag går rakt på sak - kan man på något sätt bli av med "röken" eller "ämnena" man fått i sig?Syreupptagningsförmågan blir väl sämre men om du inte röker själv har jag väldigt svårt att tro att det ska påverka dig så mycket att din kondition blir märkbart sämre. Så länge du inte sitter dagligen i deras rökmoln och andas friskt så.

Tror inte du kan "bli av med" det som andats in genom åren men desto mer du undviker det desto bättre.

Tjuckot
2011-08-10, 07:27
Tror inte du kan "bli av med" det som andats in genom åren men desto mer du undviker det desto bättre.

Jodå :) Den kroppsliga hälsan förbättras och risken för ex. cancer förminskas. Det tar bara olika lång tid för kroppen att reparera sig själv, så att säga. Ex. får en rökare kanske ett förbättrat smaksinne "fort" efter att de slutat röka, medans risken för cancer halveras över en 10-års period (drog dessa exempel ur röven, men principen stämmer).

Cilia
2011-08-10, 07:45
Jodå :) Den kroppsliga hälsan förbättras och risken för ex. cancer förminskas. Det tar bara olika lång tid för kroppen att reparera sig själv, så att säga. Ex. får en rökare kanske ett förbättrat smaksinne "fort" efter att de slutat röka, medans risken för cancer halveras över en 10-års period (drog dessa exempel ur röven, men principen stämmer).

Jag har läst liknande.

Men hur mycket har du utsatts? Röker dina föräldrar inomhus och i bilen? Jag vet några som är rökare med barn men de röker aldrig i barnens närhet utan går ut om de ska röka etc. Jag trodde inte folk längre rökte inomhus om de hade barn? Det är ju knappt folk röker inomhus utan barn.

Snobbe
2011-08-10, 07:54
Du är körd för livet, du kommer aldrig få bra kondition pga dina föräldrar.

knuckles
2011-08-10, 16:13
Jag har läst liknande.

Men hur mycket har du utsatts? Röker dina föräldrar inomhus och i bilen? Jag vet några som är rökare med barn men de röker aldrig i barnens närhet utan går ut om de ska röka etc. Jag trodde inte folk längre rökte inomhus om de hade barn? Det är ju knappt folk röker inomhus utan barn.

De går ut ibland, men de röks mest i köket. Därför blir det svårt att hämta föda.

chidde
2011-08-10, 18:32
Du är körd för livet, du kommer aldrig få bra kondition pga dina föräldrar.

jag har ocksa last nat liknande

Pauly
2011-08-10, 20:24
sunkiga päron