Logga in

Visa fullständig version : Viasat - Tv Licens

Tys0n
2011-08-09, 08:33
Går i tankarna om att teckna Viasat. Är ute efter Viasat hockey men blir ju att man måste välja basutbud m.m.

Frågan är om man kommer klara sig från att betala Tv licens? Är något jag vägrar att göra! Någon här inne med erfarenhet?

Larsson
2011-08-09, 08:36
Går i tankarna om att teckna Viasat. Är ute efter Viasat hockey men blir ju att man måste välja basutbud m.m.

Frågan är om man kommer klara sig från att betala Tv licens? Är något jag vägrar att göra! Någon här inne med erfarenhet?

Så fort du har en TV måste du betala tv-licens oavsett om du tittar på SVT eller inte.

Tys0n
2011-08-09, 08:44
Så fort du har en TV måste du betala tv-licens oavsett om du tittar på SVT eller inte.

Klarar mig utan moralsnackare i denna tråden. Äger TV men betalar inte och tänker inte betala !

kettlebellGuden
2011-08-09, 08:45
Du kan inte lura i radiotjänst att du inte har TV-mottagare om du betalar för viasat. Ja, du får betala.

Kryss
2011-08-09, 08:57
Ptja, har du inget emot att ljuga så kan du fortsätta hävda att du inte har nån TV - kvittar om du har viasat eller inte egentligen.

hultman
2011-08-09, 09:08
Haha. Bara säga att *input random irriterande svar* och säga att du inte tänker betala. Är du av den trevligare typen så kan du ju alltid dra klassikern att du nyligen sålt din tv och att du således inte har något att betala för. De har varken befogenheter eller juridisk rätt att kika upp hela din livssituation...

Tys0n
2011-08-09, 09:11
Du kan inte lura i radiotjänst att du inte har TV-mottagare om du betalar för viasat. Ja, du får betala.

Tv-mottagare har ju alla lägenheten i form av kabeltv. Men inte behöver man ha Tv för det? Kan dom ju aldrig bevisa?

Kimball
2011-08-09, 09:30
Nej, det är inget du behöver bekymra dig om imho.

Poxeman
2011-08-09, 09:32
Tv-mottagare har ju alla lägenheten i form av kabeltv. Men inte behöver man ha Tv för det? Kan dom ju aldrig bevisa?

Tv-mottagare (själva avkodarenheten) sitter inte i väggen om du tror det.
Har du TV skall du enligt reglerna betala.

Säger du till Radiotjänst att du inte har någon TV så måste de lita på det. Det är upp till din egen moral.

Larsson
2011-08-09, 09:33
Klarar mig utan moralsnackare i denna tråden. Äger TV men betalar inte och tänker inte betala !

Trevlig du är :) Vet faktiskt inte hur det funkar med kabelbolag om de har anmälningsplikt till Radiotjänst. Så fort du köper en TV måste bolaget du har köpt TV rapportera det till Radiotjänst. Likaså när jag köpte en Boxer ringde Radiotjänst och undrade varför jag inte betala, då lyckades jag prata mig ur det. Så visst går det, men bara till en viss gräns. Jag har åkt på att betala det till slut.

kettlebellGuden
2011-08-09, 09:34

Nej. TV:n är TV-mottagaren. Ungefär som mikrovågsugn är el-mottagare.

mattilainen
2011-08-09, 09:37
men om man nu har en tv och inte betalar för (som jag tänker ha när jag flyttar hemifrån) och det nu skulle på något vänster hända att de "kommer på mig" eller liknande som gör att jag måste betala. Vad händer? Man får väl helt enkelt bara börja betala? Man blir väl inte straffad för det? Utan man får enbart börja betala. Den tiden man inte betalat innan har man alltså "tjänat in" om det nu skulle hända så klart.

Kryss
2011-08-09, 10:02
Det handlar som tidigare nämnt om att bara neka, du behöver inte motivera dig överhuvudtaget - vilka uppgifter de än må ha. Sålänge man inte erkänner innehavet så finns det inget "åkte på att betala".

Poxeman
2011-08-09, 10:33
men om man nu har en tv och inte betalar för (som jag tänker ha när jag flyttar hemifrån) och det nu skulle på något vänster hända att de "kommer på mig" eller liknande som gör att jag måste betala. Vad händer? Man får väl helt enkelt bara börja betala? Man blir väl inte straffad för det? Utan man får enbart börja betala. Den tiden man inte betalat innan har man alltså "tjänat in" om det nu skulle hända så klart.

De får inte fakturera i efterhand och du kan säga upp tv-innehavet i samma stund som du "ställt ut tvn i trappen".

Om detta är moraliskt rätt är upp till dig.

Akerhage
2011-08-09, 14:07
Jag skaffade precis digitaltv, någon comhem-abb. Frågade när jag tecknade tjänsten om de skulle rapportera till tv/radiotjänst. De sa att de inte gör det, men ifall tv/radio-tjänst kräver det så måste de rapportera. Men inget de gör aktivt. Sen sade de att jag kunde bara säga att det är tecknat i mitt namn men att det inte är jag som använder det. Bara vara kort och konsis när de ringer. Sen har jag även en lapp utanför dörren att "tv-pejlare göres ej besvär". Har väl fått en del samtal de senaste året, köpt 2 tv apparater och den här tjänsten. Men går alltid komma undan. Kollar i stort sett aldrig på tv ändå, o vill inte betala 2000kr/året för svt som jag ALDRIG isf kollar på.

just me
2011-08-09, 14:10

Säker? Jag avanmälde min tvlicens för 3 år sen o har haft comhemabb hela tiden som jag betalat för

Fatalist
2011-08-09, 14:13
Digital-TV-leverantörer lämnar på begäran ut information till radiotjänst om vilka som prenumererar på en TV-tjänst. Det görs inte aktivt av de större bolagen vad jag vet.

Däremot om du tecknar ett abonnemang i en butik så anmäler de flesta butikerna aktivt till radiotjänst att du köpt ett abonnemang som kräver en tv-mottagare.

martikainen
2011-08-09, 14:18
Comhem rapporterar inte till radiotjänst vad jag märkt :)

J420
2011-08-09, 14:21
Vet att när man köper en ny tv så anmäler butiken det automatiskt till radiotjänsten, det är dom tvungna till.

Har själv inte haft en tv på 5år men dom bombaderade mig flera gånger om åren tills jag sa att 'Jag inte tänker stödja en j#vla maffia' sen dess har jag inte hört något på 2år :)

krellik
2011-08-09, 14:39
Nej de anmäler inte vilket jag inte visste när jag åkte på tv licens första gången (vågade inte neka eftesom jag precis skaffat kanaler från tele2)...

Men i efterhand så har jag lärt mig att det är problemfritt att inte betala, skulle man på något sätt bli bustad så betalar man för sig i en vecka, sen ringer man en vecka senare och säger att det här blev för dyrt har sålt min tv, avregistrera mig. Blir du bustad en gång till så säger du bara att oj jag har precis köpt tillbaka min gamla tv från min kompis skulle precis ringa in och anmäla nytt tv innehav, klarar mig inte utan bingolotto, sen får man upprepa proceduren.

Muscleinvest
2011-08-09, 15:15
enligt en kompis så är det inga problem. jag är rätt säker på att han använder sig av comhem.

TheGovernator
2011-08-09, 15:29
Hade Canal+ sportpaket i ett år och behövde inte betala Radiotjänst en krona. Visst ringde de några gånger och gjorde ett besök vid dörren men var bara säga att man inte hade någon TV. Man kan ju ha Canal+, Viasat eller liknande och ändå inte äga en TV :D

tjabon
2011-08-09, 15:35
Nej, det är inget du behöver bekymra dig om imho.

Exakt.

Viasat (eller Boxer också för den delen) har ingen skyldighet att rapportera
abonnemang till Radiotjänst.
De får inte göra det eftersom det skulle strida mot Datalagen.

Fartman
2011-08-09, 15:54
Har man inga vänner från Kiruna så går det rätt bra att inte svara i telefon när det ringer från ett 0980-nummer. Själv så står jag inte på min telefon så radiotjänst får inte tag i mig även om dom vet att jag köpt en tv. Det kom en otrevlig herre hit för ett tag sen, jag sa lugnt bara "vi har ingen tv". Han muttrade nått om "jaha, då får vi kolla upp det sen då!" sen gick han. Sist när dom ringde tjejen, som står på lägenheten så körde hon med att "killen som hade teven har flyttat ut" = Inga följdfrågor.

Just ja, när det gäller moralbiten så kan jag lugnt säga att jag skiter blankt i den. Det här handlar om pengar som jag vill ha kvar utan att jag gör något som jag kan råka i trubbel över.

mezmerize
2011-08-09, 16:50
Det är lugnt, haft Comhem o nu Telia, visst har dom ringt men inte pga att jag har digitalbox, bara för att fråga om tv-innehav.

hultman
2011-08-09, 19:41
Haha. Sanslöst hur muppiga folk är. Ni vill alltså inte betala men VÅGAR inte strunta i det? Haha! Om man har abonnemang hos comhem så kan man använda kortet var fan man vill, och du kan faktiskt ha ett abonnemang utan att ha tv. Tänk på bindningstiden...

Mushi
2011-08-09, 19:58
Ingen lyssnar på radio på p1-p4 heller.....

Grotesk
2011-08-09, 22:18
Ringde en snubbe idag genom jobbet som berättade glatt att när han var ung och student så kom pejlaren hem till honom eftersom han inte betalat licensen. Han förklarade då att han "hade en annan livsåskådning" och således gick pejlaren utan att säga ett knyst. :D