handdator

Visa fullständig version : Medicinskt kunnig: journalutdrag?

Lellan
2011-08-07, 23:17
Har rensat bland gamla papper, hittade ett gammalt journalutdrag jag skaffade efter att ha legat på hjärt-iva en vecka och inte riktigt fattat varför (eller ungefär: att jag svimmade och hade lågt blodtryck). Kan inte låta bli att småle åt att jag blev lite rädd när jag fick journalutdraget.. :D

Så här står det bla:
149.8A Sinusbradycardi
195.9 Hypotoni, ospecificerat

Anamnes: //..// Lågt blodtr 90/55 och sinusbradycardi med frekv 40-45. Man ämnade då lägga in pat för utredning men hon bestämde sig för att återgå hem på egen risk. Såkte ånya akut efter att hennes arbetskamrater påtalat att hon var vimmelkantig. Enl anamnesen perioder av yrsel/svindel ibland i samband med kroppsläge men definitivt inte i samband med ansträngning. Pat själv undrar om hennes symptom har samband med att hon tvärt slutat träna styrketräning. Tidigare ätit föda baserad främst på protein och fett.

Vårdförlopp: bltr kring 95-100/65, sinusbradycardi kring 40-45/min. Genomgår TILT-test där hon i stående ställning visar ordinär reaktion. Efter förstärkning med Nitromex sjunkande bltr ner mot 40 mmg Hg och dessutom sjunkande puls föregående en liten pulsstegring. Man avbryter test då pat får svimningskänsla. Genomgår arbetsekg som visar god fysisk prestationsförmåga, ordninär bltr-reaktion, max hjärtfrekvens 160/min. Pat har benägenhet för överdrivna vasovagularreflexer, i nuläget bedöms dock inte vara i behov av någon medicinering, dessutom finns ingen säker evidens som talar för ev nytta av medicinsk behandling.

Alltså; begär inte ut journal om ni inte tar hjälp att tyda den..*rolleyes* Idag när jag läser fattar jag mer att det faktiskt inte var ngt farligt alls, och det är lite humor att man tar upp min ketodiet och min oro över det abrupta styrketräningsuppehållet.. :D Läkaren informerade mig ju innan hemgång, men jag var misstänksam (dessutom inte så pigg på sjukhus, därav den första "smitningen" de skrev om).. I efterhand har jag undrat lite om det kanske är ngt fel på hjärtat ändå, som de inte vågade informera mig fullt om.. Mindes massa konstiga ord jag inte vågade kolla upp.. *rolleyes*

Men nu såhär i efterhand; innehållet betyder i stora drag att jag är en dramaquuen som svimmade lätt och hade låg puls o blodtryck, nemas problemas typ? *popcorn*

(ja vaddå, man kan ju alltid fråga en extra gång nu när man ändå överlevt 6 år efter inläggning.. :P).

Scratch89
2011-08-07, 23:22
Bradykardi är inte något att skoja bort, förvisso...

Ponitus
2011-08-07, 23:24
Äsch, sålänge hjärtat slår så.. ;)

Lellan
2011-08-07, 23:25
Bradykardi är inte något att skoja bort, förvisso...

Ameh.. jag försökte? Alltså: tips n trix, el förklaring isf? Så jag kan ha skoj fortsatt. :)

Som sagt, jag är inte mkt klokare nu, bara lite mindre rädd för svåra ord. Så du får gärna förklara dem för mig! :D

Scratch89
2011-08-07, 23:26
Äsch, sålänge hjärtat slår så.. ;)

Fast slår det oregelbundet är det inte jättekul.

Fröken L, har du alltid låg, oregelbunden puls eller är det bara ibland? Triggas det av något särskilt?

Scratch89
2011-08-07, 23:28
Bradykardi innebär att du har en väldigt låg puls. Man kan medicinera det, lite beroende på vad orsaken är. Det kan också (vad jag förstått det som) gå i perioder och vågor med oregelbunden puls, typ hjärtflimmer.

Läkaren pratar om vasovagulara reflexer. Pratade du om att du hade ont i magen, eller problem med att smälta maten? Gasproblem? :D

EDIT: Du kommer ju upp i 160 i puls vid maxansträngning, vilket kan anses normalt. Du har bara en låg puls generellt, med ett lågt tryck.

Lellan
2011-08-07, 23:30
Fast slår det oregelbundet är det inte jättekul.

Fröken L, har du alltid låg, oregelbunden puls eller är det bara ibland? Triggas det av något särskilt?

Den har aldrig varit oregelbunden? Den var bara låg, nu är den mkt högre, är möe tjockare... :D ju!

Har alltid haft högt hb: värde dock, över 160 - hör det dit?

Läkaren förklarade det så att när vissa blir stressade, ökar "fäkta" responsen. Blodtryck ökar, man gör sig redo för fight. Sen finns det en liten grupp, däribland jag, som hellre "flyr" i den benämningen att vi svimmar.. :D Men han var själv i den gruppen, och tipsade mig om att pumpa med händerna och spänna armarna.

Så när jag utsätts för stressorer, kan jag känna mig "svimmig", tex brandlarm, men då "peppar" jag ju upp mig själv, pumpar lite händer och är "game" igen! Men som sagt, står det oregelbundet? :confused: Jag har aldrig märkt av det, försökte mäta vilopulsen nu, tror den hamnade på 60, men lite svårt att känna.

Scratch89
2011-08-07, 23:33
Jag menar inte att du måste ha det, men flera olika hjärtproblem kan kombineras, typ som för att kompensera varandra. Det var i alla fall vad en läkare i anestesi pratade om när han föreläste för oss för ett par år sedan. Har du bara låg puls så är det inga problem.

Det du måste tänka på är att vara försiktig med att ställa dig upp snabbt och allmänt stressa upp dig. Du gjorde ju ett TILT-test som du reagerade normalt på, så du verkar inte vara allt för tilltagen av sjukdomen. :D

Lellan
2011-08-07, 23:34
Bradykardi innebär att du har en väldigt låg puls. Man kan medicinera det, lite beroende på vad orsaken är. Det kan också (vad jag förstått det som) gå i perioder och vågor med oregelbunden puls, typ hjärtflimmer.

Läkaren pratar om vasovagulara reflexer. Pratade du om att du hade ont i magen, eller problem med att smälta maten? Gasproblem? :D

EDIT: Du kommer ju upp i 160 i puls vid maxansträngning, vilket kan anses normalt. Du har bara en låg puls generellt, med ett lågt tryck.

Well, under den där tiden av stress (jobbade heltid - 3 jobb, pluggade heltid - dubbla kurser såklart, hade 2 katter och nyss haft sambo och hund på g men sambon drog så jag fick avtacka mig hunden vi lagt handpenning på, 1 vecka innan hämtning av honom) så vaknade jag ibland av att jag spydde. Inte så fräsch, står det där? Shit, va all den där grekiskan kan skvallra om då.. :D

Iaf: mina föräldrar fick katterna, jag sålde av möbler så jag kunde bo kvar, slutade plugga, drog ner till 2 jobb, 1 jobb (sen valde jag att vittna mot min chef = 0 jobb), och tadaa! Nu är jag chill och pulserande. :)

Tolkia
2011-08-07, 23:37
För ordningens skull (och för att inte stressa upp andra som läser tråden) så betyder "bradykardi" att pulsen är låg, och säger inget om orsaken, eller om huruvida det är något att bry sig om.

En kombination av flera hjärtfel/hjärtsjukdomar är nog f.ö. ovanligt hos en person som gjort arbetsprov och tilt-test utan anmärkning.

Edit: Sedan är den stora humorn i det här att patienten själv nämner som tänkbar orsak att abrupt ha slutat träna, med historien i inlägg nio i bakgrunden. :Virro

Lellan
2011-08-07, 23:37
Jag menar inte att du måste ha det, men flera olika hjärtproblem kan kombineras, typ som för att kompensera varandra. Det var i alla fall vad en läkare i anestesi pratade om när han föreläste för oss för ett par år sedan. Har du bara låg puls så är det inga problem.

Det du måste tänka på är att vara försiktig med att ställa dig upp snabbt och allmänt stressa upp dig. Du gjorde ju ett TILT-test som du reagerade normalt på, så du verkar inte vara allt för tilltagen av sjukdomen. :D

Nu är det såpass mkt tryck i mig att jag kan resa mig snabbt, har inte svimmat på 5 år (som sagt, gammal journalhandling, 6 år! Men hittade den nu, och vågade titta på den, mindes att den skrämde mig när jag först fick den i handen..).

Ang tilt-teste så var jag ju så blyg, kul och stå där näck bland snygga läkare liksom, iaf så hade jag glömt fråga innan så när de höll på och jag kände svimning på g så frågade jag "ska jag svimma eller...försöka låta bli?". :Virro

Scratch89
2011-08-07, 23:47
TILT-testet innebär att du ska från sittande eller liggande ställa dig upp, och man ser om blodtrycks- och pulsregleringen funkar som den ska (blodtrycket kan temporärt sänkas med en kompensatorisk ökad puls). Varför behövde du vara naken för det? *jorgen* :D

Tolkia: Absolut. Skummade bara igenom och såg efteråt att hon utfört TILT.

Tolkia
2011-08-07, 23:50
Scratch89: Nu mästrar jag dig, men det du beskriver kallas, tror jag, ortostatiskt test. Tilt (av eng. tilt - tippa; bordet kallas på engelska för tilt table) görs genom att man ligger fastspänd på en brits som tippas upp till stående, d.v.s. personen tippas passivt och reser sig inte själv.

Edit: Beskrivning av tilt-test: http://www.skane.se/sv/Webbplatser/SUS/Skanes-universitetssjukhus-Lund/Vard/Verksamheter/Bild--cancer--och-reproduktionsdivisionen/Bild-_och_funktionsdiagnostiskt_centrum/For_patienter_pa_BFC/Undersokningar_pa_BFC/TILT-Test/

Lellan
2011-08-07, 23:54
TILT-testet innebär att du ska från sittande eller liggande ställa dig upp, och man ser om blodtrycks- och pulsregleringen funkar som den ska (blodtrycket kan temporärt sänkas med en kompensatorisk ökad puls). Varför behövde du vara naken för det? *jorgen* :D

Jag är nudist? :confused:

Nä, men jag var ju hooked konstant till en maskin, massa "bloppar" på mig. Inte ens bh, vet inte om det var för att det blev så från början då jag alltid hade sportbh (inget att fylla vanlig med) och det var opraktiskt tyckte de kanske. Alltså, gick ju inte runt på avd näck.. :D (fick för övrigt inte lämna avd, det var jag och ett gäng bleka gamlingar och enda nöjet var att stå å titta på skärmar där man kunde se sin "rad" ). Hade sådan där storskjorta på för det mesta men när jag cyklade och de grejade fick jag vara naken. Det var en kvinnlig ssk:a, en läkare och en till dude där.

Det minns jag absolut, för jag tyckte det var mkt besvärande, så jag hoppas absolut att det var som det skulle att vara nekkid. :MrT:

Lellan
2011-08-07, 23:56
Scratch89: Nu mästrar jag dig, men det du beskriver kallas, tror jag, ortostatiskt test. Tilt (av eng. tilt - tippa; bordet kallas på engelska för tilt table) görs genom att man ligger fastspänd på en brits som tippas upp till stående, d.v.s. personen tippas passivt och reser sig inte själv.

Edit: Beskrivning av tilt-test: http://www.skane.se/sv/Webbplatser/SUS/Skanes-universitetssjukhus-Lund/Vard/Verksamheter/Bild--cancer--och-reproduktionsdivisionen/Bild-_och_funktionsdiagnostiskt_centrum/For_patienter_pa_BFC/Undersokningar_pa_BFC/TILT-Test/

Jepp, ett sånt var det! Mästra på du.. Jag har puls iaf, gött. :)

Spene
2011-08-07, 23:57
Det man kan vara orolig för är någon form av rytmrubbning som orsak till problemen. Eftersom det inte uppkom något sådant på EKG:t när man framkallade svimningskänslan i TILT-testet beror det med all sannolikhet, som de säger, på en vasovagal effekt. Din kropp reagerar alltså fel på vissa stimuli och får omvänd effekt mot fight/flight = chillar ner.

På HIA brukar man väl dessutom ha konstant EKG-övervakning?

Länk: http://en.wikipedia.org/wiki/Vasovagal_response

Lellan
2011-08-08, 00:03
Det man kan vara orolig för är någon form av rytmrubbning som orsak till problemen. Eftersom det inte uppkom något sådant på EKG:t när man framkallade svimningskänslan i TILT-testet beror det med all sannolikhet, som de säger, på en vasovagal effekt. Din kropp reagerar alltså fel på vissa stimuli och får omvänd effekt mot fight/flight = chillar ner.

På HIA brukar man väl dessutom ha konstant EKG-övervakning?

Länk: http://en.wikipedia.org/wiki/Vasovagal_response

Jepp, vi fick inte ens gå till kafeterian. Vet ni hur lite ketomat de serverar på sjukhus? :MrT:

Det var kakor o juice typ, annars fick man säga till så fick man ta smörgås men jag ville ju bara ha smöret och osten.. :D

Hittade en väldigt pedagogisk tilt-film också; om det nu är bildning vi sysslar med.. :P http://www.youtube.com/watch?v=5H5FZTAic7c

Scratch89
2011-08-08, 00:10

Ah, inget fel att mästra mig om jag hade fel. Det är ju du som är läkarstudenten och inte jag, jag är ju bara sjukgymnaststudent. :)
Jag hade för mig att de kallade det för TILT när vi gjorde det dock.

Spene
2011-08-08, 00:12
Är inte cafeterian på lasarettet bara ett hamburge-ställe? Svårt att få ketomat där också :).

Låter konstigt att du var naken förresten. Sjukvårdspersonal tänker inte på sånt där ibland tyvärr så bäst att säga till om du känner dig obekväm.

Lellan
2011-08-08, 00:13
Edit: Sedan är den stora humorn i det här att patienten själv nämner som tänkbar orsak att abrupt ha slutat träna, med historien i inlägg nio i bakgrunden. :Virro

Well, låt oss säga såhär: jag har större insikt nu än då om inverkan på kroppen av mental stress. :D I min tiltade hamsterhjärna kändes ngt med hjärtat som väldigt mkt kroppsligt, och det jag fysiskt ändrat var att sluta träna... :em:

Hjärtat= scary, död. *rolleyes* Iaf: retar man upp mig blir jag inte uppretad heller, utan jag går och lägger mig. Säkert nåt samband med det där knaset på "fight"responsen.

Lellan
2011-08-08, 00:17
Är inte cafeterian på lasarettet bara ett hamburge-ställe? Svårt att få ketomat där också :).

Låter konstigt att du var naken förresten. Sjukvårdspersonal tänker inte på sånt där ibland tyvärr så bäst att säga till om du känner dig obekväm.

Man kan lättare plocka bort brödet från en hamburgare än smörgåsen från en ostskiva..& mer protte.. just saying.. :D

Det skulle inte förvåna mig om jag först var naken för att de satte om ekg:t (minns inte helt, eller så hade jag ekg:t kopplat till ngn grej jag gick runt med?) Iaf, så kan de säkert ha sagt nåt när jag satt där rodnande och cyklade, men så försynt som jag var ville jag säkert inte besvära. Utan blev sjukt besvärad istället. *rolleyes*

Lellan
2011-10-09, 00:14
Jahopp, då har pappa härmapat mig och legat på hjärt-iva då! Samma diagnos typ.. Också bltr 90/60 - de fann inget att behandla. Dock så har han whiplash och får ist högt bltr när han får ont, och när det faller därifrån (typ vid promenader enl honom) så blir han svimmig.

Nu är jag inte insatt, men jag tycker det låter lite oroande att få svimningskänslor sådär, han kör ju bil etc.. Och läkarna borde ju ha koll på vad man ska göra efter utredning. Det var då absolut inget fel på hans hjärta, skönt.

Men ngn som vet, blodtrycksfall osv, hur man kan hantera det säkert? Tacksam för input! :thumbup:

Om det har ngn betydelse har vi båda lite för högt blodvärde också. Klart vi måste va lite udda. *rolleyes* Men det ska ju inte vara farligt udda, men som höns-dotter är det klart man oroar sig..

Angel
2011-10-09, 10:31
Du hade förmodligen någonting som kallas för telemetri Lellovich.

Angel
2011-10-09, 10:33
Förövrigt, stress, livsstil och ett rörigt liv har en stor påverkan på allmäntillståndet. Det ska man inte skojja bort. Det känns som du insåg svaren på frågorna själv.

Angel
2011-10-09, 10:35
Har du utrett blodet något mer än bara hb? Hb är ju lite "inkörsporten" till komponenterna. Har detta varit fastevärden som kan tolkas som "uttorkningsvärden"?

Njordis
2011-10-09, 11:07
Hej Lellan har information angående högt blodvärde / högt blodtryck, var vänlig rensa din inbox så skickar jag det där.

Lellan
2011-10-09, 14:48
Förövrigt, stress, livsstil och ett rörigt liv har en stor påverkan på allmäntillståndet. Det ska man inte skojja bort. Det känns som du insåg svaren på frågorna själv.

Mjo, jag förstod väl verkligen att det där m stress inte gäller bara "alla andra" och även om man kan spela cool så tar en pressad tillvaro ut sig om man inte tar hand om sig, tar det på allvar.

Har du utrett blodet något mer än bara hb? Hb är ju lite "inkörsporten" till komponenterna. Har detta varit fastevärden som kan tolkas som "uttorkningsvärden"?

Det har varit vanliga vårdcentralsbesöksvärden, inget fastevärde. Nu har jag haft mens sen i mars typ, så lär inte ha kvar problemet tycker jag.. :P

Du hade förmodligen någonting som kallas för telemetri Lellovich.

Ahapp! :)

Hej Lellan har information angående högt blodvärde / högt blodtryck, var vänlig rensa din inbox så skickar jag det där.

högt blodvärdet - lågt blodtryck menar du nog? För min pappa har ju 90/60 - precis som jag när jag var stressad. Dock så när han utför ngn aktivitet som ger smärta (iom att han har whiplash) så får han ont och då istället högt blodtryck.

Läkare har sagt att det där med blodvärdena är ärftligt, inte farligt.

Förresten - rensat inboxen! :thumbup: