handdator

Visa fullständig version : Gå ner i vikt i bastu??

Sushipinne
2011-08-06, 09:40
Hej, hörde idag på gymmet utav en kille att man kunde gå ner i vikt genom att basta. Jag vet att man förlorar vätska, men bränner man verkligen kcal i en bastu?

Lychgate
2011-08-06, 09:41
Nej. Broscience på hög nivå.

Sushipinne
2011-08-06, 09:48
Nej. Broscience på hög nivå.

tänkte väl det!

Lychgate
2011-08-06, 09:51
Om något så sänks ämnesomsättningen på grund av att kroppen inte behöver förbränna kalorier för att öka kroppstemperaturen. I kvällstidningarna är det populärt att skriva om hur att sova i sänkt temperatur kan öka förbränningen, "Bränn fett när du sover!". Knappast en skillnad i det långa loppet.

willtjam
2011-08-06, 10:11
Helt osant är det ju faktiskt inte.
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=858201&postcount=2
Men som Lychgate skriver, knappast skillnad i det långa loppet.

Lychgate
2011-08-06, 10:15
I stand corrected. Dock är frågan hur länge energiökningen varar då den antagligen sänks direkt när kroppstemperaturen gör detsamma.

King Grub
2011-08-06, 10:21
I kvällstidningarna är det populärt att skriva om hur att sova i sänkt temperatur kan öka förbränningen, "Bränn fett när du sover!". Knappast en skillnad i det långa loppet.

Det borde väl vara i det långa loppet det blir en skillnad?

http://www.nature.com/ejcn/journal/v56/n4/full/1601308a.html

Faith
2011-08-06, 10:26
Hej, hörde idag på gymmet utav en kille att man kunde gå ner i vikt genom att basta. Jag vet att man förlorar vätska, men bränner man verkligen kcal i en bastu?

Du förbrukar energi vad du än gör :)

Tollesson
2011-08-06, 11:37
Får bli mycket björkpiskande om det ska göra märkbar skillnad.

Trashcan
2011-08-06, 11:41
"A 30-minute stay in a sauna with a temperature of 80 degrees C increases rectal temperature by about 0.9 degrees C in adults whereas in children less intensive sauna (10 min at 70 degrees C) increases rectal temperature by 1.5 degrees C."

Ann Clin Res. 1988;20(4):240-3.

För varje grad över normaltemperatur kroppstemperaturen stiger, ökar energiomsättningen med upp till 13%.

Min magkänsla säger att det där inte riktigt är rätt. Ökar energiomsättningen i kroppen även om den ökade temperaturen beror på yttre omständigheter?

Det är ju logiskt om det går åt ungefär 13% extra till energiomsättningen om man har t ex feber. Då måste ju kroppen elda på som fan för att hålla en högre temperatur. Men om man blev uppvärmd av något annat har väl kroppen inget intresse av att bränna mer tänker jag.

Tollesson
2011-08-06, 11:45
Min magkänsla säger att det där inte riktigt är rätt. Ökar energiomsättningen i kroppen även om den ökade temperaturen beror på yttre omständigheter?

Det är ju logiskt om det går åt ungefär 13% extra till energiomsättningen om man har t ex feber. Då måste ju kroppen elda på som fan för att hålla en högre temperatur. Men om man blev uppvärmd av något annat har väl kroppen inget intresse av att bränna mer tänker jag.

Då krävs det energi för att kyla kroppen. Svetta!

Trashcan
2011-08-06, 11:56
Då krävs det energi för att kyla kroppen. Svetta!

Kan det verkligen svara för en 13% ökning i energiomsättning? Det verkar knasigt. Fast jag har ju ingen aning egentligen.

mommy
2011-08-06, 12:12
Kan det verkligen svara för en 13% ökning i energiomsättning? Det verkar knasigt. Fast jag har ju ingen aning egentligen.

Det är väl inte omöljligt? Men med tanke på att du bara sitter stilla, så räknar man med att man förbränner 100 kcal/timme sittandes så blir det alltså ca 13 kcal extra/timme i en bastu. Man får sitta bra länge för att det ska ge nån märkbar effekt.

Trashcan
2011-08-06, 12:24
Det är väl inte omöljligt? Men med tanke på att du bara sitter stilla, så räknar man med att man förbränner 100 kcal/timme sittandes så blir det alltså ca 13 kcal extra/timme i en bastu. Man får sitta bra länge för att det ska ge nån märkbar effekt.

Ah, tankefel av mig. Jag tänkte bara på den totala dygnsomsättningen. Nu känns det bättre. Tack!

Sniggel
2011-08-06, 12:26

Tack för jämförelsen! Kan va bra att läsa för de som letar efter sätt att öka sin förbrukning. Perspektiv!

Istället för att basta i en timme kan man alltså lika gärna köra cirka 80 sekunder extra på en cardiomaskin i hyfsat högt tempo, eller 2 minuter i ett lite lägre tempo :p

Trashcan
2011-08-06, 12:34
Tack för jämförelsen! Kan va bra att läsa för de som letar efter sätt att öka sin förbrukning. Perspektiv!

Istället för att basta i en timme kan man alltså lika gärna köra cirka 80 sekunder extra på en cardiomaskin i hyfsat högt tempo, eller 2 minuter i ett lite lägre tempo :p

Haha, ja, verkligen ett bra perspektiv för latmaskar.

Sniggel
2011-08-06, 12:37
Haha, ja, verkligen ett bra perspektiv för latmaskar.

Eller gå/cykla hem istället för att ta bussen/bilen :p

Tollesson
2011-08-06, 13:06
Eller gå/cykla hem istället för att ta bussen/bilen :p

Helt uteslutet!! *mini

TheIsh
2011-08-06, 15:04
Om något så sänks ämnesomsättningen på grund av att kroppen inte behöver förbränna kalorier för att öka kroppstemperaturen. I kvällstidningarna är det populärt att skriva om hur att sova i sänkt temperatur kan öka förbränningen, "Bränn fett när du sover!". Knappast en skillnad i det långa loppet.

This.. Det har gjorts studier där folk fick träna i kyla ner åt ~-35 och ämnesomsättningen ökade ganska markant vill jag minnas. Men som allt annat när det gäller fettförbränning kommer man aldrig lyckas om man letar genvägar överallt. Tro mig, jag vet ^^

Tollesson
2011-08-06, 15:54
This.. Det har gjorts studier där folk fick träna i kyla ner åt ~-35 och ämnesomsättningen ökade ganska markant vill jag minnas. Men som allt annat när det gäller fettförbränning kommer man aldrig lyckas om man letar genvägar överallt. Tro mig, jag vet ^^

Det krävs mer energi för att värma kroppen än att kyla den.

Men det krävs fortfarande energi för att kyla ner kroppen om du sitter i en 80-gradig bastu då du blir aldeles för varm.

Jokester
2011-08-06, 16:45
Själv bastar jag för att det är skönt. :cool:

Tollesson
2011-08-06, 16:50

Jasså?

TheIsh
2011-08-06, 17:00
Det krävs mer energi för att värma kroppen än att kyla den.

Men det krävs fortfarande energi för att kyla ner kroppen om du sitter i en 80-gradig bastu då du blir aldeles för varm.

Ja alltså, personen i fråga fick träna i -35 = kroppen frös som fan och skakade för allt den var värd som i sin tur krävde mer energi. Men som sagt, det är ett idiotiskt koncept när det kommer till deff.

Trashcan
2011-08-06, 17:06

Vadå, det är ju inte opti?

Sushipinne
2011-08-07, 02:24
Du förbrukar energi vad du än gör :)

jag är inte dum i huvudet, fattar också att man förbrukar energi i vad man än gör, ville bara veta om det är sant att man förbrukar MER när man bastar.

Tollesson
2011-08-07, 10:14
jag är inte dum i huvudet, fattar också att man förbrukar energi i vad man än gör, ville bara veta om det är sant att man förbrukar MER när man bastar.

Aooooo..